Gå til innhold

Min 1994 E34 BMW 520IA Shadowline | Alpina B10 4,6 | E87 130i. Tur til Nurburgring s.130


Anbefalte innlegg

At denne Alpina'en er forferdelig stas forstår jeg veldig godt. En fantastisk fin bil og gratulerer så mye med den. E39 er uten tvil en av de helt store milepælene i BMW's historie og den står stadig som en påle blandt de klassiske modellene - forutsatt at den er pent holdt og i god stand. Som Alpina er E39 virkelig helt i toppen og ikke minst når den fremstår som helt original, Touring og i Oxford grün metallic samt beige skinn.

Helt nydelig er den og med 347 selvpustende hestekrefter og solide 480 Nm går den også rimelig bra. Topphastigheten er i området rundt 275 Km/t så den trekker helt sikkert rimelig bra 200-250 Km/t. Jeg føler meg sikker på at dette blir den nye godbilen :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, laffe skrev:

Gratulere - helt nydelig valg av bil👍

Mange takk for det 👍 Er ganske fornøyd nå ja 😀

2 timer siden, Turbo-HF skrev:

Herlig, gratulerer så mye 😃👌🍾

Takk for det min venn 😀

2 timer siden, Saltkjelen skrev:

Ja, dette er jo intet annet enn fantastisk. Sikter du på kort eierskap slik som med 545ien og Camaroen, eller blir dette et værende samlerobjekt? :) 

Takker 😀 545en og Camaroen kjøpte jeg på høsten som vinterbiler, denne vil jeg ikke vinterkjøre. Sånn verdimessig så burde jeg beholdt denne i mange år. Jeg er sikker på at spesielle E39 skal opp i pris, så dette ser jeg på som en investering 😀 Jeg planlegger aldri hvor lenge jeg skal ha en bil, har dem til jeg føler meg "ferdig" med dem. Men jeg må jo si at dette er litt spesielt, for Alpina og M har alltid vært ett mål. Mulig jeg er litt rar, men for meg er Alpina nesten litt sånn hellig..det er noe edelt og eksklusivt over det som i utgangspunktet bare er en gammel E39. Jeg merker jeg behandler bilen med respekt og verdighet, ikke noe bajaskjøring og tuting på folk i Toyota som kjører under fartsgrensen. Dette er gentlemans mode 😀

2 timer siden, Orjan skrev:

Gratulerer så mye med fantastisk flott bil! Helt riktig fargekombo - og helt i originalstand 👍👍👍

Tusen takk for hyggelig tilbakemelding. Ja fargekombinasjon falt i smak, skulle jo helst ha vært "Alpina blå" men på en annen side er det flott med noe litt annet også. Bilen er helt original ja, og som dere kjenner meg så skal den forbli sånn. Denne skal ikke ha facelift lamper 😅 

45 minutter siden, papertiger skrev:

Aaah lekkert lekkert lekkert! Dette er noe av det lekreste fra BMW 😍

Takk for det 😀 Ja Alpina og E39 er ganske fett, er vel nesten bare E34 Alpina som slår den (blir nesten feil å si, blir litt som hvem av unga liker du best 😂)

38 minutter siden, Fredrik skrev:

At denne Alpina'en er forferdelig stas forstår jeg veldig godt. En fantastisk fin bil og gratulerer så mye med den. E39 er uten tvil en av de helt store milepælene i BMW's historie og den står stadig som en påle blandt de klassiske modellene - forutsatt at den er pent holdt og i god stand. Som Alpina er E39 virkelig helt i toppen og ikke minst når den fremstår som helt original, Touring og i Oxford grün metallic samt beige skinn.

Helt nydelig er den og med 347 selvpustende hestekrefter og solide 480 Nm går den også rimelig bra. Topphastigheten er i området rundt 275 Km/t så den trekker helt sikkert rimelig bra 200-250 Km/t. Jeg føler meg sikker på at dette blir den nye godbilen :)

Takk for fine ord Fredrik 😀 Innerst inne er jeg E39 mann, selv om jeg har falt helt for E34. Men det er noe med E39, det var liksom definisjonen på verdens beste bil i oppveksten på 90 tallet. Man tenker på modellen og drar paralleller til en periode i livet man ser tilbake på som lykkelig. Vi hadde E39, det var flere i familien som hadde E39 og flere i nærområdet hadde disse bilene da de var ganske nye. Det var generelt sett en ganske vanlig bil i Arendal på 90 og 2000 tallet. Pedersen Autopark og merkeforhandleren Havva Bil hadde stort salg av denne modellen til BMW-kåte sørlendinger. Men mest 520i med velurseter og sveivevinduer bak, noen 523i også for de litt pengesterke. Gikk en sort 528i også, han var barnelege..han var the boss! 😀 Han var den eneste i Arendal som hadde emblem på bakluka på sin E39 😂

Ytelsene i B10en er det ikke noe å si på, her har man massivt skyv…dette er laget for Autobahn. Eneste er at man merker at det har skjedd litt på automatkasse fronten på 23 år, ting girer litt raskere og reagerer litt fortere i våre dager. 275 km/t toppfart i en 23 år gammel stasjonsvogn er jo sprekt 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye Fredrik 😊

Alpina e39 er en meget flott bil og den fargen er jo smashing de luxe .

Dette er en bil som du garantert vil få mye glede av og gleder meg til å se den .😊

Angående girkassen ,så tipper jeg du merker stor forskjell kontra litt nyere bil ja .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver at det ble bygget 204 stk. Alpina E39 B10 med V8 motoren (M62) på 4619 cm3. Vet du om dette inkluderer samtlige 3 versjoner som ble bygget i periodene 1/1997-10/1998, 10/1998-7/2000 og 9/2000-2/2002 eller gjelder det kun din variant?

Jeg ser også at Alpina bygget en B10 S variant der V8 motoren er boret opp til 4837 cm3 med 375 HK og 510 Nm. Vet du om denne varianten også er en del av de 204 stk?

Ellers må man si at Alpina på denne tiden virkelig gjorde seg umaken med å øke effekten på den selvpustende M62 motoren. Ikke bare boret de den opp fra 4398 cm3, men effekten økte også ganske signifikant fra 286 HK til først 340 HK, så 347 HK og endelig 375 HK.

Alpina E39 B10 (uansett versjon) er selvfølgelig en temmelig unik bil i dag og har alltid vært dette, men selv E39 540i Touring (som Alpina B10 V8 Touring er basert på) er en sjelden bil i dag. I Tyskland er det nå færre enn 1000 stk. (trolig rundt 950 stk) som har skilter.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei nå blir jeg nesten litt overveldet av alle de flott tilbakemeldingene, takker så mye 😀

22 timer siden, mslello skrev:

Nydelig! Gratulerer 😊👌

Mange takk for det 😀👍

13 timer siden, humpfy skrev:

Skikkelig tøft! E39 er en ordentlig slager. Gratulerer!

Hvis du føler for å dele: Hvordan ser regnskapet ut når den står på norske skilt? 

Tusen takk 😀 Ja dette er en slager, E39 var og er en solid høydare i BMW sin historie. 

Er så kjedelig å snakke om penger, grøsser nesten over å ha betalt alt for mye for en gammel 5-serie stasjonsvogn. Men i forhold til internasjonale priser så er ikke dette så galt. Fikk forhandlet litt med selger, bilen hadde ligget for salg siden Januar. Jeg har kikket på den jevnt og trutt siden, men trodde aldri jeg skulle ende opp med den. Veldig treigt marked for halvgamle klassikere i Sverige, han skyldte på høye drivstoffpriser og godt utvalg i nyere entusiastbiler…som jeg jo kan skjønne. Det hadde visst vært en del interesse på den fra Tyskland og Norge, men det var før han ville jekke på prisen 😅 Men i forhold til hva E39 B10 har blitt solgt for og ligger til salgs for på Finn.no så har jeg kommet veldig greit ut på denne…enn så lenge. Gammal BMW med V8er kan bli dyrt…

12 timer siden, fupsaker skrev:

Den var virkelig lekker. Gratulerer så mye! 😁🍾

Mange takk for det, hyggelig å høre 😀

12 timer siden, sveigis skrev:

Gratulerer så mye Fredrik 😊

Alpina e39 er en meget flott bil og den fargen er jo smashing de luxe .

Dette er en bil som du garantert vil få mye glede av og gleder meg til å se den .😊

Angående girkassen ,så tipper jeg du merker stor forskjell kontra litt nyere bil ja .

Takk så mye min gode venn 😀

Ja dette er en gledesspreder å kjøre, BMW med V8er gir en sånn herlig feelgood følelse når man kjører rundt. Det er ikke det samme i andre biler, hverken fra BMW eller andre merker. 

I dag så bare satte jeg meg inn i bilen på utsiden og bare tok inn over meg at jeg endelig har fått meg en Alpina. Herlig 😀 Og det som er litt gøy, overraskende mange skjønner faktisk greia med Alpina. Noen har jeg måtte forklare hva dette er, og du ser bare rullegardina går ned "Ja..men er ikke vanlig BMW godt nok? Hva er greia liksom" Mens naboen kom over, og han er ikke noe særlig bilmannen "Faen..er ikke det der noe skikkelig sjeldne greier". 

8 timer siden, E.H.D skrev:

Dette var en utrolig elegant e39, kjempetøft valg når du skulle ha V8er. 😀

Mange takk for det 😀 Ja elegant er virkelig rett ord for denne type bil, ikke rå slik en E39 M5 men sober og elegant 👍

6 timer siden, Fredrik skrev:

Du skriver at det ble bygget 204 stk. Alpina E39 B10 med V8 motoren (M62) på 4619 cm3. Vet du om dette inkluderer samtlige 3 versjoner som ble bygget i periodene 1/1997-10/1998, 10/1998-7/2000 og 9/2000-2/2002 eller gjelder det kun din variant?

Jeg ser også at Alpina bygget en B10 S variant der V8 motoren er boret opp til 4837 cm3 med 375 HK og 510 Nm. Vet du om denne varianten også er en del av de 204 stk?

Ellers må man si at Alpina på denne tiden virkelig gjorde seg umaken med å øke effekten på den selvpustende M62 motoren. Ikke bare boret de den opp fra 4398 cm3, men effekten økte også ganske signifikant fra 286 HK til først 340 HK, så 347 HK og endelig 375 HK.

Alpina E39 B10 (uansett versjon) er selvfølgelig en temmelig unik bil i dag og har alltid vært dette, men selv E39 540i Touring (som Alpina B10 V8 Touring er basert på) er en sjelden bil i dag. I Tyskland er det nå færre enn 1000 stk. (trolig rundt 950 stk) som har skilter.

Sånn jeg har forstått det, og det er ikke sikkert er riktig men vi prøver likevel 😅 Alpina B10 V8 Touring (snakker kun om herregårdsvogna her) kom i tre utgaver mellom 1997 og 2003:

B10 V8 som jeg har, produsert i 204 eks mellom 1997 og 2000. 

B10 V8/1 laget i 77 eks mellom 2000 og 2001.

B10 V8 S laget i 43 eks mellom 2001 og 2003. Her snakker vi sjeldent som hønsetenner..

Så min bil er den mest "vanlige" av dem, men likevel er faktisk E39 B10 Touring mer sjelden den den svinedyre E34 B10 Biturbo 😅 Også ble det solgt noen B10 3,2 og 3,3 også, henholdsvis 72 og 70 eks. Så alt i alt så er det produsert 466 stk E39 Touring i Alpina utførelse 😀

https://www.alpina-archive.com/?cat=39

Min bil er registrert i Alpina Arkiv, men det står at den er importert til Sverige i 2000…hvilket ikke stemmer i følge svenske vognkortet, service heftet og Car Faxen. Bilen har også Cold Clima pakken så her er jeg ikke i tvil. Når bilen får norske skilt skal jeg få oppdatert statusen på bilen i Alpina Arkivet 😀

6 timer siden, Marius2002 skrev:

Tøft! Gratulerer :D 

Mange takk for det 👍

1 time siden, M-jakob skrev:

For en bil du har funnet her. Helt rå og så fin i den fargen. Gledes til å se flere bilder her.

Takker for det 👍 Ja fargen er det mange som har skrytt av, grønt står så bra til beige skinn. Men nå er jeg en gammel mann fanget i en ung kropp 😂

39 minutter siden, awt skrev:

🥸🎩

Hatten av, enkelt og greit.

Takk awt, mange takk 😀

……

Kan hive ut litt kort om turen bort, reiste alene og hjem på samme dag. Med dagens drivstoff priser så var det faktisk billigere å ta fly, så jeg fløy til Arlanda. 

373876E7-FAE4-424D-85D3-44053F1A98FF.thumb.jpeg.5643a1a68b71eb1cbc18974e15d466cd.jpeg

Hoppa i en Uber de 20 minuttene fra Arlanda til forhandleren i Vallentuna. Ny E klasse gitt, trassig kvalitet i forhold til G30..

33A26437-2678-434B-83E1-F5168E82F223.thumb.jpeg.d42d6e15808790652dc5995d8a7c1098.jpeg

Kjørte non stopp (nesten) fra Vallentuna utenfor Stockholm hjem til Arendal. Gikk som en drøm hele veien, utrolig komfortabel til å være så gammel. Men dæven den er tørst, rundt literen på turen hjem. E60 545en brukte 0,89 på akkurat samme tur….G30 540d brukte 0,61 😅 

83C84361-1B2B-4DF2-88FC-94F737B2825A.thumb.jpeg.07f29a047c60597f52264b4d71f28fc2.jpeg

Stopp i Tolla på Ørje for å betale moms, her var det stille å rolig. Venta fullt Politioppbud her med han derre Stig Millhaugen løpende rundt på rømmen ett sted..😂😂

40D2F82D-9522-430A-9603-2E68E1286966.thumb.jpeg.31be3213758a17341abaa9354cab9532.jpeg

Også Morten-Hoss ferga… nei jeg mener  Horten-Moss 😅

E875A256-3427-4F1B-BCB4-28BA92E5FB96.thumb.jpeg.30ef7e1c82f5f4f769c0a8efed9d6764.jpeg

Så denne slukte jo mil sånn bare en 5-serie med komfortseter kan 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bensinforbruket er jo et tema med disse litt eldre bilene med stor motor, men på den annen side kommer du vel neppe til å bruke bilen som en bruksbil så da spiller det liten rolle at bilen er glad i edle dråper. Alpina sier at det gjennomsnitlige forbruket ved blandet kjøring er 1,34 liter/mil. Bykjøring er 1,94 liter/mil og som best klarer den ved landeveiskjøring 0,98 liter/mil (noe som stemmer ganske bra med din erfaring). 

Automatgearet er nok en vesentlig del av årsaken til det relativt heftige forbruket, men slik er det jo med gammel teknologi. Man ville ganske sikkert ikke ha hatt et vesentlig mindre forbruk med en manuell gearkasse (som ikke var tilgjengelig for modellen).

Forbruket er litt bedre enn for min gamle Porsche 928S som hadde tilsvarende ytelser som din Alpina og dette tiltross for at Porschen veide 3-400 Kg mindre og hadde et mye mindre frontareal. Så utviklingen med de gamle automatkassene med momentomvandler gikk tross alt fremover i løpet av de 19 årene mellom når din og min bil ble produsert (1999 vs 1980). Porschen hadde et gjennomsnitlig forbruk ved blandet kjøring på 1,36 liter/mil. Bykjøring var 1,86 liter/mil og som best klarte den ved landeveiskjøring 1,26 liter/mil (for tungt gearet pga. 3-trinns automatgear). Reelt var nok forbruket litt høyere og spesielt i høyere hastigheter. Jeg kan huske at vi relativt ofte måtte fylle bensin på Autobahn tiltross for 86 liter bensintank. Jeg antar at forbruket var godt over 2 liter/mil i hastigheter over 200 Km/t.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik skrev:

Bensinforbruket er jo et tema med disse litt eldre bilene med stor motor, men på den annen side kommer du vel neppe til å bruke bilen som en bruksbil så da spiller det liten rolle at bilen er glad i edle dråper. Alpina sier at det gjennomsnitlige forbruket ved blandet kjøring er 1,34 liter/mil. Bykjøring er 1,94 liter/mil og som best klarer den ved landeveiskjøring 0,98 liter/mil (noe som stemmer ganske bra med din erfaring). 

Automatgearet er nok en vesentlig del av årsaken til det relativt heftige forbruket, men slik er det jo med gammel teknologi, man ville ganske sikkert ikke ha hatt et vesentlig mindre forbruk med en manuell gearkasse (som ikke var tilgjengelig for modellen).

Bilen blir brukt som bruksbil, men med to andre biler å bytte på så er det ikke bruksbil i den forstand. Men kan ikke kalle det finværsbil, biler er til for å brukes. Kommer til å kjøre denne frem til saltingen begynner i November en gang, så skal den få hvile sammen med E34en frem til Mars/April en gang. Så jeg må ha meg en vinterbil etterhvert også…noe litt nyere og mer økonomisk..E87 130i f eks. Blocket.se scannes ett par ganger i uka 😂

Men bensinforbruk skremmer meg ikke foreløpig, jeg vet jo hva jeg går til. Er faktisk surere å fylle tanken på G30en for 1200,- enn å fylle tanken på en V8er til 1500,-. Men så ser jeg bort på ladekøen rett bortenfor også tenker jeg at det kunne vært verre… 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fredrik 90 changed the title to Min 1994 E34 BMW 520IA Shadowline | Alpina B10 4,6 | E87 130i. Tur til Nurburgring s.130

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...