Gå til innhold

Min 1994 E34 BMW 520IA Shadowline | Alpina B10 4,6 | E87 130i. Ny bil…igjen! S 133


Anbefalte innlegg

38 minutter siden, Werther skrev:

 

Du kunne jo kjøpt en Corvette C4 eller Mercedes R129 som vinterbil. Disse har blitt importert i enorme mengder og du får bra eksemplarer kastet etter deg. Har til og med sett et par C5 blitt solgt for 130k ferdig registrert på skilt. 

 

Faktisk C5 Corvette har jeg kikka litt på, men ikke som vinterbil. Det er ganske mye fet bil med fet lyd for pengene 😀

Men jeg vil ha noe som er litt mer "brukbart", med bakdører da jeg har blitt familiemann. Har kikka litt på E87 130i fra ca 2006, koster dog litt mer enn 100 000 med avgifter og alt. Noe annet som frister og som jeg alltid har hatt lyst på er E60 545i, ca 120 000,- inn fra Sverige med avgift og alt. Jada jeg vet at N62 motoren ikke er bra, og at E60 heller ikke er BMW sitt stolteste øyeblikk når det kommer til kvalitet. Men vi snakker vinterbil her 😅 Jeg har blitt bilrastløs, må prøve noe nytt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har vært borti at bremsebelgget på klossene løsner? Har hørt en sånn litt fæl hylelyd, pipelyd av og til og tenkt at jeg har fått en stein i bremseskjoldet. Det høres akkurat sånn ut. Men jeg oppdaget til min forbauselse at bremsebelegget på høyre side foran har løsnet. Det ligger fortsatt der og gjør jobben sin, merker ingenting på bilens bremsekraft. Dette må ha skjedd etter EU kontrollen jeg nylig hadde, for der hadde de vel oppdaget slikt?

Uansett, har nye klosser til begge sider foran på vei fra Koed 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Er det noen som har vært borti at bremsebelgget på klossene løsner? Har hørt en sånn litt fæl hylelyd, pipelyd av og til og tenkt at jeg har fått en stein i bremseskjoldet. Det høres akkurat sånn ut. Men jeg oppdaget til min forbauselse at bremsebelegget på høyre side foran har løsnet. Det ligger fortsatt der og gjør jobben sin, merker ingenting på bilens bremsekraft. Dette må ha skjedd etter EU kontrollen jeg nylig hadde, for der hadde de vel oppdaget slikt?

Uansett, har nye klosser til begge sider foran på vei fra Koed 😀

Har hørt om det før ja men trodde ikke dette kunne skje på moderne klosser. Da jeg begynte og skru bil og hadde dårlig råd så kjøpte jeg klosser fra Biltema og de hadde en lei tendens til og løsne på den måten. Hadde du uflaks med utformingen av calipperne da så kunne du risikere veldig dårlig bremsevirkning. Men dette var jo for snart 30 år siden, trodde ikke det var et problem idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Rune sier kan det skje faktisk og klosser fra Biltema var sånn før ofte .

Mistet en kloss bak på en Omega jeg hadde og ble lite trivelig .

Men nå vet ikke jeg hvor dine klosser er kjøpt ,men dette får du nok ordnet på garanti uten problem 😀
Nå vet vi jo at du har vaskemani som meg ,og av og til så kan klossene sette seg når du vasker ,og er de da dårlig kontstruert ,så kan de løsne fra selve platen når du liksom skal ha bilen til å rulle .

Har ikke tall på de gangene om jeg lar bil stå litt og skal kjøre etter vask ,da hører man det klassiske bang smellet før bil ruller.😀

Bremsene henger ikke heller Fredrik?

Tenkte på om varmegang kunne utgjøre dette men .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klossene er kjøpt hos Koed og er av merket Febi Bilstein, trodde dette var bra saker men.

Jeg har hatt varmegang på den siden da kaliperen gikk for to år siden. Men som sagt så er dette to år siden, får ikke noe varmegang nå. Mulig det er alderen og mine vaskerutiner som har tatt knekken på dem. De har jo stått på bilen siden 2016, var faktisk du som hjalp meg å montere dette i sin tid @sveigis. Det er ikke store kostnaden å bytte klosser, ble bare litt nyskjerrig på hvorfor de løsna 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Klossene er kjøpt hos Koed og er av merket Febi Bilstein, trodde dette var bra saker men.

Jeg har hatt varmegang på den siden da kaliperen gikk for to år siden. Men som sagt så er dette to år siden, får ikke noe varmegang nå. Mulig det er alderen og mine vaskerutiner som har tatt knekken på dem. De har jo stått på bilen siden 2016, var faktisk du som hjalp meg å montere dette i sin tid @sveigis. Det er ikke store kostnaden å bytte klosser, ble bare litt nyskjerrig på hvorfor de løsna 😂

Sier du det ja?😀

Ja da har de jo holdt seg sånn sett og ting kan jo skje med årene .

Du fåt si ifra om du trenger hjelp igjen ,så bytter jeg de gjerne for deg igjen .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da ble det vinterbil, om enn av det fornuftige slaget. Gikk mange runder med meg selv og landet på at akkurat denne gangen må fornuften få seire. Madammen som også skal bytte på å kjøre denne og G30 hadde noe ho skulle ha sagt. Det viktigste er å ha en rimelig og driftsikker bil med Isofix som man kan dure rundt i. Lavt forbruk og grei kjørekomfort var viktig, samt en bil man ikke kan ruinere seg på. Så da falt valget på en meget pent brukt 2010 Golf 1,6 TDI, med DSG automat. Komplett service historikk og kun 92 000 km bak seg. 

4276AC73-F284-415F-AC65-5EBF6460FF6E.jpeg.ae1136533fcbf3777d719398f4b0cbe2.jpeg

BFFE3658-2EE0-49AF-87F1-E3EF28A60BD2.jpeg.9db0d44cc8d5c6843a25ac9b968d77e7.jpeg


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

Neida....bare kødda!!!!!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

Her er vinterbilen jeg har drasset hjem fra Sverige......2004 BMW 545i 😀 

67F09DCE-ADD9-48E3-8D4A-E13CCEC4155B.thumb.jpeg.1aa13be4c9d487c503b55c5d5e9b24f0.jpeg

E095D4A8-00DD-4509-BE4F-912D5C117E50.thumb.jpeg.740fb379382d9dc99106640e9c572add.jpeg

Jeg har da gått i mot all fornuft og økonomi som Golfen over her står for 😂 Bilen har skikkelig eBay styling, sotfolie på lykter, jalla baklykter, leppe på bakluke som er amatørmessig pålimt med epoxy, "M340i" style nyregrill osv. Vi snakker her om kanskje en av BMW dårligste bilmodeller, med kanskje en av de dårligste motorene....jeg ser virkelig ikke hva som kan gå galt her 😅

EC2025F4-041D-462E-B1D5-17E7F48B7572.thumb.jpeg.9cb08b6c92d549542ca443438e74866b.jpeg

1E758024-95EC-45FF-8C74-BD080EE0BFAE.thumb.jpeg.fd71a0373eee4e0742536d42bd2f0ec8.jpeg

Men det må sies at bilen har noe posetivt, med seg også. All den usmakelige stylingen er lett å gjøre noe med, å få denne fabrikk original igjen er ganske enkelt. Den har strøken servicehistorikk fra den var ny frem til de 195 000 km den har gått nå. Olje og filterbytte for hver 15 000 km, for hver 10 000 km de siste 80 000 km. Bilen er veldig fin og skadefri i lakken, interiøret er strøkent, understellet er tight og det er ingen feilkoder på bilen (ennå). Og, bank i bordet så virker absolutt alt på bilen. Motoren går utrolig bra, har sykt deilig lyd. Ingen blåhvit eksos, som på disse er ett dårlig tegn. Den klarte hjemturen fra Vestervik på 850 km med glans, i sykt komfortable comfortseter og med 0,85 i forbruk. Deilig å endelig ha en gammel og billig bil, som likevel går bedre enn de fleste andre biler på veien. Vi testa litt mot min G30 540d på vei hjem, er litt bedre bunndrag og moment i den. Men det var såvidt 540d seig ifra, men den er jo tross alt en del år nyere 😂 Og viktigst av alt, den har Isofix 👍

Men selv om bilen er mekanisk og teknisk veldig bra, med kvitteringer på over 60 000 SEK de siste fem åra så er det jo noe. Vi snakket jo tross alt om en tidlig E60 med N62. Ett reimhjul kvittrer som ett fuglerede, når man står stille med kassa i Drive så er det ett eller annen som dirrer/durer under bilen. Så fort jeg ruser motoren eller kjører avgårde så forsvinner det. På tomgang så kommer det litt vibrasjoner fra motor, dette forsvinner også så fort man setter bilen i gir eller ruser motoren. Jeg mistenker gåene motorfester, siden motoren hverken fusker eller går på få sylindre. Ja også er frontruta veldig slitt, nesten trafikkfarlig med lav ettermiddagssol. Bortsett ifra det så virker bilen veldig bra 👍

Dette blir sikkert kjempebra, jeg tviler på at denne bilen kommer til å gi meg noe trøbbel eller problemer i det hele tatt 😂😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med fin bil. Personlig syns jeg e60 er den bilen i verden som har holdt seg best, alder tatt i betrakning. Ser ut som du importe selv? Titter litt på e34 i sverige om dagen, men er redd for import biten. Det er for så vidt billige biler, men er redd for å bli stående med en bil som potensielt kan ha kostet meg 50000kr som jeg ikke klarer å få skilt på. Tipper det meste går greit, bare at jeg selv tenker kun på de verste konsekvensene. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med kul vinter/bruksbil. Det er slike biler som dette som praktisk talt er borte fra danske veier pga. høye miljøavgifter. 9800 DKK (ca. 14300 NOK) skal man her i Danmark årlig betale i såkalt grønn avgift for å ha skilter på bilen... :(

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Fredrik 90 said:

Da ble det vinterbil, om enn av det fornuftige slaget. Gikk mange runder med meg selv og landet på at akkurat denne gangen må fornuften få seire............................................................
 

Neida....bare kødda!!!!!

 

:lol:

Du lurte meg!  Jeg trodde du hadde krypet til korset og kjøpt en dritkjip brukis til dama. 

Deilig å se at du fortsatt er deg selv lik! Er jo derfor tråden(e) din er interessante siden du kjører stil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe det var nesten.

Må nesten fortelle en liten anekdote om Golf. En kompis av meg som er innom her med ujevne mellomrom bestemte seg for endel år siden at han trengte en ny bruksbil. Han viste nøyaktig hva han ville ha og begynte og lete og når han hadde kjøpt den og ventet på at importfirmaet skulle gjøre jobben så måtte jo kona godkjenne kjøpet. Hun spurte hva det var han hadde bestilt og fikk beskjed om at det var en BMW som lignet på en Golf og da ble kjøpet godkjent. Skal legge til at bilen ble stående mest i garasjen, han syntes den var for fin til og være bruksbil så den ble solgt etter et par år.

Han hadde kjøpt en Z3 coupe 2,8 liter😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, sveigis skrev:

Gratulerer med svært fornuftig bil 😀😀

Denne skal jeg rett bort å se til uken .😀

Tror jeg forresten har sett bilen på Bimmers of Sweden og tenkte på deg .

Takk for det Jan 😀 Ja du må bare komme bort å se, så tar vi en tur..

Er Bimmers of Sweeden noe facebook greier? Er det vanskelig å finne den igjen tro? 

17 timer siden, tennbrikket skrev:

Gratulerer med fin bil. Personlig syns jeg e60 er den bilen i verden som har holdt seg best, alder tatt i betrakning. Ser ut som du importe selv? Titter litt på e34 i sverige om dagen, men er redd for import biten. Det er for så vidt billige biler, men er redd for å bli stående med en bil som potensielt kan ha kostet meg 50000kr som jeg ikke klarer å få skilt på. Tipper det meste går greit, bare at jeg selv tenker kun på de verste konsekvensene. 

 

 

Takk for det :) Ja når man sitter bak rattet i denne å kjører så er det vanskelig å ta inn over seg at dette faktisk er en 17 år gammel bil...for det føles absolutt ikke sånn. Den har jo teknologi som mange nye biler i dag. Selv navien, som var fra 2005 guidet meg helt fint hjem. Vi kjørte jo etter navien i G30en, men bortsett fra noen få motorvei strekker i Norge så var navien i begge bilene stort sett enige. 

Import prosessen er ikke så vanskelig som folk frykter. Så lenge du har kjøpekontrakt, del en og del to av svensk vognkort så er veldig mye gjort. Du kjører på rød sone på grensa og betaler momsen ut fra kjøpesum i kontrakten. Selve kjøpet er jo som å kjøpe bruktbil i norge, med E34 er det jo enda lettere siden den går under 20 års reglen. Så lenge du har papirer i orden så er det ikke noe problem, men unngå biler med mye uoriginal styling...da må du ha en haug med godkjennings papirer og TUV.  

17 timer siden, Fredrik skrev:

Gratulerer med kul vinter/bruksbil. Det er slike biler som dette som praktisk talt er borte fra danske veier pga. høye miljøavgifter. 9800 DKK (ca. 14300 NOK) skal man her i Danmark årlig betale i såkalt grønn avgift for å ha skilter på bilen... :(

Mange takk for det :) Ja dette er ikke noe vanlig syn i Norge heller, men det er pga de høye importavgiftene som har vært på dem i alle år. Det er ikke mange år siden avgiften på disse alene var 120 000 kr, i dag er den 28 000,-. I Norge går det iallfall an å kjøre disse bilene, årsavgiften er 2900,- og literprisen for bensin her jeg bor er rundt 12 kr pga høy lokal konkurranse. Men den var styggdyr å forsikre, nesten 9000,- i året...mer enn hva jeg betaler for 540d.

16 timer siden, Werther skrev:

 

:lol:

Du lurte meg!  Jeg trodde du hadde krypet til korset og kjøpt en dritkjip brukis til dama. 

Deilig å se at du fortsatt er deg selv lik! Er jo derfor tråden(e) din er interessante siden du kjører stil. 

Hahaha🤣 Nei det skjer nok ikke at jeg kjøper kjip bil, det orker jeg ikke. For meg så må bil vekke noen følelser og stimulere noen sanser.

Artig at du sier jeg er meg selv lik, akkurat det sa kollegaen min til meg også. Jeg serverte samme historien om Golfen der, og måtte opp med 545i i dag morges 😂 

15 timer siden, Rune-K skrev:

Hehe det var nesten.

Må nesten fortelle en liten anekdote om Golf. En kompis av meg som er innom her med ujevne mellomrom bestemte seg for endel år siden at han trengte en ny bruksbil. Han viste nøyaktig hva han ville ha og begynte og lete og når han hadde kjøpt den og ventet på at importfirmaet skulle gjøre jobben så måtte jo kona godkjenne kjøpet. Hun spurte hva det var han hadde bestilt og fikk beskjed om at det var en BMW som lignet på en Golf og da ble kjøpet godkjent. Skal legge til at bilen ble stående mest i garasjen, han syntes den var for fin til og være bruksbil så den ble solgt etter et par år.

Han hadde kjøpt en Z3 coupe 2,8 liter😄 

Golf og Z3 Coupe er jo nesten det samme det ;) 

Jeg har har heldigvis ikke en kone som bryr seg opp i hva jeg kjøper, hun kjører stort sett det jeg gir henne nøkkelen til. Hadde det vært opp til henne hadde vi hatt elbil for lenge siden, og vi hadde jo elbil i fire år også (VW e-UP!)...før jeg solgte den og kjøpte Ford Excursion V10. Men ho krevde at vi måtte ha isofix, siden vi kommer til å å bruke dette som en nummer to familiebil de dagene/ ukene de salter så mye at jeg ikke vil kjøre E34en. Den skal bli godværsbil i vinter, jeg skal sette på vinterdekk og alt det der men jeg skal ikke kjøre den når det regner eller er salt på veien. Det er her E60en kommer inn i bildet :)  

Fikk for øvrig mekanikeren til å se over bilen i går, vi fikk vekk litt deksler under for å sjekke for lekkasje. Og jeg må bare si det...dette er noe så sjelden som en 17 år gammel BMW med V8er...som er helt tørr under motor  og gir :) Måtte det bare vare.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så deilig å se at du gikk for følelsene og ikke fornuften! E6x er i mine øyne et av de mest gjennomførte bildesignene, og med en V8er på plass, har du sikret deg en skikkelig fremtidig klassiker! Mon tro om vi ikke også får presset deg til noen kule retrofits også! Regner med at de uoriginale Depo-lyktene ryker til fordel for LCI baklykter? :P 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fredrik 90 changed the title to Min 1994 E34 BMW 520IA Shadowline | Alpina B10 4,6 | E87 130i. Ny bil…igjen! S 133

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...