Gå til innhold

Min 1994 E34 BMW 520IA Shadowline | Alpina B10 4,6 | E87 130i. Ny bil…igjen! S 133


Anbefalte innlegg

22 timer siden, Evopower skrev:

"Det var godt å høre, har grublet litt på dette ser du 😀 Jeg forstår ikke hvordan man kan kjøre en 545i på 225 dekk, det kan da ikke ha feste i det hele tatt" 

 

Ikke vet jeg, men har kjørt autoslalom med 225 dekka og det hang på bra på e61. 235 dekka henger jo selvsagt bedre, og når vi er oppe i 255 eller mer (noe jeg aldri har hatt på noen bil) så bil jeg tippe det henger bra. Men det spiller inn mye her. Temperatur, vekt og føre. Hadde heller stolt på 225 dekka i regnet nå på høsten enn 275 dekk. 

Har bestilt meg 215/55r17 piggfrie nå, så det kan bli spennende 😅 det hører med at du og mange kjører over 100 på e18 og slike veier. Her jeg bor er vi over 70 på en god dag. Så dekk bredde er også noe folk har forskjellige preferanser på etter bosted vil jeg tro. Men som sagt, 235/45r18 er en fin mellomting på e60 :)

 

 

Siden BMW er kongen av åpen diff så holder det ikke med 225 dekk på en såpass sterk bil som 545i. Den sliter med grepet, og det gjorde min E90 325d også kan jeg huske. Den ble mye bedre med 275 dekk, mer kontaktflate med bakken. 

Kjører over 100 ja, kjører ofte i 130 km/t jeg så noen stødige vinterdekk for motorvei må jeg ha. Hvor bor du som har så lave fartsgrenser? Jeg føler at bilene ikke har godt av å lunke rundt under 100 hele tiden. BMW er jo motorveibiler, de har godt av å strekke litt på beina i blant.  Skal bli artig å se hvordan bilen trekker opp over 200 km/t. Har ikke hatt mer en 165 km/t med den på hjemveien, mer turte jeg ikke på de gamle vinterdekka som står på nå. 

9 timer siden, Carlsius skrev:

Det var en voldsom service historikk på den 545'n! Særlig rundt 130-140-000km har den teknisk sett stått hos BMW nesten :D

Veldig pene de vinterfelgene. Ganske concave til å være original felger i 18'' :)

 

Ja den har blitt fulgt godt opp. Jeg lurer på om de hyppige oljeskiftene rundt da kan henge sammen med en eller annen reprasjon. 

Ja felgene er egentelig veldig greie, tenkte å ta dem av og så shinet dem opp skikkelig. De er fulle av fastgrodd bremsestøv på innsiden. De må få ett lag med Swissvax Autobahn 😀

9 timer siden, sveigis skrev:

Her ser det ut som du har gjort et særs godt kjøp😀.

Det å ha en sånn bil med historikk er bare gull .

Og bedre og bedre blir den 👍

Så langt ja, men dette er en E60 med N62 motor så om dette var ett godt kjøp det vet jeg først når jeg har solgt den en gang 😂

Det er deilig å slippe å uroe seg for manglende historikk iallfall. Sover litt bedre om natta da. Jeg er så glad for at jeg ikke valgte den andre jeg vurderte å kjøpe. Det var en med ganske hullete historikk, dårlig utstyrt og eid av en 20 åring som hadde skudd litt selv. Tror vår herre var med meg der, han ordna en oppblomstring av Corona i Vesternorrland län slik at FHI la karanteneplikt på hele fylket 😂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Skal bli artig å se hvordan bilen trekker opp over 200 km/t. Har ikke hatt mer en 165 km/t med den på hjemveien, mer turte jeg ikke på de gamle vinterdekka som står

Jeg tenker at 545i'en går meget bra over 200 Km/t og trolig minst like bra som 540d'en hvis den er original. På høyere turtall er det få motorer som slår en stor tysk V8 bensinmotor. Hele poenget med disse motorene i tysk kontekst var og er at de skal gå bra på Autobahn. Spesielt opptrekket fra f.eks 200-250 Km/t der dieselmotoren er utenfor dreiemomentstoppen vil jeg tro at 545i'en går vesentlig bedre... :) 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Siden BMW er kongen av åpen diff så holder det ikke med 225 dekk på en såpass sterk bil som 545i. Den sliter med grepet, og det gjorde min E90 325d også kan jeg huske. Den ble mye bedre med 275 dekk, mer kontaktflate med bakken. 

Kjører over 100 ja, kjører ofte i 130 km/t jeg så noen stødige vinterdekk for motorvei må jeg ha. Hvor bor du som har så lave fartsgrenser? Jeg føler at bilene ikke har godt av å lunke rundt under 100 hele tiden. BMW er jo motorveibiler, de har godt av å strekke litt på beina i blant.  Skal bli artig å se hvordan bilen trekker opp over 200 km/t. Har ikke hatt mer en 165 km/t med den på hjemveien, mer turte jeg ikke på de gamle vinterdekka som står på nå. 

 

😂

Min 530d når i rwd modus skal vel ha samme eller mer moment som din 545 og jeg legger ikke merke til at den slipper, men er helt enig ellers. Både min tidligere 528i og faktisk e39 520d spoler på innerhjulet rett som det er 😅 

Bor utenfor Haugesund, det er jo en 3-4 80 soner inn og ut av byen, men problemet er nettopp at det er 4 hovedårer i en overtrafikkert by i forhold til veinett. Har ikke kollektivtilbud å snakke om så alle kjører hver sin bil. Så om ikke trafikken naturlig ligger i 65-70 i 80 sonen så er de fleste bilistene her blitt blasert av denne farten over tid. For mange er 65 normalfarten uansett, da de ikke har opplevd 100 sone på daglig basis. Til og fra jobb går for de fleste ikke over 60, men der jeg bor nå kan jeg være heldig å komme opp i 75 i noen minutter før jeg tar igjen 60 gjengen. I dag gikk det i 25 i en 50 sone ut av byen. En foran meg som mente det var normalfart. Dette er ikke unntak, men heller veldig ofte desverre.

En tung bmw med sekser liker seg som du sier ikke i slik kjøring, og jeg trives nok mye bedre i en liten 208 gti for å si det slik. 

Politiet har gjort bil og motor til sin fanesak her og de er overalt. Man må sjekke plassen grundig før man gir på. For å få 80 sonene for seg selv må man ut etter midnatt for å sikre tomt for trafikk (finnes ikke flerfeltsveier her) så det hender jeg tar en natt tur bare for at bil og sjåfør skal få strekke på beina. I regn 90% av gangene 😅

Feil by å bo i om man liker å kjøre bil. 

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fikk vi kjørt litt med denne igjen, greit å ha litt å bytte på egentelig 😀 Den står virkelig ikke tilbake for noe når det gjelder kjørekomfort. E34 i orignal form er en utrolig komfortabel bil å kjøre. 

A1B42F69-7E49-4D72-9BBD-B31A3C88EA03.thumb.jpeg.f3e3043c7216cace7f396114ea998463.jpeg

30177B3F-2C6D-44A5-8F6A-E9DEA8F34CC5.thumb.jpeg.6684999268c2175a2f1ae7fb74b7006f.jpeg

Bytta bremseklossene foran, som sagt så har jeg aldri opplevd at selve bremsebelegget løsner fra plata. 

4094789D-A096-4626-B1F3-64328B2D1B5B.thumb.jpeg.d3f4c8fdc77f33e25caf5c108f60c029.jpeg

E88E5C09-EBD0-4EF0-A1C0-0C868E54A232.thumb.jpeg.8c3c176e695b25a3e9b49ae29769c6a7.jpeg

Jeg merker også at høyre kaliper foran må byttes. Stemplet var veldig vanskelig å presse inn det siste stykket for å få plass til de nye klossene over skiva. Men den henger ikke på merkelig nok. 

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble tid for en liten oppgraderinger eller nedgradering, alt ettersom hvordan man ser det 😅

Før

48A68A4F-11A6-4BCB-8E76-8030747CD896.thumb.jpeg.c88345b37bb3eb51303c49da35a53560.jpeg

Etter

028DCEF4-D7A3-49C8-99E9-E9765991D367.thumb.jpeg.0e6ffb37b44c26a851ba716575eb1261.jpeg

Jeg er sikkert den eneste som går vekk fra hvite skiltlys. Men dette ropte eBay lang vei, de var alt for sterke og de blinka fra tid til annen. Så da kjøpte jeg like gjerne bare nye skiltlys lamper bak, kosta 250,- hos Bavaria 😀

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/5/2020 at 11:26 AM, Fredrik 90 said:

E34 i orignal form er en utrolig komfortabel bil å kjøre. 

Jeg merker også at høyre kaliper foran må byttes. Stemplet var veldig vanskelig å presse inn det siste stykket for å få plass til de nye klossene over skiva. Men den henger ikke på merkelig nok. 

 

Jeg synes E34en fortjener mer enn bare et par photoshoots i nabolaget. Du må ikke bli så redd for å bruke den at nervøsiteten overtar alt av eier- og kjøreglede....Ikke lett når du har 3 generasjoner Funfer, jeg ser den. 

Jeg har faktisk samme "problem" som deg. Byttet begge calippere bak, men høyre foran er på vei til å ta kvelden akkurat som din. Så blir nok to nye calippere foran her også i løpet av neste år. Alltids noe å hive penger på med disse BMWene.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Werther skrev:

Jeg synes E34en fortjener mer enn bare et par photoshoots i nabolaget. Du må ikke bli så redd for å bruke den at nervøsiteten overtar alt av eier- og kjøreglede....Ikke lett når du har 3 generasjoner Funfer, jeg ser den. 

Jeg har faktisk samme "problem" som deg. Byttet begge calippere bak, men høyre foran er på vei til å ta kvelden akkurat som din. Så blir nok to nye calippere foran her også i løpet av neste år. Alltids noe å hive penger på med disse BMWene.... 

Jeg har vel tatt flere hundre bilder av denne bilen og lagt ut her på Bimmers siden jeg kjøpte bilen for 9 år siden. Så jeg tror folk vet åssen den ser ut nå 😀 Men jeg kunne tenkt meg en fotoshoot med alle tre femmerne, det skal jeg få til. Men det er ikke så lett når hverdagen i grove trekk dreier seg om jobb på dagtid og en 4 måneder gammel baby på kveldstid 😅 Men å ta E34en ut for å kjøre, om det så bare er for å kjøpe bleier er koselig. Hver kjøretur er enn glede, selv når man bare skal fra a til b. Og jeg er så glad for at jeg fortsatt kan nyte denne kjøregleden, selv etter å ha eid bilen i så mange år. Nå har det blitt mye fokus på E60, men senest tidligere i dag så var E34en full familiebil med barnevogn og alt ombord. Jeg er også glad for at jeg ikke er en av dem som hadde bilinteresse men som nå har endt opp i en døll Peugeot eller elbil pga unge og kjerring. Det er koselig med familie, men jeg har sett mange eksempler hvor kvinnfolk har bestemt at tiden for ufornuftig bilhold er forbi. Det at jeg kan forstette som før, kjøre E34 og handle ufornuftige bruktbiler med V8 motor er jeg takknemlig for. Jeg har en ny, sikker og moderne familiebil i G30en. Jeg har en god gammel E60 med deilig V8er, men også brukbar og sikker familiebil. Også har jeg E34en, enkel og analog bil som står for alt det som var bra med biler før. 

Når det gjelder E34en så er jeg absolutt ikke redd for å bruke den, men jeg vil at bilen skal vare og da kan jeg bare ikke kjøre når de salter veier. Jeg har ikke tid eller sjans til å vedlikeholde tre biler like aktivt som jeg gjorde før, så da må jeg prioritere. Da blir E34en stående tørt og godt inne når årstiden forsøker å ødelegge bilene våre. Da er det E60 og G30 som må "krigen" 👍

Gamle biler må man hive penger etter, uansett merke. Men gammel BMW er virkelig ikke ille, iallfall ikke E34. Denne bilen har kosta meg lite å holde gående, bedre bil skal man lete lenger etter. E60en derimot forventer jeg å potensielt måtte bruke mye penger på. Når dette er sagt så har den til nå kosta halvparten i påkost av hva jeg kosta på Crownvic’en...som kanskje er verdens beste bil 😅 Og det er per dags dato ikke veldig mye å gjøre med E60en...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, Fredrik 90 said:

Men jeg kunne tenkt meg en fotoshoot med alle tre femmerne, det skal jeg få til.

Når det gjelder E34en så er jeg absolutt ikke redd for å bruke den, men jeg vil at bilen skal vare og da kan jeg bare ikke kjøre når de salter veier. Jeg har ikke tid eller sjans til å vedlikeholde tre biler like aktivt som jeg gjorde før, så da må jeg prioritere. Da blir E34en stående tørt og godt inne når årstiden forsøker å ødelegge bilene våre. Da er det E60 og G30 som må "krigen" 👍

Når dette er sagt så har den til nå kosta halvparten i påkost av hva jeg kosta på Crownvic’en...som kanskje er verdens beste bil 😅 Og det er per dags dato ikke veldig mye å gjøre med E60en...

 

Det er nok flere enn meg som ser frem til en slik shoot 👍

Jeg ser den, Fredrik. Jeg bare provoserer/erter deg litt når jeg ser at E34en får lite oppmerksomhet. Skjønner hva du mener.

Må sies at US-cars stort sett er billige å drifte. Jeg husker du skrev her at du brukte litt på oppgradering etter at den ble godkjent og på skilt. For min egen del (Capricen), så brukte jeg mest penger på den høsten 2018 (etter 3.5 år) for å bytte alt av bremser og hjullagre. Men bilen har blitt kjørt såpass mye, så mye av dette går på "slitasje"-kontoen.  Deleprisene er meget rimelige i forhold til europeiske merker. Jeg har vært nøye på vedlikehold på min Caprice, og synes den har vært billig i drift all over - mulig du var litt uheldig/over snittet pertentlig med Vicen? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Det ble tid for en liten oppgraderinger eller nedgradering, alt ettersom hvordan man ser det 😅

Før

 

Etter

 

Jeg er sikkert den eneste som går vekk fra hvite skiltlys. Men dette ropte eBay lang vei, de var alt for sterke og de blinka fra tid til annen. Så da kjøpte jeg like gjerne bare nye skiltlys lamper bak, kosta 250,- hos Bavaria 😀

 

hadde selv en 2011 e90 noen år tilbake med 39k på tellern, den hadde faktisk rukket å fått ebay skiltlys av en merkelig grunn.... rene flombelysningen

kjøpte originale skiltlys til den og de var også led, men i motsetning til ebay lysa hadde de linse slik at de hadde et behagelig lys kun på selv skiltet.

og hvor ideen om flombelysning til skiltet kommer fra vet ikke jeg, stygt er det ivertfall å enda er det et fellestrekk hos fleste ungdomseide bmw'er

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt rart at det ikke er noen krav til hvordan skiltlys skal lyse. Tenkte ikke noe på det før en venn av meg monterte uoriginale på sin Dodge Ram for at folk skulle skimte skiltet i det hele tatt. De originale lyste opp kun første og siste bokstaven. Hadde det vært montert de små amerikanske skiltene så hadde det vært umulig og se skiltet om natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klokt valg dette Fredrik å få bort jallalys .

Ser mye bedre ut med en gang dette .

Men Fredrik ,jeg har jo to fungerende kallipere hjemme som først var hos deg ,som igjen havnet hos meg😀

Disse er jo hundre prosent iorden .

Litt lakk på de så er de gode som gull 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Werther skrev:

 

Det er nok flere enn meg som ser frem til en slik shoot 👍

Jeg ser den, Fredrik. Jeg bare provoserer/erter deg litt når jeg ser at E34en får lite oppmerksomhet. Skjønner hva du mener.

Må sies at US-cars stort sett er billige å drifte. Jeg husker du skrev her at du brukte litt på oppgradering etter at den ble godkjent og på skilt. For min egen del (Capricen), så brukte jeg mest penger på den høsten 2018 (etter 3.5 år) for å bytte alt av bremser og hjullagre. Men bilen har blitt kjørt såpass mye, så mye av dette går på "slitasje"-kontoen.  Deleprisene er meget rimelige i forhold til europeiske merker. Jeg har vært nøye på vedlikehold på min Caprice, og synes den har vært billig i drift all over - mulig du var litt uheldig/over snittet pertentlig med Vicen? ;)

Ja det tror jeg kunne blitt kult :) Må bare få ordnet logistikken, alle bilene bør være rene, været bør være fint og jeg trenger en ekstra sjåfør med mindre jeg bare rigger det til hjemme. 

E34en får nok litt lite oppmerksomhet ja, men det er nok også fordi det ikke er så mye annet å gjøre. Når det bare er å sette seg inn og vri om nøkkelen så er det ikke så mye som trengs, da er det bare kjøring og kos. 

Når det gjaldt Crownvicen så var jeg egentlig alt for pertentlig, den var egentlig alt for fin. Jeg er alltid så pessimist når jeg kjøper gammel bruktbil, tror alltid at det er noe dritt jeg ender opp med. Så kom Crownvicen og var sykt mye finere enn jeg gikk og trodde, og da ble det til at jeg heller ville ha bilen 100% mint og da kostet jeg på den litt. Det var ikke mye, men jeg måtte bytte blend door på klima, coiler da gummistrømpene hadde sprukket på flere, lakk av fanger bak, oppghengskuler og en liten lekkasje på girkassa. Alt dette er typisk for en 21 år gammel bil, men jeg valgte å utbedre det likevel.

Ellers så er jeg helt enig i at amerikanske biler er billige å holde, lette å skru på og generelt enkelt bilhold. Nettet er fullt at videoer om absolutt alt du kan fikse selv, deletilgangen er latterlig god og billig. Man tror det er lett og greit å holde på med BMW, noe det absolutt er. Men amerikanske biler er enda lettere og billigere, også er det heldigvis mye kunnskap om disse bilene her i Norge. Da kan det være verre med en gammel BMW som mekanikere ikke har skudd på de sist 20 åra.    

11 timer siden, Ingvaldsen skrev:

hadde selv en 2011 e90 noen år tilbake med 39k på tellern, den hadde faktisk rukket å fått ebay skiltlys av en merkelig grunn.... rene flombelysningen

kjøpte originale skiltlys til den og de var også led, men i motsetning til ebay lysa hadde de linse slik at de hadde et behagelig lys kun på selv skiltet.

og hvor ideen om flombelysning til skiltet kommer fra vet ikke jeg, stygt er det ivertfall å enda er det et fellestrekk hos fleste ungdomseide bmw'er

Til min E90 så kjøpte jeg LED pærer hos GS som passa i lysholderene. Disse hadde motstand som ikke ga varsel, og lyste helt fint og moderat. Jeg hadde dog en 2008, din 2011 modell hadde vel LED originalt i skiltlysa. 

Det var pappa som først bemerket det når vi kjørte hjem fra Sverige og han kjørte bak meg. Skiltlysa lyste sterkere enn baklysa, og nesten like sterkt som bremselysa. Sånn går det jo ikke an å ha det.

11 timer siden, Reef89 skrev:

På min E60 satt jeg på orginale F10 skiltlys. Heller ikke fan av at en skal ha nærlys bak.

Det tenkte jeg faktisk ikke på at gikk an, smart tips :) For jeg synes jo LED er fint som skiltlys, bare ikke så sterkt. 

1 time siden, Rune-K skrev:

Litt rart at det ikke er noen krav til hvordan skiltlys skal lyse. Tenkte ikke noe på det før en venn av meg monterte uoriginale på sin Dodge Ram for at folk skulle skimte skiltet i det hele tatt. De originale lyste opp kun første og siste bokstaven. Hadde det vært montert de små amerikanske skiltene så hadde det vært umulig og se skiltet om natta.

Dette er vel ikke mangel på EU kontroll en gang? Men ja, det er litt rart at det ikke er krav til dette. En del amerikanske biler har jo bare ett skiltlys pga de små skiltene, har selv sett dette på mange biler hvor du i mørket bare ser midten av skiltet. 

1 time siden, sveigis skrev:

Klokt valg dette Fredrik å få bort jallalys .

Ser mye bedre ut med en gang dette .

Men Fredrik ,jeg har jo to fungerende kallipere hjemme som først var hos deg ,som igjen havnet hos meg😀

Disse er jo hundre prosent iorden .

Litt lakk på de så er de gode som gull 😀

Ja det er sant, jeg har jo også noen bremseskiver liggende som du kom bort med. Godt vi har ett lite felles delelager :D 

Men jeg lurer på om jeg bare kjøper en ny overhalt fra Koed, er veldig fornøyd med den løsningen at man kan pante den gamle kaliperen. Da får man overhalte originale kalipere som ser helt eskenye ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fredrik 90 changed the title to Min 1994 E34 BMW 520IA Shadowline | Alpina B10 4,6 | E87 130i. Ny bil…igjen! S 133

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...