Gå til innhold

Min 1994 E34 BMW 520IA Shadowline | Alpina B10 4,6 | E87 130i. Ny bil…igjen! S 133


Anbefalte innlegg

På 16.1.2021 den 18.44, Bimmerlorris skrev:

Blir alltid så glad når jeg ser eller treffer på andre som har E34 😃👍 Godt du får brukt den litt nå som det er kaldt og tørt 😃👍

Ja det er veldig hyggelig, særlig nå som det er så få igjen av dem som brukes. I vårt distrikt er det stort sett kun jeg og Jan som kjører E34 daglig, pluss en med en sliten vinterbil som jeg møtte her om dagen som sagt :)   

På 16.1.2021 den 20.08, KireS skrev:

Misunner deg virkelig den E34’en din, nydelig original vogn! Fadern hadde det når jeg var 18++ så har mange timer bak rattet i en slik. 
veldig lyst på en strøken e34 til kosebil på sikt.

Takk for hyggelige ord :) 

Jeg synes dette er koselige biler som gir deg den gode "gammal BMW" følelsen samtidig som du kan være trygg på at bilen starter og går når du vil på kjøretur. Dette er biler fra en periode hvor bilprodusentene knivet om å lage de mest holdbare bilene, så om du finner ett velholdt eksemplar så har du en "følgesvenn" :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det dags for service på V8ern 👍Det holdt jo på å gå skikkelig til hælvette...

11C4FA60-37A4-4129-97E7-87A1D10A2579.thumb.jpeg.65d7d93e598abb25da742724b4b79ab6.jpeg

Å få ut olja var null stress, men i bunnen av oljefilterholderen så er det også en tappe plugg. Veldig greit så tømmer man filterhuset for olje før man skrur det ned. Men neida, den torx skruen har jo svenskefaen klart å runde...😡 Så da ble det jo ett satans gris med motorolje over armer og alt...

630B949C-53E5-479E-A90C-04F8917DB4B7.thumb.jpeg.2dfa31a9c64ecc3d7286114da7c97444.jpeg

Men det oljefilterhuset ga seg ikke uten kamp, det skal ikke være lett. Når nytt filter var installert og jeg skulle skru det på igjen så står det jo 25 nm. Jeg bomma litt og stramma med 27 nm, det går fint tenkte jeg. Men når all olje var på plass og jeg skulle rygge bilen ut av verkstedet så oppdager jeg en stripe med olje på verksted gulvet. Opp i bukken igjen og da flommer olje ut av gjengene, på filterhuset. Så da hadde pakningen blitt klemt flat, den tålte ikke mye. Sånn går det når man ikke kjøper originaldeler, så da lærte jeg det! På med den gamle pakningen og tigthe til med nøyaktig 25 nm...tett! 

155B3277-D33D-4952-B52D-4F0A415C9CAD.thumb.jpeg.0e3db2a208f40ed5d92f7955d80c40b6.jpeg

Pluggene gikk overraskende greit, litt knot på de som sitter innerst men det gikk greit uten noen særlig demontering. Trengtes å byttes iallfall 😅

62D52C40-9C51-43D8-9430-C0F0E3848744.thumb.jpeg.2736435a27bfd1c9c35ffa085fccd7c1.jpeg

Etter at olja rant ut så måtte jeg skru av platene under motoren da mye av olja la seg under her. De kunne vitne om tidligere oljelekkasjer, så de ble dynka i bremserens og spylt rene 😀

Dog er det ikke alle N62 biler som ser sånn ut under når man fjerner platene under motor og girkasse 😀

F1F131C0-16D2-4B06-A011-F3FDD9779DB7.thumb.jpeg.9a50d34a371b03fde5e3f3e3afcf15ab.jpeg

Men ja sa jo opprinnelig at motor så ut til å være tørr, men i bakkant er den noe svett ser jeg nå. Men det er en 17 år gammel bil, hva skal man forvente? Følte motoren gikk finere på tomgang iallfall, uansett godt å få tatt en service. 

Neste blir beltestrammer på viftereim som kvittrer, samt frontrute 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Shattered skrev:

Heftig :D! Bare lurer på en ting Fredrik, hvorfor lager du ikke bare ny tråd til 545? 

For å være helt ærlig så gidder jeg ikke å lage en egen tråd til den, det får holde å oppdatere to tråder 😅 Synes det funker ganske greit å ha litt E60 inni her også, ser at det blir mer og mer vanlig med tråder hvor folk samler flere biler 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/18/2021 at 9:29 AM, Fredrik 90 said:

Ja det er veldig hyggelig, særlig nå som det er så få igjen av dem som brukes.

 

For meg er dette alfa og omega - at bilene faktisk er i bruk ute i trafikk. 

Det er altfor mange biler/BMWer som blir stående ubrukt i garasjer og på diverse lager i påvente av verdiøkning eller "manglende tid". For min egen del er hele moroa å bruke gamle biler aktivt hver dag, fordi man da kan dele sin egen gammelbil-entusiasme med andre bilister. I morges kjørte jeg inn til Oslo fra Drammen på E18 i tett trafikk og snøvær, og jeg var seriøst den eneste jeg observerte i en bil eldre enn 2005-modell.

La også merke til en kar som stirret intenst på bilen når jeg kjørte ut fra butikken i helga. Det er slikt som inspirerer meg til å kjøre gammalbil, det å holde bilkulturen gående uavhengig av årstid. Personlig synes jeg det blir litt kjedelig med alle disse sommerglisene på treff som kanskje kjører 200 mil i året og alltid er strøkne - setter mye mer pris på hverdags-klassikerne som man faktisk ser langs veien hele året. 

Uten at jeg skal bli fullstendig flåsete her, så synes jeg det å kjøre gammalbil er en måte å bidra til samfunnet på, å bidra til mangfold i trafikken. Som bilinteressert barn/fjortis la jeg jo selv merke til disse gamle bilene på veien, og de var med på å opprettholde og/eller vekke gnisten i en bilentusiast.  Når vi bruker bilene våres bidrar vi til å videreføre bilentusiasmen til yngre generasjoner og derfor holde bilkulturen levende og tilstede.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig enig i det du sier der, det er noe eget ved å stadig kjøre rundt i gammel bil. Jeg har nesten bare fått posetive tilbakemeldinger på dette, er dog noen som rynker på nesen og spør hvorfor jeg gidder når jeg har ny bil. 

Også synes jeg det er litt viktig at biler som dette synes i trafikkbildet, for å vise at de er stoll going strong. Jeg har dårlig samvittighet for å ikke bruke denne nok, men jeg har tatt ett valg når det kommer til å bevare bilen. Jeg vil ikke at den så smått begynnende rusten skal spre seg ytterligere. Derfor ser den mindre bruk nå på vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Kulda biter seg fast her i sør, noe som er dyrt for strømregninga men også posetivt da veiene er relativt tørre. Det betyr "E34 time" 👍

6BD2B572-F656-49A7-B59D-804E5EB080F6.thumb.jpeg.c913c19236f4b80e96978ff44d8d729c.jpeg

I kveld har vi hatt oss en lenger tur, fått handla litt, brukt opp litt bensin fra 2020 og toppa opp med ny. 

5D360E23-7387-40EB-9D27-FD82FA01A922.thumb.jpeg.2ece35e026f9bc4566755e81a3e322c8.jpeg

135C58F6-A1CD-40D2-B65D-CAD6E6432D78.thumb.jpeg.e2198b965d6571de2e2edd469b74ca47.jpeg

I en verden i stadig og drastisk endring er det godt med noen faste holdepunkter. Denne bilen representer ett sånt holdepunkt for meg 😀 

Også, en litt artig historie. Første eier av denne bilen i Norge hadde den fra 2000-2011. Han som eide denne var en kar med navn Hardeland, han jobba som kriminaltekniker hos Politiet i Kristiansand. Så sitter jeg å ser på dokumentaren om den fæle Baneheia saken på Discovery+. Og der, i ett klipp de henta fra Dagsrevyen i 2000 kan jeg akkurat skimte PP34774 i bakgården på politihuset i Kristiansand. Jeg hoppa litt i sofaen da kan du si, og enda artigere så ser det ut som bilen hadde M5 Trowing Star felger den gang 😀 Jeg har så lyst til å ta kontakt med tidligere eier at jeg klør i fingrene, men tror det er sånt bare jeg synes er stas 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Kulda biter seg fast her i sør, noe som er dyrt for strømregninga men også posetivt da veiene er relativt tørre. Det betyr "E34 time" 👍

6BD2B572-F656-49A7-B59D-804E5EB080F6.thumb.jpeg.c913c19236f4b80e96978ff44d8d729c.jpeg

I kveld har vi hatt oss en lenger tur, fått handla litt, brukt opp litt bensin fra 2020 og toppa opp med ny. 

5D360E23-7387-40EB-9D27-FD82FA01A922.thumb.jpeg.2ece35e026f9bc4566755e81a3e322c8.jpeg

135C58F6-A1CD-40D2-B65D-CAD6E6432D78.thumb.jpeg.e2198b965d6571de2e2edd469b74ca47.jpeg

I en verden i stadig og drastisk endring er det godt med noen faste holdepunkter. Denne bilen representer ett sånt holdepunkt for meg 😀 

Også, en litt artig historie. Første eier av denne bilen i Norge hadde den fra 2000-2011. Han som eide denne var en kar med navn Hardeland, han jobba som kriminaltekniker hos Politiet i Kristiansand. Så sitter jeg å ser på dokumentaren om den fæle Baneheia saken på Discovery+. Og der, i ett klipp de henta fra Dagsrevyen i 2000 kan jeg akkurat skimte PP34774 i bakgården på politihuset i Kristiansand. Jeg hoppa litt i sofaen da kan du si, og enda artigere så ser det ut som bilen hadde M5 Trowing Star felger den gang 😀 Jeg har så lyst til å ta kontakt med tidligere eier at jeg klør i fingrene, men tror det er sånt bare jeg synes er stas 😅

Så kul historie 😃 Jeg har tatt kontakt med tidligere eiere ved et par anledninger og de syntes det bare var gøy at jeg ringte. Fikk servert historier og masse info fra de som selv hadde hatt et nært forhold til bilen sin. Fy søren som jeg lengter etter å kjøre firråtredven min 😬 Hadde jeg visst hvordan vinteren ble, så hadde jeg skaffa meg vinterhjul og brukt den. 90% av vinteren her på innlandet har vært tørre vinterveier og ingen fare for bilen å ruste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Bimmerlorris skrev:

Så kul historie 😃 Jeg har tatt kontakt med tidligere eiere ved et par anledninger og de syntes det bare var gøy at jeg ringte. Fikk servert historier og masse info fra de som selv hadde hatt et nært forhold til bilen sin. Fy søren som jeg lengter etter å kjøre firråtredven min 😬 Hadde jeg visst hvordan vinteren ble, så hadde jeg skaffa meg vinterhjul og brukt den. 90% av vinteren her på innlandet har vært tørre vinterveier og ingen fare for bilen å ruste. 

Ja det hadde vært kult å høre med tidligere eier. Men jeg tror kanskje ikke entusiamen er så stor når det gjelder en kjedelig bil som 520i...det er jo bare en bil for de fleste. Men han hadde den jo i 10 år da, og den var tatt veldig godt vare på i de åra. Litt rart å tenke på hvor bærekraftig denne bilen er og har vært. Nå har den tilbydd mobilitet for han i 10 år og nå straks 10 år for oss også. 

Ja jeg skulle veldig gjerne kjørt bilen hele året, men jeg tok ett valg for noen år siden. Det var enten å fortsette å kjøre om vinteren eller begrense det til tørt føre for å spare bilen for ytterligere rust. Folk kan si hva de vil, men å kjøre E34 om vinteren nå vil gradvis "ete" opp bilen. Jeg sa alltid i de åra jeg kjørte den hele året at så lenge jeg er nøye med vask og underspyling så går det an å holde rusta i sjakk. Men de siste 3-4 åra så har saltbruken eksplodert her på Sørlandet. Nå salter de hele tiden, og de har også begynt å salte ved vesentlig lavere temperaturer enn før. Saltet er også mye mer aggressivt, ligger ett hvitt hardt belegg av salt på garasjegulvet rundt hjula til G30en. Det har jeg aldri før sett... Så er det jo det at når man spyler så ofte så legger det seg vann i falser og sprekker som aldri rekker å tørke opp...så ruster det likevel. Bilen brukes opp og det er jeg ikke interessert i.

Så da tok jeg valget og det er å kjøre den på de fine tørre dagene om vinteren 😀 Det gjør at den blir stående noen perioder, men også blir brukt i perioder. Så jeg tror nok du gjør lurt i å bare la den stå til lagring, så har du noe å glede deg til våren 👍

16 timer siden, Shattered skrev:

Har sett saken, og jeg la ikke merke til den bilen ;) mulig jeg ikke fulgte med, var på do, feks. Men jeg legger sjeldent merke til sånt  😛

Det er vanskelig å spotte om man ikke aktivt ser etter den. Den dukker opp i bakgrunnen blandt andre biler i ca 3 sek...på 20 år gamle kornete Dagsrevyen klipp 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, sveigis skrev:

Jeg tror nok det Fredrik om du tok kontakt ,så hadde han nok synes det var gøy .😊

Tipper han hadde blitt overrasket at den var i topp form og at den hadde det fint ,så det må du.

Kanskje der ligger noen fine historier bak den og 😊

Godt poeng, må nok få somla meg til å gjøre det ja :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Godt poeng, må nok få somla meg til å gjøre det ja :) 

Det må du ,vært gøy å høre hva personen har å si 😊

De jeg har vært i prat med har likt det ,unntatt nest siste eier på e28 .

Tydeligvis en mann som så på bil som kun noe å kjøre med ,intet mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fredrik 90 changed the title to Min 1994 E34 BMW 520IA Shadowline | Alpina B10 4,6 | E87 130i. Ny bil…igjen! S 133

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...