Gå til innhold

Min 1994 E34 BMW 520IA Shadowline | Alpina B10 4,6 | E87 130i. Tur til Nurburgring s.130


Anbefalte innlegg

Ettersom E60en nå er borte så er det jo E34 som fungerer som nr 2 bil på fulltid. Ettersom denne ikke har Isofix så kjøpte jeg ett nytt barnesete...så da ble det Sparco 👍 Dette setet har isofix slik at jeg kan flytte det over i G30en når ho vokser ut av stolen der. Vokser jo fort disse småtassene 😀

0A7EE139-3F16-4B29-9ECC-A2CDA4B4ADD6.thumb.jpeg.3cb9cefaa51d949150f7d7bd6d2b3a06.jpeg

Når setet var montert så var det ei som var veldig gira på å komme seg opp i bilen på egenhånd for å få seg en testtur i den nye stolen 😂

4E630525-1B86-4BF2-80B4-E0713682A634.thumb.jpeg.99a89e09660ba5592c203e9af0a60fc1.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.8.2021 den 20.30, Fredrik 90 skrev:

Foreløpig kikker jeg på følgende:

F10/11 550i xDrive

2010-2011 Chevy Camaro SS

E90/91 335i LCI xDrive

2010-2011 Dodge RAM 5,7 Hemi

E87 130i

E46 M3

E39 M5

Da har jeg korta ned på lista foreløpig, innsett at noen av bilene rett og slett ikke gir mening å kjøre igjennom høst og vinter. 

Står nå igjen med følgende:

F10/11 550i xDrive

2010-2011 Chevy Camaro SS

E90/91 335i LCI xDrive

E87 130i

Det var vondt å kutte bort M5 og M3, særlig siden det står noen veldig pene eksemplarer til slags hos Söta bror for rundt 260 000 SEK. De hadde begge kommet inn for rett over 300 000,- på 20 års reglen. Står også en E39 B10 4,6 til 199 000 SEK som jeg har drømt om, men timinga er for dårlig 😅

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde bilen inne på verksted for å adressere den oljelekkasjen jeg har lagt merke til. De fant da ut at lekkasjen faktisk kommer fra simringen til veiva i bakkant av motoren, altså ikke i forkant slik jeg trodde. Det betyr at girkassa må ned for å komme til, en jobb de regner med å bruke 6 timer totalt på. 

De fant også en kjøleveskelekasje på vannpumpa. De satt trykk på kjølesystemet og da ble lekkasjen verre, så det er nok pakkingen til pumpa som lekker. Pumpa ble bytta i 2010, termostaten og termostathus pakkning bytta jeg i 2013. Dette fikser jeg selv i såfall, men burde jeg ta en ny runde å bytte pumpe, termostathus og termostat på nytt nå....eller bare bytte pakningene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra du fant utav dette .

Vannpumpen hadde jeg byttet i og med pakningen er dårlig .

Siden alt må av for å bytte den ,kan du like gjerne bytte den så slipper du havari de neste årene .

Vet ikke om jeg hadde lagt så my vekt på dette med termostat men så er det dette med preventivt vedlikehold da som det kalles .

Men vannpumpe ingen tvil om det hadde vært min bil .😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, sveigis skrev:

Bra du fant utav dette .

Vannpumpen hadde jeg byttet i og med pakningen er dårlig .

Siden alt må av for å bytte den ,kan du like gjerne bytte den så slipper du havari de neste årene .

Vet ikke om jeg hadde lagt så my vekt på dette med termostat men så er det dette med preventivt vedlikehold da som det kalles .

Men vannpumpe ingen tvil om det hadde vært min bil .😊

Ja du sier noe der, er jo ikke allverden for ei ny vannpumpe med metall skovler. Lurte på å ta det andre også, sitter jo så enkelt til men jeg får se hva jeg gidder 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og bruke forovervendt barnestol med 4 punktsbelte er veldig fyfy og bør absolutt unngås ( om du har tenkt og bruke den slik ) Bytt inn og kjøp en beltestol med pute som 3punkten ligger på om du ikke fikk med det👍 

 

Overraskende mye rust på dørene dine ser jeg.. Dette er nok ikke reddbart. Finnes dører til bilen din i Drammen, var selv og hentet til min

Endret av Skulebollen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Skulebollen skrev:

Og bruke forovervendt barnestol med 4 punktsbelte er veldig fyfy og bør absolutt unngås ( om du har tenkt og bruke den slik ) Bytt inn og kjøp en beltestol med pute som 3punkten ligger på om du ikke fikk med det👍 

 

Overraskende mye rust på dørene dine ser jeg.. Dette er nok ikke reddbart. Finnes dører til bilen din i Drammen, var selv og hentet til min

Barnestol i denne bilen er ikke optimalt i det hele tatt så lenge den ikke har Isofix. Jeg synes dette med barnestol er vanskelig, man får tyve forskjellige svar når man spør om hva som er best. Langt færre i dag har erfaring med barnestol i biler uten isofix ettersom de aller fleste biler har dette i dag. 

Ja rusten har fått tak i falsene på innsiden av alle dørene, har vært sånn i mange år faktisk. Sluttet å utvikle seg når jeg droppet å kjøre den i saltet. Dette er dessverre ikke reddbart nei, han som skal gi denne bilen en "strekk" har bedt meg finne rustfrie dører. Har slitt med å finne brukte dører, derfor har jeg også trenert hele opplegget. Har du noe mer info ang de dørene i Drammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.9.2021 den 21.46, Fredrik 90 skrev:

Ja du sier noe der, er jo ikke allverden for ei ny vannpumpe med metall skovler. Lurte på å ta det andre også, sitter jo så enkelt til men jeg får se hva jeg gidder 😀

Har mine tvil om at det er pakning mellom pumpe og blokk som lekker. Er nok inni pumpa, som så drenerer ut gjennom dreneringer i pumpa. Førstnevnte virker usannsynlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Barnestol i denne bilen er ikke optimalt i det hele tatt så lenge den ikke har Isofix. Jeg synes dette med barnestol er vanskelig, man får tyve forskjellige svar når man spør om hva som er best. Langt færre i dag har erfaring med barnestol i biler uten isofix ettersom de aller fleste biler har dette i dag. 

Ja rusten har fått tak i falsene på innsiden av alle dørene, har vært sånn i mange år faktisk. Sluttet å utvikle seg når jeg droppet å kjøre den i saltet. Dette er dessverre ikke reddbart nei, han som skal gi denne bilen en "strekk" har bedt meg finne rustfrie dører. Har slitt med å finne brukte dører, derfor har jeg også trenert hele opplegget. Har du noe mer info ang de dørene i Drammen?

En forovervendt barnestol tiltenkt 3punkt belte, har jo ingenting med isofix og gjere. Når du bruker 3punkt belte er isofixen der kun for og holde setet på plass når ungen ikke sitter der. Isofix er kun behov ved bakovervendte stoler som ikke er tiltenkt bruk med belte.. 

Jeg bruker testvinneren ( og det var langt fra Sparco ) i biler med og uten Isofix 👍

 

Jugern i Drammen har dører til deg. Du har facelift dører med annen låsekasse, fant flere dører uten rust til din når jeg var der. Dog er lagringa begredelig. Så forvent bulker og mugg... Men det viktigste er falsen👍

Google navnet så ser du😅 en opplevelse og trakke rundt på skraphaugen hans! Superspesiell type man må ta for den han er, og la han føre samtalen😅

Endret av Skulebollen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk opp jugern og ylvis 😅

Men tja.... Dørene kan absolutt reddes. Jeg kjenner en som kan bygge opp dører fra absolutt nada på biler som det ikke finnes deler til. Så dette her kan reddes av kvalifiserte karosserimakere. Men om det er verdt det kostnadsmessig er jo en annen sak. Men er penger alt hvis man kan bevare bilens originale deler? 

Dette med barnestol leser jeg av interesse :) mange gode tips. Morsomt å se barnestol i e34. Jeg forstår ikke hvorfor det er mer fy å kjøre barnestol i e34 nå enn på 90 tallet? Ja, nå har man isofix, men det er ikke dermed sagt at det gamle systemet er ubrukelig? Hvis det er den klisjeen at kun det sikreste er godt nok for barna, så kan man jo heller slutte å kjøre. Før så hadde man det jo slik at magebeltet på 3 punkten gikk gjennom barnestolen og holdt den på plass i en kollisjon. Sånn sett det samme som isofix, men bare at det er jo litt mer slakk i et belte, før beltestrammer etc får spent seg opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, FredrikE24 skrev:

Har mine tvil om at det er pakning mellom pumpe og blokk som lekker. Er nok inni pumpa, som så drenerer ut gjennom dreneringer i pumpa. Førstnevnte virker usannsynlig.

Har bestilt ny pumpe med metall skovler, så jeg bytter hele greia likegodt. Ser ut som en smal sak å bytte på M50, må bare ut med vifte og viskose så er alt klart :) 

9 timer siden, Skulebollen skrev:

Jugern i Drammen har dører til deg. Du har facelift dører med annen låsekasse, fant flere dører uten rust til din når jeg var der. Dog er lagringa begredelig. Så forvent bulker og mugg... Men det viktigste er falsen👍

Google navnet så ser du😅 en opplevelse og trakke rundt på skraphaugen hans! Superspesiell type man må ta for den han er, og la han føre samtalen😅

Takk for tips, dette mottas med takk. Jeg skal en tur til Drammen etter hvert så da får jeg ta turen innom denne Jugern (tillitsvekkende kallenavn forøvrig). Mugg kan vaskes vekk og småbulker kan rettes ut, som du seier så er pene falser viktig. Godt å høre at han hadde noen facelift dører, har skjønt dette er viktig å ikke blande med pre face dører :) 

2 timer siden, Evopower skrev:

Søk opp jugern og ylvis 😅

Men tja.... Dørene kan absolutt reddes. Jeg kjenner en som kan bygge opp dører fra absolutt nada på biler som det ikke finnes deler til. Så dette her kan reddes av kvalifiserte karosserimakere. Men om det er verdt det kostnadsmessig er jo en annen sak. Men er penger alt hvis man kan bevare bilens originale deler? 

Dette med barnestol leser jeg av interesse :) mange gode tips. Morsomt å se barnestol i e34. Jeg forstår ikke hvorfor det er mer fy å kjøre barnestol i e34 nå enn på 90 tallet? Ja, nå har man isofix, men det er ikke dermed sagt at det gamle systemet er ubrukelig? Hvis det er den klisjeen at kun det sikreste er godt nok for barna, så kan man jo heller slutte å kjøre. Før så hadde man det jo slik at magebeltet på 3 punkten gikk gjennom barnestolen og holdt den på plass i en kollisjon. Sånn sett det samme som isofix, men bare at det er jo litt mer slakk i et belte, før beltestrammer etc får spent seg opp. 

For en skrue...hva gjør man ikke for å få tak i noen rustfrie dører :D 

Dørene kan nok reddes, men det er ikke økonomisk lønnsomt så lenge det er mulig å få tak i nye/brukte dører uten rust. Jeg har dialog med to firmaer som skal gi bilen en kosmetisk strekk, begge vil at jeg skal skaffe nye dører og nye forskjermer. 27 år hvor 21 av dem har vært på norske veier har satt sine spor på en gammel sliter, selv om det slettes ikke er ille. 

Barnestol synes jeg er ett vanskelig tema, den Sparco stolen vi har nå er festet med tre punkt sele hvor barnet er festet med firepunktsele i stolen. Burde nok ha vært en bakovervendt stol, noe vi har i G30en. Barnestol i E34 er uvanlig, når jeg henter i barnehagen så skiller jeg meg ut i blant sorte XC90 og nye Skoda Superb. Man kan si hva man vi om sikkerhet, og E34en mangler jo en del av det sammenliknet med G30en. Men nå er det nå enn sånn at vi for øyeblikket kun har disse to bilene, og vi er veldig avhengige av to biler for å få hverdagen til å gå opp så da må det bli sånn. En nyere "vinterbil" kommer på plass litt ut over høsten til å avlaste E34en når saltet kommer på veien :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Godt å høre at han hadde noen facelift dører, har skjønt dette er viktig å ikke blande med pre face dører :) 

Det blir et styr hilsen en som har gjort det 😅

Men Fredrik ,hvis man tenker på km stand og alle de årene bil har blitt brukt så har den stått stormen greit føler jeg denne bilen .

Du har sluppet til nå og lappe kanaler og bare det er en seier i seg selv .

Men når du skal til så må du love meg å sjekke de skikkelig opp.

Veldig trist å fikse en bil ,så er sånt dårlig .

Er jo og gøy å hente barn på skole og barnehage i sånn type bil isteden for disse typiske nye familiebilene 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når de først skal styre med å bytte den simringen så sjekk automatkassefestet. Kan nok være lurt å bytte til ny med fersk gummi. Kanskje også sjekke mellomaksel-lageret. Husker da de byttet festet på Brokaten min. Ble mindre during og vibrasjoner med frisk gummi ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hadde absolutt skifta simmeringer på girkassen i samme slengen siden den skal ned uansett :)

Synd med dørene, har begynt å ruste på min og ser jeg. Skal smøre med Owatrol for å stoppe rusten, også får jeg se om de kan reddes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jaggu gått en måned siden siste "blogg innlegg" her. Vel, denne gangen har det faktisk skjedd noe...bilen hadde seg en tur på planet til en Viking bil. Måtte altså eie bilen i 10 år før det skjedde 😂

17843180-423C-4B36-B51A-CCFAD208B236.thumb.jpeg.d430bcbe4dc366db035661dfdd4b3bed.jpeg

Men det hele var nokså udramatisk, hadde det ikke vært for at jeg var i München når det skjedde så hadde ikke Viking vært nødvendig. Men siden jeg var på tur med G30en så kjørte kona E34, på vei til barnehagen så mister bilen servoen og batterilampa lyser....gåen multireim. Hadde jeg vært hjemme så hadde jeg stukket å kjøpt ny og bytta den på parkeringsplassen der bilen sto, men madammen fikk jo litt panikk og ringte Roadside assistanse (gratis veihjelp som Amcar medlem). Kunne uansett ikke stå på utsiden av barnehagen i mange dager til jeg kom hjem.

Så det første jeg gjorde når jeg kom hjem var å slenge bagasjen inn i gangen hjemme og kjøre å bytte multireim. 

F32C5D6B-E24D-4036-B901-EE05D9111530.thumb.jpeg.d2bf66decfb4b2322b2cd0097ad9cb8e.jpeg

Så fikk jeg bilen hjem igjen, nå som E60 er borte og ny bil ennå ikke er på plass så er vi avhengige av denne. Skjønner ikke hvordan folk hvor begge jobber og har barn klarer seg med kun en bil.. Så nå er denne 27 år gamle sliteren helt avgjørende for å få vår hverdag til å gå rundt 👍 Men det kommer noe nytt med V8 på plass før saltet legger seg på veien, skal ikke dailydrive denne i vinter.

F73574E6-4B95-418B-A879-E8509A0A0039.thumb.jpeg.6ea77674d7472612cd290407c77ec07d.jpeg

Jeg og @sveigis forsøkte oss på vannpumpa, men etter noen timer med banning og sverting så ga vi opp å få av viskosa. Så når bilen var inne for å fikse oljelekkasjen så byttet de også vannpumpa. Og Jan, det var ikke bare vi som sleit med å få løs den mutteren...han hadde aldri vært ute for en viskose som satt så jævlig godt som denne (ja vi vet den er links).

Men med ny vannpumpe, tett simring til veiv og ny olje samt filter så er alt bra...

C98C94F3-B308-45A4-B6C6-9C5F7EC9FDD2.thumb.jpeg.c6b2a7aa7d6dafd095692344a9e83128.jpeg

....men tre dager etter å ha henta bilen hos Batterielektro i Arendal så ligger denne dammen på garasjegulvet en morgen jeg skal på jobb.

3226D880-8298-4BC8-BAD8-205C242A9D90.thumb.jpeg.41f2d1f8c1e68957647ec592f8dad980.jpeg

De har altså klart å prestere å ikke stramme tappepluggen godt nok. Vanskelig som jeg er så kjører jeg bilen tilbake til verkstedet, kunne fikset dette selv men dette skal de jaggu få ordne opp i selv. Tilgriset understell, gris på garasjegulv, gris på parkeringsplassen min på jobb og bryderiet med å nok en gang måtte levere og hente bilen på verksted. Ingen beklagelse, bare at "nå skal alt være i orden igjen". Atpåtil har de overfylt motoren med olje, ikke mye men akkurat for mye på peilepinnen...dette sugde jeg bare opp selv med en sånn pumpe jeg bruker på båtmotoren når jeg server den. Skuffende, har brukt dem flere ganger til denne bilen siden de er de eneste i Arendalsregionen som er gode på gammel BMW. Men jeg skal la dem tvilen komme til gode, alle kan levere en dårlig opplevelse...har jo alltid vært veldig fornøyd der.

Men uansett, bilen funker som bare det bortsett fra dette. Det med multireima må jeg ta på egen kappe, visste at den var slitt...men tenkte den holder til jeg skal bytte vannpumpa 😅 Sånn kan det gå...

Fikk en grundig vask i dag da, det fortjener en 27 år gammel familiebil 👍 Dæven, nå er det bare 3 år til den er veteran...da lurer jeg på om jeg skal få den registrert som Bevaringsverdig.

93868A18-7CE2-45BB-91DE-0ECBB245F1E5.thumb.jpeg.8e6ce0ee4cf22880bb866fc8f47f18e5.jpeg

Stadig blank og fin, G30en speiler seg fint i lakken.

68747529-7DD9-4D3E-8154-3E9840FDDD25.thumb.jpeg.e787b28829e08f2cfb9768625ce1fb4d.jpeg

Liker å ha det beste fra to verdener parkert i 5er garasjen 😎

CE5313FD-2ECA-42ED-BEFA-D35912BA21B4.thumb.jpeg.539118cc18bc765e767ee0177494732a.jpeg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fredrik 90 changed the title to Min 1994 E34 BMW 520IA Shadowline | Alpina B10 4,6 | E87 130i. Tur til Nurburgring s.130

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...