Gå til innhold

Min 1994 E34 BMW 520IA Shadowline | Alpina B10 4,6 | E87 130i. Tur til Nurburgring s.130


Anbefalte innlegg

Northstar er GM, denne motoren heter Triton. 

Ja Northstaren er også seig, men de er notoriske for å ryke toppen. Særlig de tidligere fra begynnelsen av 90 tallet, som sto i Cadillac Seville. En annen skuddsikker motor er GM sin 3,8 liters V6, den skal det mye til for å slite ut. 

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Fikk bytta radiator i dag 👍 Dette var faktisk lettere å få gjort enn jeg hadde fryktet. Eneste jeg ikke forventa var at oljekjøler til automaten var skrudd på utsiden av radiatoren. Men fikk separert dem uten å måtte koble fra noen oljerør. 

Gammel og ny, den gamle har nok gjort nytta si nå. Det er ikke mange BMW radiatorer som opplever å bli 26 år gamle 😂

6AE61A76-1BB1-4DDB-BD9C-4D337BB6FFB1.thumb.jpeg.5e9e0d229e706b29c9f9eec3f64e28cb.jpeg

Som vanlig når jeg skrur så tar jeg ikke bilder, er for opptatt av å mestre selve skruingen til å ta bilder under vei. Jeg har noe å lære av @sveigis der. Jeg ringte deg forresten Jan, tenkte å ta av vifta men kunne ikke huske hvordan dette ble gjort. Men jeg dreit i det, fikk ut radiatoren uten å fjerne vifta 😅

Fikk gjort reint oppi der, blåst vekk 26 år med insektskrotter, småstein, løv og annet møkk bilen har "spist". 

1892C488-F671-4AB9-9B96-648691E8AB13.thumb.jpeg.666bde7aa0f661e8c9994299275d2054.jpeg

På plass, bytta også slanger og slangeklemmer. Like greit å få alt nytt. Men jeg kjøpte ikke originale slanger, de var jo idiotdyre. Så dyre som de var så har de sikkert ligget lenge på lager, så da hadde jeg betalt overpris for slanger som allerede er gamle. Det ble Febi bilstein heller.

4671FF67-DC5D-4AE0-91D7-4290744F6F54.thumb.jpeg.2933c951ed8ff461a396125137489b54.jpeg

M50 er jo latterlig lett å lufte. Jeg klarte nesten å lufte systemet bare med å ha skrua åpen og klemme forsiktig på slangene. Starta motor og vifte på maks, da kom det bare kjøleveske ut 😀 Lang kjøretur etterpå konkluderte med at radiator bytte var en suksess 😀 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ble bra og en god ting og ha gjort Fredrik .😀

For kjøling må være iorden og nå slipper du det problemet lenge .

Ja jeg så det nå at du hadde ringt .

Trodde jeg hadde mistet tlfen idag i byen ,men det viste seg at den lå på luftfilterboksen på e28en 😜😜.

Var og sjekket kjølevæske på den idag på morgenen og lagt den der.

Og hadde selvsagt ringt deg ,men nå ser jeg at dette gikk veldig greit .

Det gir alltid en trygghetsfølelse det der med sånt nytt.

Veldig bra jobbet Fredrik .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde litt stas på bilen i dag i anledning 17. Mai. Tenkte først å stase opp Crownvic’en...men jeg vil kjøre litt E34 igjen nå uten å måtte sitte å følge med på tempmåleren. 

C2D64979-8432-45FD-84DF-81F1AB4170A7.thumb.jpeg.00e04e037384a1a6b32d5fb6965c6569.jpeg

38341B07-3B99-4DDF-9BC9-B98B112BF8C9.thumb.jpeg.f8ca45d0c20f41074070cd7f2d88bcfe.jpeg

I Arendal så var det båtparade fra Nidelva og ut i byfjorden. Det var tykt av båter og forholdsvis flott vær. Det var egentlig artig med en litt alternativ 17. Mai i år. Neste år er vi sikkert tilbake med barnetog og lange iskøer i byen.

Skuta er pynta med norske flagg og bjørkeris 👍

882AE3CF-0A76-4A6B-9249-367D629CF461.thumb.jpeg.af24fb2f0fe0f20b86bf753919630370.jpeg

Så gikk paraden mot byfjorden, var helt enormt med båter som deltok. Nidelva er smal noen plasser så der stoppa det nesten opp 😅

5E197851-1262-4612-8047-FB7B2503736D.thumb.jpeg.b4744edb126cdd6d0d6747dd076e764a.jpeg

E8AAD470-A685-43DF-82EB-9CB9B16A1C96.thumb.jpeg.3c745a82b5c341525e950fbd96b7fcfb.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hadde bilen på EU kontroll i dag, og der dukket det opp litt som må tas tak i. Det merkes at dette er en bruksbil som nå nærmer seg 30 år, men stort sett så snakker vi om slitedeler og småplukk. Mye av dette kan jeg fikse selv 😀

Fikk følgende mangler:

* Airbag lampe

* Rust på bremserør (standard E34 😂)

* Kaliper venstre bak (Har levd på overtid i 5 år nå..)

* Håndbrekk tar dårlig og kun på en side, må bytte bremsebånd til håndbrekk.

* Det meste av styrekuler må byttes, samt "betjeningsarm" (hva enn det er?)

* Knekt fjør venstre foran

* Feil lysjustering (noe som er bullshit, han vet ikke at en så gammel bil som E34 har manuell lysjustering..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Hadde bilen på EU kontroll i dag, og der dukket det opp litt som må tas tak i. Det merkes at dette er en bruksbil som nå nærmer seg 30 år, men stort sett så snakker vi om slitedeler og småplukk. Mye av dette kan jeg fikse selv 😀

Fikk følgende mangler:

* Airbag lampe

* Rust på bremserør (standard E34 😂)

* Kaliper venstre bak (Har levd på overtid i 5 år nå..)

* Håndbrekk tar dårlig og kun på en side, må bytte bremsebånd til håndbrekk.

* Det meste av styrekuler må byttes, samt "betjeningsarm" (hva enn det er?)

* Knekt fjør venstre foran

* Feil lysjustering (noe som er bullshit, han vet ikke at en så gammel bil som E34 har manuell lysjustering..)

Så manuell justering kan ikke peke opp eller ned? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må jeg skuffe deg min gode venn.

Lysjustering kan tulle på gammel bil ,og må justeres manuelt .

Derfor må du smøre opp justeringspinnene dine på lyktene dine ,så går det veldig fint .😀

Fått klage på dette på både Tds og begge 535ene så her har mekaniker rett .

Betjeningssarm er nok pitmansarm .😀

Håndbrekket redder du nok med en smøring og justering .

Husk hva jeg sa til deg på tlf.

Tenk alle de vrakene jeg har dratt hjem ,der alt har stått dønn,så har det bare vært å demontere ,smøre så funker det .

Kan hjelpe om du trenger det ,har gjort dette 257 ganger på 8 år 👍😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, lagunilla skrev:

Så manuell justering kan ikke peke opp eller ned? 

Men når jeg står med fronten og lysa mot garasjeporten hjemme så hever og senker lyset seg når jeg vrir på justeringshjulet inni bilen. Da er jo ikke noe galt?

1 time siden, sveigis skrev:

Her må jeg skuffe deg min gode venn.

Lysjustering kan tulle på gammel bil ,og må justeres manuelt .

Derfor må du smøre opp justeringspinnene dine på lyktene dine ,så går det veldig fint .😀

Fått klage på dette på både Tds og begge 535ene så her har mekaniker rett .

Betjeningssarm er nok pitmansarm .😀

Håndbrekket redder du nok med en smøring og justering .

Husk hva jeg sa til deg på tlf.

Tenk alle de vrakene jeg har dratt hjem ,der alt har stått dønn,så har det bare vært å demontere ,smøre så funker det .

Kan hjelpe om du trenger det ,har gjort dette 257 ganger på 8 år 👍😀

For å si det sånn, de trådene dine er veldig god inspirasjon til å fikle med dette selv 👍 Jeg tenker også at jeg tar av skivene bak og ser på tilstand til bremsebånd, disse bytta jeg i 2016 og bør ikke være gåene nå. Det er vel heller det at jeg ikke er flink nok til p bruke håndbrekket som har gjort at ting setter seg 😀

Takk for tipset 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Men når jeg står med fronten og lysa mot garasjeporten hjemme så hever og senker lyset seg når jeg vrir på justeringshjulet inni bilen. Da er jo ikke noe galt?

Jo, det vil per definisjon være noe galt dersom lysene er justert feil. Høydejusteringen fungerer, men har feil justering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Jo, det vil per definisjon være noe galt dersom lysene er justert feil. Høydejusteringen fungerer, men har feil justering.

Hvor justerer man lysene da, vil vel tro det skal være en skrue en vei? Mulig denne har satt seg da, for dette er vel noe de som regel forsøker å justere på kontrollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontrollinstruksen for PKK henviser til at funksjoner skal testes, men man skal ikke demontere noe på bilen. Har du et deksel som ligger over justeringsskruen, kan heller ikke kontrolløren demontere dette dekselet for å foreta en justering. Kontrollen skal ta for seg tilstanden på kontrolltidspnuktet og ikke tas hensyn for fremtidig bruk (les: lyktene blir reparert eller justert etterpå). Nær- og fjernlys kontrolleres ved hjelp av et eget lysinnstillingsapparat. Avviker innstillingen på kontrolltidspunktet, er det en mangel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen for at de skal få justert disse skruene ,må du se at de faktisk beveger seg.

99% sikker på at de sitter .

Når du forsøker å justere disse med makt ,så knekker mekanismen bak og ny lykt må på plass.😩

Dette vet jeg alt om da jeg gjorde dette på min i sin tid .

Wd 40 ,tålmodighet frem og tilbake så avslutte med litt fett på pinnen / kulen som er i lykt gav suksess og dette ble et tilbakelagt kapittel til hver EU kontroll .

Hvertfall om de må justere på pkk .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo være at siden du har en knekt fjær så står bilen litt skjevt og at du får et feil lysbilde p.g.a. det. Jeg ville fikset forstillingen først og siden du må ta en forstillingskontroll etterpå uansett så ville jeg fått de til og justere lyktene da. Men selvfølgelig, du trenger ikke og betale de for og løsne justeringsskruene, det kan du fikse selv.

Jeg trenger vel ikke fortelle deg at fjærer og dempere byttes i par.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fredrik 90 changed the title to Min 1994 E34 BMW 520IA Shadowline | Alpina B10 4,6 | E87 130i. Tur til Nurburgring s.130

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...