Gå til innhold

Min 1994 E34 BMW 520IA Shadowline | Alpina B10 4,6 | E87 130i. Tur til Nurburgring s.130


Anbefalte innlegg

På 3.4.2019 den 19.59, Bimmerlorris skrev:

Vettug fyr du Fredrik 😃 Kjenner jeg sitter på samme verdier og meninger. Støtter fullt opp det du argumenterer 👍

Jeg kan godt ha en liten hverdags-elbil å tusle til og fra jobben med (7 km t/r), men skal jeg cruise rundt og kose meg, vil ha og kjenne gleden over god gammal mekanikk 😍

Ang reise nordover så vil jeg nok knipse en del bilder 👍 Men det er en viss fare for at det kan bli tur i maddamens Subaru Forrester. Og det pga at vi er fire stk med bagasje og fiskeutstyr. Men skal se om jeg ikke får skaffet/lånt meg et takstativ eller skiboks. Da er vi berga plassmessig.

Men først må jeg få kjerra i gang og sikker på at fiksen av topp er en suksess 🤞

Jeg er også lysten på en roadtrip sørover og da helst ned til Spania, som er mitt andre hjemland 😃 Har vel kjørt bil dit siden jeg var 10 år gammel 😃

Vi hadde jo en VW e-up! som vi kjøpte ny i 2014 og hadde frem til 2017. Fenomenal liten bil til småkjøring her hjemme, sparte BMWene for mye av den kjøringen som sliter på. Men da jeg fikk firmabil så solgte vi den, da den brukes til småkjøring. Men noen ganger så savner jeg litt det å ha en nett liten bil som smetter rundt.

Hadde vært rått om du tok E34en, det hadde blitt en minnerik tur. Vi skal selv kjøre til Spania i sommer, dog ikke i E34en.  Spania er ett flott land, Pappa jobba for Aker der ned store deler av min barndom. Så jeg har vært mye i Spania i bare og tenårene, men nå er det 16 år siden sist vi var i Spania så i sommer blir det tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også kan jeg komme med en annen spennende update. 

Jeg har i dag vært og signert kontrakt på ny bil, en verdig erstatter for min F10 530d som jeg solgte i fjor. Jeg får bilen om noen uker, mer vil jeg ikke si ennå 🤐 Jeg kan si at det er en BMW med seks sylindre (big surprise), ikke noe elektrisk tullball. Jeg kan også si at budsjettet jeg hadde satt ble sprengt, det er egentelig bare ett stort rykende krater der budsjettet var... Men jeg tror og håper at jeg kommer til å bli super fornøyd, selv om jeg ikke så for meg at det skulle bli en sånn bil. Skal bli herlig å få en ny BMW i garasjen igjen. Det finnes kun to typer biler, nye og gamle BMWer 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere tar turen ned til Spania med E34'en vil det være fantastisk og jeg håper virkelig at du skriver et omstendelig reisebrev i denne tråden. All ære til deg for at du beholder denne bilen i så fin bruksstand som den er. Poenget for min del i mitt forrige innlegg er selvfølgelig ikke å fortelle hvor fantastisk Model 3 er i forhold til din E34. Bilene kan på ingen måter sammenlignes.

Mitt poeng var egentlig bare å argumentere for at Model 3 - tiltross for alle feil og mangler - faktisk er en utmerket elektrisk bil. Den er langt fra perfekt, men den er stadig en veldig bra elektrisk bil og det er dette som gjør at mange kjøper den. Man kan selvfølgelig påpeke at det handler om nyhetens interesse, men Model 3 er uansett en veldig bra elektrisk bil.

Når dette er nevnt vet du hvorfor jeg liker din gamle E34 og du vet hvorfor jeg liker Model 3. Jeg ser faktisk ingen konflikter i å like begge bilene. Det er to forskjellige konsepter og to forskjellige måter å kjøre bil på. Begge bilene har deres fordeler og ulemper. For min del handler det ikke om hva som er best, men om hva som tjener meg best i en gitt situasjon. Det å kjøre en velholdt 25 år gammel E34 på langtur til Spania høres definitivt ut som en ganske artig opplevelse - Go for it!... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Fredrik skrev:

A long shot... F32... :-)

Tampen begynner å bli varm. Kan si at det er to ekstra dører enn hva F32 har. Kan også si at bilen gjør 0-100 på godt under 5 sek 😀

4 timer siden, Shattered skrev:

E34 M5 touring? Vet han ikke liker touring men han får vel unger snart, sikkert. 

Kaldt, veldig kaldt. Skulle veldig gjerne hatt en E34 M5, men da i sedan. Der vi er nå i livet så passer det helt klart å få noen barn etterhvert. Men det behøver ikke å legge noen demper på bilkjøpet, har jo firmabil med god plass samt E34en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he  Fredrik. 
Du har forsnakket deg så jeg tipper enten 440 eller 540 variant.
Kanskje denne BMW 440i eller diesel varianten 440d. Ikke i  grått, men selvsagt mørkeblå!
Går like bra som forrige ''M'' modell versjon?
klokt valg 😎

 

Spoiler

car_page_main.jpg

2018 BMW 4-Serie 440i xDrive Gran Coupé aut Kombikupé.
https://broom.tv2.no/underholdning/broom/biltester/bmw/2018-590

 

Endret av Mr. Erling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mr. Erling skrev:

He he  Fredrik. 
Du har forsnakket deg så jeg tipper enten 440 eller 540 variant.
Kanskje denne BMW 440i eller diesel varianten 440d. Ikke i  grått, men selvsagt mørkeblå!
Går like bra som forrige ''M'' modell versjon?
klokt valg 😎

 

  Vis skjult innhold

car_page_main.jpg

2018 BMW 4-Serie 440i xDrive Gran Coupé aut Kombikupé.
https://broom.tv2.no/underholdning/broom/biltester/bmw/2018-590

 

Hehe, vi får vente å se hva som kommer 😀

Jeg vet iallfall at jeg gleder meg veldig. Men skal jeg være ærlig så gledet jeg meg mer når jeg venta på F10en. Det var en bil jeg hadde drømt om å kjøpe i flere år. Denne gangen så har jeg jo vært så i tvil om hva jeg skulle kjøpe, jeg har jo vinglet mellom alt fra M240i til X5 M50d. Det ble ingen av disse to, men i BMW sitt sortiment så finnes det uhyre mye mellom disse. Alt fra M biler til M performance modeller, vanlige diesel og bensinvarianter har jeg vært innom. Men så gjenstår det å se om jeg blir tilfreds med hva jeg har valgt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.4.2019 den 21.09, Fredrik 90 skrev:

Tampen begynner å bli varm. Kan si at det er to ekstra dører enn hva F32 har. Kan også si at bilen gjør 0-100 på godt under 5 sek 😀

 

Kan ikke være mange firdørs BMWer med rekkesekser som gjør 0-100 på godt under 5 sek. Jeg tenker M3 F80, F36 435d xDrive og G30 540i/d xDrive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

På 4.4.2019 den 23.15, Fredrik 90 skrev:

Jeg har i dag vært og signert kontrakt på ny bil, en verdig erstatter for min F10 530d som jeg solgte i fjor. Jeg får bilen om noen uker, mer vil jeg ikke si ennå 🤐 Jeg kan si at det er en BMW med seks sylindre (big surprise), ikke noe elektrisk tullball. Jeg kan også si at budsjettet jeg hadde satt ble sprengt, det er egentelig bare ett stort rykende krater der budsjettet var... Men jeg tror og håper at jeg kommer til å bli super fornøyd, selv om jeg ikke så for meg at det skulle bli en sånn bil.

Må prøve å plukke fra hverandre uttalelsene dine her;

Mener du ny ny eller brukt ny? I og med at du først får den om noen uker må det være enten helt ny med kort leveringstid, eller import 😛 

Sprengt budsjett? Du hadde vel budsjettert for en G30 530d/540d/540i? Skal du sprenge noe slikt må en kanskje opp på M modell?

Og ikke en slik bil du hadde sett for deg? Da utelukker jeg G30 med en gang! Står igjen med M3, F36 435d ny eller lite brukt, eller.. Alpina av noe slag :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange gode alternativer dere kommer med her, hadde ikke gjort noe å ha noen av de 😀

Men over til noe helt annet. Jeg følger med på mye videoer på You Tube, deriblant kanalen til CarWow hvor de har mange artige og ikke alltid like fornuftige dragrace. Jeg tenkte at det hadde vært kult å testa ut noe sånn hvis sjansen bød seg. I går så gjorde den det. En kollega har en helt ny Ford Focus ST line med 125 hester og en helt nyutviklet 8 trinns automat kasse. Jeg synes dette var en usannsynlig dau bil å kjøre, grei nok fra start men med noe fart så skjer det ingen ting. Jeg vedda på at min E34 520i med Automat akselererte raskere. Ikke faen mente han..

Focusen har 125 hk og 170 nm fra en 1 liters turbomotor med tre sylindre. BMWen har 150 hk og 190 nm fra en 2 liter sekssylindret motor. Focusen veier bare 1356 kg, BMWen veier 1550 kg. Legg så til at i løpet av 25 år så har noen hester rømt, mens Focusen kun har kjørt 3000 km. Focusen er oppgitt til å klare 0-100 på 11,4 sek, toppfart 193 km/t. 520ia skal gjøre 0-100 på 11,9 sek og klare hele 211 km/t.

Så vi testa, fra stillestående til ca 100 km/t. Focusen spretter en billengde frem over start sterken, når M50 maskineriet får opp turtall så klarer jeg å hente inn litt men ikke nok. Focusen vinner med en nesten en billenge til 100 km/t. Ett forsøk til testes, må breakbooster vi begge to (fattigmans launchcontroll). Bedre start for 520en fordi Focusen spinner ett sekund. Focusen vinner med bare en fremskjerms lengde.

Neste øvelse så legger vi oss i 70 km/t side om side. Begge i vanlig drive på automaten for å gjøre det rettferdig for 520en. Tre tut og så kickdown...her kicker automaten i E34 raskere ned en den helt nye 8 trinnskassa i Focusen. Den bruker nesten 3 sek før noe skjer, så må den finne turtall. Resultatet er at E34en rett å slett bare drar jevnt ifra. Først ser jeg han i side speilet, så i bakspeilet. Selv når Focusen fant rett gir og fikk opp turtallet så bare økte E34en sin ledelse før vi ga oss rundt 180 km/t. Da var Focusen langt bak.... Vi prøver igjen, denne gang med automaten i Sport på Focusen. E34 i vanlig Automat modus. Focus tar kickdown raskere denne gang, men tro det eller ei så tar den gamle 5 trinnskassa i E34 nok enn gang raskere kickdown. Akkurat i det Focusen får samla kreftene så har M50en passert 4000 rpm og begynt å sige ifra...og nok en gang bare øker avstanden helt til vi gir oss på ca 180 km/t. Så der har du det som han sier i carwow videoene på You Tube 👍

2019 ypper mot 1994 😂

A38ABB48-3280-4154-9BA3-F6A835DF7931.thumb.jpeg.6ab8e61ece149b6c593c0c4e7154d993.jpeg

"There is no replacement for displacement"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fredrik 90 changed the title to Min 1994 E34 BMW 520IA Shadowline | Alpina B10 4,6 | E87 130i. Tur til Nurburgring s.130

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...