Gå til innhold

Min 1994 E34 BMW 520IA Shadowline | Alpina B10 4,6 | E87 130i. Tur til Nurburgring s.130


Anbefalte innlegg

8 timer siden, Evopower skrev:

Det er vel strammeren til registerkjede :)

Bare prøv å etterteite litt forsiktig i første omgang. Skal vel ligge en kobberskive eller lignende å tette mellom pluggen og blokka. 

Aha, da var det bra jeg ikke begynte å skru på den uten å vite hva det er. Får teite til litt forsiktig å se, hvis ikke så tror jeg dette er en verkstedjobb. Kan godt skru selv, men sånn ting som potensielt kan rase motoren holder jeg meg unna. Er vel ikke bra å hverken teite for mye eller slakke for mye på den strammeren vil jeg tro 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Måtte en liten tur til Larvik i dag, så da kjørte jeg like godt ut den aldrene Autobahncruiseren 😀

2CFFFE36-7A3D-42F5-A7BE-7EA16C7938BB.thumb.jpeg.8ada5261f081afb057512818ce59398c.jpeg

Vi tok lunsj på Bøkeskogen Kro, 117,- kr for ett rundstykke og en brus takk!! Er jo kun Gardermoen som er grådigere 😂

4689585B-6BC1-4DDF-A38F-908EE06F99A8.thumb.jpeg.4c36cc163375422ddac0293d4a8db7f6.jpeg

Men så ble jeg nyskjerrig, rett nedenfor Bøkeskogen gikk jo den gamle E18 frem til firefelten ble åpnet i 2017, fins den gamle veien ennå tro? Tunellen Larviksporten er fylt igjen, og Viadukten rett syd for denne er sprengt bort. Men nord for Larviksporten eksisterer fortatt en kilometer eller to med den gamle nedlagte E18. Og da var oppdagelsesferden i gang, veihistorie er er veldig artig (men nerdete) 😂

Og vist fant vi etter litt leting rester av gammel E18..

91DD54BA-CD35-4D57-B315-7DECAE4A3F44.thumb.jpeg.c6c7375518ca7678ea0068496caa7b37.jpeg

0F26F88A-A206-4DA8-A623-E6C03E776EED.thumb.jpeg.1b4e88d52e463e515450533f56df4bf1.jpeg

C6483686-B0AA-4BB3-96C1-0D853B0A45E8.thumb.jpeg.7a00a1e523ae89b4715bb334cbf09eaf.jpeg

Var nesten litt surrealistisk å kjøre her nå, har jo kjørt her så mange ganger...særlig med E34en. Planen er vel på sikt å gjøre dette om til turløype eller noe, men var kult å stikke innom.

Tilbake på den nye veien 😀

E733ED6C-4E30-4CAE-9F9C-77E7C6F0B6A8.thumb.jpeg.28ed1921f5842ff90269ef1e4b542cb4.jpeg

Men når jeg kom hjem så spotta jeg en oljeflekk på garasjegulvet, den så jeg ikke før jeg reiste. Søkte litt rundt for å finne kilden, litt vanskelig når man har kjørt i timesvis i 130 km/t og fartsvinden har kødda med løypa til oljelekkasjen. Men jeg lurer på om den kommer fra denne pluggen her, plassert i toppen rett over klimakompressoren. Men hva er dette for en plugg? 

1363C63C-DFB6-47D0-B80A-00C3EDA56EC1.thumb.jpeg.2e1c821459218ad8c922a39b8623761f.jpeg

CAB867BA-F47F-4912-9E7B-C4EF443422B4.thumb.jpeg.73391f6f3b9cc5d986d84204ab4a57da.jpeg

Olje lekkasje er alltid surt å konstatere. 
Håper gode råd hjelper, ..på kort sikt?

Fine bilder og reisebrev. 
Snakk om å bli flådd. Det rundstykket må være av noe noe helt spesielt eksellent kvalitet,  siden det er priset slik?

Arti' å se igjen ''gamle'' E18. 
Det komiske er at jeg kjørte mellom Porsgrunn og Drammen da jeg tok læretiden min som kokk. Da var dette nye E-18

Vet ikke om du ikke hadde tid eller ikke la ut bilde av ''Korketrekker'n''?
Den må du få med deg neste gang. Det var E18 frem til 1976(?)
Legger ved link. https://no.wikipedia.org/wiki/Korketrekkeren_i_Langangen

Korketrekkeren Langangen | NAF Reiseplanlegger


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det var 1979 Korketrekkeren ble avlastet med den høye broen over Langangen.
Det var mye kø akkurat her.
Virket som en flaskehals på 70 tallet. 

Nå var ikke det et problem for meg som kjørte motorsykkel. Jeg smatt bare forbi, men det var også frustrasjon, fordi når du kom på toppen av korketrekkeren, var det en laaaang  rett strekning... her ''peiset'' mange på og kjørte forbi.
Dette viste ''onkel'' og hadde som ''tradisjon'' at hver første hverdag etter Pinsen, stod det en radarkontroll på ''raka'' 1976.
Selvsagt måtte jeg bli tatt ( eneste gang) Ble klokket inn med 117 kmt. i 80 km sone. etter å ha kjørt forbi x - antal biler i kø.
Grunnen til at jeg kjørte så fort var at jeg var for sent ute til kveldsvakt på jobben, var punktering.
Var sammen med familien i hele Pinsen (bildet med gul ermer), men om morgenen hjemme i drammen ( bildet) konstaterte jeg at forhjulet var flatt og måtte demontere hjulet og dra til MC butikk for reparasjon. Dette tok tid.

Du kan trygt si at dette var ikke en god dag⛈️
Først punktering, så radar......

Første bilde er  jeg hjemme i Drammen i 1975 med min aller første tunge mc; Suzuki GT 380k. 
NB. sossete klær; - Catalina jakke og Docksides seilersko 😏

Det  andre bildet er fra pinsen 1976 på landstedet til familien på Eidsvoll  og har matchende farger. (snart tatt i fartskontroll 🤨)

Jeg har aldri likt å kjøre i ''MC-bunaden'' = sorte klær 
Det siste bildet er fra i fjor. Jeg har en mer moderne mc nå.)

skann0002.jpg

Frilseth pinsen 75.jpg

IMG_0346.JPG

IMG_0351.JPG

Endret av Mr. Erling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/13/2021 at 3:59 PM, Fredrik 90 said:

@Mr. Erling

Takk for det 😀

Korketrekkern har jeg kjørt mange ganger, kult stykke vei i dag men helt sjokkerende å tenke på at dette var E18 frem til 1979 da bruene åpnet. 

Kjørte her sist i 2019 😀

0989B8C2-1EA7-488B-BBCD-6AB3653D3B91.thumb.jpeg.3917082e73718abd9f022f7edd5209e7.jpeg

ABE351A2-EE37-4CFB-8C69-3AEA9C2DAA45.thumb.jpeg.c29398f4ab477cace03dd3e5f5b35374.jpeg

Rett borti høgget her det 😅 Dit jeg drar for guilty pleasures 😅😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2021-8-13 den 0.08, Evopower skrev:

Det er vel strammeren til registerkjede :)

Bare prøv å etterteite litt forsiktig i første omgang. Skal vel ligge en kobberskive eller lignende å tette mellom pluggen og blokka. 

Tørka godt rundt denne pluggen nå, og tok en lenger kjøretur for så se om det er der det lekker. Men etter en god runde så var den fortsatt tør, så det er ikke her oljen kommer ut. Men jeg ser at det henger noen dråper under klimakompressoren? Hvor i allverden kan olja komme fra da når der er gris rundt klimakompressor?

Jeg lurer på om jeg ikke skal bukke en time å få en mekaniker til å se på det :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Tørka godt rundt denne pluggen nå, og tok en lenger kjøretur for så se om det er der det lekker. Men etter en god runde så var den fortsatt tør, så det er ikke her oljen kommer ut. Men jeg ser at det henger noen dråper under klimakompressoren? Hvor i allverden kan olja komme fra da når der er gris rundt klimakompressor?

Jeg lurer på om jeg ikke skal bukke en time å få en mekaniker til å se på det :) 

Nå vet jeg ikke hvordan det er på m50 motor ,men på min m30 e34 så er og klimakompressor god og fuktig og der kommer det fra regdeksel faktisk Fredrik ,igjen m50 og hvordan det er med deksel der aner jeg ikke ,men ville kanskje sett litt mer rundt områdene der.

Den motoren din er jo så tørr og fin og burde være lett og fase ut en lekkasje 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, sveigis skrev:

Nå vet jeg ikke hvordan det er på m50 motor ,men på min m30 e34 så er og klimakompressor god og fuktig og der kommer det fra regdeksel faktisk Fredrik ,igjen m50 og hvordan det er med deksel der aner jeg ikke ,men ville kanskje sett litt mer rundt områdene der.

Den motoren din er jo så tørr og fin og burde være lett og fase ut en lekkasje 😊

Du er inne på noe her Jan :) Jeg fikk i 2019 Batterielektro til å bytte pakningen på regdekselet  pga lekkasje på nettopp samme sted. Så spørsmålet er om de kan ha gjort en for dårlig jobb?

17 timer siden, Evopower skrev:

Toppdekselpakning som sprekker er jo en gjenganger hvor olja renner ned langs blokka. Disse motorene ligger jo endel til høyre side og vil få lekkasjen samme side. Men du har kanskje byttet den i nyere tid? 

Denne er også byttet i nyere tid, men sikker kan man jo ikke være på at denne ikke skulle lekke igjen. Kan det være topp pakningen som har sprukket, eller vil det kun lede til intern lekkasje i motor? Bilen bruker verken olje eller vann, ikke noe unormal eksos heller. Eller kan det være pakning mellom oljefilterhus og motorblokk? Siden motoren heller mot høyre så kan jo dette finne veien over til høyre side ved klimakompressor. Det lekker kun når motoren går, ikke mens bilen står parkert.

Er litt nederlag å ta en E34 til verksted, men nå er det to år siden sist og bilen er jo tross alt 27 år gammel :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, sveigis skrev:

Om du kan vente til uken en av dagene så kan vi se på det før du kjører på verksted Fredrik .😊

Ofte kan det kun dreie seg om å tighte ting til .

 

Det hadde vært helt topp Jan, gi beskjed når du har tid 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er med vemod jeg nå kan si at E60en er solgt og levert til ny eier. Bilen blir nå å se i Halden og det var en hyggelig kar som hadde E60 fra før som jeg solgte til. Det må jeg si, man kan si at det er tungvint å selge biler til utlendinger. Men prøv å selg en gammal BMW til nordmenn, særlig denne type bil. Har møtt så mange idioter og dekksparkere på denne bilen, fattige 20 åringer som tror en 17 år gammel E60 skal være strøken. Fire stykker har jeg sendt hjem igjen, en helt til Trondheim. Gidder ikke å bruke tid på sånne når de begynner å klage på ting som er en selvfølge på en 17 år gammel bruktbil, da er det rett ut!! Så kjøper er en hyggelig polakk som hadde satt seg inn i E60 med N62 og dens gleder og svakheter. 

Tok dette bildet i gårkveld, nyvaska og nytanka. Da ante jeg ikke at den skulle forsvinne ut av mitt liv alt i dag. 

E653B980-FEB6-4A1E-AED1-F7FB15A894BE.thumb.jpeg.ea79ce405bdf7ca3807f0b3c20749de8.jpeg

Så nå har jeg i løpet av ett år kjørt E60 med N62, kanskje en av BMW sine dårligste biler om man skal to det store internett. Hvilke erfaringer har jeg gjort meg? Vel...det er vel den bilen jeg har eid som har kostet meg minst i vedlikehold og reparasjoner per kjørte km. Alt har virket som det skal, bilen har vært driftsikker som en Toyota. Og for ett utrolig hyggelig bekjentskap det har vært, de V8er bilene til BMW er rett og slett noen skikkelige feelgood biler. Utrolig artige og undervurderte, masse kjøreglede og kjøreytelser. 

Absolutt en av de beste og mest gøyale bilene jeg har eid til nå, denne blir savnet 😀 Også har jeg funnet ut at jeg må ha V8er igjen, sånt blir man avhengig av 👍😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fredrik 90 changed the title to Min 1994 E34 BMW 520IA Shadowline. E60 545 *Solgt*
17 timer siden, Mortenej skrev:

Godt du vurderer kjøperne før du lar en bil som dette gå videre. Denne fortjener noen som vet hva de går til.

 

Trist på en side tenker jeg. Men på en annenside åpner dette for nye muligheter :)

Ja jeg følte jeg var nødt til å vurdere litt hvem man selger til, selv om bilen har vært eksemplarisk i mitt eie så vet jeg ikke hvordan neste eier bruker den. Så det har kosta en del mer tid å få solgt, men forhåpentligvis så sparer det meg for masse mas i ettertid. 

Dette åpner helt klart nye muligheter, nå er jo jakten i gang på noe nytt og det er jo dette som er gøy. Jeg tror jeg snart sliter ut Blocket.se, eBay og Autotrader om dagen...kikker på biler hele tiden 😂

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fredrik 90 changed the title to Min 1994 E34 BMW 520IA Shadowline | Alpina B10 4,6 | E87 130i. Tur til Nurburgring s.130

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...