Gå til innhold

Min 1994 E34 BMW 520IA Shadowline | Alpina B10 4,6 | E87 130i. Tur til Nurburgring s.130


Anbefalte innlegg

Skulle bare ut å måle bagasjerommet fordi madammen skal kjøpe ett stort speil på IKEA. Etter å ha målt ferdig og klar til å gå inn igjen var det noe som stoppa meg ved førerdøra...jeg må bare fyre den opp litt tenkte jeg. Har jo ikke kjørt med den siden i går... N62 kaldstart høres flott ut, ordentlig godlyd. Hmmm, sint baby og en sliten mor sover godt inne i huset...skitt au...jeg kjører en tur...bare en liten runde så motor blir varm og jeg får litt V8 input 😀 Herlig, rett og slett herlig å ta en liten kveldsrunde. Dette er nettopp derfor jeg aldri skal ha kjedelige biler, du skal ikke kunne gå forbi bilen uten å få lyst til å kjøre en tur. Når du parkerer og forlater bilen, da skal du snu deg å se på bilen 👍

Bare en liten kveldstur en mørk og fuktig November kveld... 

0D7E5B87-2274-41EA-B84B-9B4436A3B29D.thumb.jpeg.5f0e9ff2b27ea713341da3d87e84d415.jpeg

207E6AF9-B046-406F-91BA-4A78C056E191.thumb.jpeg.99fdab0fc70022a6e1da4223e3083f6b.jpeg

Også fant jeg en ting til som har lurt seg unna mitt originalpolizei øye... ebay LED lys i Angle eyes 😡 Og atpåtil så flimrer venstre Coronaring litt, forrige eier har jo montert halve Kina i den her bilen. Vekk med det, får kjøpe pærer i morgen. 

F0D2D7FF-98F7-40F8-8CC1-653D1A3E4580.thumb.jpeg.4ad36d174b1125d01cfe6734aaaab71d.jpeg

I utgangspunktet så gjør ikke blåhvitt lys i AE meg noe, men når det blinker og flimrer fordi det er søppel kvalitet så vi jeg ikke ha det. Orker ikke å styre å bestille LED pærer som ikke gir feilmelding, så jeg kjøper bare vanlig pærer 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.11.2020 den 22.54, Fredrik 90 skrev:

Skulle bare ut å måle bagasjerommet fordi madammen skal kjøpe ett stort speil på IKEA. Etter å ha målt ferdig og klar til å gå inn igjen var det noe som stoppa meg ved førerdøra...jeg må bare fyre den opp litt tenkte jeg. Har jo ikke kjørt med den siden i går... N62 kaldstart høres flott ut, ordentlig godlyd. Hmmm, sint baby og en sliten mor sover godt inne i huset...skitt au...jeg kjører en tur...bare en liten runde så motor blir varm og jeg får litt V8 input 😀 Herlig, rett og slett herlig å ta en liten kveldsrunde. Dette er nettopp derfor jeg aldri skal ha kjedelige biler, du skal ikke kunne gå forbi bilen uten å få lyst til å kjøre en tur. Når du parkerer og forlater bilen, da skal du snu deg å se på bilen 👍

Bare en liten kveldstur en mørk og fuktig November kveld... 

0D7E5B87-2274-41EA-B84B-9B4436A3B29D.thumb.jpeg.5f0e9ff2b27ea713341da3d87e84d415.jpeg

207E6AF9-B046-406F-91BA-4A78C056E191.thumb.jpeg.99fdab0fc70022a6e1da4223e3083f6b.jpeg

Også fant jeg en ting til som har lurt seg unna mitt originalpolizei øye... ebay LED lys i Angle eyes 😡 Og atpåtil så flimrer venstre Coronaring litt, forrige eier har jo montert halve Kina i den her bilen. Vekk med det, får kjøpe pærer i morgen. 

F0D2D7FF-98F7-40F8-8CC1-653D1A3E4580.thumb.jpeg.4ad36d174b1125d01cfe6734aaaab71d.jpeg

I utgangspunktet så gjør ikke blåhvitt lys i AE meg noe, men når det blinker og flimrer fordi det er søppel kvalitet så vi jeg ikke ha det. Orker ikke å styre å bestille LED pærer som ikke gir feilmelding, så jeg kjøper bare vanlig pærer 😀

Fin lesning, men jeg har mest sannsynlig liggende et sett med fine, non-feilkode Ebay pærer ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.11.2020 den 22.54, Fredrik 90 skrev:

I utgangspunktet så gjør ikke blåhvitt lys i AE meg noe, men når det blinker og flimrer fordi det er søppel kvalitet så vi jeg ikke ha det.

Trukke den bare flørter altså?

Endret av Kvasi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, FredrikE24 said:

E39 og preface E60 skal ha glødepærer i ringene, helt klart! Første fattern gjorde da han kjøpte brukt E60, inn med pærer i ringene og skiltlys. Ser etter min mening best ut..

Enig! For ikke å snakke om når du åpner bilen, og ringene dimmer opp, det er så premium i forhold til LED-ringene som slås rett på på de nyere BMWene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, FredrikE24 skrev:

E39 og preface E60 skal ha glødepærer i ringene, helt klart! Første fattern gjorde da han kjøpte brukt E60, inn med pærer i ringene og skiltlys. Ser etter min mening best ut..

Ja jeg er enig med deg der. Det har liksom gått inflasjon i disse bilene med blå og hvite AE og skiltlys. Også er det veldig ofte lurvete eksemplarer som har det, gidder ikke å bli assosiert med dem når jeg svinger inn på Esso i min V8 😅😂 (kollegane mine mobber meg for V8 ditt og V8 datt, har vist snakka litt mye om det i det siste)

Dog var det en sånn Polestar 2 sak som absolutt skulle kødde med meg i går når jeg kjørte fra Tvedestrand, han skjønte at han hadde litt taket på meg helt i starten i sånn 60 og 70 sone veier.... fikk liksom ikke rista’n av meg. Så jeg fikk lokka han etter meg ut på firefelten, han var jo høy på suksess så han var ikke vond å be. Og rett som det var så var han til igjen, og da slapp jeg bare N62en helt løst og ga alt jeg maktet. Han kom seg vel opp på siden, men kom ikke lenger enn bakdøra mi. Når N62en får litt turtall og vi kommer opp i Autobahn fart så er det ett voldsomt skyv, vips der var 200....220...230..240...245 og brems. Og da var vel Kinavolvoen gode 300 meter bak meg, også kom han innpå når jeg bremsa...også trøkka jeg til en gang til bare for å demonstrere litt "makt". Imponert over hvordan denne gamle brakka går, tror pinemeg G30 540en min skulle slitt litt mot denne i 200 km/t pluss. Hadde vært kult å testa en gang, men sjelden jeg har begge bilene med til Tyskland 😅 Akk så barnslig og uansvarlig men så inni granskauen gøy også, går jo flere år mellom hver gang man Streetracer. Eller det vil si...på autobahn blir det jo noen dueller av og til, men det er jo lov. Men slapp av, veien var tom for biler..

21 timer siden, Kvasi skrev:

Trukke den bare flørter altså?

Nei dette er mer sånn "rusk i øye" blunking. Nå vet ikke jeg hvordan du flørter med damer, men akkurat sånn blunking tror jeg gir dårlige "resultater" 😂 Men i følge ho jeg bor sammen med på tiende året nå så kommer man langt med tørr humor og gammal BMW 😅

14 timer siden, papertiger skrev:

Enig! For ikke å snakke om når du åpner bilen, og ringene dimmer opp, det er så premium i forhold til LED-ringene som slås rett på på de nyere BMWene.

Denne gjør ikke det du sier der, var ikke dette noe som kom på LCI utgaven. Når det er sagt så var det lys i min pre LCI E90 når man låste opp bilen. Kanskje lysbryteren bør stå på Auto?

13 timer siden, sveigis skrev:

Gi meg dagen idag ,så skal jeg se ...

Tror jeg har en komplett original angel eyes pære type ny liggende ,hvis ja værsegod din F90.😀

Så slipper du å bruke 100 vis av kroner på noe av det kjedeligste som finnes ,nemlig dyre pærer 😩😩

Det hadde jo vært perfekt hvis du har det 😀 Jeg har ærlig talt ikke sjekket noen pris på dette, har aldri byttet disse pærene før. Men jeg merker at delepriser til E60 er høyere enn til E34..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på at jeg kanskje burde peile olja, bare for morroskyld... Det var lurt for den var helt nede på minimum..

9B7ADEAC-40AD-463C-B959-C8ED2E287798.thumb.jpeg.177d33c6956d512e0f0c444e052f7e57.jpeg

Det vil si at den har brukt ca en halv peilepinne på 3500 km, ca en halv liter. Fant frem en kanne med Magantec som sto bak i E34en, den trenger ikke denne olja uansett. Den bruker ikke olje til vanlig, kun hvis jeg presser den på autobahn. Så jeg heiv det på V8ern i stede. 

9825E194-E59A-42ED-8D7F-FC7DCDA3B5BF.thumb.jpeg.8d8dd75b39b48dd8debcc12542bf31f5.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk lagt om til vinterdekk i dag også, var litt småglatt her en morgen jeg kjørte til jobb. Like greit å få det gjort, så fikk jeg spylt litt i hjulhus og understell når jeg først hadde bilen oppe i løftebukken og hjula av 👍

Den blir snasen med disse hjula, back to the 90s 😀 

6955E55C-FEFC-4AD4-9ADC-C12CA4B68D31.thumb.jpeg.d9ef9167d560ca058fb660ae62f9e4dd.jpeg

7D15A395-C9ED-4C59-A6D9-2FDB7515E0E9.thumb.jpeg.24b0946ff8dde59f16a16bb79f3bef9a.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Mr. Erling said:

Å 'Søren Klype' som jeg misunner deg bakhjulsdriften.

Jeg har fått xDrive og er IKKE(!) trygg på glatt føre. (Jeg har dårlig erfaring med dette før).
Følelsen med manuelt gir & kun bakhjulsdrift blir sterkere og sterkere!  
 

Har du prøvd å sette den i DTC/Traction mode? Synes selv bilen vår med xDrive blir mer "håndterlig" og mindre påvirket av alskens støttesystemer i den modusen. Spesielt på litt vanskelig føre, type slapesføre/våt snø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.11.2020 den 23.25, Mr. Erling skrev:

Å 'Søren Klype' som jeg misunner deg bakhjulsdriften.

Jeg har fått xDrive og er IKKE(!) trygg på glatt føre. (Jeg har dårlig erfaring med dette før).
Følelsen med manuelt gir & kun bakhjulsdrift blir sterkere og sterkere!  
 

Når man er vant med bakhjulstrekk så er det helt klart veldig lett å håndtere på vinterstid. Veldig forutsigbart og enkelt å korrigere. Jeg fikk en god skrens i 70 km/t med E34en for noen år siden, så ut som veien var våt men den var speilblank. instinktivt gikk jeg av gassen og kontrastyrte kjapt, bilen retta seg eksemplarisk opp igjen. E34en er i grunnen en veldig stabil og stødig bil som er lett å kontrollere på glatta 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Fredrik 90 said:

Når man er vant med bakhjulstrekk så er det helt klart veldig lett å håndtere på vinterstid. Veldig forutsigbart og enkelt å korrigere. Jeg fikk en god skrens i 70 km/t med E34en for noen år siden, så ut som veien var våt men den var speilblank. instinktivt gikk jeg av gassen og kontrastyrte kjapt, bilen retta seg eksemplarisk opp igjen. E34en er i grunnen en veldig stabil og stødig bil som er lett å kontrollere på glatta 😀

Prøv det i en xDrive-bil, så risikerer du at den snurrer helt 😛 har et par tilfeller med xdrive'ene der jeg har holdt gassen når jeg har fått skrens, og da har den til slutt hentet seg inn igjen (i tide).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Når man er vant med bakhjulstrekk så er det helt klart veldig lett å håndtere på vinterstid. Veldig forutsigbart og enkelt å korrigere. Jeg fikk en god skrens i 70 km/t med E34en for noen år siden, så ut som veien var våt men den var speilblank. instinktivt gikk jeg av gassen og kontrastyrte kjapt, bilen retta seg eksemplarisk opp igjen. E34en er i grunnen en veldig stabil og stødig bil som er lett å kontrollere på glatta 😀

Tørr banne på at hadde dette vert 4-hjulsdrift, så hadde du ''besøkt'' naturen, ..i beste fall 🤥


har hatt 2 turer i naturen pga. 4-hjulstrekk
Aldri opplevd det med bakhjulstrekk og manuell kasse.
Har heller ikke aldri stått fast på vinterføre med noen bakhjulsdrift biler opp igjennom årene. Forhjulsdrift derimot,.. nesten like ille som 4-hjulsdrift. Nesten!

En av turene i naturen var i en rundkjøring rett ved fergeleie Vestenes (over til Molde). Det var vinter,  masse nysnø, og min Audi S6 Quattro med automatgirkasse  ble kjørt rolig inn i rundkjøringa, max 25 kmt. 
Overraskelse! ; ..det var ikke snø, men blankpolert snø, omgjort til steinhard hvit is av alle piggfrie dekkene!

Hjelpeløst satt jeg som tilskuer i bilen, bremse hjalp ikke, for jeg med hadde også  piggfritt, og opplevde at den la seg opp på autovernet og stod der og vippet.
Kunnskapsløse Brøytebil sjåfør hadde pløyd snøen inn til autovernet, slik at det fungerte som ett overrenn i hoppbakken.
Heldigvis vippet vi ikke over, og fikk hjelp til å komme tilbake på veien.

 -kostet meg meg mange tusen kroner etterpå å justere 4-hjulstrekket hos Møller i Ålesund. Dette var 2002 og tror kostnaden var ca. kr .6 000,-

Sverger til piggdekk etter dette😲

Endret av Mr. Erling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.11.2020 den 8.47, papertiger skrev:

Har du prøvd å sette den i DTC/Traction mode? Synes selv bilen vår med xDrive blir mer "håndterlig" og mindre påvirket av alskens støttesystemer i den modusen. Spesielt på litt vanskelig føre, type slapesføre/våt snø.

Er ikke  DTC/Traction mode automatisk alltid på da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fredrik 90 changed the title to Min 1994 E34 BMW 520IA Shadowline | Alpina B10 4,6 | E87 130i. Tur til Nurburgring s.130

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...