Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

På 28.4.2021 den 16.58, Saltkjelen skrev:

Dette må være en perfekt silhuett.
 

Ja dette ser unektelig bra ut, litt ny type dørhåndtak enn hva vi er vant med fra BMW 🤔 Ser også ut som den får skikkelige hofter bak, kult 👍Men jeg er redd front og hekkdesignet kommer til å trekke ned. Vi så jo noen lekkede bilder her for en stund siden og selv om nyrene var av normal størrelse så den ikke ut i måneskinn...

00DF1E11-A463-4189-BF33-A5CE1D9F3A19.thumb.png.fb44215087e53230c0d5d6eb53aa0f87.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Men jeg er redd front og hekkdesignet kommer til å trekke ned. Vi så jo noen lekkede bilder her for en stund siden og selv om nyrene var av normal størrelse så den ikke ut i måneskinn...

Ja, det var kanskje ikke de mest lovende lekkasjene sånn sett. Personlig synes jeg fronten fungerer (undrer dog på hvorfor i hel... de skal dra panserlinjen midt på panseret igjen!), men hekken og baklyktene fremstår ikke som spesielt vellykket. Til tross for det, tror jeg imidlertid at dette blir en skikkelig, potent BMW. 

BMW-2022-2-Series-Coupe-105-1024x554.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt interessant og noe jeg selv har tenkt en del på. De oppgir jo feks G21 til å bruke 0.2 pr mil ca, Men etter å ha eid F30 og G21 hybrid så er mitt inntrykk noe helt annet. For med en gang bilen settes i sport så er det mye bil å dra på veien, og forbruket blir meget høyt . Jeg vet flere klarer et veldig pent forbruk, men her er et eksempel når vi hentet M3 og kjørte Ålesund-Trondheim. M3’n brukte 8.4 og G21 brukte 6.8

https://www.tv2.no/broom/13958586/

9059BEDF-EA62-43BE-BC65-0486C8029732.thumb.jpeg.45fea7a259bfbd0dccaf3d86e2cf3f8c.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle effektivitetstester må tas med en klype salt om man ikke har satt seg inn i hvordan disse er utført. I tillegg må man ta i betraktning sitt bruksmønster og usikkerhetsmomenter man selv introduserer når man utfører målingene for å sammenligne. 

WLTP og NEDC - en veldig verdiløs test for deg som kjører BMW og liker å gi på litt. Jeg husket ikke tall i hodet, så jeg måtte inn på Wikipedia og "måle litt" på kurven der. Den råeste sammenhengende akselerasjon i NEDC er på hele 39 sekunder. Hvor fort tror du bilen går da? 0-75 km/t. De som husker sist de brukte over 40 sekunder på å komme seg opp i 80km/t rekk opp hånda. WLTP er litt bedre, men det er litt i samme gata, urealistisk for de som har fått førerkort i Norge og er under 80 år gamle.

Når det gjelder hybrid så er de selvfølgelig primært designet for å gi fine tall etter utslippsmetoden de måles etter. Mange har kjøpt hybrid etter å ha sett på "rekkevidden" som er oppgitt og tenkt at "her er det hele 10km å gå på når det gjelder t/r jobb". Disse får en a-ha opplevelse når man innser at energien i batteriet også skal brukes til å varme opp bilen (noe det går mye av når det ikke er +15 ute) og at man kanskje ønsker å bruke under 20 sek opp i 50km/t. Da fyrer forbrenningsmotoren opp og den er ikke på sitt mest effektive når den er kald. Da skal den både dra bilen og lade batteriet. Å kjøre på motorvei er nok mer effektivt, fordi du har jevnere fart og jobber mot luftmotstand, ikke så mye brems og akselerer (hvor vekten av bilen vil spille inn mer på forbruket). De som ikke har tenkt gjennom ekstra godt før hybridkjøp lander fort i det området der batteriet brukes opp og bilen kjører hovedsakelig på kald motor, da blir forbrukstallene helt andre enn i brosjyren. 

Når det gjelder regelverk og markedsføring så har jeg sett noe som nesten er verre. Det var en panelovn på 1000W som ikke var like  "energieffektiv" som en annen panelovn på 1000W og som dermed måtte ut av produksjon. Fysisk umulig tenkte jeg og det viste seg at den ene skrudde seg av/ned om natta for å spare strøm. Altså ingen gratis energi her, kjører du begge på full pupp hele tiden så bruker de like mye. Dermed blir det litt som å spare på bensinregningen ved å kjøre mindre og si at denne bilen kan kjøres 60 timer per uke, mens denne kan kjøres kun 40 timer, dermed sparer du 1/3 ved å velge den andre bilen og bli tvunget til å kjøre mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du kjøre billig med hybriden, så må du kjøre i hybrid eco pro eller eller adaptiv modus. Siste langtur jeg hadde på 100 mil, endte på 0.51. Snittfart på 80 ca. Kjørte i adaptiv og fikk 14 mil på strøm. I sport så mister du mye regenering. 

20210327_184933.thumb.jpg.1529a15db3c36420619733b976998b50.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW hadde (ja, hadde :rolleyes:) planer om en fireseters X7 med det de lanserte som "ZeroG-seter". Planene om denne X7en er etter alt å dømme kansellert til fordel for XM (ja, dere leste riktig.. Det som en gang var X8 M er nå døpt om til XM). Likevel er ikke ZeroG-setene isolert sett skrotet, for det er blitt observert (og nærmest bekreftet av BMW-insider Scott26) at G70 7-serie vil bli den første modellen til å få ZeroG for baksetepassasjerene.

interior_L.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke Citroën sette seg litt på bakbena når BMW vil bruke XM navnet på en av deres modeller? Dette var da en Citroën modell de laget fra 1989 til 2000.

Ellers så er det kult at de Zero setene kommer i neste 7-serie. Det viser bare hvor de legger lista når det kommer til luksusbiler. Også er det også ett tegn på at flaggskipet fortsatt skal være en sedan og ikke en SUV. Det viser Mercedes med nye S klasse vs GLS og BMW med nye 7-serie vs X7. Ja det var ett stikk i siden til dere som hevder at fra nå av er det SUVene som skal være flaggskipet 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper inderlig at Citroën sender et saftig søksmål på bruken av XM-navnet, for det er intet annet enn tragisk. Det er faktisk hakket mer idiotisk enn det kjønnsløse navnet iX. Det sagt er jo det å endre fra X8 M til XM åpenbart inspirert av iX. Vi får inderlig håpe at de nå bruker XM kun i utviklings- og konseptstadiet. "Hvilken bil kjører du?".. "Jo, jeg kjører en XM..." eh :wacko:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Saltkjelen skrev:

"Hvilken bil kjører du?".. "Jo, jeg kjører en XM..." eh :wacko:

 

"Jasså ja, så du kjører en sånn gammel Citroën" 😂

Men historien er full av tilfeller hvor bilprodusenter har måtte endre navn. Volvo S40 skulle egentelig hete F40, men det stoppa Ferrari. Den opprinnelige Porsche 911 skulle egentelig hete 901, men ble saksøkt av Peugeot. De hadde rettigheten til å ha tresifret modellbetegnelse med null i midten. Volvo har prøvd seg mot BMW på 90 tallet med "740" og "850" men vant ikke frem. Begrunnelsen var at BMW sin 7xx (7-serie) og 8xx serie (8-serie) kom før Volvo sin, og BMW trua med å rette søksmålet tilbake mot dem for plagiering. Da ga svenske seg 😅

Så ja, det gjenstår å se om produksjonsmodellen vil hete XM og om da franskmennene vil la dette passere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...