Gå til innhold

Min 1994 E34 BMW 520IA Shadowline | Alpina B10 4,6 | E87 130i. Tur til Nurburgring s.130


Anbefalte innlegg

Reiste som sagt til den lokale høggern for å finne ny lykt, men der sto det to E34er og de var plukka ganske rene for deler. Så jeg tenkte at Koed blir neste men tilfeldigvis så svingte jeg innom en lokal bil sjappe og der hadde de jaggu en komplett lykt liggende...NY :D

lvvfmwkc51wisy6sem3a.jpg

Ny innfestning montert på plass, udyret ødelag den gamle også selvsagt...

wwnw4trwd1qqxjzuh1nq.jpg

La det bli lys.... :D

wsfl5ycnen5zrz77te8x.jpg

....og lys ble det jaggu bak også. Har kjørt uten skiltlys i ett år nå så når jeg først var i gang så tok jeg dem også. Tok ut "kassetten" og vasket den grundig før jeg monterte nye pærer

pw3hz2mrg5ww82un3rkx.jpg

Også nå om fredag så fikk jeg flushet girkassen og det var forandring må jeg si. Nesten som ny bil å kjøre, den girer silkemykt og kickdown føles ikke lengere som kassa skal dette av. Var også plaget av noen harde girskift når olja var kald, men nå er den fin :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var kjipt Fredrik,Men heldigvis,lar sånt noe fikses realitivt greit.

Du skal også være glad du kjørte 1500kg massivt stål.

Jeg har selv vært med å kjørt over en grevling men med en helt annen bil nemlig en Autobianchi.

Resultatet med den,vi hoppet over den i 120 km,knust radiator,manifold slått rett av med blokk.... :) .

Det er noen harde jævler de grevlingene. :) .

Litt off topic her Fredrik, men igjen et bevis på stor gammel bmw som tåler litt.

Ja det er solide biler, det er ikke noe tvil om det iallfall :D Glad jeg kjører høy bil :wink: Har også hørt om flere som har fått ødelagt bilene ved å kjøre på grevling, min far ødela hele framspoileren på sin Golf GTI som han hadde som ung..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok en titt på bilen din på Rudskogen i dag, og den ser virkelig fin ut! Kjipt med grevlingen, men det positive er jo at du fikk deg ei ny lykt :)

Ja jeg fikk jo det :wink: Tok en titt på bilen din også, virkelig koselig bil du har :) Jeg skulle jo egentelig stille ut bilen men det var så surt i været at jeg droppet det, men jeg satte den ikke så langt unna området som du sikkert så :) Fikk ikke vasket bilen dog så den var ikke så representativ dessverre etter en lang tur... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble faktisk litt skremt når jeg så overskriften din. Så for meg at du var påkjørt av et kvinnfolk i SUV e.l. Men viltpåkjørsel går på svinn-kontoen :wink:

Har kjørt på en del dyr selv - tok bl.a. en voksen rev på E6 i 130 km/t midt på fangeren/skiltet, og hektet et rådyr i 90km/t med Merca i fjor høst. Heldigvis har jeg aldri fått store skader - de kommer bare når jeg selvforskyldt drar i skauen.

Du skal forresten ha skryt for at du tar deg tid til maskeringsteip ved polering. Selv tenker jeg alltid eplekjekt at "det går nå bra", men når jeg er ferdig står jeg og banner over alle de hvite listene rundt bilen :lol:

Hehe, nei det er ikke så ille som det kanskje hørtes ut :) Ja jeg synes også forsåvidt man må se på det som svinn, det er jo ikke akkurat noe man kan forhindre så lenge man kjører på veiene.

Ja jeg liker å maskerte godt da det sparer meg for mye arbeid i ettertid, også ser det jo litt mer proft ut også :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig synd med grevlingen, men som nevnt av flere før, det kunne vært vesentlig verre selv om det er ubeleilig.

Uansett, det er en nydelig bil du har og det er godt å se hvor bra du tar vare på den. Den er en drøm å kjøre, og når jeg leser om din savner jeg jammen meg min ganske så mye også, hadde mange fine turer med den. Er som du sier, med 15" ballongdekk og original høyde er ikke 520 noen racer, men en behagelig cruiser du kan kjøre i time etter time uten å bli sliten.

Angående original medieenhet, jeg er enig i at utseendet på originale matcher bedre inn, men det er utrolig praktisk med en nyere som kan bruke usb/aux/bluetooth slik som du har nå, i hvert fall siden den er "bruksbilen" :wink:

Takk for det :) Ja det begynner å bli så få av disse bilene nå at det er litt artig å ha en som holdes bra, tross de sporene og patinaen alderen har satt. Er overraskende lite bruks slitasje på bilen til å ha gått i daglig bruk i tett på 250 000 km og 20 år, er her virkelig en bils byggekvalitet vises på sitt beste. For ikke store summen får man masse bil, komfort og kjøreglede :) Blir ikke sliten en plass når jeg kjører langt, eneste er høyrefoten pga mangel på cruisecontrol, kunne sykt godt tenkt meg å få ettermontert dette...

Ja jeg skulle gjerne ha hatt originalspiller, men siden bilen brukes daglig så synes jeg det er veldig greit kunne ha USB og blåtann. Bilen originale stereoanlegg fungerer overraskende bra så lange man ikke hører på techo og den slags(støy), hører ikke på sånt likevel så det gjør meg ingenting :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Lørdag tok vi turen bortover til E30meet, jeg synes jo at det var på sin plass å kjøre E34en selv om det er litt mer fart i E90en. RansoM dukka uventet opp med nyinnkjøpt E92 M3 og overrasket alle, så da besto reisefølget av 1 stk E92 M3, 2 stk E36 M3, en E46 323 med M3 optikk og jeg i 520 :mrgreen: Men det er utrolig hva man kan få til med en 520 også, M3 gutta var glad i å gasse men vi klarte å følge tempoet stort sett :wink:

gnq1p09ev83lnkhjmp55.jpg

Snakker vi den grå andungen? :P

rzp427l5yzbe5dtp0p34.jpg

el3v46evxy258jbm3o8g.jpg

Det er litt høydeforskjell ute å går her.... :lol:

ta1ntusgs8ss8zzrc2af.jpg

bp8l3z1o6uenms2ibfpk.jpg

Ettersom det var ganske kaldt og surt denne lørdagen så bestemte vi oss for å reise tidligere og heller ta en tur til Sverige. Litt harryhandel må til når vi er på disse trakter :wink: Var så heldig å få sitte på i E92 M3en en tur, RÅTT er alt jeg fikk fram 8) Man blir jo veldig bitt av basillen av slikt, spørs om ikke 520en får en bror i form av en E92 M3 eller sint F10 etterhvert =P~ Må bare grave opp noen penger en vei.... :wink:

dl4t2lg9u93t8ps85rm9.jpg

wlyyrewjajqjv72ye98k.jpg

t8d5h99kwjpuiy089i9g.jpg

Alt i alt så var det en kjempe artig tur, satser på bedre vær neste år så man får opplevd treffet litt bedre. Men på E6en tilbake til Moss så fikk vi erfare at Audi eiere virkelig er noen r...høl :evil: Vi lå på rekke å rad og cruise da en nyere blå A3 legger seg ut rett foran meg å begynner å kjøreforbi i kryphastighet. Når det kommer en ledig lomme så blinker jeg med langlysa så ham kan legge seg inn der, men han fortsetter i samme tempo. Når siste bilen omsider er passert å blir han liggende i venstrefila for å terge. Jeg blinker igjen med lysa og han reagerer med å hugge inn bremsen, jeg skvetter til og legger meg på tuta av ren refleks. Han legger seg inn og jeg gasser forbi. Han skulle selvsagt på samme ferge som oss og er freidig nok til å komme bort og begynne å kjefte på meg, forteller hvor idiotisk vi kjører og at vi bare må passe oss. Jeg blir selvsagt rasende igjen og spør hvem faen han er som kommer å forteller meg hvordan jeg skal kjøre. Nå har jeg M3 gutta bak meg til å backe meg også, noe Audi eiern og den frekke sønnen hans erfarer før de tusler tilbake til bilen...

Men bortsett fra dette så var turen helt konge, takk til paukri, RansoM og X25Touring for reisefølge :) Håper ikke jeg sinket dere med min spreke 520 :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

I dag så var det på tide å gi bilen en skikkelig vask igjen, vi har jo ikke hatt en eneste dråpe regn her på Sørlandet den siste måneden 8) Bilen har kun blitt spylt for støv med hageslangen da den ellers er helt ren, men i helgen regnet det så da var det på tide med en ordentlig vask. Passet bra da jeg her om dagen fikk en pakke i posten med litt bilpleie fra Shinerama :D

77e9ber0a9k1xz5r8z8a.jpg

0k0f97xwh3hih1cawcdd.jpg

Fikk testet skumkanonen også med Magifoam, fjerner fint skitt og insekter slik at man ikke gnir dette utover når man vasker :)

z7zwgx4zhd31dyer9t6l.jpg

5r20vht0jgip1n1yzn7y.jpg

o4dumtycwpfyemlw9swu.jpg

megf878kbbelm0l78j0v.jpg

r7a86kxxs3tsynj95htg.jpg

Også ble bilen forært med nye vindusviskere, er ikke akkurat lett å finne viskere som passer denne bilen men jeg fikk nå tak i det til slutt :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette liker jeg.

Den skumkanonen kjøpte jeg og den var fabelaktig synes jeg.

Den såpen du bruker der,så jo ut til å passe riktig så bra i skumvaskeren din og.

Gud fader å gøy å se e34 i sånne tilstander som denne.

Som jeg har sagt før Fredrik,pass godt på skuta di.(noe jeg vet du gjør :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøft. Liker bilen din!

Skumkanonen er den beholderen med hageslangetut på bildet? Hva har du i den?

Takk for det :D

Det er skumkanonen ja, kjøpte Karcher sin egen modell. Jeg bruker Magifoam som jeg blander 1-10 med vann i beholderen, gir tykt og fint skum som henger bra på lakken og tar mye skitt. Ble overrasket over at den tok insektene så bra, funker fint å skumme med dette skummet om man bare skal spyle bilen også :) Har hørt at Bilthamber sin Autofoam også skal være bra, denne var de tomme for når de jeg bestilte hvis ikke hadde jeg kjøpt en kanne av den også :wink:

Herlig bil Fredrik :) Flott å se den så original, og det ser ut som den får den kjærligheten den fortjener! :D

Jotakk for det :) Ja det er blitt slik at en E34 stikker seg nesten mer ut som fabrikkoriginal enn som modifisert/stylet. Den lider nok ikke noen nød denne bilen nei, jeg er petimeter av dimensjoner og jeg vet naboene rister litt på hode når jeg holder på slik med denne gamle bilen. Men så har jeg også sett dems biler som er 10 år nyere enn E34en og ser ut som de er 10 år eldre enn den når det kommer til stand #-o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skumkanonen, er det en flaske som du monterer foran på høytrykken? Har en slik på Nilfisk`en min, og har prøvd forskjellige typer "skum", men det blir så lite/tynt lag med skum at det renner av før jeg kommer rundt bilen.. Men Magifoam funker bra? Har du justering på blandingsforhold på høytrykken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fredrik 90 changed the title to Min 1994 E34 BMW 520IA Shadowline | Alpina B10 4,6 | E87 130i. Tur til Nurburgring s.130

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...