Gå til innhold

Min 1994 E34 BMW 520IA Shadowline | Alpina B10 4,6 | E87 130i. Tur til Nurburgring s.130


Anbefalte innlegg

På 17.9.2018 den 11.45, Mr. Erling skrev:

Hei,

godt tips vedr. Valeo viskere.
Gjelder dette også F10 modellens sine viskere?

Beklager sent svar til deg @Mr. Erling 

Thorsov har Valeo viskere til F10 også. Men siden disse bilene er enormt populære så behøver man ikke frykte at originalviskere har ligget så lenge på hylla hos BMW at gummien blir sprø. Så det er bare å kjøpte viskere til F10 hos både BMW merkeverksted og Thorhov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjer ikke mye nå for tiden, det drar seg derimot langsomt mot service tid. 

Ellers så har bilen hatt artig selskap i garasjen den siste tiden. Er så heldig å ha fått blitt bedre kjent med to artige biler, dog ikke BMW. Men det er jo så artig å utforske hva andre produsenter driver med. 

Ford Mustang, denne appellerer veldig til yankee nykkene mine som jeg stadig får. «Cravings» etter USA bli herjer litt etter at jeg solgte Excursion (visste jeg kom til å savne det beistet)

1608BBCC-0501-4B0F-A5F6-D92F3A892E46.thumb.jpeg.19fd1110671b9a579a50a668f480466a.jpeg

A45 AMG. Sinnsykt hissig liten småtass, har aldri likt hverken firer eller eksos som smeller og braker. Med dette er bare helt vanvittig morro, kjører med åpne spjeld i eksosen hele tiden og vekker naboer og skremmer katter. 381 hester og firehjulstrekk, går som ei kule.

17A9864F-C4F3-430C-8291-069619808279.thumb.jpeg.8ac845c74a0b28edfd7d4c38cb8261dd.jpeg

Også er det sykt godt å sette seg i E34en, synke med i komfortable skinnstoler og lukke den solide døra. Dure avgårde i bedagelig tempo med M50en durende klokkerent der fremme. Man kan kjøre allverdens moderne råtasser, men ingen ting er som å komme over i vante og trygge omgivelser i E34en. Tror jeg må være litt rar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei ikke rar, men påfallende reflektert.
En person som bruker 'de små grå', og det liker jeg svært godt😎

Du er heldig som får prøve andre spennende biler. Da får man som oftest en bekreftelse på at bilvalget man gjør, er riktig iht. personlig smak.

Apropos Valeo viskere. Takk for input'n.
Bruker BMW disse visker originalt?
 

Endret av Mr. Erling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Du gamle men gode, nå går det jaggu mot nok en høst 😀 Det eneste jeg har å melde er at en service er nært forestående, hvor jeg har tenkt å bytte pakningen til bunnpanna. I den forbindelse har jeg noen spørsmål jeg håper å få svar på. 

* Er dette vanskelig, bør jeg sette det bort?

* Bør jeg bruke pakning eller holder det med sånn pasta (brukte det på bakdiffen på Excursion og det funka fjell)

* Hvor mye nm skal boltene tightes til med når jeg noterer bunnpanna igjen?

Jeg skal også til å bestille dempere bak, håper det løfter bilen litt i hekken igjen. Videre skal travers foringer kjøpes inn, så da har jeg faktisk byttet det meste i bakstillingen. Ikke fordi jeg føler jeg må, men nå er jeg litt der at jeg på en måte begynner å «restaurere» litt. Bytte ting som ikke er slitt ennå men som kommer til å bli slitt etterhvert. Jeg setter så pris på å kunne bruke denne bilen helt problemfritt i hverdagen, så det vil jeg prøve å opprettholde ved å være i forkant. Har jeg lyst til å sette meg i bilen å kjøre til Tyskland så vil jeg ha muligheten til det uten å måtte skru og bekymre meg. En velpleid E34 er noe av det tryggeste og mest driftsikkre man kan kjøre, derfor gjør jeg dette. Jeg skal være så tøff å mene at dette er det nærmeste man kommer 80 og 90 talls Toyota driftsikkerhet uten at det er en Toyota 😀 #Bulletproof 🇩🇪

Ellers så går bilen som en kule (en treig kule dog) slik den alltid har gjort. Vinterdekk drøyer jeg litt til, enn så lenge så får man nyte det flotte høstværet 😀 Jeg har også startet jakten på en ny F10 erstatter, må bare si at jeg savner F10en sånn ca hver eneste dag. Men lykken ville det slik at det kom en kar som ville betale akkurat det jeg ville ha, så da hadde jeg vært idiot om jeg ikke slo til. Ingenting er så godt som å kjøre gammel BMW. Solide interiører, skikkelig sekserlyd, dype skinnstoler og en del løsninger som er unike og BMW only. Samtidig, ingenting er så godt som å kjøre ny BMW. Kombinasjonen av sportsbil og luksusbil i en og samme bil, teknologien som setter NASA i skammekroken, effektiviteten og den gode følelsen av å kjøre noe som er totalt overlegent alt annet som selges. Jeg må utvide bilparken snart 👍 (men Originalwagen blir selvsagt, bare så det er påpekt)

C6D8981E-BCDC-427D-887C-B46EF1338C84.thumb.jpeg.3dcf674d22481166f191db38bbced0fe.jpeg

310BB7ED-AF7B-4831-BDD6-BC230A5BE1F8.thumb.jpeg.afda8b3daf65ae42b42710ff81b13e0e.jpeg

36A703F9-6F61-49D5-B0EA-9BF3B5CAF158.thumb.jpeg.af622be07bee20a9ed0f27d7598a62a4.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvordan det er på m50 men m30 er litt styr å ha ned bunnpanna da oljepumpa må av får få panna helt ned. I allefall om du skal rengjøre skikkelig er det nokk lettest å ta den helt ned. Har prøvd med org korkpakning på m30 men synes disse er noe dritt. Så jeg foretrekker pakning på tube:bmw: skal vel ikke ha mer enn 10nm eller noe slikt når man monterer bunnpanna. 

Ellers finfin bilbsom alltid 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, takk for svar. Har undersøkt litt og funnet ut at man må jekke opp motoren og ned med travers. Er visst ikke bare bare å bytte bunnpanne pakning på disse bilene, så dette tror jeg ikke at jeg gjør selv. Dette blir for tungvint og komplisert for meg 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Sabla fin artikkel om E34 i siste nummer av bladet BMW Car. Her tar de for seg alt som er verd å vite om man enten har interesse for modellen, eier en eller ønsker å kjøpe. Vet ikke om det er lesbart men legger det ut likevel 😀

4ABA339C-AB94-44A1-A390-99604E41A489.thumb.jpeg.e80ad66a2c9fbf8a26c6bc3813c766e4.jpeg

169D9D4E-3E50-4ED7-89F5-446197A6ABCD.thumb.jpeg.646d9d497934326e41762a8bd144a9b7.jpeg

F1EAAC7A-5C96-4A6C-AA1A-443050A4FB34.thumb.jpeg.d606a3b21aabbc2b63356dd5858c84a0.jpeg

39DDD7CE-35F6-424D-A896-DDF893511A01.thumb.jpeg.395c1b28559030f55f7bcc21173b2302.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bunnpannepakninga er litt styr ja, men husk også å bytte pakning rundt oljenivåføleren i samme slengen :)

høyden på bilen bak tror jeg du får kun rettet opp i ved å bytte fjørene. De siger etter noen år.

Deler interessen for bmw og amcar. Og da spesielt us ford. En m6 gran coupe og en raptor er bilparken min når vikinglottoen slår inn :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, sveigis skrev:

Er når enn ser bilder som dette ,at jeg ser hvor mektig og fin fasong der er på e34 :)

Ja linjene på disse bilene er det mange som berømmer, de fleste jeg har snakket med som har eid E34 da de var litt mer vanlige kommenterer alltid to ting. Det første er kvaliteten på bilen, det andre er fasongen. Det er ikke tvil om at BMW sin sjefdesigner på 80 tallet, Claus Luthe var en dyktig mann. Jeg føler at designet på E34 skildrer alt som var bra med BMW og tyske premiumbiler på 80/90 tallet. Du ser på lang avstand at dette er en bil som skiller seg ut i form av image og kvalitet.  

8 timer siden, marius_m535_90 skrev:

Vi var 3 Touringer til Nurburgring i 2016.

528, M5 Touring og en 540 touring.

Kult, skikkelig Touring tur :) 

Jeg har selv ingen betenkeligheter med å kjøre til Tyskland med E34, har selv vært nedover i 2014, 2016, 2017 og nå i sommer. Var kun på Nurburgring i 2014. 

1 time siden, Evopower skrev:

Bunnpannepakninga er litt styr ja, men husk også å bytte pakning rundt oljenivåføleren i samme slengen :)

høyden på bilen bak tror jeg du får kun rettet opp i ved å bytte fjørene. De siger etter noen år.

Deler interessen for bmw og amcar. Og da spesielt us ford. En m6 gran coupe og en raptor er bilparken min når vikinglottoen slår inn :D

 

Takk for tips :) 

Jeg synes jeg hører så forskjellige ting når det gjelder høyden bak. Hører både dempere og fjører kan være årsaken til at den har satt seg litt bak. Derfor tenkte jeg å bytte begge deler for å være sikker. Men så nå at Koed ikke har fjører bak til E34? Har selv lenge trodd at det er demperne, har jeg full bil så blir den litt løs i hekken. Samme hvis jeg har mye i bagasjerommet, derfor har jeg alltid mistenkt demperne for å være slitte. 

Ja amcar er morsomt, liker kontrasten til BMW. Etterhvert som jeg blir eldre så kjenner jeg at jeg begynner å få øynene opp for mye annet enn BMW. Deriblant amerikanske biler, dog må det sies at jeg alltid har vært fascinert av USA og kjøretøyene derfra. Det ultimate måtte være en ny F90 M5, en ny Raptor samt en samling av diverse eldre BMW og Amcars. Også har jeg en softspot for Mercedes 560 SEC og Porsche 928. Det får bli en gang i fremtiden, men vil ha meg en bruksamerikaner igjen i tillegg til BMW. Har lyst på Ford Crown Victoria fra 2002 til 2004, sånne ser du garantert ikke på hvert gatehjørne i Norge. Man får en inn fra Statene i god stand for ca 140 000 kr. Også har jeg jækla lyst på amerikansk stasjonsvogn, sånn svær jævel fra 70 eller 80 tallet med imitert trepanel på sidene. Disse bilene er styggkule, rett og slett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Evopower skrev:

Bunnpannepakninga er litt styr ja, men husk også å bytte pakning rundt oljenivåføleren i samme slengen :)

høyden på bilen bak tror jeg du får kun rettet opp i ved å bytte fjørene. De siger etter noen år.

Deler interessen for bmw og amcar. Og da spesielt us ford. En m6 gran coupe og en raptor er bilparken min når vikinglottoen slår inn :D

 

Å bytte dempere gjør normalt ikke noe med høyden. Du må nok bytte fjærer for å få løftet den opp igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Maxmek skrev:

Å bytte dempere gjør normalt ikke noe med høyden. Du må nok bytte fjærer for å få løftet den opp igjen.

Okei, da bytter jeg begge deler 👍 Synes det er fint at den får riktig høyde i hekken igjen. Så er jeg litt frempå med vedlikeholdet også 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn da var delene kommet i hus, bare å få bukka verksted time. Siden bunnpanna skal ned så tar vi service i samme slengen, det er uansett tiden for det nå. Delene har jeg fått fra Koed, olja fra Thansen (Torshov) og filteret fra Bavaria. Så da blir det å bytte fjører bak for å få løfta den til original høyde. Bytte dempere for å få den litt fastere i hekken ved tung last bak. Bytte av travers foringer bak, samt bunnpannepakkninga. 

802E2157-24AB-4AC0-B6DA-7523D01A7146.thumb.jpeg.4f1d3e6d1a8e7da3f8d900a2b92d6165.jpeg

Febi bilstein står det på disse, samt foringene. Håper det er brukbart.

9A2209A2-5089-4059-9AB3-EC3011C9A2C2.thumb.jpeg.267e2596bcede36b3d682953e47647db.jpeg

Min(e) BMW får kun Castrol 👍

F6092B4C-A9CE-4E9C-9C62-A4711434C32E.thumb.jpeg.e8d99a18766305fe9054b779b4740e8f.jpeg

Også må jeg gi litt skryt til Koed. Jeg bestilte alle delene på Fredagen som var, men kunne ikke finne fjører bak på nettsiden deres. Så jeg bestilte da alt det andre for å leite etter fjører ett annet sted. Fant fort ut at eneste alternativ var originale som kostet 2000 kr stykket. Så nå om mandag så ringte jeg Koed bare for å dobbelsjekke at de ikke hadde fjører bak. Kom i prat med en hyggelig kar ved navn Fredrik, flott navn forøvrig. Han fant fjører til meg, så det var nok bare jeg som er dårlig til å leite. Spurte om jeg kunne få disse sendt med de andre delene for å spare frakt. Men det var dessverre for sent. Men han tilbøy seg å ettersende dem kostnaddsfritt, slik at jeg får de samtig med de andre delene og slik at jeg slipper dobbel frakt. Dette synes jeg var knakende god service. Jeg skulle overlevd en ekstra frakt, men det er sånne små ting som dette som gjør at man som kunde blir veldig fornøyd. Tommel opp for Koed og Fredrik som jobber der 👍 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fredrik 90 changed the title to Min 1994 E34 BMW 520IA Shadowline | Alpina B10 4,6 | E87 130i. Tur til Nurburgring s.130

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...