Gå til innhold

Min 1994 E34 BMW 520IA Shadowline | Alpina B10 4,6 | E87 130i. Tur til Nurburgring s.130


Anbefalte innlegg

Ja nå har jeg testa justerings skruene inn de hullene @///M-ini95 viste på bildet, og disse sitter ikke fast. Her kan begge lyktene justeres.

Her er det noe som ikke stemmer, lyktene hever og senker seg når jeg stiller på dem inni bilen og de kan justeres...likevel har jeg fått feil innstilling på lykter som mangel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Ja nå har jeg testa justerings skruene inn de hullene @///M-ini95 viste på bildet, og disse sitter ikke fast. Her kan begge lyktene justeres.

Her er det noe som ikke stemmer, lyktene hever og senker seg når jeg stiller på dem inni bilen og de kan justeres...likevel har jeg fått feil innstilling på lykter som mangel.

Med tiden vil nok selv lykter på en e34 bli ute av balanse. Eller at noen med vilje har justert dem for deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Ja nå har jeg testa justerings skruene inn de hullene @///M-ini95 viste på bildet, og disse sitter ikke fast. Her kan begge lyktene justeres.

Her er det noe som ikke stemmer, lyktene hever og senker seg når jeg stiller på dem inni bilen og de kan justeres...likevel har jeg fått feil innstilling på lykter som mangel.

Leste du ikke innlegget til @Rune-K i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Har fått litt deler som skal til for å få godkjent bilen, skal bli godt å få dette ut av verden 😀 

FF92C23F-906C-4448-844A-857940C5F744.thumb.jpeg.4b1c1afea9781c4167c835fc7aefb14c.jpeg

I stede for å kjøpe nye originale bremsekalipere til over 4000,- så skaffer Koed overhalte kalipere. Da får man egentelig nye orignale kalipere til rett over 1000 lappen. Skal også få bytta bremseveska, skal bli godt å få bremsene i topp stand nå som vi etterhvert skal ut å kjøre med en liten en 😀

0293FC53-F815-47A4-894F-1BF9C8F26C86.thumb.jpeg.68f1aefd1fd3b64386c23ac20eb5e9a2.jpeg

Også er jeg så i stuss om jeg bare skal bytte demperene foran også. Jeg må skaffe en fjør, det hadde ikke Koed. Men lurer på å bytte dempere bare for å ha gjort det, får se. 

Ellers så holder radiatorbyttet, nå har vi hatt en god periode med opp i mot 30 varmegrader. Jeg har kjørt bilen en del langkjøring, noe som er varmt uten fungerende klima. Åpnet vindu på motorveien i 120 km/t går ikke 😂 Heldigvis så starter turen fra kjølig garasje, så det går fint.

436D747F-52F4-4683-82DF-086DB0111DB6.thumb.jpeg.5658784da5f2590d5b1f06496313f4c8.jpeg

Meget god og solid å kjøre 👍

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Venter på at mekaniker kommer seg hjem fra ferie så vi kan få begynt på mangel lappen. I mellomtiden så kjører jeg og koser meg, dradd litt henger i det siste også. 

Lille mini fikk også sin første tur i E34en. Praktisk med beltelåsen ute med døra når man først ikke har Isofix. Dog blir ikke dette hoved familiebilen, men vi kommer jo til å bruke denne innimellom. 

AA071230-F618-4952-BF79-A573D546B8F9.jpeg

Kan også hive med litt Ford nytt 😅

Har bytta til skilt bak med amerikansk størrelse på Crownvic’n. Synes dette ble veldig mye mer ryddig 👍

Før:

2CE46F31-21B9-45E2-921A-30DBEB338FA9.thumb.jpeg.8965b2a7e1719311ca7e0bd8a08d91a2.jpeg

Etter:

2AC175D1-2C1B-4616-A359-22957AA7192C.thumb.jpeg.18f10c4363eab1e013cc6646afca7ab6.jpeg

Sykt lite estetisk sans folk i amcarmiljøet har. Der godtar man disse svære mongoskilta man får på biltilsynet. Noen skrur dem til og med fast nede på fangeren fordi de har ett amerikansk skilt som de absolutt vil bruke. Amcar folket har litt å lære av oss BMW gutta når det kommer til finish og detaljer 😂

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Var hyggelig å være med på ett lokalt BMW CCN treff i går 👍 Jeg synes det er så flott at det er litt liv i den lokale Agder klubben igjen, stor tommel opp for det 😀

Først treff på Stoa og så felleskjøring til YXen i Lillesand 

EA347B5C-25CF-48DB-8DDA-C255958FDCF5.thumb.jpeg.a53ce5c39644c9d22fb05a79dd550eec.jpeg

99884938-C14B-47C0-AE7B-07F03E98E623.thumb.jpeg.9727513f492c91d7f0e3cf88e656989e.jpeg

1EFAEE8E-E677-4343-A1DC-F3D622269529.thumb.jpeg.00df88afd70f161f3b316b120c7ba164.jpeg

AC4E7F12-17C6-4A34-92EA-F4BEB7F853E1.thumb.jpeg.a1af45b843347e87612f1af75db46eb0.jpeg

F7B4D949-10AA-448F-833C-67A720257EFB.thumb.jpeg.b133026e8321448797a7b77a70e2568a.jpeg

Jeg har så lyst på E32, denne ryddige 750i var rett og slett eyecandy 😀 E32 750i er like mye sjefsbil nå som på slutten av 80 tallet. 

08E4B0DA-31A6-4CF2-A121-9835C1907167.thumb.jpeg.d98d8d35f8a25786b95c2eefba658829.jpeg

AEA6C3A2-9DBF-47D5-BD78-7382A3025129.thumb.jpeg.d6ac604abc31927b59b6378ae359a7e8.jpeg

9C865A2D-FF6C-4B8A-BE37-B4E8C75860A3.thumb.jpeg.8103ff1eb7a5da96e3a71d91d8c1bfeb.jpeg

Også må jeg si at bilen har blitt utrolig god å kjøre på motorveien nå som alt nytt i understellet og nye dekk er på plass. Nå savner jeg kun cruisecontroll og litt mer motoreffekt. Kunne kjørt rett til München i morgen om jeg vil 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke dette gøy ?😀😀

Jeg ble mektig imponert over at så mange var med og knallgøy var det .

Denne klubben er vokst og blir stor .

Så til neste lørdag er det treff igjen ,og med garantert tillatelse fra deg Fredrik så må alle dere som bor i Agder / Telemark og selvsagt andre plasser komme .

Du nevner e32 og ja fytte katta er så deilige .😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var bilen EU godkjent også, så nå er vi klare for to nye år på veien 👍 Dog måtte jeg fotfølge mekanikeren på etterkontrollen, vet de hater det men gidder ikke å ikke få godkjent utbedringene fordi de ikke har greie på det.  Han ga meg jo mangel for lyktejustering, noe som ikke stemte. Det måtte jeg forklare hvordan fungerte på en gammel E34. Videre så pirket han på og hang seg opp i en mangel som ikke var utbedret...hvorpå jeg måtte fortelle følgende "Men hør her min venn, årsaken til at det punktet ikke er utbedret er fordi det er en 1er feil som du sikkert ser"...så...ja det var nødvendig å følge med.

Men nå skal vi kjøre og kose oss i to år til, det som er bra nå er at alt i understell foran og bak nå er nytt. Veldig mye av dette har stått på bilen siden 1994 og har holdt utrolig bra. Men bilen kjører veldig bra, akkurat sånn den kjørte når den var ny 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Fredrik 90 said:

Dog måtte jeg fotfølge mekanikeren på etterkontrollen, vet de hater det men gidder ikke å ikke få godkjent utbedringene fordi de ikke har greie på det.  Han ga meg jo mangel for lyktejustering, noe som ikke stemte. Det måtte jeg forklare hvordan fungerte på en gammel E34. Videre så pirket han på og hang seg opp i en mangel som ikke var utbedret...hvorpå jeg måtte fortelle følgende "Men hør her min venn, årsaken til at det punktet ikke er utbedret er fordi det er en 1er feil som du sikkert ser"...så...ja det var nødvendig å følge med.

Hehe, du er definisjonen på alle mekanikeres verste mareritt!

Forsåvidt alle som jobber med bil eller andre håndtverkere...Drømmen er å ha en pirkete kunde fra helvete gående i hælene på deg mens du jobber! :lol:

No offence Fredrik, jeg skjønner hva du mener. Er bare at for alle andre vil du fremstå som kandidat til årets kukk of the year.

Edit: Du burde unngå å kalle andre for "min venn". Folk liker ikke å bli snakket ned til som om de var huleboere.  Det er ingenting i veien med å argumentere og konfrontere - jeg gjør det hele tiden i mitt liv. Men jeg unngår å undervurdere folk med å kalle de "lille venn", "min venn", "gutten min", "jenta mi" etc, for det er ganske provoserende å høre uansett kjønn, rase og alder....

 

Endret av Werther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Werther skrev:

Hehe, du er definisjonen på alle mekanikeres verste mareritt!

Forsåvidt alle som jobber med bil eller andre håndtverkere...Drømmen er å ha en pirkete kunde fra helvete gående i hælene på deg mens du jobber! :lol:

No offence Fredrik, jeg skjønner hva du mener. Er bare at for alle andre vil du fremstå som kandidat til årets kukk of the year.

Edit: Du burde unngå å kalle andre for "min venn". Folk liker ikke å bli snakket ned til som om de var huleboere.  Det er ingenting i veien med å argumentere og konfrontere - jeg gjør det hele tiden i mitt liv. Men jeg unngår å undervurdere folk med å kalle de "lille venn", "min venn", "gutten min", "jenta mi" etc, for det er ganske provoserende å høre uansett kjønn, rase og alder....

 

Nå uttaler du deg uten å vite hele historien, noe jeg egentlig ikke hadde tenkt å utbrodere i detalj. Men siden du pirker så mye borti dette og det åpenbart provoserer deg så skal jeg forklare litt nærmere. 

For det første, jeg går aldri etter mekanikere og håndtverkere. Det gidder jeg ikke og har heller ikke tid til i min hverdag. Det ble sånn denne gangen fordi mekanikeren ikke helt forsto seg på eldre biler. Jeg fikk mangel lapp på at lykte justeringen ikke virker. E34 er så gammel at den har manuell lyktejustering, når mekanikeren da ikke skjønner dette så må jeg "forklare". Når han også ikke ser forskjell på ener og toer feil, og det da står på om bilen blir godkjent eller ikke så må jeg følge med for at dette blir riktig. En bekjent av meg med Alpina B10 hadde en gang ett voldsomt styr med å forklare dem hvorfor det sto to vin nummer på dempertårnet hvor det ene var streket ut. Her var det ugler i mosen mente de...

For det andre så er dette en mekaniker jeg kjenner personlig, så jeg kan så absolutt si "min venn" til ham uten at dette tas opp negativt. Hvis du synes dette er negativt ladet så bør du gå noen runder med deg selv. Jeg omtaler aldri andre som "lille venn" eller "gutten min", det er nedlatende og uproft med mindre man har nær relasjon til vedkommende. 

For det tredje så synes jeg at vi alle skal feie for våre egene dører. Jeg takker for omtanken men jeg skal nok klare å unngå å bli nominert som årets kuk selv om jeg overvar en etterkontroll 😅 Jeg er iallfall glad og fornøyd over at bilen nå er EU godkjent, det er det viktigste for meg. De stadig strengere kravene gjør det vanskeligere og vanskeligere å holde en gammel bruksbil på veien. Med rette selvsagt, Veidirektoratet vil selvsagt at gamle bruksbiler som min E34 skal byttes ut med nye elbiler. Derfor så blir det min lille "seier" over systemet å holde en god gammel BMW på veien 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med EU OK bil.

Flott å se at det er flere som koster seg med 520 - Automat. som du sier kunne godt vært 535 eller M5, men mye morro i denne til en lang rimeligere kost.

Nice at du velger å holde den orginal, har samme plan selv, men går nok for en tanke senk foran, rett og slett for å få den til å se litt jevnere ut. ikke mye som skal inn i lasterommet bak før det ser ut til at jeg er på vei til å ta av.

CC fikser du greit selv, så lenge du håndterer et skrujern ;) Ser jo absolutt at du kan. Ta en titt i tråden min, la nettop ut DIY for dette. Ble bare enda mere kos å kjøre. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det 👍 Ja noen av oss må kjøre og ta vare på bilene med små motorer, og da ble det 520 på meg. Med det får gå, det den mangler i motorkraft tar den igjen på sjarm og driftsikkerhet 😀

Ja original looken har vært en ganske bestemt greie helt siden jeg kjøpte bilen for nå snart 10 år siden. Det er så mange som kommenterer at den er høy, at det ser dumt ut og alt det der. Men sånn skal det være, den ble laget sånn og da skal den forbli sånn 😀

CC har jeg over åra fundert mye på, særlig ettersom jeg liker å ta litt langturer med bilen. I fjor var jeg i både København og Hamburg med bilen, i år har Corona satt en stopper for slikt. Men jeg skal sjekke ut tråden din, takk for tips 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Etter at jeg bytta styrekuler før EU kontrollen så har jeg slitt litt med at rattet ikke står helt rett når hjula står rett. Fikk fiksa det i dag med en firehjulskontroll 👍

556E609A-B41C-4D2A-8825-DF52266FA7CC.thumb.jpeg.b3f5f524f90a55c39f2ee0a0f932bf63.jpeg

Bruker egentlig bilen hver dag nå, en del kjøring til jobb osv. Koser meg, den er jo så utrolig god å kjøre. Avgjørelsen med å si opp firmabil angrer jeg virkelig ikke på, så får vi heller se til vinteren når veiene blir grisete om jeg angrer da. Da har jeg egentlig kun en bil å kjøre, G30en. Jeg kommer ikke til å ta hverken denne eller Crownvic’en ut på salta veier. 

Hva for noe spennende får man importert seg fra Sverige for rundt 100 000 kr, som kan kjøres med i vinter. Bør jo være minst 20 år gammelt så det slipper avgift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/17/2020 at 6:53 PM, Fredrik 90 said:

Hva for noe spennende får man importert seg fra Sverige for rundt 100 000 kr, som kan kjøres med i vinter. Bør jo være minst 20 år gammelt så det slipper avgift.

 

Du kunne jo kjøpt en Corvette C4 eller Mercedes R129 som vinterbil. Disse har blitt importert i enorme mengder og du får bra eksemplarer kastet etter deg. Har til og med sett et par C5 blitt solgt for 130k ferdig registrert på skilt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fredrik 90 changed the title to Min 1994 E34 BMW 520IA Shadowline | Alpina B10 4,6 | E87 130i. Tur til Nurburgring s.130

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...