Gå til innhold

Min 1994 E34 BMW 520IA Shadowline | Alpina B10 4,6 | E87 130i. Tur til Nurburgring s.130


Anbefalte innlegg

23 timer siden, awt skrev:

Jeg kom over disse på Finn, og tenkte av en eller annen grunn umiddelbart på deg. 😛

Hehe, ja her har man sjansen til å skaffe seg støpeformene til noen norske båtklassikere 😀 Kanskje jeg skulle fått med meg @sveigis som har erfaring fra båtbransjen og startet opp produksjon 😅 Eller kanskje ikke…kjenner godt han som selger formene og de selges rett og slett fordi det ikke er noe marked for store norskproduserte båter lenger. Synd, for i Europa så anså man norske båter litt på samme måte som vi anser Alpina. Ekslusivt og veldig gjennomtenkt og velbygget.

Som en kuriositet så kan jeg nevne at gründeren bak Scand Boats, Tor Egil Baardsen var en stor BMW fan. På tross at han på 80 tallet eide Nissan forhandleren i Arendal (Scand Car på Myrene) så kjørte han selv BMW. Min tidligere sjef var BMW forhandler i Arendal før i tiden og han fortalte at alltid når det kom en ny BMW modell så var Baardsen den første i byen som hadde den. Gikk visst mest i 5-serie og 7-serie. Enden på visa her ble at Baardsen på sent 2000 tallet ble tatt for skatteunndragelse, angivelig for å betale feriepenger til de ansatte. Finanskrisa i 2008/2009 utryddet all norsk båtproduksjonen, så desperate handlinger ble utført for å holde skuta flytende. På denne tiden var siste gang jeg så Baardsen, da kom han kjørende i en Glaciergrün E39 Touring som jeg tror han hadde hatt siden den var ny. Han døde bare noen år senere.

Edit:

Jeg tror E32en på dette bildet fra slutten av 80 tallet tilhører Baardsen. Bildet er tatt på Fevik, midt mellom Arendal og Grimstad i ca 1989. Her lå fabrikken til Scand Boats så jeg er veldig sikker på at det er riktig bil. Det gikk ikke mange E32 her i distriktet på den tiden, det er iallfall helt sikkert 😅

AABE60D8-3D3C-4403-A0A9-23DF24CB66EB.thumb.png.d9875a8d462626bc011f976b038e42da.png

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Hehe, ja her har man sjansen til å skaffe seg støpeformene til noen norske båtklassikere...

Ja, det er veldig synd at det har blitt slik. Er selv vokst opp i båt, og båter som Scand, Viksund og Nimbus (riktignok svensk) er alle historie. Om man ikke så de på hvert gatehjørne, så man de ihvertfall på hver eneste holme og uthavn langs kysten. Saga og Viknes, samt noen få andre holder fortsatt på, men tviler på det er så veldig lukrativt.

Ellers hyggelig at du klarte å dra inn noe relevant i off topic-pjattet mitt. 😛 Som en kommentar til det er det jo et veldig tydelig bilde på hvordan det gikk med bransjen. Fra luksusbiler og et godt liv til å måtte jukse for å holde det gående, med konsekvensene det måtte medføre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde norsk båtbransje evnet å fornye seg, så er jeg helt sikker på at Scand, Viksund etc. hadde hatt livets rett. Føler Scand er kroneksempel på båtverdens Kodak, der man tviholdt på det samme gamle uten å fornye seg. For all del - knallgode båter av bunnsolid kvalitet, men halvannen million for en Scand Baltic som har sett lik ut siden 80-tallet er oppskriften for å havne hos namsmannen. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig. Å lansere nye versjoner av et skrog som sikkert ble påtenkt på slutten av 70-tallet går bare ikke.

…men så er det igjen dyrt å utvikle nytt, så man kan jo forstå at de ikke ønsker å ta den kostnaden når økonomien allerede er så Som så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg omformulerer spørsmålet da det muligens var litt klein norsk i min forrige post :P

Men når Camaroen først var her i landet, hadde du på forhandlerskilter.. Som du kan kjøre den med uten å ha fått den godkjent osv?

Og nå har du norske skilter på den.. Er prosessen med import av bil fra USA veldig vanskelig? Og brukte du en "mellommann" i USA eller kjøpte du bilen usett?

Jeg går selv med et ønske om en dag å importere bil fra USA, men er ikke sikker på hva som er greiest måte.. Ser det er firmaer som tilbyr assistanse også men er vel mye artigere å gjøre det selv.. Og hva med frakt?

Endret av GreenE36Cab
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.1.2022 den 10.53, GreenE36Cab skrev:

2011 Camaro.. Det er jo en grei bil :D

Ja absolutt, jeg trives godt med den selv om det kanskje finnes bedre vinterbiler😅 Men det gledes til våren og gode kjøreturer på svingte landeveier. Tro det eller ei, dette er en amerikansk bil som faktisk går rundt svinger. Utviklet på Nurburgring og greier 😎 

19 timer siden, awt skrev:

Ja, det er veldig synd at det har blitt slik. Er selv vokst opp i båt, og båter som Scand, Viksund og Nimbus (riktignok svensk) er alle historie. Om man ikke så de på hvert gatehjørne, så man de ihvertfall på hver eneste holme og uthavn langs kysten. Saga og Viknes, samt noen få andre holder fortsatt på, men tviler på det er så veldig lukrativt.

Ellers hyggelig at du klarte å dra inn noe relevant i off topic-pjattet mitt. 😛 Som en kommentar til det er det jo et veldig tydelig bilde på hvordan det gikk med bransjen. Fra luksusbiler og et godt liv til å måtte jukse for å holde det gående, med konsekvensene det måtte medføre.

Ja jeg er selv vokst opp med båt, og mange år i nettopp en Scand. Så det er helt klart synd at disse båtbygger tradisjonene forsvinner. Som liten så var det to ting pappa tok meg med på som jeg synes var veldig gøy, det ene var å dra rundt å kikke i bilbutikker. Det andre var å dra rundt på alle båtfabrikkene, her var jo alt åpent og de hadde ofte lørdagsmesser. Det er som du sier noen få som henger med fortsatt som også lager båtene i Norge. Her på Sørlandet har Ibiza boats fortsatt suksess, jeg ser også at Nidelv og Agder her lokalt fortsatt lager noen båter i veldig liten skala. For det meste til eksport.

Ja det er lett å relatere dette til noe relevant. Mange av folka i båtindustrien var jo noen cowboyer, pengene ble svidd av på høy sigarføring fremfor å investere i produktutvikling. Og BMW var jo det hotteste man kunne kjøre på 80 tallet. Det sies også lokalt her at alle hus i Arendals distriktet som har svømmebasseng i hagen er bygget på 80 tallet 😂 Ved en anledning så var det party hjemme hos en av båtgrunderene, så da fikk han sjøsatt en båt i svømmebassenget i hagen 😅

18 timer siden, Saltkjelen skrev:

Hadde norsk båtbransje evnet å fornye seg, så er jeg helt sikker på at Scand, Viksund etc. hadde hatt livets rett. Føler Scand er kroneksempel på båtverdens Kodak, der man tviholdt på det samme gamle uten å fornye seg. For all del - knallgode båter av bunnsolid kvalitet, men halvannen million for en Scand Baltic som har sett lik ut siden 80-tallet er oppskriften for å havne hos namsmannen. :) 

Akkurat det er veldig riktig, og det var jo dette som ble dems fall til slutt. De produsentene som drev med utvikling holdt det gående lenger, og noen av dem lever i beste velgående i dag. Windy og Marex er gode eksempler, men disse produserer heller ikke båtene i Norge lenger. Men resten av gjengen har måtte gi tapt, perioden på 2000 tallet før finanskrisen var på en måte ett last hurrah for norsk båtbransje. 

Scand Baltic er jo sjøens Volvo stasjonsvogn, og det er jo en ypperlig familiebåt…men de siste åra den var i produksjon så ble den dyr. Min onkel kjøpte en av de siste som ble laget, den ga han 2 mill for i 2014.

8 timer siden, GreenE36Cab skrev:

Jeg omformulerer spørsmålet da det muligens var litt klein norsk i min forrige post :P

Men når Camaroen først var her i landet, hadde du på forhandlerskilter.. Som du kan kjøre den med uten å ha fått den godkjent osv?

Og nå har du norske skilter på den.. Er prosessen med import av bil fra USA veldig vanskelig? Og brukte du en "mellommann" i USA eller kjøpte du bilen usett?

Jeg går selv med et ønske om en dag å importere bil fra USA, men er ikke sikker på hva som er greiest måte.. Ser det er firmaer som tilbyr assistanse også men er vel mye artigere å gjøre det selv.. Og hva med frakt?

Å importere bil fra USA er veldig lett, jeg fant bilen på nettet og henvendte meg til ett firma som heter USA Konsulenten. De ordner alt med shipping, inspeksjon av bil, papirer, kontakt med selger og pengetransaksjon. Dette gjør importen veldig enkel og smertefri. Når bilen kommer til landet før den er vist og godkjent så kan den kjøres på prøveskilt slik jeg gjorde. Da er det greit å ha tilgang på det, kjenne noen som har eller leie på biltilsynet.

Jeg anbefaler ikke å importere bil fra usa helt selv hvis du ikke har gjort det før. Er så mange feller å gå i som kan gjøre livet surt for deg. USA konsulenten tar 15 000,- (frakt kommer i tillegg) og det er det helt klart verd. Å importere bil fra Sverige eller Tyskland klarer man helt selv, her er prosessen noe enklere 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har bilen midlertidig kommet ut av vinterdvalen og blitt tatt litt i bruk igjen. Årsaken er ikke mer komplisert enn at jeg hadde lyst til å kjøre E34 og vi har en periode med fint tørt vær og tørre veier. Så why not? Er jo en bruksbil tross alt..må bare spare den for saltet 😅

Igjen, så utrolig god og komfortabel bil å kjøre til å være så gammel 😀 Og så skrekkelig dau…har kjørt de to andre bilene mine med rundt 400 hk i to måneder nå. Da merker du det når du begynner å kjøre med 150 hk 😂😂

9DB88DD9-A1E3-4536-AE55-A7B114D9B183.thumb.jpeg.860825db4e7f27b994cb9a63379fc5a4.jpeg

ACF1AF71-C249-4713-A62D-0ED72CCF01F8.thumb.jpeg.3b046dac90614ede58f34168b981ada2.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Shattered skrev:

Jeg som kjører Agila med 86hk om dagen hadde nok synes den 520'en var sjukt sprek @Fredrik 90 :lol:

Er ikke så sikker på det, tror nok noen av de opprinnelige 150 hestene har rømt til skogs i løpet av de siste 27 årene 😂

1 time siden, Skulebollen skrev:

Overrasker meg stadig at en selvutnevnt petimeter og feinschmecker som deg kjører rundt med ett så slitent og bulkete skilt 😅 

Dette er brukspatina, jeg er fullt klar over at skiltet er bulkete og sånn skal det fortsette å være. Jeg synes det er veldig artig at en 27 år gammel bruksbil med 300 000 km har litt bruksmerker etter så mange år på veien, det forteller noe om bilen. Jeg kan godt være petimeter når det kommer til vedlikehold av nyere biler, og dyre gjenstander som båter og bolig. Men dette er en gammel 520 som kosta meg 18 000 kr i sin tid, jeg kan godt være feinschmecker men jeg er ikke idiot 😅 Jeg skal riktig nok løfte bilen litt kosmetisk ved å bytte litt dører og skjermer, men dette kommer aldri til å bli en bil som skal vinne priser på treff.

Forøvrig så er det vel et faktum at bilen stadig er på veien, EU godkjent og driftssikker ett bevis på at den lever ett veldig godt liv…tross bulkete skilt og litt røffe kanter 😀 

31 minutter siden, GreenE36Cab skrev:

Jada jada, 150hk er ikke all verdens :P

Spør her også.. har du noen interiørbilder av Camaroen?

Jeg har faktisk ikke noe bilder av interiøret i Camaroen, er jo bare en bruksbil 😅 Nei når sant skal sies så har det gått i ett de siste månedene, mørkt når man drar på jobb og mørkt når man kommer hjem. Den tiden jeg har til overs går til å holde bilene rene og ryddige, så det har ikke blitt mulighet eller anledning til de store fotoshootene. Men jeg skal få tatt noen biler av Camaroen nå som det går mot lysere tider etterhvert 😀 

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Bestemte meg for å rulle ut E34en litt igjen nå, en stund siden sist vi var ute å kjørte nå. Det har ankommet litt deler fra Koed i form av nye skjermer og listverk, så det er snart tid for å finne en som kan strekke opp bilen litt kosmetisk også. Så det skal bli bra😀

Her er ei som er veldig klar for å ut å kjøre gammal BMW igjen 😅

19F6858F-EAAF-43F0-9423-CE5B68230056.thumb.jpeg.0db895347790bc25095e4c91c0569040.jpeg

Den var litt grinete i ca 5-10 sek etter start men så roet den seg ned på lavmælt og jevn M50 tomgang. Automaten sjalter silkemykt og vi duver stille avgårde, sykt komfortabel i forhold til Camaroen jeg er vant til. 

DF653470-DF6B-45E5-8702-08E3C62FB654.thumb.jpeg.d3ef7f673c105ee08626c270ead266b9.jpeg

Svingte innom @sveigis på Fevik når jeg første var ute på tur 

9F7DC7BD-B131-44BF-95BE-A745FB4F1914.thumb.jpeg.5f1ed7ccf63d526af69f4a94604f660f.jpeg

Godt å ha to stykk rene 5ere på plass 👍 Nürburgring klistremerket er ingen tilfeldighet, de har vært rundt nordsløyfa begge to 😎 Ellers så funger alt flott på bilen, er liksom ikke så mye annet enn å kjøre og fylle bensin.

41744F28-9709-4DC2-BDA1-0989716EC762.thumb.jpeg.98e8a8e06f5e897de351822c4fa48096.jpeg

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fredrik 90 changed the title to Min 1994 E34 BMW 520IA Shadowline | Alpina B10 4,6 | E87 130i. Tur til Nurburgring s.130

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...