Gå til innhold

Min 1994 E34 BMW 520IA Shadowline | Alpina B10 4,6 | E87 130i. Ny bil…igjen! S 133


Anbefalte innlegg

Da var det dags for å vise bilen hos biltilsynet. Siden trafikkstasjonen i Arendal er helt ubrukelige så valgte jeg å kjøre hele veien til Drammen. Det lønnet seg for å si det sånn..

Jeg legger avgårde en lys og klar formiddag, med 13 grader halv ti på formiddagen så kan man si at våren har kommet til Sørlandet 😅

C296CD7A-2DF7-4213-ADCA-26AFBD386F3B.thumb.jpeg.f058a911c7c387384a15a7547fb0a4fd.jpeg

V8eren spiser mil (og bensin) og man cruiser effektivt avgårde. 5-serie er noen skikkelige milslukere uansett generasjon, det er nesten umulig å ta inn over seg at denne bilen er 16 år gammel 😀 Du sitter nydelig, du har bra stereo, uanstrengt kraftleveranse, lavt støynivå og navigasjon (riktig nok fra 2005, men den funker da E18 stort sett har gått i samme trasé de siste 20 åra). Dere andre her som kjører E60/61, er dere med på påstanden om at dette kanskje er en av verdens mest tidløse biler? Både i design og hvordan de oppleves?

F3DADD0D-734E-4F4D-B9BC-4DEEF7003580.thumb.jpeg.328d4a3c8321ebad7c46d537a5094f04.jpeg

Så var man straks fremme ved løvens hule, nå skulle vi se da hvordan dette går...

52B76E24-C8FC-4FFF-95D9-C360456CD346.thumb.jpeg.be35b7939c79353c784b3529b610edc2.jpeg

...og jeg har aldri vært ute for maken. Jeg kjører bilen inn i hallen, han spør etter del en og to av svensk vognkort og tolldeklarasjonen. Disse får han stukket raskt i neven, han skiver litt og vi småprater hyggelig sammen. Så tar han bilder av bilen, sjekker kilometerstand, chassinummer og typegodkjenningsnummer. Så etter kanskje 7 minutter i hallen får jeg bare beskjed om å kjøre ut bilen igjen, så skulle han komme ut til meg med registerings vedtak. Jeg bare....jammen...jammen skal du ikke sjekke ut bilen...skal du ikke klage på slitt frontrute og feil dekk dimensjon? Du har jo knapt sett på bilen jo, dette er da alt for lettvint? Så ler han bare å sier at det ikke var nødvendig, før han kommer med vedtaket og spør om jeg vil ha skilter på med en gang. Jeg bare...eehh ja! Rett inn å betale avgiften på skatteetaten, den var 4 000 kr lavere enn jeg hadde regnet meg frem til. Så fikk jeg stukket ett sett bærumskilter (BUhuu) i hånda, selv om jeg ville ha PD som er Arendal skilter så gikk dette så lett at jeg måtte bare slå til med en gang. Dessuten måtte han ha de svenske skiltene, og jeg hadde ikke med prøveskilt. 

Så da var den norske bilparken en 545i rikere, og jeg en del tusen fattigere 😅

108576E5-E674-4D9A-BD2C-9B93F40CE79C.thumb.jpeg.8b3724fef1d559dab025e0a5f1c85337.jpeg

Vel hjemme igjen, bilen trenger en vask. Dere gale østlendinger har jo begynt å salte veiene for svingende...det er jo bare november. Men jeg kan ikke få sagt hvor deilig det er å ha bilen på norske skilt, eneste er at jeg nå ikke lenger kan snike i parkeringshuset i byen 😂 Kameraene der klarte ikke de svenske skilta ser du, så det har blitt litt svinn for de når herr og fru Fredrik 90 har vært på bytur med V8ern 😅

1B1F19B6-2150-4487-BF1A-E21639C3503F.thumb.jpeg.e850d5bec19c53b29c9db34b9ea2b47c.jpeg

Men jeg ble litt sjokkert over hvor enkelt det var å importere denne bilen. Og hvor raskt og lettvint det var å vise den og registrere den. Dere som sitter på gjerdet og venter på en eller annen entusiastbil i Norge, importer fra Sverige (eller Tyskland). Fiks forsikring på bilen, få med begge deler av svensk vognkort, betal mva på grensa. Da kan du kjøre 30 dager på utenlandske skilt. Ta med de svenske vognkorta og tolldeklarasjonen til Drammen trafikkstasjon og så får du skilter på ca 20 minutter. Sjekk nøye på forhånd hva avgiften blir om bilen er nyere enn 20 år. Avgiften for denne 545i fra 2004 (reg sent 2003) kom på 24 900,-

Dette var så lettvint og smertefritt at jeg fink lyst til å hente en bil til, bare for morroskyld 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med norske skilt ,ser mye bedre ut det 😀

Så du nevnte om tidløst design her i skriveriene ,og ja jeg er enig i det ,de holder seg svært godt disse bilene .

Hvem skulle tro at første modellene er nå 17 år ?😩

Skal si det gikk unna ja i Drammen ,det hadde nok ikke ordnet seg så fort her i bibelbeltet nei .

Et spm her ,hva ligger denne på i gjennomsnitt av forbruk ved normal kjøring ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søndags morgen, klart finvær og hele motorveien for seg selv...deilig 😎 God å la M50en få strekke ut litt, få litt autobahn tempo 😅

85294507-E6D6-4D40-8B98-E2E9082602B2.thumb.jpeg.5948cedfd60deb98dadc3ad4b4ff40fc.jpeg
 

18 timer siden, sveigis skrev:

Grattis med norske skilt ,ser mye bedre ut det 😀

Så du nevnte om tidløst design her i skriveriene ,og ja jeg er enig i det ,de holder seg svært godt disse bilene .

Hvem skulle tro at første modellene er nå 17 år ?😩

Skal si det gikk unna ja i Drammen ,det hadde nok ikke ordnet seg så fort her i bibelbeltet nei .

Et spm her ,hva ligger denne på i gjennomsnitt av forbruk ved normal kjøring ?

Takk for det Jan 😀

Denne ligger på ca 1,2 liter på mila på blandet kjøring. Da er det kombinasjon av småkjøring lokalt og motorvei. Etter turen til Drammen så sank forbruket til 1.0 liter på mila. Ligger på rundt 0,85 på langkjøring, motorvei i pluss minus 120 km/t. 

Bortsett fra Ford Excursion V10 så er dette  den bilen jeg har eid som har hatt høyest forbruk. Denne bruker f eks mer enn Crown Vicen, denne lå på rundt literen på blandet og 0,75 på langkjøring. E34en ligger på 1,1 på blandet, og 0,77 på langkjøring. Det som dog er deilig med E34 er at den har 80 liters tank, så du kommer jo utrolig langt med denne på pen motorvei cruising.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, sveigis skrev:

Du det må jeg si var overraskende bra mtp forbruk Fredrik ,er jo ikke mer enn den grønne e34en min bruker 😩😩

Dvs at å eie en 60 v8 er fakitisk ikke så tørst som jeg trodde ,pluss at du har e60 komfort som er bare så herlig .👍

Ja jeg synes jo det er litt mye da, men den skal få det den vil ha 😀 Gir jo utrolig mye kjøreglede og godfølelse, og bensin koster 12 kr litern her nå så jeg skal ikke klage. 

1 time siden, FredrikE24 skrev:

Har du 4500rpm på høygir i 130? 

Neida, speedometeret mitt er fra en manuell bil (muligens en 518i) og har alltid vist veldig feil på rpm. Som du ser på økometeret så er det ikke så galt 😀 Den har lockup på kassa og det gjør at bilen egentelig cruiser med behagelig rpm til godt og vel 150 km/t. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med Norske skilter! Det gjorde faktisk bilen enda noen hakk penere tross BUhu skilter 😅 

Du har akkurat tilført ekstra bensin på min bildrøm om å importere en M fra utlandet. For jeg stiller meg litt skeptisk til selve hente, kjøpe og registrerings delene men godt å lese det går lekende lett for deg! Dra til Drammen var lurt!

Jeg kan skrive under på forbruket du nevner her til 545’n, ca 0,84 var det laveste jeg klare på E18 og lå på 1.1/1.2 samlet. Samt bykjøring er det kun fantasien som setter en grense 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, *MrB* skrev:

Om E60 er tidløs? Tja. I motsetning til E34 og E39 ser den litt pussig ut med små hjul, som den jo gjerne ble levert med. Med 18’’ eller mer, synes jeg den ser ganske moderne ut fortsatt. 

Spennende har det alltid vært med e60 og dens precense og design helt siden den kom til den dag i dag. Jeg liker den kanskje minst av alle 5 seriene, men grunnen til at jeg kjøpte den var økonomi og at den finere e39 som regel er oppbrukt / koster like mye som en e6x om man skal ha en strøken. 

Litt morro med at eieren her har E34, som av mange er omtalt som den peneste 5 serien ever. I tillegg har han den nyeste 5 serien og dermed gode grunner til å sammenligne. Smaken om hva som er pent vil man aldri bli enige om. Men e60 er tidløst da det ser moderne ut den dag i dag vil jeg og mange påstå (tidløst må ikke nødvendigvis være det samme som pent) 

Enig med hjul, e6x må ha 18 eller større 😀

Se på e65 og e63/4 hvordan de nå blir oppdaget på nytt av mange. Designet var forut sin tid (igjen, om ikke pent så likevel svært aktuelt) og måten disse har tilhørighet og tyngde på veien er ganske imponerende. Jeg føler ikke e6x har samme tyngde i trafikkbildet, men det kan likegjerne være fordi det går så mange av dem enda. 

Og selvfølgelig er det mange som mener at e6x er den peneste 5 serien noen gang, man har ingen fasit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Evopower said:

Spennende har det alltid vært med e60 og dens precense og design helt siden den kom til den dag i dag. Jeg liker den kanskje minst av alle 5 seriene, men grunnen til at jeg kjøpte den var økonomi og at den finere e39 som regel er oppbrukt / koster like mye som en e6x om man skal ha en strøken. 

Litt morro med at eieren her har E34, som av mange er omtalt som den peneste 5 serien ever. I tillegg har han den nyeste 5 serien og dermed gode grunner til å sammenligne. Smaken om hva som er pent vil man aldri bli enige om. Men e60 er tidløst da det ser moderne ut den dag i dag vil jeg og mange påstå (tidløst må ikke nødvendigvis være det samme som pent) 

Enig med hjul, e6x må ha 18 eller større 😀

Se på e65 og e63/4 hvordan de nå blir oppdaget på nytt av mange. Designet var forut sin tid (igjen, om ikke pent så likevel svært aktuelt) og måten disse har tilhørighet og tyngde på veien er ganske imponerende. Jeg føler ikke e6x har samme tyngde i trafikkbildet, men det kan likegjerne være fordi det går så mange av dem enda. 

Og selvfølgelig er det mange som mener at e6x er den peneste 5 serien noen gang, man har ingen fasit. 

Jeg har hatt 2 stk E34, 2 stk E39 og 1 E60 LCI som er nåværende bruksbil. "Gamlingenes" fantastiske linjer er udiskutable, men jeg har ingen problemer med å finne positive sider med E60 heller. Jeg er faktisk en av de som synes den var ganske stilig da den kom (bare den fikk hjulene den trengte), og siden har den bare vokst på meg. Den blir aldri enn E34 eller en E39, men det var heller aldri meningen. Det blir nesten feil å sammenligne. E60 har et helt annet designspråk, og var et bevisst forøk på å ta BMW videre. Av Bangles biler er E60 den mest vellykket i mine øyne, selv om også E87 har vokst masse på meg. Generelt synes jeg de aller fleste av Bangles design har tålt tidens tann bra

Setter man seg rett over i en G30, ser man jo selvsagt at utviklingen har gått sin gang, men jeg synes likevel at E60 henger greit med på mange områder. (Komfort, design, kjørefølelse).  Om dette er nok til at E60 får klassikerstatus på linje med forgjengerne? Tja. Den både var og er mer "kontroversiell". Blir den sjelden nok, så kanskje. Pr i dag er de fortsatt vanlige på veien, som du sier, men mange av de ser relativt slitne ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, Fredrik 90 said:

Ja jeg synes jo det er litt mye da, men den skal få det den vil ha 😀 Gir jo utrolig mye kjøreglede og godfølelse, og bensin koster 12 kr litern her nå så jeg skal ikke klage.

Er ikke sååå galt for en V8 bensin med godt over 300 hk? Fylte V-power 98 på Minien her nettopp nå, 12,89 kr/literen inkl. 50 øre/l Trumf-rabatt. DET er ikke galt :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Carlsius skrev:

Gratulerer med Norske skilter! Det gjorde faktisk bilen enda noen hakk penere tross BUhu skilter 😅 

Du har akkurat tilført ekstra bensin på min bildrøm om å importere en M fra utlandet. For jeg stiller meg litt skeptisk til selve hente, kjøpe og registrerings delene men godt å lese det går lekende lett for deg! Dra til Drammen var lurt!

Jeg kan skrive under på forbruket du nevner her til 545’n, ca 0,84 var det laveste jeg klare på E18 og lå på 1.1/1.2 samlet. Samt bykjøring er det kun fantasien som setter en grense 😂

Takk for det :) Ja alle biler kler norske skilt, selv som skiltene er forholdvis dyre. Det er rart med det, men jeg synes norske bilskilt faktisk er fine sånn estetisk sett. Svenske skilter mangler noe i midten, tyske har for mye tegn for tett sammen, britiske skilter er rett ut stygge med svære sorte tegn. 

Den drømmen om M bil fra utlandet må du følge, jeg er redd vi ikke har disse lave importavgiftene for evig. Det skal ikke mer til enn ett regjerings skifte før noen oppdager at det strømmer inn miljøverstinger igjennom "bakdøra" mens alle elbilene går inn "hoveddøra". Jeg tror nok ikke jeg hadde kjøpt denne type brukbil usett i utlandet, anbefaler å hente bil selv. Fra USA kan man kjøpe usett da det gjerne følger med en besiktning i prisen om man velger å hente bilen hjem via ett norsk firma.  

16 timer siden, Evopower skrev:

Ikke dumt å ha en 545i forbruksmessig. Min e60 520ia lå på 1.1 selv så hvorfor ikke hive på 2 sylindre og 200hk mer og få samme forbruket? 

Neida, det er nok ikke så galt :) Jeg er vant til 0,6 i forbruk fra dieselbilene jeg har og har hatt..

16 timer siden, *MrB* skrev:

Om E60 er tidløs? Tja. I motsetning til E34 og E39 ser den litt pussig ut med små hjul, som den jo gjerne ble levert med. Med 18’’ eller mer, synes jeg den ser ganske moderne ut fortsatt. 

Det er jeg helt enig i, E60 trenger 18" eller noe mer. Men med sports understell så er jeg glad for at denne ikke har mer enn 18", den er bra stiv på ujevnheter i veien. Men hele kjøreopplevelsen i en E60 synes jeg er utrolig moderne og tidløs, det er ikke mye som viker fra en F10 eller en G30 når man bare skal sitte bak rattet og kjøre.  

14 timer siden, Evopower skrev:

Spennende har det alltid vært med e60 og dens precense og design helt siden den kom til den dag i dag. Jeg liker den kanskje minst av alle 5 seriene, men grunnen til at jeg kjøpte den var økonomi og at den finere e39 som regel er oppbrukt / koster like mye som en e6x om man skal ha en strøken. 

Litt morro med at eieren her har E34, som av mange er omtalt som den peneste 5 serien ever. I tillegg har han den nyeste 5 serien og dermed gode grunner til å sammenligne. Smaken om hva som er pent vil man aldri bli enige om. Men e60 er tidløst da det ser moderne ut den dag i dag vil jeg og mange påstå (tidløst må ikke nødvendigvis være det samme som pent) 

Enig med hjul, e6x må ha 18 eller større 😀

Se på e65 og e63/4 hvordan de nå blir oppdaget på nytt av mange. Designet var forut sin tid (igjen, om ikke pent så likevel svært aktuelt) og måten disse har tilhørighet og tyngde på veien er ganske imponerende. Jeg føler ikke e6x har samme tyngde i trafikkbildet, men det kan likegjerne være fordi det går så mange av dem enda. 

Og selvfølgelig er det mange som mener at e6x er den peneste 5 serien noen gang, man har ingen fasit. 

Jeg skal vel være så ærlig å si at E60 er den 5-serien jeg også liker minst, mye pga designet som ikke er så elegant som en 5-serie skal være. Tidløst design er ikke ensbetydende med at det er ett pent design, selv om jeg synes E60 har blitt en veldig pen bil med tiden. Noe annet er at jeg synes ikke kvalitet og driftssikkerhet er der oppe som en 5-serie skal være, selv om jeg har blitt litt overrasket over min nå 17 år gamle bil. Jeg trodde kvaliteten var verre, så det er jo for så vidt bra at det har blitt motbevist :) 

Ja det er moro å ha en 5er fra hver tidsepoke, og det viser seg jo bare så synlig hvor gode BMW er på å la det gå en tydelig rød tråd igjennom hele serien. Uansett hvilken av dem jeg setter meg i, så kjenner du det igjen og du føler at du ikke trenger å lære bilen på nytt. Det er egentlig ganske artig og kult, jeg vet kun om Porsche som er flinkere på å få til dette i bilene sine.  

3 timer siden, *MrB* skrev:

Jeg har hatt 2 stk E34, 2 stk E39 og 1 E60 LCI som er nåværende bruksbil. "Gamlingenes" fantastiske linjer er udiskutable, men jeg har ingen problemer med å finne positive sider med E60 heller. Jeg er faktisk en av de som synes den var ganske stilig da den kom (bare den fikk hjulene den trengte), og siden har den bare vokst på meg. Den blir aldri enn E34 eller en E39, men det var heller aldri meningen. Det blir nesten feil å sammenligne. E60 har et helt annet designspråk, og var et bevisst forøk på å ta BMW videre. Av Bangles biler er E60 den mest vellykket i mine øyne, selv om også E87 har vokst masse på meg. Generelt synes jeg de aller fleste av Bangles design har tålt tidens tann bra

Setter man seg rett over i en G30, ser man jo selvsagt at utviklingen har gått sin gang, men jeg synes likevel at E60 henger greit med på mange områder. (Komfort, design, kjørefølelse).  Om dette er nok til at E60 får klassikerstatus på linje med forgjengerne? Tja. Den både var og er mer "kontroversiell". Blir den sjelden nok, så kanskje. Pr i dag er de fortsatt vanlige på veien, som du sier, men mange av de ser relativt slitne ut. 

E34 er uslåelig på stil og rene linjer, dette er så herlig tysk 80/90 talls design som det går an. Linjene er kraftfull og ikke så rent lite majestetiske, det utstråler kvalitet og klasse over designet på disse bilene. Jeg hatet E60 designet når det som, man gikk fra E39 som jeg den gangen holdt for å være verdens beste bil til noe helt nytt å ukjent. Men her var altså BMW og Chris Bangle mange år forut for sin tid, bare sammenlikn E60 med MB E-klasse W211 så ser man hvor on top of the game BMW var med denne bilen i 2003. 

Jeg tror vi skal en del år fram før E60 får klassiker status, men den er ikke langt unna å få bli en perfekt Youngtimer. Men det forutsetter at bilen er original og hel, disse bilene er uhyre sensitive for styling og oppgraderinger som ikke er i tråd med designet. Sånn som bil bil så ut når jeg henta den er jo bare grusomt, rett og slett gørr harry. Og slik er det mange E60er som går rundt nå som det har blitt en ungdomsbil. 

1 time siden, papertiger skrev:

Er ikke sååå galt for en V8 bensin med godt over 300 hk? Fylte V-power 98 på Minien her nettopp nå, 12,89 kr/literen inkl. 50 øre/l Trumf-rabatt. DET er ikke galt :D 

Du fyller 98 på Minien ja, burde jeg gjøre dette på min? Alle sier at det ikke har noe å si, og da fyller jeg jo 95...fordi det er billigere. I går fylte jeg for 11,99 kr/litern...så får jeg 85 øre rabatt på literprisen via 365 kortet :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutes ago, Fredrik 90 said:

Du fyller 98 på Minien ja, burde jeg gjøre dette på min? Alle sier at det ikke har noe å si, og da fyller jeg jo 95...fordi det er billigere. I går fylte jeg for 11,99 kr/litern...så får jeg 85 øre rabatt på literprisen via 365 kortet :) 

Eneste grunnen til at jeg fyller det på Minien (som er chippet/optimalisert) er at jeg hadde problemer med superknocking (tenningsbank) tidligere, ved pådrag under høy belastning (typisk lavt turtall, tung gassfot). Tydeligvis et vanlig problem på Cooper S'ene Begynte å fylle 98 så forsvant det, skjedde kun en sjelden gang når det var varmt i været. Så etter et par år med 98 på tanken har problemet, bank i bordet, forsvunnet. Virker som at 98'en har renset opp litt om litt. Ikke har jeg feilkoder med dette liggende i systemet heller lenger, slik jeg hadde tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk lagt på nye piggfrie vinterdekk her om dagen, benyttet anledningen til å gjøre rent hjulhusene og understell. Ikke sånn crazy nedvask som jeg pleier, gidder ikke å ta det før vinteren. 

E475C25B-B7EB-4B65-9F7B-D43860BC628D.thumb.jpeg.70d4e700111625d15fb6fed976fcb6b3.jpeg

AE14A7F0-32EF-498A-AE73-6B756FB823DB.thumb.jpeg.88abbb75221c07833319f111b61dda47.jpeg

Det føles godt å få spylt rent mange år gammel dritt og møkk. Som i Norge så er svenskene plaget av vinter og fuktige veier fulle av støv fra piggdekk. Dette blir sammen med salt en fin graut som legger seg over understellet.. 😡

Gikk også hardt til verks på skinninteriøret med Swissvax Leather Cleaner. Dette tror jeg ikke har sett mye pleie, klutene mine ble kølsvarte og seige. Etter ett par runder på begge framstoler så ble det greit. 

5BA1AEB3-4038-44C4-914C-2C6A5E8D036A.thumb.jpeg.87a442a107de8a0854b0fb4d97e1a8dc.jpeg

Sidevangen her er tatt, mens sitteputa er blank i skinnet 🤔

DCB7E1C1-6EF1-4214-B3B0-25F2FEDD1E3A.thumb.jpeg.144d141e53f6fec8e3c72f3a5de1cd4a.jpeg

Før

DD33C44B-ACA2-46D0-B4B2-7BE304797F26.thumb.jpeg.233f0a690b6def4652de76b8d8ec6e4d.jpeg

Etter

D439165D-2244-4A88-8A72-C615E9C777D3.thumb.jpeg.aa61d6d9807e389997c2cc863bca29c4.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fredrik 90 changed the title to Min 1994 E34 BMW 520IA Shadowline | Alpina B10 4,6 | E87 130i. Ny bil…igjen! S 133

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...