Gå til innhold

Moment på hjulboltene - bruk av moment staver.


John Kr
 Share

Anbefalte innlegg

Hei

Våren er kommet og mange bytter til sommerhjulene i disse dager. Da er det svært viktig at hjulmuttrene blir tiltrukket med rett moment.

Jeg bruker alltid muttertrekker med momentstav, enkelt og greit, muttrene blir alltid trukket til med rett moment, men jeg har desverre ikke sett noe plass hvor mye boltene skal trekkes til på en BMW.

Jeg bruker en "grønn" stav som tilsvarer 110 Nm...

Er det noen her som har dette klart og kan formidle hvor mye skal boltene trekkes til med?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor får man kjøpt slike momentstaver? vært genialt! samme med kopper som er trekt i plast/ gummi. er så lett å komme borti felgene med det jeg har nå :(

Dette får du kjøpt på alle bilrekvisita foretninger, vær oppmerksom på at fargekodene indikerer stavens momentbegrensninger, men verdiene varierer fra leverandør til leverandør. Må passe på at du får rett moment.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

110nm på m12 og 140nm på m14:)

Hvor står dette? m12 og m14, det er vell gjengetype? BMW 5- serien har 17 mm pipe, noe ut over dette har jeg ikke info om.

M12 = 12mm tykk bolt, og m14=14mm tykk bolt.

Joda, det forstod jeg selvfølgelig, men hva har 5-serien med 17 mm pipe / boltehode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter lista vi har på jobben er det 110nm på alle bmw. Samme med nye x5 med m14 bolter.

Den stemmer ikke iforhold til den vi har på jobb (bmw)

Lurer på at f10 og f11 har m14, men husker ikke 100% sikkert, fort å løsne en bolt å måle da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...