Gå til innhold

Min 1994 E34 BMW 520IA Shadowline | Alpina B10 4,6 | E87 130i. Tur til Nurburgring s.130


Anbefalte innlegg

Hadde meg en god kjøretur i vårværet, det gjør godt i disse tider. På landeveiene ute i skjærgården utenfor Tvedestand er man langt fra den corona virkeligheten som nå herjer i den verden vi lever i. Det er helt utrolig å bare stoppe og gå ut av bilen og nyte den stillheten som er her ute. 

Jeg må snart begynne å tenke på EU kontroll, har en airbag lampe som lyser og den vil jo gi litt problemer. Forrige gang så fikk verksted sletta den, får bare håpe de ennå har den gamle ODB pluggen 😂

115C256F-ECCB-4E05-B0B0-B673584CA24F.thumb.jpeg.30307009513630833906dd65dc851911.jpeg

899197A7-A93D-43C8-8CDF-449D1A4CEF21.thumb.jpeg.158b781ccfabca66f1df97e94305bbb1.jpeg

39B41C73-5B05-4423-8061-D6CA37904F5A.thumb.jpeg.d237490a52c83a7f4433ab2f9031c504.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At man må vise amcar i Drammen henger nok litt igjen fra Bergheim-tida. Bergheim i Drammen bygde ikke om få G30 og G30 Starcrafter fra lett lastebil til personbil med 9 seter. Likeledes med nedklassing av Silverado og Tahoe. Ombygging av lys og hele det greiene der.

Bergheim kjørte alt av godkjenninger av disse gjennom bilsakkyndig i Drammen. De har liksom blitt Amcar-ekspertene.

Nå er imidlertid Bergheim Auto en sagablott. Kroken på døra for ikke mange månedene siden. Den siste sjappa lå på Ensjø i Oslo.

For å få en Tahoe 6.5 godkjent var det lakk av markeringslys forran svarte. Ombygging av lysstyring, montering av oransje blinkers bak, utskiftning av sealed beam lamper forran til H4 Hella osv osv osv. Hver eneste bil måtte SVV godkjenne og registrere etter å ha fått frisering hos Bergheim i Drammen.

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

EU-kontrollen kan du utsette til juni hvis du vil. Er blitt forlenga frist for biler som skal inn 13.mars-30. april pga Corona...

Imponerende å holde liv i en bil så lenge. Mange som ikke holder halvparten så langt/lenge før de blir spiker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, FredrikE24 skrev:

At man må vise amcar i Drammen henger nok litt igjen fra Bergheim-tida. Bergheim i Drammen bygde ikke om få G30 og G30 Starcrafter fra lett lastebil til personbil med 9 seter. Likeledes med nedklassing av Silverado og Tahoe. Ombygging av lys og hele det greiene der.

Bergheim kjørte alt av godkjenninger av disse gjennom bilsakkyndig i Drammen. De har liksom blitt Amcar-ekspertene.

Nå er imidlertid Bergheim Auto en sagablott. Kroken på døra for ikke mange månedene siden. Den siste sjappa lå på Ensjø i Oslo.

For å få en Tahoe 6.5 godkjent var det lakk av markeringslys forran svarte. Ombygging av lysstyring, montering av oransje blinkers bak, utskiftning av sealed beam lamper forran til H4 Hella osv osv osv. Hver eneste bil måtte SVV godkjenne og registrere etter å ha fått frisering hos Bergheim i Drammen.

Ja det merkes at de hadde en helt annen holdning til amcars her enn hva de har i Arendal. 

Bergheim var bra store en periode, de hadde forhandlere flere steder i landet. Sære norske avgifter gjorde jo at biler som Starcraft Van, Suburban, Tahoe og enkelte andre modeller var gunstige. Snakka med en selger hos Bergheim som fortalte at på det meste så hadde de 20 mann i arbeid som kun sto å bygde om biler for å få dem til å passe norske regler. Fra 80 åra og til slutten av 2000 tallet så hadde Bergheim egen terminal på havna i Bremen for å håndtere biler som kom fra USA og skulle til Norge. Norge var det største markedet for GMs USA biler i Europa 😀

Synd det gikk som det gikk med Bergheim, men det var vel også litt viljen til å drive videre det sto på. Hadde dette skjedd for 5 år siden så hadde noen andre overtatt, men å selge nye amerikanske biler i Norge i dag er en veldig smal nisje. Samme selger sa at de gikk fra å selge 1000 stk Tahoer i 2002 til å selge 50 stk i 2016...

19 timer siden, Lars89 skrev:

EU-kontrollen kan du utsette til juni hvis du vil. Er blitt forlenga frist for biler som skal inn 13.mars-30. april pga Corona...

Imponerende å holde liv i en bil så lenge. Mange som ikke holder halvparten så langt/lenge før de blir spiker. 

Det passet egentlig bra, da har man litt ekstra tid på seg 👍

Ja jeg trodde vel aldri at den skulle bli med så lenge når jeg kjøpte den for ganske nøyaktig 8 år siden. Men mye har med bilen å gjøre også, den har liksom aldri bydd på så store problemer at den har vært vanskelig å holde på veien. Den har kun hatt driftsstans en gang på disse årene, det var når bensinpumpa gikk. Ellers så har den alltid fått meg trygt hjem. Mye av nøkkelen bak det er nok at jeg har behandlet bilen bra, jeg har ikke behandlet den som folk flest behandler en billlig gammel BMW. Den har alltid fått samme gode stell og vedlikehold som mine nyere og langt dyrere biler. Den har også en eierhistorikk som viser at dette stort sett har vært gjengs for de som hadde bilen før meg også. Etterhvert som åra gikk og bilen bare gikk og gikk, så oppdaget jeg jo etterhvert at jeg ble ganske alene om å kjøre E34. Nå er det nesten ingen igjen, iallfall sånne som ser helt originale ut slik som min. Så da begynner man jo å vedlikeholde bilen med tanke på å ta vare på og spare på den, selv om den brukes nesten daglig. Også blir det jo litt som en god gammel venn da, eller ett familiemedlem om man vil. Mye gode minner knyttet til bilen, mange flotte turer i løpet av disse årene. Jeg kjenner bilen så godt også nå, jeg vet om alle de små særhetene gamle biler utvikler. Likevel så stoler jeg veldig på denne bilen, kunne satt meg i bilen i morgen å kjørt til Spania.

Også er det jo litt artig, møtte en kollega jeg jobba med i 2013 på butikken her i sommer. Det var ett hyggelig gjensyn så vi prata lenge og slo følge ut på parkeringsplassen. Han bare "Dæven, lever den ennå!!" når han fikk øye på E34en 😂

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med skilt på Amcar’n og kult med PD 👍 Passer bra på en bil politiet brukte mye 😅 Kul bil. De setene synker man nok godt nedi. Hva slags bøyle over oljefilterhuset er det snakk om ? Som du måtte kappe ? Uansett, så det en herlig utgave du har og den ser så utrolig velholdt ut utover at jeg jo vet at du vedlikeholder den godt 🥳😅👍 Nesten så du ser at bilen smiler 😂 Får vel snart vurdere oljeskift på min også. Har begynt å lekke litt. Så trenger ny skive og tappebolt tenker jeg. Jeg var superheldig som valgte å ta ut bilen og få den eu-kontrollert like før koronahysteriet tok helt av. Så nå er den godkjent og klar for småfiks og to nye år på veien 🥳👍 Ta vare på deg selv og dine i denne stressende tiden Fredrik 🙏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.3.2020 den 19.45, Fredrik 90 skrev:

Synd det gikk som det gikk med Bergheim, men det var vel også litt viljen til å drive videre det sto på. Hadde dette skjedd for 5 år siden så hadde noen andre overtatt, men å selge nye amerikanske biler i Norge i dag er en veldig smal nisje. Samme selger sa at de gikk fra å selge 1000 stk Tahoer i 2002 til å selge 50 stk i 2016...

Denne utviklingen er egentlig ganske interessant. Da jeg kjøpte en Chrysler Voyager 3.0 (generasjon II, kort utgave) i 1993 (eller 1994 - husker ikke helt) var dette en av de mest populære bilene på markedet. Ikke bare var den amerikansk (vel, den hadde en Mitsubishi V6 motor og var bygget i Graz, Østerrike), men bilen var også en MPV. Begge deler har falt helt ut av markedet i dag. 

I mellomtiden har imidlertid amerikanske biler tatt seg virkelig opp. Kvaliteten har aldri vært bedre og er i noen tilfeller også betydeig bedre enn selv tyske premium bilmodeller. Litt mer påkostede amerikanske bilmodeller har også betydelig mer standardutstyr (i det minste i USA).

Allikevel selger amerikanske bilmodeller dårlig i Europa. En årsak har nok vært den sterke dollarkursen, men jeg tror også at tradisjonelle oppfatninger vedr. amerikanske biler og hvor dårlig kvalitet de har er en viktig årsak. Slike oppfatninger er veldig vanskelige å snu hvis de først er godt etablert. Et annet eksempel på dette er franske biler som heller aldri har vært bedre enn de er i dag, men for franskmennene ser det ut til at de har klart å snu utviklingen. Franske biler blir stadig mer populære og dette er vel fortjent synes jeg. De kan design og tør gå nye veier - og når kvaliteten også har blitt bra kombinert med sympatiske priser er det ikke så merkelig at bilene selger.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil nesten påstå at det er i Norge og Sverige franske biler har solgt dårlig. For oss har liksom Opel vært langt nede, og de franske enda lenger. Sverige har Volvo og har hatt Saab. Ellers i Europa ser jeg franske biler alt. Twingo er feks en artig bil. Det går flust av dem på Balkan og de virker veldig enkle og holdbare.

Jeg tror nok vi fremover kommer til å se at Norge vil gå for billigere biler etterhvert. Peugeot sin nye modell er jo lekker synes jeg.

Vi har vel en arbeiderklasse med relativt høy lønn og dyre vaner. I Tyskland kjører middelklassen små biler med liten motorisering og går i blå kjeledresser og er stolte av det.

Når man ser hvor skjør økonomien vår er, så vil nok mange kutte kostnader i tiden fremover. Dette vil man nok fort se på nybilkjøpere. Viktig å holde handelen i gang, men tror de fleste vil se nytten av å ha litt fyll i madrassen og ikke ha lån til langt over pipa.

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.3.2020 den 8.14, Bimmerlorris skrev:

Gratulerer med skilt på Amcar’n og kult med PD 👍 Passer bra på en bil politiet brukte mye 😅 Kul bil. De setene synker man nok godt nedi. Hva slags bøyle over oljefilterhuset er det snakk om ? Som du måtte kappe ? Uansett, så det en herlig utgave du har og den ser så utrolig velholdt ut utover at jeg jo vet at du vedlikeholder den godt 🥳😅👍 Nesten så du ser at bilen smiler 😂 Får vel snart vurdere oljeskift på min også. Har begynt å lekke litt. Så trenger ny skive og tappebolt tenker jeg. Jeg var superheldig som valgte å ta ut bilen og få den eu-kontrollert like før koronahysteriet tok helt av. Så nå er den godkjent og klar for småfiks og to nye år på veien 🥳👍 Ta vare på deg selv og dine i denne stressende tiden Fredrik 🙏

Takk for det 😀 Ja man sitter passe godt Crownvic’en, det er litt som å sitte i sofaen hjemme å kjøre 😂 

Var denne luringen her jeg måtte kappe, da skruen som holder den fast var helt rusta fast. Festa filteret bare midlertidig med metall strips, men nå har jeg ny bøyle liggende klar

60B14A30-63AE-46C9-9B3A-632CF736DC6F.thumb.jpeg.87a51b67caaed3c53bb1ee7529dd5b8e.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Takk for det 😀 Ja man sitter passe godt Crownvic’en, det er litt som å sitte i sofaen hjemme å kjøre 😂 

Var denne luringen her jeg måtte kappe, da skruen som holder den fast var helt rusta fast. Festa filteret bare midlertidig med metall strips, men nå har jeg ny bøyle liggende klar

60B14A30-63AE-46C9-9B3A-632CF736DC6F.thumb.jpeg.87a51b67caaed3c53bb1ee7529dd5b8e.jpeg

Ahaaa jeg trodde det var oljefilteret du skrev om 🙈 Ja du verden for noen komfortable disse setene i amcars er å sitte i 😍 Bare å nyte hver mil i denne poltibilen 😅👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg trenger litt innspill her ang dekk, har ikke helt kontroll på dette selv. Har bestemt meg for at jeg skal ha ett kvalitets merke, i hovedsak Continental, Dunlop, Michelin eller Nokian. Jeg er ferdig med billigdekk som ikke er runde og som bråker...

Så til spørsmål:

Bilen har i dag 225/60 15, en sær dimensjon som var vanlig på 80 tallet og litt ut på 90 tallet. Svinedyrt og vanskelig å få tak i nå. Sist betalte jeg over 6000,- for dekk i denne dimensjonen, og det var Marshall dekk fra Korea (de har dog holdt imponerende bra). Gjør det noe å gå ned til 205/60 15?

Tenkte å kjøpe dem på nett, er det noen nettside som er grei å bruke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær glad du ikke har TRX-hjul....

205/65-15 er alternativ dimensjon fra fabrikk, og nærmest det du har. Men for all del.det går jo fint med 60-profil også. Det er innenfor 5%, men det "fyller" jo litt mindre i hjulhusene. Regner med det ikke er den bredeste felgen, dette. 7'' eller der omkring?

Såkalte midrange+ dekk holder i bøttevis på en slik bil. Vredestein, Falken, Kumho, for å nevne noen. De er gode, støysvake , og runde.

Dunlop er ikke de dyreste, men de 3 andre du nevner er jo ganske kostbare. Men det er det jo din egen magefølelse som må avgjøre hvor mye du skal legge ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør på med 205 60Fredrik ,det går helt fint garantert.

Var mange som ikke ønsket ballongstr originalt på disse ,likevel ville ha disse felgene / originale felg.(Før i tiden)

Da ble feks denne dimmensjonen du lurer på brukt .😀

 

Endret av sveigis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt ironisk at jeg kommenterte dekkvalget ditt for noen år siden, og fikk til svar ( litt bastant 😉 ) at det var viktig for deg med 100% original dim.😬😬 

Du bør gå for 205/65. 205/60 blir jo annen rulleomkrets, og mer klaring i hjulhus som du jo har nok av fra før😁 

 

Vil anbefale og sjekke Goodyear, er premiumdekk som jeg ser sjelden blir nevnt på forumet av en eller annen grunn🤔

 

Sava er også ett godt alternativ, litt billigere enn premiumdekkene, men mer enn gode nok til normalt bruk. Kjører selv Sava på f11 og e24 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye gode innspill her, det takker jeg for 👍

6 timer siden, *MrB* skrev:

Vær glad du ikke har TRX-hjul....

205/65-15 er alternativ dimensjon fra fabrikk, og nærmest det du har. Men for all del.det går jo fint med 60-profil også. Det er innenfor 5%, men det "fyller" jo litt mindre i hjulhusene. Regner med det ikke er den bredeste felgen, dette. 7'' eller der omkring?

Såkalte midrange+ dekk holder i bøttevis på en slik bil. Vredestein, Falken, Kumho, for å nevne noen. De er gode, støysvake , og runde.

Dunlop er ikke de dyreste, men de 3 andre du nevner er jo ganske kostbare. Men det er det jo din egen magefølelse som må avgjøre hvor mye du skal legge ut.

TRX hjul er jeg veldig glad jeg ikke har, dem er sykt dyre 😂

Det høres ut som 65 profil er veien å gå, vil nødig ha mer luft i hjulbuen enn det som er nå.

Jeg kan forsåvidt vurdere Falken, men jeg har hatt min turn med billigdekk nå. Jeg har fått nok av drittdekk som er urunde. Sleit noe jævlig med Marshall dekka som står på nå, vi bytta tre av fire dekk fordi de var urunde. Men som sagt så har de vist seg å holde veldig bra 👍

5 timer siden, sveigis skrev:

Kjør på med 205 60Fredrik ,det går helt fint garantert.

Var mange som ikke ønsket ballongstr originalt på disse ,likevel ville ha disse felgene / originale felg.(Før i tiden)

Da ble feks denne dimmensjonen du lurer på brukt .😀

 

Ballonghjul er jo tidsriktig på en bil som min. Men dette var jo rett før lavere profiler ble vanlig. Husker mine foreldre kjøpte ny Audi A4 på slutten av 90 tallet med 17" alufelger, da var det snakk om "lavprofil dekk" 😂

4 timer siden, scoot skrev:

Bør vel egentlig øke profilen til 65 når du går ned "såpass" i bredden? Nærmere opprinnelig rulleomkrets jo bedre tenker jeg. Kjapt søk på google tilsier at 205/65-15 er greit tilgjengelig og forholdsvis rimelig også. 

Ja det er nok mest hensiktsmessig å gå får 205/65 15. Har også sett at det er godt utvalg her, det er en fordel. Skal høre litt rundt på priser 😀

 

5 timer siden, Skulebollen skrev:

Litt ironisk at jeg kommenterte dekkvalget ditt for noen år siden, og fikk til svar ( litt bastant 😉 ) at det var viktig for deg med 100% original dim.😬😬 

Du bør gå for 205/65. 205/60 blir jo annen rulleomkrets, og mer klaring i hjulhus som du jo har nok av fra før😁 

 

Vil anbefale og sjekke Goodyear, er premiumdekk som jeg ser sjelden blir nevnt på forumet av en eller annen grunn🤔

 

Sava er også ett godt alternativ, litt billigere enn premiumdekkene, men mer enn gode nok til normalt bruk. Kjører selv Sava på f11 og e24 😊

Hehe.."noen år siden" er faktisk 7 år 😅 Det har rent mye vann i havet siden den gang. Blandt annet har jeg funnet ut at 520i aldri ble levert med 225/60 15 dimensjon originalt. Dette trodde jeg den gang. Men etter årenes løp så har jeg fått tak i både brosjyrer og bilblader (Kjøpte jo en diger samling Auto Motor und Sport) hvor annen fakta har kommet frem. Faktisk så ble 518i og 520i levert standard med 195/65 15. Men i de fleste tester ut over 90 åra så er 520i i likhet med 525i som oftest skodd med 205/65 15 og 215/60 15. E34 med kraftigere motorer, særlig da 535i men også V8 utgavene gikk på 225/60 15. Men flere her ble også levert med 16" felger og der husker jeg ikke dimensjon. Så jeg er like opptatt av at det skal være orignalt i dag som den gang, men jeg baserer det på ny informasjon 😉

Ellers så er det enstemmig vedtatt at det blir 65 profil. Det blir fortsatt mye luft i hjulbuene, men det er sånn disse bilen ble laga. Det er jo hele sjarmen med å ha en original youngtimer som denne 😀

Goodyear er absolutt ett godt alternativ, ingen grunn til at dette merket ikke skal nevnes. Kjører Goodyear Eagle F1 på 540en, ekstremt gode dekk med gode egenskaper. Ikke på høyde med Pilot Super Sport som jeg hadde på F10en, men absolutt ett bra dekk. Sava har jeg aldri prøvd, dette er vel i samme gate som Falken. Igjen, jeg har noia for å kjøpe billige dekk. Føler jeg safer ved å velge kvalitet, selv om det kanskje bare er tull 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fredrik 90 changed the title to Min 1994 E34 BMW 520IA Shadowline | Alpina B10 4,6 | E87 130i. Tur til Nurburgring s.130

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...