Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

1 time siden, Pekka skrev:

Håper G60 generelt veier mindre enn G30. M5 Hybrid burde de klare på 19XX kilo, men M5 hel-elektrisk kan nok ende på 23XX så lenge den er basert på en plattform som også skal huse forbrenningsmotorer.

Porsche Taycan Turbo Cross Turismo veier 2395 Kg og er konstruert som en hel-elektrisk bil fra bunnen av. Ca. 40% av bilen er aluminium og resten er boron legert stål samt alminnelig stål.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er gledelige nyheter for oss petrolheads…de få av oss som er igjen her inne 😅

https://www.bmwblog.com/2022/01/14/bmw-working-on-new-combustion-engines/

Kort fortalt, BMW sin utviklings sjef Frank Weber sier i ett nylig intervju at BMW jobber med en ny generasjon seks og åttesylindrede motorer. Dette er motorer som vist nok kommer til å bli så drivstoff gjerrige og miljøvennlige at de kommer til å gå godt klar av de stadig strengere utslipps kravene. Det er snakk om både diesel og bensin motorer 😀 Godt at det finnes en normal verden utenfor Norges grenser når det kommer til bil, en verden hvor ting er litt mer nyansert 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Dette er gledelige nyheter for oss petrolheads…de få av oss som er igjen her inne 😅

https://www.bmwblog.com/2022/01/14/bmw-working-on-new-combustion-engines/

Kort fortalt, BMW sin utviklings sjef Frank Weber sier i ett nylig intervju at BMW jobber med en ny generasjon seks og åttesylindrede motorer. Dette er motorer som vist nok kommer til å bli så drivstoff gjerrige og miljøvennlige at de kommer til å gå godt klar av de stadig strengere utslipps kravene. Det er snakk om både diesel og bensin motorer 😀 Godt at det finnes en normal verden utenfor Norges grenser når det kommer til bil, en verden hvor ting er litt mer nyansert 😅

Nydelig! :D God helg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt dagsfersk, men interessante nyheter:

image.thumb.png.32265f674ccdc4d54c9027f86e27be00.png
https://www.mynewsdesk.com/no/hedinautomotive/pressreleases/bavaria-utvider-portefoeljen-blir-forhandler-av-bmw-motorsykler-i-stavanger-3150981?utm_campaign=channel&utm_source=linkedin&utm_medium=referral

Litt rart er det at Rovik MC som forhandler BMW Motorrad ligger lengre nede i samme gate på Forus..:) hadde egentlig vært kjekkere om de hadde hatt agenturet. Ser ikke helt for meg at entusiastene blir ivaretatt på samme måte hos en bilforhandler..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Dette er gledelige nyheter for oss petrolheads…de få av oss som er igjen her inne 😅

https://www.bmwblog.com/2022/01/14/bmw-working-on-new-combustion-engines/

Kort fortalt, BMW sin utviklings sjef Frank Weber sier i ett nylig intervju at BMW jobber med en ny generasjon seks og åttesylindrede motorer. Dette er motorer som vist nok kommer til å bli så drivstoff gjerrige og miljøvennlige at de kommer til å gå godt klar av de stadig strengere utslipps kravene. Det er snakk om både diesel og bensin motorer 😀 Godt at det finnes en normal verden utenfor Norges grenser når det kommer til bil, en verden hvor ting er litt mer nyansert 😅

I all beskjedenhet tror jeg vel det er flere fossil kjørere og tilhengere her inne - enn det er die hard elbil huer. 😉

Disse motorene kommer ikke som en overraskelse, de har vært varslet en stund.
Men at disse klarer å levere euro 7 nivå er imponerende når andre fabrikanter kaster inn håndkle.
Men så skal det bety noe å ha «motor werke» i navnet sitt!

Når det er sagt, er vel Tysklands kåring av årets bil 2022 betegnende, der faktisk 9 av 10 mulige biler enten er hybrider eller elbiler og hel elektriske Kia EV6 vant. 

Forumbrukerne får kjøre det en vil, uten at man skulle behøve å stå på fasadene som «petrolhead» eller bruke andre kreative navn og skape kunstige avstander her inne - også.
BMW lager flere drivlinjer, men fremdeles er det en BMW og dette et BMW fora.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ron Jeremy skrev:

I all beskjedenhet tror jeg vel det er flere fossil kjørere og tilhengere her inne - enn det er die hard elbil huer. 😉

Disse motorene kommer ikke som en overraskelse, de har vært varslet en stund.
Men at disse klarer å levere euro 7 nivå er imponerende når andre fabrikanter kaster inn håndkle.
Men så skal det bety noe å ha «motor werke» i navnet sitt!

Når det er sagt, er vel Tysklands kåring av årets bil 2022 betegnende, der faktisk 9 av 10 mulige biler enten er hybrider eller elbiler og hel elektriske Kia EV6 vant. 

Forumbrukerne får kjøre det en vil, uten at man skulle behøve å stå på fasadene som «petrolhead» eller bruke andre kreative navn og skape kunstige avstander her inne - også.
BMW lager flere drivlinjer, men fremdeles er det en BMW og dette et BMW fora.

 

Det kan godt være, jeg håper iallfall det er slik.

Jeg tenker at er det noen bilprodusent som kan klare å holde fossilmotorer under Euro 7 uten juks så må det jo være BMW. Kanskje de har funnet frem til gamle suksess formler og kan bygge motorer som viser at de er i verdensklasse på nettopp dette. Jeg tror mye av den håndkle kastingen de andre produsentene driver med er ett spill for EU galleriet. For når Mercedes går ut å sier at nå går de "all electric", men så sier AMG bossen i ett intervju at "Nei V8ern skal vi produsere til 2030..minst". Audi skal jo også bli full elektriske i følge dem selv...."i de markedene det er mulig å gå "all electric". BMW er den eneste som hele tiden har sagt at de kommer til å utvikle fossilmotoren videre, denne ærligheten synes jeg de skal ha for. Så er det vel også en kjensgjerning at BMW var den eneste som ikke ble tatt med buksa nede i utslippsjuks. De behøver ikke bevise for noen (altså myndigheter) at de skal "oppføre seg heretter", slik kanskje VAG, Mercedes og PSA føler de må gjøre. 

Vet ikke helt hvor du vil med den kåringen som du kaller "betegnende", føler ikke helt det har relevans i sammenheng med mitt innlegg som du siterer. Jeg vet at Nissan Leaf ble årets bil i Europa i 2011, det tok vel ikke av med en gang det heller så sånne kåringer tar vi med en skuffe salt. BMW skal selge disse nye fossilmotorene i langt flere land enn kun Tyskland, Europa under ett hadde ett elbil salg på 15% (inkl Norge). For USA snakker vi kun 4% elbil salg i 2021 og Kina 9% og de fjerner nå alle intensiver. Det vil si at for Europa sin del så har 85% av solgte biler i 2021 fossilmotor under panseret, dette vil selvsagt BMW ha en bit av. For all del, elbil andelen er økende og elbil er kommet for å bli...men veien opp til norske nivåer tror jeg er ganske lang for resten av verden. Og da må BMW ha noe å selge på, det er bra å være ambisiøs slik mange av de andre er...men det er enda bedre å være realistisk :) Jeg tror heller ikke elbiler er "the final solution" for å løse klimautfordringene til persontransporten.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Dette er gledelige nyheter for oss petrolheads…de få av oss som er igjen her inne 😅

https://www.bmwblog.com/2022/01/14/bmw-working-on-new-combustion-engines/

Kort fortalt, BMW sin utviklings sjef Frank Weber sier i ett nylig intervju at BMW jobber med en ny generasjon seks og åttesylindrede motorer. Dette er motorer som vist nok kommer til å bli så drivstoff gjerrige og miljøvennlige at de kommer til å gå godt klar av de stadig strengere utslipps kravene. Det er snakk om både diesel og bensin motorer 😀 Godt at det finnes en normal verden utenfor Norges grenser når det kommer til bil, en verden hvor ting er litt mer nyansert 😅

Takk for linken. Det er et paradigmeskifte når BMW går fra å produsere elbiler på chassis laget for bensin-/dieselmotorer til å produsere bensin-/dieselbiler laget på elbil-chassis.

Ellers er det notert at internkoden for G60 M5 er G90 ifølge linken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Pekka skrev:

Takk for linken. Det er et paradigmeskifte når BMW går fra å produsere elbiler på chassis laget for bensin-/dieselmotorer til å produsere bensin-/dieselbiler laget på elbil-chassis.

Ellers er det notert at internkoden for G60 M5 er G90 ifølge linken.

Ja nå er vel dette chassiset ikke ett primært elbil chassis, men ett chassis utviklet og tilpasse både fossil, hybrid og el drift. Mange vi nok si at dette blir som ett helårsdekk, dårlig til alt men jeg er ikke så sikker på dette. Hvis vi ser hvor bra de har fått til elbil på fossil chassis så ser jeg ikke noen som helst negative utfordringer her. BMW kaller denne strategien for Power of choice, og jeg tror dette er rett vei å gå. Løsningen til bla Mercedes og VW med egen elbil serie og egen fossil/hybrid serie tror jeg er en blindgate. Det sagt så er det jo denne ruta de fleste produsentene legger opp til nå, altså egen spesifikke elbil modeller i tillegg til de øvrige tradisjonelle modellene. Er vel kun BMW og PSA/Stellantis som foreløpig kjører denne strategien?

Det som er litt artig er jo at kommende 7-serie blir den første bilen som kan leveres med en V8 eller en el motor i samme modell og på samme chassis :D Elbil til dere og V8ern til meg 8)       

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg skal ikke være for bastant på dette, som du sier så mye mulig det er semantikk :) 

Jeg vil tro det er lettere å tilpasse en fossil drivlinje enn å tilpasse en elektrisk drivlinje, så å utvikle plattformen som en elektrisk plattform gir mening.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Ja jeg skal ikke være for bastant på dette, som du sier så mye mulig det er semantikk :) 

Jeg vil tro det er lettere å tilpasse en fossil drivlinje enn å tilpasse en elektrisk drivlinje, så å utvikle plattformen som en elektrisk plattform gir mening.  

Jeg mener at det er motsatt for hvis vi først snakker om en ekte elektrisk plattform vil den mest trolig mangle en kardangtunell (altså mekanisk overførsel av drivkraft bakover). Dette betyr at evt. stempelmotorer kun vil medføre forhjulstrekk - evt. i kombinasjon med elektrisk drivkraft bak.

Motsatt vil en plattform utviklet for stempelmotorer og bakhjulstrekk (evt. firehjulstrekk) ha en kardangtunell for mekanisk overførsel av kraften bakover. Dette vil imidlertid ikke være det mest optimale mhp. plassering av batteriet i en elektrisk versjon av bilen.

Såvidt jeg forstår vil den nye plattformen "Neue Klasse" dermed kun gi muligheter for forhjulstrekk i kombinasjon med kun en stempelmotor.  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik skrev:

Jeg mener at det er motsatt for hvis vi først snakker om en ekte elektrisk plattform vil den mest trolig mangle en kardangtunell (altså mekanisk overførsel av drivkraft). Dette betyr at evt. stempelmotorer kun vil medføre forhjulstrekk - evt. i kombinasjon med elektrisk drivkraft bak.

Motsatt vil en plattform utviklet for stempelmotorer og bakhjulstrekk (evt. firehjulstrekk) ha en kardangtunell for mekanisk overførsel av kraften. Dette vil imidlertid ikke være det mest optimale mhp. plassering av batteriet i en elektrisk versjon av bilen.

Såvidt jeg forstår vil den nye plattformen "Neue Klasse" dermed kun gi muligheter for forhjulstrekk i kombinasjon med kun en stempelmotor.  

En kardangtunnel kan de sikkert bare sveise på den eksisterende bunnplata 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si at den nye 2-serie Coupe må være noe av det tøffeste og mest BMWete BMW har kommet med i det siste. Litt kjipt hekkparti og baklykter, men alt annet stemmer i mine øyne. Tenk om vi i tillegg kunne fått tilbake sidemarkeringslys på de europeiske modellene - DA snakker vi! :)

217512236_Skjermbilde2022-01-16kl_17_03_45.thumb.png.8e3c7d1754b49e71d2baf7986c3f6206.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er morsomt med øyet som ser, jeg synes nye 2-serie Coupe er noe av det grelleste BMW har presentert på lenge. Rar utforming på grill, ingen gjenkjennelige elementer i lyktene og fasong som en Supra-slektning :P 

2-serie GC er derimot ikke like fæl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Walkabout skrev:

Det er morsomt med øyet som ser, jeg synes nye 2-serie Coupe er noe av det grelleste BMW har presentert på lenge. Rar utforming på grill, ingen gjenkjennelige elementer i lyktene og fasong som en Supra-slektning :P 

2-serie GC er derimot ikke like fæl.

Her er vi helt enige! Synes @Saltkjelen sitt bilde var alt for snill mot utseende for den er langt i fra like pen til vanlig mener jeg. Den ser tam og kjedelig ut, litt som iX.574F04FD-3A21-4472-887F-37D2394C17D6.thumb.jpeg.09ad42d14d11b47aba4d24f59b387df5.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...