Gå til innhold

Min 1994 E34 BMW 520IA Shadowline | Alpina B10 4,6 | E87 130i. Ny bil…igjen! S 133


Anbefalte innlegg

1 hour ago, Mr. Erling said:

Er ikke  DTC/Traction mode automatisk alltid på da?

Nei. DSC er normalt på. DTC slipper opp litt på antispinn og antiskrens, slik at bilen får bedre Traction (derav navnet på modusen i F2x og F3x) dersom den trenger litt hjulspinn for å komme seg fram. Det gjør også at systemene ikke jobber så mye, de slipper rett og slett litt opp. Morsommere å kjøre, føles som det er du som kjører bilen, og ikke systemene :D det er jo en sjeldenhet på nye biler. Men så ligger der og tar tak dersom du har det alt for morsomt 😛.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, papertiger skrev:

Nei. DSC er normalt på. DTC slipper opp litt på antispinn og antiskrens, slik at bilen får bedre Traction (derav navnet på modusen i F2x og F3x) dersom den trenger litt hjulspinn for å komme seg fram. Det gjør også at systemene ikke jobber så mye, de slipper rett og slett litt opp. Morsommere å kjøre, føles som det er du som kjører bilen, og ikke systemene :D det er jo en sjeldenhet på nye biler. Men så ligger der og tar tak dersom du har det alt for morsomt 😛.

Er 2VA - ''adaptive drive'' det samme DTC, som på min 2016 f13?

Endret av Mr. Erling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutes ago, Mr. Erling said:

Er 2VA - ''adaptive drive'' det samme DTC, som på min 2016 f13?

Nei, DTC er akkurat slik jeg har beskrevet det. Et trykk på knappen foran Sport-Comfort knappene i midtkonsollen din aktiverer DTC. (det står OFF og et symbol av en bil i sladd på knappen). Et langt trykk (over 2sek) deaktiverer alle støttesystemer helt. 

Adaptive drive går på understell, hardhet på demping og aktive krengingsstabilisatorer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.11.2020 den 8.26, papertiger skrev:

For ikke å snakke om når du åpner bilen, og ringene dimmer opp, det er så premium

Kom til å tenke på tråden når jeg låste opp min nettop, E91 med LED i ringene. De dimmer opp når jeg låser opp bilen etter at jeg har valgt at de skal gjøre det med Bimmercode. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.11.2020 den 17.08, Mr. Erling skrev:

Tørr banne på at hadde dette vert 4-hjulsdrift, så hadde du ''besøkt'' naturen, ..i beste fall 🤥


har hatt 2 turer i naturen pga. 4-hjulstrekk
Aldri opplevd det med bakhjulstrekk og manuell kasse.
Har heller ikke aldri stått fast på vinterføre med noen bakhjulsdrift biler opp igjennom årene. Forhjulsdrift derimot,.. nesten like ille som 4-hjulsdrift. Nesten!

En av turene i naturen var i en rundkjøring rett ved fergeleie Vestenes (over til Molde). Det var vinter,  masse nysnø, og min Audi S6 Quattro med automatgirkasse  ble kjørt rolig inn i rundkjøringa, max 25 kmt. 
Overraskelse! ; ..det var ikke snø, men blankpolert snø, omgjort til steinhard hvit is av alle piggfrie dekkene!

Hjelpeløst satt jeg som tilskuer i bilen, bremse hjalp ikke, for jeg med hadde også  piggfritt, og opplevde at den la seg opp på autovernet og stod der og vippet.
Kunnskapsløse Brøytebil sjåfør hadde pløyd snøen inn til autovernet, slik at det fungerte som ett overrenn i hoppbakken.
Heldigvis vippet vi ikke over, og fikk hjelp til å komme tilbake på veien.

 -kostet meg meg mange tusen kroner etterpå å justere 4-hjulstrekket hos Møller i Ålesund. Dette var 2002 og tror kostnaden var ca. kr .6 000,-

Sverger til piggdekk etter dette😲

Ja det kan godt være det, ikke alle har baller til å gi gass når bilen slipper med hekken i en sving. Men med firehjulstrekk så skal jo dette kunne redde deg fra å havne utafor veien. 

Når det gjelder din opplevelse så må det jo også sies at en Audi S6 er like stabil som en løpsk handlevogn. Audi kan skryte så mye de vil at sitt "legendariske" Quattro system, men det hemmes veldig når bilens vektfordeling og balanse er helt i ørska. Husker en kamerat hadde A6 2,7T Quattro, den var så understyrt at det ikke var gøy en gang. Gikk godt på glatta rett frem, men i tette svinger var den som en slede å kjøre. E46 325iX som en annen kjørte var noe helt annet på glatte svingete veier. 

3 timer siden, SigurdE36 skrev:

Ryddig valg av bruksbil. Trodde elbil var eneste korrekte i 2020. 

Takk for det 😃 For meg er dette helt korrekt, resten av saueflokken får bare hype etter elbiler. Denne bilen kosta under 120 000 kr, har over 600 km rekkevidde, forhåpentligvis taper jeg ikke noe ved salg og den har fet lyd. Det er veldig mye mer enn hva man kan si om de elbilene folk hiver seg over om dagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julaften ifjor, hadde vakt på jobben og kom i godt sig til julemiddag og dritten av en Caddy Cross aka vaktbil begynner å seile. Jeg har klampen i bånn og styrer dit jeg vil, men motoren lammes av ESP og jeg er på vei mot autovernet. Aldri følt meg så hjelpesløs på glatta noen gang. Jeg sklir og sklir og autovernet opphører ca. 20 meter før den begynner igjen og jeg klarte å klemme meg mellom der og av veien. Høy bakkeklaring og firehjulstrekk gjorde at jeg bare kunne kjøre opp og ut på veien igjen med litt jokking. Flaks.

Takke meg til bakhjulstrekk.. Kjørte forbi Politiet under utrykning(de hadde ML) på motorveien med E39en midt på natta en vinter. Jeg holdt til og med fartsgrensen på motorveien på 15 år gamle GoodYear pigg. Det var den natten for to år siden hvor det snødde mest den vinteren. På en påkjøringsrampe med akselerasjonsfelt kommer det en Nissan Qashqai, får sladd og klinker bilen i autovernet. Helt utrolig. Lå sikkert 10cm nysnø i veien.

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, FredrikE24 skrev:

Julaften ifjor, hadde vakt på jobben og kom i godt sig til julemiddag og dritten av en Caddy Cross aka vaktbil begynner å seile. Jeg har klampen i bånn og styrer dit jeg vil, men motoren lammes av ESP og jeg er på vei mot autovernet. Aldri følt meg så hjelpesløs på glatta noen gang. Jeg sklir og sklir og autovernet opphører ca. 20 meter før den begynner igjen og jeg klarte å klemme meg mellom der og av veien. Høy bakkeklaring og firehjulstrekk gjorde at jeg bare kunne kjøre opp og ut på veien igjen med litt jokking. Flaks.

Takke meg til bakhjulstrekk.. Kjørte forbi Politiet under utrykning(de hadde ML) på motorveien med E39en midt på natta en vinter. Jeg holdt til og med fartsgrensen på motorveien på 15 år gamle GoodYear pigg. Det var den natten for to år siden hvor det snødde mest den vinteren. På en påkjøringsrampe med akselerasjonsfelt kommer det en Nissan Qashqai, får sladd og klinker bilen i autovernet. Helt utrolig. Lå sikkert 10cm nysnø i veien.

Ja ikke sant.
Totalt hjelpeløshet følelse, som den dag i dag sitter i meg når jeg kjører 4-hjulstrekk på vinterføre
- Bakhjuls trekk
- Manuell gir kasse 
- Piggdekk 
Er oppskriften på optimal trygghet på vinterføre, ... hvis du kan kjøre bil ;-) 

Endret av Mr. Erling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Kvasi skrev:

Kan det være sånn at de har valgt 4wd i WRC pga at gutta ikke er gode nok til å kjøre bakhjulstrekker? 

Nå er det forskjell på proffe sjåfører som er klin hakka gærne å kjører i over 200 km/t på skogsveier, og Gunvor i sin flunka nye suv der hun ikke skjønner en puck når bilen først mister grep og styring. 
Må sammenlikne epler med epler her 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Slavearbeider'n skrev:

Nå er det forskjell på proffe sjåfører som er klin hakka gærne å kjører i over 200 km/t på skogsveier, og Gunvor i sin flunka nye suv der hun ikke skjønner en puck når bilen først mister grep og styring. 
Må sammenlikne epler med epler her 

Hatt 4-5 firehjulstrekkere og null problem, og jeg er hverken proff eller Gunvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fredrik 90 changed the title to Min 1994 E34 BMW 520IA Shadowline | Alpina B10 4,6 | E87 130i. Ny bil…igjen! S 133

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...