Gå til innhold

Min 1994 E34 BMW 520IA Shadowline | Alpina B10 4,6 | E87 130i. Tur til Nurburgring s.130


Anbefalte innlegg

13 minutter siden, Kvasi skrev:

Hatt 4-5 firehjulstrekkere og null problem, og jeg er hverken proff eller Gunvor.

Har hatt ett par biler med firehjulstrekk selv. Har ingen problemet med å kjøre det. Men for den gjengse bilist kan det være en utfordring. Særlig de som ikke har prøvd å leke litt firehjulstrekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Denne bilen slutter iallfall ikke å overraske posetivt 😀 Fant i dag ut at bilen har Defa kupevarmer...genialt 👍 Siden E34 og G30 bor i garasjen så hadde jeg sett for meg mange kalde morgener med is skaping.

Se der ja, kabel fikk du tak i fort! Glemte å spørre om det men hvordan fungerer denne, blir det via en fjernkontroll eller er det en slags tidsinnstilling? 
 

Uansett SUPER deilig med varm bil. Etter comfort setene så er det webasto som er det utelukker best med f11’n :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Tony Soprano skrev:

Mild vinter her jeg bor men merker selv att jeg fyrer Webasto’n ofte ! Herlig å starte dagen med varm bil. Herlig å følge med på denne tråden 🔝

Så lenge det er under 5 grader så synes jeg det er deilig med kupevarmer. Blir en komfort det er vanskelig å gå bort fra...

Hyggelig at tråden faller i smak, det motiverer å høre 😀

2 timer siden, Carlsius skrev:

Se der ja, kabel fikk du tak i fort! Glemte å spørre om det men hvordan fungerer denne, blir det via en fjernkontroll eller er det en slags tidsinnstilling? 
 

Uansett SUPER deilig med varm bil. Etter comfort setene så er det webasto som er det utelukker best med f11’n :D 

Ja jeg fant en gammel kabel liggende fra en tidligere bil. Litt flaks skal man jo ha 😅 Denne har ikke noen fjernkontroll eller tids innstilling, så løsningen blir nok ett tidsur i utekontakten. 

Ja varmer er en undervurdert komfort, man vet ikke hvor mye man setter pris på det før man har hatt det. Når det er sagt så er G30en den første bilen jeg eier med Webasto, og den styres med BMW App eller Display Key. 

Ellers så var det veldig hyggelig å møtes i dag, for en lang og god bilprat 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg bytter ofte på denne bilen er lyspærer, synes stadig jeg må til å knote med dette. Er vel kanskje ikke så rart når man har 8 pærer i fronten bare til lys forover. Her har LED lykter gjort ett fremskritt 😂 Er jo så tiltak å bytte disse pærene, hver gang jeg setter meg i bilen så skal jeg jo ett sted. Da blir det jo til at som nå, når ene nærlyspæra er gåen så kjører jeg med park og tåkelys. Men i går var jeg i Kristiansand, og det var mørkt når jeg skulle hjem. Merka på motorveien hjem at park og tåkelys ikke er helt optimalt 😅

Skal skjerpe meg og se å få bytta den pæra 👍

277D2708-B0B8-42AF-9E11-BFDC7E989C6B.thumb.jpeg.0c25445be707027fa8202a4060811bff.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.12.2020 den 23.43, FredrikE24 skrev:

Du har sjekka ladinga? Var borti en bil som spiste pærer. Ladespenningen var høy.

Nei det har jeg ikke gjort, men burde man ikke da merke dette på andre komponenter i bilen også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke disse nymotens motorene til BMW ha 0W-40 eller noe sånt da?
Det viktigste er vel at olja er i henhold til BMWs oljespesifikasjon. For min del LL-04, kanskje det også gjelder 545en?
Magnatec skal den nok ikke ha.

Jeg har gjort noe kjappe søk, er vel BMW LL-01 som gjelder for 545en, 5W-30 og 0W-40 forøvrig.
Nå var treffet på en amerikansk side. Er vel mer svovel i bensinen "over there" som stiller andre krav til olje. Så LL04 da? Sjekka instruksjonsboka?

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for god hjelp @FredrikE24 og @Otis 😀

Da tenker jeg det blir Castrol Edge 0W 30, hele 8 liter skal denne ha. Jeg har egentelig litt dårlig erfaring med 0W 30 på gamle BMW motorer. Prøvde denne oljen på E34en for en del år siden, det likte den ikke. Har alltid tenkt at en litt eldre motor med litt km på seg godt kan ha en litt tykkere olje. Men så er jo E60en ti år nyere, og N62 er jo en ganske annerledes motor enn M50. 

Dette står forøvrig i instruksjonsboken

C1D326B6-B68B-431D-B137-0DCB275ED3F7.thumb.jpeg.62a989823cf25f364a7daa59851db0a4.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg kanskje har funnet årsaken til at den går litt ruskete på tomgang. Samt at den jager litt opp og ned på turtall ved lav belasting mens motor er kald. Forsvinner når den er varm

51BCC8FA-B513-4BDD-A99D-125A61D9D64A.thumb.jpeg.8f6bbf6b6e840a16d86d6028cac31061.jpeg

Ett raskt Google søk avslører at dette er ganske vanlige, og kan komme av flere ting. Det kan mest sannsynlig være noe luftegreier, en eller annen ventil som er tett. Dette er utenfor min kompetanse, noen her som har vært borti dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for veldig nyttige linker @Otis Bimmers leverer når man står fast og klør seg i hodet. Nå har jeg fått lest meg opp litt på dette emnet, nok til å forsøke å feilsøke litt selv. Finner jeg ikke ut av det så får jeg studere litt mer, og blir det for mye så setter jeg den på verksted. Men det føles bedre å iallfall ha forsøkt å løse problemet selv før man går til det skritt 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ang feilmeldingen på luft til bank 1 så tok jeg å sletta den. Etter det så sviver bilen helt fint på tomgang, men den jager fortsatt litt under kjøring på lave turtall ved kald motor. Det for meg høres veldig ut som en valumlekksje, vi begynner der også ser vi hva jeg klarer å finne ut av selv. Det sto også at P0491 som regel skal trigge en motorlampe, noe jeg ikke har sett noe til. 

Men jeg fikk opp denne skøyeren her i går, og den gir seg ikke heller med det gamle "slå av og start motoren på nytt" trikset.. Strammere og alt virker på beltene, den piper når jeg tar av beltet i fart osv. Jeg får forske litt på dette... Bilen virker og er helt konge å kjøre rundt i 👍

D5B7D25B-8FF0-4C51-BDAF-F550C004C7CF.thumb.jpeg.058e5a2019a549c641dd5d0e023f06c1.jpeg

Fikk kjøpt litt olje i dag, Castrol Edge 0W 30. Bilextra hadde kampanje, 599,- for en 4 liter så da ble det to sånne siden N62en sluker 8 liter. Så skal jeg bare få bestillt noen plugger og oljefilter. Mulig jeg tar kupefilter også, må bare sjekke tilstand på de som er der fra før. MEN...jeg så først når jeg kom hjem at oljen ikke er merket med LL01..blir det ett problem?

1BD44A8D-E620-4B97-A962-F7243D7DA222.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fredrik 90 changed the title to Min 1994 E34 BMW 520IA Shadowline | Alpina B10 4,6 | E87 130i. Tur til Nurburgring s.130

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...