Gå til innhold

Min 1994 E34 BMW 520IA Shadowline | Alpina B10 4,6 | E87 130i. Ny bil…igjen! S 133


Anbefalte innlegg

.. igjen et fenomenalt ( outstanding) reisebrev. Fredrik.
Takk!
Som Drammenser er dette veiene jeg stort sett alltid kjører når jeg farter rundt med min motorsykkel. Dvs. til nord for Eidanger. Lengre syd enn det er sjeldent.
Men ''Korketrekkeren'' er et must, før jeg skrår inn i Telemarks svingete ( krøllete ) veier... ;-)

Kjørt med en Suzuki GSX1400 K2 i ti år nå.
Bildet er tatt ved ''Elveharpen'' hvor  ''harpen'' (kula) synger ''Nøkkens sang'' når vinden blåser i  Dammen, ''Elvebyen'' kaller de byen. Jeg ville kalt den ''byen med alle broene''...
 

GSX'n speiler seg i stålkula.JPG

Endret av Mr. Erling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Rune-K skrev:

Nå er jeg en 72 modell så jeg husker ikke så mye av hvordan veiene var men husker godt madrassen bak i Ascona Voyagen som fattern kjøpte brukt i 1975. Det var også en barnestol som man hang over framsetet. Primeroppgaven til den tror jeg var og sørge for at man kunne se ut litt lettere. Det var i vertfall 0 sikkerhet i den.

Bare som en liten illustrasjon så var dette E6 gjennom Sarpsborg fram til Sandesundbrua åpnet i 1979.

 

Artig filmsnutt, det er ganske utrolig hvor akterutseilt Norge har vært på veibygging i etterkrigstiden. Bilkjøring var liksom ikke noe man la til rette for. Det må ha vært rart å komme fra kontinentet som på 60 og 70 tallet allerede hadde utbygget motorveinett og til Norge hvor veien svinger innom hver eneste by langs kysten. Sånn var det hele Sørlandskysten iallfall til godt utpå 70 tallet. På Vestlandet de det slik ennå.

10 timer siden, Alfaduden skrev:

Du Fredrik, snakk om å bli glad av å se gamle "vanlige" biler. Jeg blir glad å se du bruker E34en så mye som du gjør.


En ting jeg ikke bli så glad for å se er kanskje alle de bildene som tilsynelatende er tatt fra førerposisjon i fart... Er dette innafor? Jeg blir litt oppgitt av å se folk i kombinasjon med bil og mobil om dagen. Grusomt mange som trykker på skjermen mens de kjører.
Vel nok om det, bildene er fine, men måtte bare si det jeg hadde på hjertet ;) 

 

-Magnus

 

Takk for det 😀 Jeg føler litt det samme, jeg blir glad når jeg ser vanlige bruksbiler som jeg husker fra barndommen min på veien. Det trenger heller ikke være BMW, senest i dag så jeg en Saab 900 fra sikkert sen 80 tall. Gammel krok som kjørte, sikkert hatt bilen i 30 år 😉

Når det kommer til det å ta bilder mens man kjører så er jo det en uting. Men jeg gjør det sort sett når ikke det er så mye biler i nærheten, jeg senker også ned farten og holder alltid en hånd på rattet. Føler ikke jeg utsetter meg selv eller noen for umiddelbar fare, men ja..det er ikke bra.

2 timer siden, Mr. Erling skrev:

.. igjen et fenomenalt ( outstanding) reisebrev. Fredrik.
Takk!
Som Drammenser er dette veiene jeg stort sett alltid kjører når jeg farter rundt med min motorsykkel. Dvs. til nord for Eidanger. Lengre syd enn det er sjeldent.
Men ''Korketrekkeren'' er et must, før jeg skrår inn i Telemarks svingete ( krøllete ) veier... ;-)

Kjørt med en Suzuki GSX1400 K2 i ti år nå.
Bildet er tatt ved ''Elveharpen'' hvor  ''harpen'' (kula) synger ''Nøkkens sang'' når vinden blåser i  Dammen, ''Elvebyen'' kaller de byen. Jeg ville kalt den ''byen med alle broene''...

Takk for hyggelig omtale Erling, det varmer 😀 Så gøy at du kjenner deg igjen og bruker de samme veiene, det er helt klart en flott rute å kjøre MC på.

Flott sykkel du har, dog har jeg ikke så mye greie på slikt. Pappa har en BMW sykkel, men selv den vet jeg ikke hva heter. Er noe blanding mellom tur sykkel og r sykkel, litt som motorsykkelens BMW X5M sier han.

1 time siden, Shattered skrev:

Hvor er den kroa 2 bilder over Holms i Larvik? 🤔 klarer heller ikke se hvor bildet under er :P

 

Er ikke det ved Undrumsdal da, skal ikke si det helt sikkert med 😀 Ser ut som veikroa har blitt omgjort til butikk for ovner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for to fine reisebrev Fredrik 😃

Kjempegøy å se så mye fine bilder fra både Sverige, Danmark og spesielt fra gamlevegen fra Oslo til Arendal 😃 Kjørte mye lastebil mellom Oslo og Porsgrunn på begynnelsen av 90-tallet. Så bildene fra Vestfold spesielt, vekket en del minner 😃👍 

E34 er supersikre biler som bare går og går. Er aldri nervøs for motorstopp når jeg kjører disse bilene 😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bimmerlorris skrev:

Tusen takk for to fine reisebrev Fredrik 😃

Kjempegøy å se så mye fine bilder fra både Sverige, Danmark og spesielt fra gamlevegen fra Oslo til Arendal 😃 Kjørte mye lastebil mellom Oslo og Porsgrunn på begynnelsen av 90-tallet. Så bildene fra Vestfold spesielt, vekket en del minner 😃👍 

E34 er supersikre biler som bare går og går. Er aldri nervøs for motorstopp når jeg kjører disse bilene 😍

Det var hyggelig å høre 😀 Det går jo med en del tid til å lage sånne reisetråder, så da er det ekstra hyggelig at det settes pris på 👍 

Ja E34 er enormt driftsikre biler, så lenge de er normalt vedlikeholdt så bare går og går de. Helt utrolig at en bil jeg ga 18 000 kr for i 2012 fortsatt går som bare det. Jeg har selvsagt vedlikeholdt bilen bra, men det er jo også helt normalt med alle biler om man vi ha en problem fri hverdag. Jeg har selvsagt byttet noe, som f eks ventilløftere tilbake i 2013 (preventivt), har utbedret en liten bensinlekkasje (normalt i løper av en bil 25 år lage liv), byttet bensin pumpe (normalt), byttet kamsensor (normalt) og nå skal bilens første oljelekkasje utbedret. Vis meg den 25 år gamle bruksbilen som ikke har vært innom liknende på sin ferd!

........

I forbindelse med fiks av oljelekkasje fra lokket over regkjede, så tenkte jeg å få gjort noe med Vanos enheten. På alle BMW motorer så blir denne slitt med årene , og på M50 er det intet unntak. Jeg føler ikke at jeg har mistet noe effekt eller noe, men føler jeg hører den berømte Vanos raslingen. Så når de ført skal til der Vanosen sitter så kan de like godt bytte den i ett ledd som preventivt vedlikehold. Så jeg har bestilt en ny overhalt Vanos fra Dr Vanos i England. Så får vi se da om det blir noe mer bunndrag eller lavere forbruk 😀

3F11EAB5-8870-4C18-A75C-82025E0F88ED.thumb.jpeg.5776696cbbbf23845ff23d1bc68aeec5.jpeg

De har også en panteløsning hvor du sender den gamle Vanosen i retur til Dr Vanos så får du 100 pund i pant 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Nei nå var det godt å få Originalwagen hjem i garasjen igjen 😀 Den har nå stått hos verksted i 3 uker, og det bare for å fikse en oljelekkasje (reg kjede deksel) og bytte Vanosen. Men de venta lange på noen pakninger som var lagt i rest. Men, mens han hadde alt oppe så ringte han meg å sa at tennene på det ene løpehjulet til regkjede var litt spisse. Han sende meg bilde:

D391B902-FD01-4C90-8E31-CD1344B0F49D.jpeg.e3cc0bf90c08d042ce4d5a4e4dcfb993.jpeg

Jeg ba om å få en pris på hva det kom til å koste, fikk da til svar at alt med deler og arbeid da vil komme på 27 000,- (inkl det andre som skulle utbedres). Han sa at det var veldig lurt å bytte dette nå som alt var oppe og for å forebygge. Men 27 000,- da gitt. Nei dette måtte jeg få tenke på. Litt fortvilet ble jeg jo, jeg vi gi bilen det beste men såpass summer var litt i overkant...for noe som egentelig funker fint som det er. Ring en venn tenkte jeg, så jeg ringte @sveigis. Så etter å ha konkludert litt så kom vi frem til at siden jeg stort sett ikke kjører mer enn 10 000 km i året, ikke mer enn 8000 km mellom hver service, veldig veldig sjelden at den bil kjørt hardt eller får juling. Og det faktum at motoren tross alt har gått 300 000 km straks så vil der være slitasje. Så jeg ga beskjed om å sette den sammen igjen og la det være som det er, bytte Vanos og utbedre oljelekkasje. M50 er solide motorer, skulle mot formodning alt gå galt (noe mekaniker heller ikke trodde det ville gjøre, men det var den om å være på den sikre siden da) så får man brukt delemotor for 5000 kr. 

Bildet er likt til det over, men det er tatt i dag etter å ha kjørt en tur etter jeg henta den. Jeg blir sprø av å bare kjøre nye biler, det er så godt å kjøre gammal 90 talls bil. Og Vanosen, den var det mye slakk i sa han. Så nå har jeg fått en bil med mer bunndrag igjen, det var ganske deilig. Føles nesten som den har fått en liten chip 😂

8050F7AE-369E-4963-8073-1E27509A828D.thumb.jpeg.70863e39b0c03386f790b046f5792a21.jpeg

Nå skal vi være i båten i helgen, men til uken så får jeg gå til verks og gi bilen en god strekk kosmetisk. Nå var den møkkete og fæl..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raser motoren så har du jo en grei unnskyldning til å sette oppi en M50B25 :)

Tipper det er ekstremt mange som kjører rundt med sliten Vanos ja..


Siden Bimmers gjenoppretter tekst man har skrevet men ikke postet, så så jeg faktisk at jeg hadde skrevet G30 540d xDrive med M-Sport i en eller annen sammenheng 🤔 Mulig jeg forutså kjøpet ditt 😮

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt vanskelig og se men er ikke det kjedet som driver oljepumpen da?. I tilfelle så er jo det verste som kan skje at oljepumpen stopper hvis kjedet ryker. Regner med at du stopper fort hvis lampen tenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Daniel. skrev:

Raser motoren så har du jo en grei unnskyldning til å sette oppi en M50B25 :)

Tipper det er ekstremt mange som kjører rundt med sliten Vanos ja..


Siden Bimmers gjenoppretter tekst man har skrevet men ikke postet, så så jeg faktisk at jeg hadde skrevet G30 540d xDrive med M-Sport i en eller annen sammenheng 🤔 Mulig jeg forutså kjøpet ditt 😮

Ja der var det da, blir forhåpentligvis ikke noe problem. 

Ja det det var i såfall godt gjettet, selv om jeg slag ut mange ledetråder 😂

20 timer siden, Rune-K skrev:

Litt vanskelig og se men er ikke det kjedet som driver oljepumpen da?. I tilfelle så er jo det verste som kan skje at oljepumpen stopper hvis kjedet ryker. Regner med at du stopper fort hvis lampen tenner.

Det var vel det kjedet var til ja. For å si det sånn, hvis oljelampa lyser så kjører jeg ikke en meter. Har veldig respekt for det med smøring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, bricks skrev:

Må bestandig innom å se hva du skriver:), måtte le litt for meg selv, sitter å glaner på ett slitt tannhjul på en lørdagskveld 😀

Det er hyggelig å høre 👍 Godt tråden kan være av interesse for andre enn meg selv 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ett spørsmål ang klima i denne bilen. Den har jo "den store klimaen" dvs automatisk klima med trykk knappene i stede for skruknotter. Helt siden jeg kjøpte bilen så har dette anlegget virket enten på laveste hakk eller full blås. Ikke noe midt i mellom. Jeg kjører alltid med vifta på laveste hakk uansett, eller full blås om vinteren for å fjerne dugg. Så mitt bruksmønster er enten eller, så dette har ikke gjort meg noe. Noen ganger de senere år så har ikke vifta gått på laveste hakk heller, men da holder det med 20 sek på full blås så virker laveste hakk igjen. Det er sånn det er med gamle biler, man lærer dem å kjenne.

Men, det skal jo ikke være sånn. Så jeg tenkte å forske litt på dette. Hvor mange motstander er det i dette systemet, eventuelt hvor sitter de? Tenkte å se om jeg kunne fått igjen alle vifte hastighetene ved å bytte disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg har ett spørsmål ang klima i denne bilen. Den har jo "den store klimaen" dvs automatisk klima med trykk knappene i stede for skruknotter. Helt siden jeg kjøpte bilen så har dette anlegget virket enten på laveste hakk eller full blås. Ikke noe midt i mellom. Jeg kjører alltid med vifta på laveste hakk uansett, eller full blås om vinteren for å fjerne dugg. Så mitt bruksmønster er enten eller, så dette har ikke gjort meg noe. Noen ganger de senere år så har ikke vifta gått på laveste hakk heller, men da holder det med 20 sek på full blås så virker laveste hakk igjen. Det er sånn det er med gamle biler, man lærer dem å kjenne.

Men, det skal jo ikke være sånn. Så jeg tenkte å forske litt på dette. Hvor mange motstander er det i dette systemet, eventuelt hvor sitter de? Tenkte å se om jeg kunne fått igjen alle vifte hastighetene ved å bytte disse.

Har bare indirekte hjelp.

Jeg har koblingsskjema til  93 modell liggende. kan godt sende det til deg hvis du er interessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet hva problemet er Fredrik.

Det er sverdet eller motstand til viften din din som har noen dårlige loddepunkter.

Helt lik var viften på på Tds og jeg fant ut hvilke punkter det var.

Loddet de og den funker .😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fredrik 90 changed the title to Min 1994 E34 BMW 520IA Shadowline | Alpina B10 4,6 | E87 130i. Ny bil…igjen! S 133

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...