Gå til innhold

Min 1994 E34 BMW 520IA Shadowline | Alpina B10 4,6 | E87 130i. Ny bil…igjen! S 133


Anbefalte innlegg

23 timer siden, ahj skrev:

Har samme selv og den er knall i bruk. Dessverre har ikke jeg mulighet til å bruke den om vinteren, men når våren kommer blir det alltid en god runde med den. Og fy å mye drit som faller av da :o 

Så bra å høre at du har gode erfaringer med den. Var veldig usikker selv på hvordan denne kom til å fungere. Jeg har heldigvis tilgang på vaskehall hvor jeg kan stå, men kommer nok ikke til å bruke den hver gang jeg vasker. En gang i måneden bør vel være greit vinteren igjennom 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Så bra å høre at du har gode erfaringer med den. Var veldig usikker selv på hvordan denne kom til å fungere. Jeg har heldigvis tilgang på vaskehall hvor jeg kan stå, men kommer nok ikke til å bruke den hver gang jeg vasker. En gang i måneden bør vel være greit vinteren igjennom 😀

Hele familien kommer for å få en underspyling på våren xD 

Da er du heldig, blitt veldig lite håndvask på mine biler. Har som deg firmabil dog en VW varebil, så kjører heller den i det verste været enn mine :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Ja det skjer altså ikke noe som helst som er spennede. Vi skriver Mars på kalenderen men når man ser ut vinduet så minner det mer om Januar. Mars er vanligvis vårmåned her på sørkysten, men i år vil værgudene det annerledes. Jeg får iallfall brukt bilen litt mer, da det oftere er tørt og fint. Må vel tilstå at den har blitt brukt litt når de har salta også, bruksbil er bruksbil 👍

Når det er sagt så kan omgivelsene i Sørlands skjærgården være fine også med hvitt dekke ❄️

29732CE9-6787-40F3-909C-8B873A4DD24C.thumb.jpeg.18756e458e32aefb8b28e02a2c96edb9.jpeg

0626E4F7-791C-4725-87C5-D77F6A95A2B1.thumb.jpeg.33c592292bfa63fdda852847a78ebe70.jpeg

45BDD521-C61A-41BB-9A2B-45398192F295.thumb.jpeg.95dfd152fdc686461dd39d3f13a5b750.jpeg

Bedre utsikt fra innsiden av en E34 kan man vel ikke få 😀

7AABD960-696A-4BF3-B81D-53C81B113621.thumb.jpeg.b4cbb2aa716fbb4b6b24633612130711.jpeg

Til og med E18 er tørr, vanligvis ser ikke bilen ut etter noen meter her på denne tiden av året. 

A5805428-923B-4E48-B3C4-77FDAFF35F2F.thumb.jpeg.11693f591c7de5eb429bb1f2e7e2b941.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, 316 skrev:

Januar? På bildene dine ser det ut som det gjør her i midten av april 😂

Hehe, i April har jeg fått på sommerdekkene for lengst. Men vi bor jo på helt forskjellige kanter av landet 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt amcar spam 🇺🇸

Begynner å bli fornøyd med Excursion nå, fått ryddet litt opp kosmetisk den siste tiden. Lakka takrailsa som all lakken var flasset av på, shina opp Micky Thompson felgene slik at de skinner igjen. Senterkoppene var rusta så disse har blitt pussa ned og lakka. Den uberharry (men litt kule) kufangeren er demontert (Er faktisk Artic Truck bøyle). Ellers så har bilen fått lakkrens, polering, Fusso voks og coating på alt av glass og vinduer. Så nå er den rett og slett presentabel 👍 Men dette er mye bil å polere 😉

4AB8E5D6-C4F4-4360-AB8C-72B83CBB0F04.thumb.jpeg.38ecf317d9b029548acd8d9df5089489.jpeg

056C0C81-2868-4144-AEBF-716D9BCE44B6.thumb.jpeg.dcb4e248def5672cde26cd9b90e1d012.jpeg

F3304B4B-8BB5-44C7-8745-54D24D67A35C.thumb.jpeg.6310c9a7ac1143c551e84661a9e5dcd2.jpeg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mr. Erling skrev:

Digert 'beist, Fredrik :-)

Hvilken motor er montert?

Ja Excursion er en diger bil, alt er stort, enkelt og overdimensjonert. Faktisk så er dette verdens største serieproduserte «personbil». Hummer H1 var ikke serieprodusert og er utviklet som ett militær kjøretøy 😀

I min bil sitter det en 6,8 liters V10 bensin motor på 314 hk og 580 nm. Dette er en motor Ford fortsatt leverer i dag, men kun i større pickuper (Superduty F250, F350 og F450) små lastebiler (F550 og F650) og chassis biler. 0-100 går løs på anstendige 10,7 sek, husk at den er 5,75 lang og 2,03 bred og 3,2 tonn tung. Toppfarten er i følge boka oppgitt til 188 km/t, har selv vært oppi 160 km/t og da er den ett styr å holde på veien....frister ikke å kjøre noe fortere enn det. Bensintanken er på 166 liter, så om den kjøres godt ned så koster det litt over 2000 kr å fylle...med ett snittforbruk på 2,2 liter på mila så må du snart fylle igjen. Kjører dog en del på LPG gass, da koster den omtrent det samme på mila som 530en. 

Jeg digger bilen av mange grunner: 

Først og fremst fordi helt siden disse var nye og ble solgt i Norge (litt over 500 stk kom til landet i årene 200-2003, Norge var største enkelt markedet for Excursion utenfor USA) så har jeg hatt lyst på en. Størrelsen fasinerte meg, og fasinerer meg ennå.

Deler er latterlig billig, i stede for å bytte pære så kjøper du like godt en ny lykt...original fra Ford. Powerstop bremser med kalipper foran kosta 4700 kr...på F10 koster nye skiver og klosser foran alene over 8000 kr.

Kontrasten til BMW er stor, og det liker jeg.

Road precense....alle andre biler viker for deg. Senest i forrige uke rygga en Tesla Model X flere meter på en smal vei da jeg kom i kjapt mot ham i denne.

Kapasiteten med tenke på hengervekt og skikkelig firehjulstrekk med lavserie. 

Jeg kommer nok ikke til å eie den i mange år, men jeg kommer virkelig til å savne den når den skal selges. Disse bilene er en utdøende rase, iallfall her i Norge. Derfor måtte jeg ha meg ett bra eksemplar mens de ennå var å oppdrive 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fenomenal bil, og som vanlig, fenomenal beskrivelse, Fredrik.
Takk!

Ja fjæringa er vel ikke den mest moderne, så fart i 160kmt. må oppleves som 'lystbåt på fjorden'? :mrgreen:
Hvorfor så du ikke heller på en Chevy Suburban / Thaoe/ GMC Yukon?
Den har vel bedre fjærer?

 

Endret av Mr. Erling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Mr. Erling skrev:

Fenomenal bil, og som vanlig, fenomenal beskrivelse, Fredrik.
Takk!

Ja fjæringa er vel ikke den mest moderne, så fart i 160kmt. må oppleves som 'lystbåt på fjorden'? :mrgreen:
Hvorfor så du ikke heller på en Chevy Suburban / Thaoe/ GMC Yukon?
Den har vel bedre fjærer?

 

Takk for det. Ettersom det ikke er noen forum for disse bilene så har jeg litt skrivetrang når jeg først begynner 😉

Fjæringa er forsåvidt grei, men på veier med telehiv så er det ett helvette. Men ellers så er den komfortabel nok, men den vandrer veldig på styringen. Slik har disse vært siden de var nye, blir ikke noe bedre når de blir eldre. Så det er litt som å ratte en båt. Særlig i hastigheter over 130 km/t så må man gjete den hele tiden. Hadde lyst på Suburban eller Yukon også, måtte blitt 8,1 literen i såfall. Disse er også vesentlig bedre å kjøre. Men det ble Excursion siden den rett og slett er størst, også er det V10. Billigste måten å skaffe seg en bil med V10 motor på, så har man noe å fortelle barnebarna i fremtiden 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg få poengtere på nytt hvor mye jeg setter pris på at du er originalpolizei når det kommer til denna! :) Blir trist når jeg ser E34 med sota lykter og 19" japsefelger kommer nedover gata med så mye bass at hele bilen er på tur å riste i biter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nyheim skrev:

La meg få poengtere på nytt hvor mye jeg setter pris på at du er originalpolizei når det kommer til denna! :) Blir trist når jeg ser E34 med sota lykter og 19" japsefelger kommer nedover gata med så mye bass at hele bilen er på tur å riste i biter.

vel, har vi ikke alle vert 'kalver' da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Mr. Erling skrev:

vel, har vi ikke alle vert 'kalver' da?

Joda, det har vi :) Like trist syn uansett, haha :D
Første bilen min, en E36 318is, er et trist syn når jeg ser tilbake :o

Endret av Nyheim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Nyheim skrev:

La meg få poengtere på nytt hvor mye jeg setter pris på at du er originalpolizei når det kommer til denna! :) Blir trist når jeg ser E34 med sota lykter og 19" japsefelger kommer nedover gata med så mye bass at hele bilen er på tur å riste i biter.

Så hyggelig å høre 😀 Overraskende nok så har det i de seks årene stort sett kun vært posetive bemerkninger fra folk om at jeg holder den slik. Ett par har kanskje ymtet frempå at senk og felger hadde gjort seg, men det er nyttesløst. Jeg er litt overgitt over at alle E34 i entusiast miljøene så si er prikk like. Det er senk, mørke lykter foran, mørke lykter bak alternativt med sotete blink. Det går igjen over alt, på forumet her, på treff, på sosiale medier osv så er de alle helt like og de skiller seg ikke ut. Så helt siden jeg kjøpte bilen så har det vært en iboende trass fra min side om å beholde den akkurat slik den alltid har sett ut. Og da skiller den seg også mest ut. Jeg liker å ankomme ett treff og kjøre inn mellom alle andre «modifiserte» E34 med min høye bil, nesten lydløse original lyd og 15 toms krysseike felger...og likevel bli akseptert og få tommel opp.

Jeg har dristet meg til å montere 525i bakpotte, men en original med to tynne sugerør (originalpotta gikk i oppløsning og 525i potte var det eneste Koed hadde på lager). Er også en spiller i bilen av nyere dato, dette fordi jeg liker å bruke bilen daglig, ellers så er alt ifra 90 tallet. Ellers så vil jeg at bilen skal se ut som den gjorde da den var ny. Det er slik jeg husker disse bilene fra oppveksten, folk må ikke glemme hvordan E34 så ut da de var nye. Synes det er litt dumt at man kun ser originale biler i brosjyrer og gamle bilder nå til dags. Så da gjør jeg mitt for å holde originalen på veien 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg kom jo nettopp på at bilen og jeg nettopp hadde 6 års jubileum 😀 Trodde aldri jeg kom til å være så tålmodig å eie en bil i så mange år, men sånn er det når man er fornøyd. Synes det var i fjor vi reiste til Stavanger å kjøpte bilen for 19 000,-. Tror vi skal lete lengr for å finne en god E34 som varer i 6 år uten store påkost for den prisen i dag. Har vel kanskje kosta på bilen 15 000 kr i disse åra, mye har heller ikke vært nødvendig. Ikke dårlig det på 6 år for en bil som kosta godt under en måneds lønn. 50 000 km har der blitt, vi har vært i Tyskland to ganger, mange ganger i Sverige og Danmark og ellers rundt forbi. Den har på disse årene kun gitt meg ett driftstopp, det var da bensinpumpa ga seg. Det skjedde utenfor jobb, så det var 0 dramatikk. 

Så kort fortalt så har det vært en god bil som har gitt ekstremt mye valuta for de 19 000 kr jeg ga 👍

To biler fra to helt forskjellige verdener til helt forskjellige formål 😉

80CDB647-F375-4194-8283-BBF3F9474F4A.thumb.jpeg.12a5d1a9fe68eab1e987d6649f573129.jpeg

Kan brukes til handling på IKEA også, bare ikke store og lange ting. En stor plante fikk vi derimot bøyd inn i baksetet 😀

DD03A4F9-C3B9-46E7-B0E1-BE67760649CE.thumb.jpeg.c5a1d7f19455afc66a6e51d8a78e5e41.jpeg

Også til slutt en vask, ikke skikkelig men nok til å holde den værste møkka borte 😊

A437FC7D-6430-42A4-B2ED-0DACB6169590.thumb.jpeg.b91d43ab303e0a9a6db9c9485dc6db76.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fredrik 90 changed the title to Min 1994 E34 BMW 520IA Shadowline | Alpina B10 4,6 | E87 130i. Ny bil…igjen! S 133

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...