Gå til innhold

Min 1994 E34 BMW 520IA Shadowline | Alpina B10 4,6 | E87 130i. Tur til Nurburgring s.130


Anbefalte innlegg

Da blir det en liten tur på verkstedet i morgen. Bilen har hengt litt på høyre bakbremse så i stede for å fikkle med det selv så lar jeg kyndig personell ta seg av jobben? Så da gjenstår det å se om kaliperen må byttes eller bare smøre opp gliderne litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott e34 du har her! Deilig å se en i så original stand som dette! :D

Har selv en e34 525ix med comfort setene og de er en drøm! :)

Prøver også å holde min mest mulig original, men har falt for fristelsen med nye felger og baklykter :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott e34 du har her! Deilig å se en i så original stand som dette! :D

Har selv en e34 525ix med comfort setene og de er en drøm! :)

Prøver også å holde min mest mulig original, men har falt for fristelsen med nye felger og baklykter :roll:

Takker for det :D Jeg er jo da orginalfreak og synes da det er litt stas med en helt orginal E34, begynner jo å bli få av dem nå dessverre :(

Så lenge man ikke begynner å style med sånne plastfangere og neonlys samt annet tull så er det jo greit med noen moderate forandringer for å få sitt personlige preg på bilen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir det en liten tur på verkstedet i morgen

Vel hjemme fra verkstede så har fått konstatert at høyre kaliperen bak begynner å bli dårlig og skal skiftes. Forrige eier har også vært så lur å bruke Biltema bremseklosser, og som alle BMWer så er også E34en ganske kresen på bremsedelene så dette var ikke å anbefale.

Så da blir det ny verkstedtime med bytting av kaliperen og klosser, bilen må jo holdes i orden :)

Han mekanikern var forøvrig gammal E34 eier, han satt stor pris på å ta en liten kjøretur å mimre litt tilbake til gode tider. Når han satte seg inn og starta så sa han bare "Aaahhh! Sånne biler lager det ikke lengre" :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir det en liten tur på verkstedet i morgen

Vel hjemme fra verkstede så har fått konstatert at høyre kaliperen bak begynner å bli dårlig og skal skiftes. Forrige eier har også vært så lur å bruke Biltema bremseklosser, og som alle BMWer så er også E34en ganske kresen på bremsedelene så dette var ikke å anbefale.

Så da blir det ny verkstedtime med bytting av kaliperen og klosser, bilen må jo holdes i orden :)

Han mekanikern var forøvrig gammal E34 eier, han satt stor pris på å ta en liten kjøretur å mimre litt tilbake til gode tider. Når han satte seg inn og starta så sa han bare "Aaahhh! Sånne biler lager det ikke lengre" :wink:

Gode nyheter, og ja, det er noe eget med E34, E39, E60, F10 og så videre.. Alltid vært svak for pene 5'ere, både med og uten ///M! :D Ta vare på denne, Fredrik! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode nyheter, og ja, det er noe eget med E34, E39, E60, F10 og så videre.. Alltid vært svak for pene 5'ere, både med og uten ///M! :D Ta vare på denne, Fredrik! :)

Ja jeg er glad det ikke var noe værre, han smurte opp gliderne og litt sånn også så jeg kan kjøre med bilen midlertidig mens jeg venter på deler.

Jeg har alltid vært glad i 5-serien spesielt, har tross alt vokst opp i tre 5-serier og en 3-serie så jeg har det godt innabords. Jeg er spesielt glad i E12, E34, E39 og har også lagt min elsk på F10 nå de siste åra, liker E60 også godt og har kjørt modellen mye men likevel så gir den ikke samme femmerfølelsen som E39. Her er F10 back on track føler jeg :)

Ja jeg liker å ta vare på bilen, den er så snill og trofast mot meg så da skal jeg være snill igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig bil! Dønn original, elsker det! :)

Jeg er helt enig. Det er virkelig fint å se at noen tar vare på disse bilene på en skikkelig måte. Jeg var like gammel som min navnebror da E34 som serie var ny i 1988. Endelig var BMW helt der oppe sammen med Mercedes-Benz W124 og det er ikke merkelig at E34 hurtig ble populær.

De fleste ble solgt som firmabiler og var derfor 518i modeller. Jeg mener å huske at det ikke var så mange 520i modeller (iallefall ikke til å begynne med), men derimot ganske mange 525i modeller (konkurrerte direkte mot W124 300E). 520i kostet signifikant mer enn 518i uten at man fikk vesentlig mer effekt. 518i tilbød også et bedre tilpasset dreiemoment for norske veier og dette i kombinasjon med en mindre motor førte til et mer sympatisk bensinforbruk (nogenlunde den samme historien W124 230E vs. 260E). Et gjennomsnitlig bensinforbruk på 0,87 liter/mil ved blandet kjøring vs. 1,06 liter/mil merket man godt. Idag er selvfølgelig 520i den mest interessante modellen... :)

Keep up the good work Fredrik... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig. Det er virkelig fint å se at noen tar vare på disse bilene på en skikkelig måte. Jeg var like gammel som min navnebror da E34 som serie var ny i 1988. Endelig var BMW helt der oppe sammen med Mercedes-Benz W124 og det er ikke merkelig at E34 hurtig ble populær.

De fleste ble solgt som firmabiler og var derfor 518i modeller. Jeg mener å huske at det ikke var så mange 520i modeller (iallefall ikke til å begynne med), men derimot ganske mange 525i modeller (konkurrerte direkte mot W124 300E). 520i kostet signifikant mer enn 518i uten at man fikk vesentlig mer effekt. 518i tilbød også et bedre tilpasset dreiemoment for norske veier og dette i kombinasjon med en mindre motor førte til et mer sympatisk bensinforbruk (nogenlunde den samme historien W124 230E vs. 260E). Et gjennomsnitlig bensinforbruk på 0,87 liter/mil ved blandet kjøring vs. 1,06 liter/mil merket man godt. Idag er selvfølgelig 520i den mest interessante modellen... :)

Keep up the good work Fredrik... 8)

Takker for veldig hyggelige ord Fredrik :D Er igrunn veldig interessant det du sier der. E34 var jo en usedvanlig kostbar bil i Norge da den var ny, så 518i var for de heldige med romslig firmabilordning mens 525I var for de med penger og som fint kunne legge litt ekstra i motor. Så da detter 520I litt i mellom to stoler :wink:

Selv kongen hadde E34 på 90 tallet, både 525I sedan og 525iX Touring litt senere :) Har sett begge bilene til salgs på Finn.no nå i ettertid, er vel det man kaller kongebil :P Jeg skulle selv ha ønsket litt mer motor, hvem gjør ikke det men jeg må si at 520I føles nok igrunn. Motoren passer så bra til resten av bilen liksom, 15" og orginal høyde gjør den jo ikke direkte sportslig selv om den er overrskende fast og presis :) Også "føles" den så mye mer enn kun en 520I, kjøregleden er fullt til stede med sekserlyden og de solide inntrykket :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme jeg tenkte når jeg tittet på høstbildene!

Først var det "herregud så høy den var :S" og så gikk det over til "tøft at noen virkelig beholder den original, til og med høyde og felger!"

Creds! ;)

Hehe, ja det er flere som reagerer slik :wink: "Du vil ikke hive på noen litt gromme felger" eller "få den senka litt iallfall" men jeg vil beholde den som den er. Er jo halve morroa synes jeg at den kan skille seg litt ut på den måten også, som helt orginal :) Har opplevd teite blikk og kommentarer fra E36 og E46 rånerne når jeg svinger inn på Esso for å fylle bensin(Jeg er kun på bensinstsjon for nettopp å fylle bensin, ikke henge med kompiser i bilen :wink: ) Men de kan få ha de skamsenka neonlysbilene sine i fred, jeg bryr meg ikke. Er glad i "gråtass" som den er jeg :love:

Til og med ett par av 18 åringene på jobb har så smått sagt at den ser jo tross alt ikke gå gal ut egentelig :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en flott E34! Savner virkelig min gamle bil nå..

Hvilken farge er denne?

Lignet svært på nyansen jeg hadde på min:

[ Bilde ]

DET var en nydelig bil :D Håper den lever i den standen ennå :)

Bilen har Fjordgrau Metallic, ser nesten sort ut om bilen ikke står i sola eller direkte dagslys :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Da var tiden inne for å legge ut noen biler av bilen i "vintermodus" :) Reiste avgårde å vaska bilen i min lokale vaskehall, er utrolig deilig å ha ren bil nå om vintern selv om det er vanskelig å holde den ren over tid. Jeg merket meg iallfall at Swissvaxen gjør jobben sin så skitten renner lett av etter en runde med skum og myk vaskehanske. Selv om jeg bruker mikrofiber handske og tørkehåndkle så ser jeg det er kommet noen små vaske riper her og der, det får taes med en skikkelig detaling til våren :)

Av elle de kameraene vi har liggende å slenge i huset så var selvsagt alle tomme for batteri, så jeg måtte ta til takke med et heller halvgreit mobilkamera :(

xxmxd6lhrmfpj72bzmuu.jpg

bzt1eji0gg5mpkj4gigq.jpg

i8luzeyz7gga48znz1k2.jpg

2696andzpka124ofvsqg.jpg

6eudu0ftjx1c96sabi2m.jpg

6g2day3eoph8ax3rgwz6.jpg

7p1wmgplmtwgk2mqdav2.jpg

Skinn er jo kaldt om vinteren (joda jeg har jo setevarme men likevel :wink: ) så jeg fant fram ett saueskinn til å ha i førersete. Jeg kjører jo med originale kapsler på vinterdekka så jeg er jo litt rar fra før også da :lol:

uvz5rr2ltssfskem7g3i.jpg

Med 195 brede vinterdekk så tar den seg godt fram selv i dyp snø og på dårlig brøytede veier, hjelper med vinterprogram på automatkassa også :)

ebczabf49u86yurt1hux.jpg

s0d6afquixg1ipxhz5o8.jpg

hjjmcjniyqwcok7jatdq.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fredrik 90 changed the title to Min 1994 E34 BMW 520IA Shadowline | Alpina B10 4,6 | E87 130i. Tur til Nurburgring s.130

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...