Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Ja Alfa gjør alt riktig når det kommer til design, bare så synd det tydeligvis ikke er dette som selger ser det ut som 😅

Alfa Romeo er uten tvil på rette spor så det er trolig mest et spørsmål om tid før folk flest får øynene opp for merket (igjen). Hvis vi går tilbake i tid var Alfa Romeo uten tvil et av de store alminnelige italienske bilmerkene for entusiaster sammen med bl.a Lancia. Vi snakker om fabelaktige konstruksjoner slik bare italienerne kan klare, men som med alt annet italiensk, britisk og fransk på den tiden var det så som så med byggekvaliteten. Tyskerne forsto hvor viktig dette var og her er vi nå med nesten bare tyske opplagte valg. Jeg forstår selvfølgelig hvorfor, men dette er faktisk også litt kjedelig i lengden.

Jeg tenker derfor at når Alfa Romeo nå er på vei til å bli revitalisert er dette ganske spennende. Jeg sier ikke at spesielt Tonale modellen er et godt eksempel på dette, men overordnet er det liten tvil om at Alfa Romeo er et av bilmerkene italienerne nå satser på sammen med Maserati. Jeg tror at det er en plass til disse merkene i markedet, men jeg tror også at overgangen til elektriske biler vil bli vanskelig for selve konseptet "italienske" alminnelige biler - mer enn for tilsvarende tyske biler (f.eks BMW). Med dette mener jeg at italienske biler tradisjonelt var kjent for å være lette, ha glimrende kjøredynamikk og ikke minst motorene var kjent for å være både agile (les: lett frenetiske) og ganske høytytende. 

Italienerne må derfor mer enn noen endre deres image. Ikke bare når det gjelder byggekvalitet, men også selve konseptet med hvordan bilene skal være og hva det vil si å være en italiensk. BMW sliter også med dette i dag (altså hva selve konseptet bak BMW er i overgangen til elektriske biler), men italienerne sliter mer for å si det på den måten. Franskmennene lykkes så langt best synes jeg, mens britene stort sett er helt desimert med mindre vi snakker om ganske dyre bilmerker. 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fredrik skrev:

Vedr. tendensen mot generisk bildesign og BMW's etter min mening ganske håpløse forsøk på å bryte ut av denne tendensen (jeg vet at Kina nå er det store markedet for BMW og derfor et mer "Kia" likt design). Det finnes imidlertid bilprodusenter som stadig klarer å skape en helt egen ganske sexy identitet selv på billigere modeller. Alfa Romeo er en av disse. Den nye Tonale modellen er plassert mellom X1 og X3 (nærmere X1), men er etter min mening mye mer sexy og den er designmessig uten tvil en Alfa Romeo.

   

Jeg er helt enig, men Alfa er dessverre en nisjeprodusent og hverken kvalitet eller driftsikkerhet eller for den saks skyld, restverdien er i nærheten av BMW.

Som et kuriøst krydder i en kjedelig bilpark derimot, er Alfa helt der oppe! Porsche er jo det nye BMW, som nærmer seg Mondeo tetthet i trafikken 😂

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik

Jeg ønsker Alfa Romeo alt godt, vi trenger litt krydder i en ellers grå og tysk dominert bilbransje. Men om alt skal snu for Alfa nå og folk få øynene opp for merket tviler jeg på. Da burde dette ha skjedd tilbake i 2016 og 2017 når de slapp Giulia og Stelvio, ja de fikk en liten bump men den var kortvarig. Jeg kan ikke se hva Tonale bringer til torgs som kan få folk til å på nytt få opp øynene for merket. Designet sitter som det skal, ikke noe i veien der. Og Quadrifoglio modellene er faktisk ganske reele konkurrenter til de tyske premium modellene. Men på teknologi, kvalitet og driftsikkerhet er dessverre italienerene fortsatt seg selv like…og dette gjør at dem faller igjennom for de fleste kjøperne. Og bedre tror jeg heller ikke at det skal bli, ingen av merkene i Stellantis gruppen får meg til umiddelbart å tenke på ordene "kvalitet" og "driftsikkerhet". 

Litt det samme kan man si om Land Rover Jaguar produktene, veldig bra design, bra image og de gjør det bedre enn italienerne på salgsbiten. Jaguar var oppe og nikka noen få år før de falt flatt på trynet igjen, Land Rover lever av Range Rover. Men som med italienerne så klarer de ikke å få orden på hverken kvaliteten eller driftsikkerheten. De ligger å vaker i bunnen av lista på driftsikkerhet sammen med en del Stellantis produkter. And guess what…det påvirker salget i Tysk favør. Man kjøper ikke en Jaguar SUV, man kjøper en X3 eller Q5…fordi de har den aller siste teknologien og bilene virker når de skal. Mange kan leve med litt hardplast og teknologi som er 3-5 år gammel..men da skal det stå Toyota eller Opel på bilen og ikke Jaguar…eller Alfa Romeo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 Med dette innlegget bekrefter du vel bare hva jeg forsøker å få frem. Italienerne inkl. Alfa Romeo har en lang vei å gå, men som sagt mener jeg at de i det minste prøver nå og det er bra for som du påpeker trenger vi litt krydder i en ellers ganske kjedelig bilverden.

Poenget her er ikke nødvendigvis i den dyre enden av markedet, men biler som folk flest har råd til. Langt fra alle har like god råd som nordmenn og Tonale er en ganske interessant bilmodell i denne sammenhengen. Det er ingen tvil om at Alfa Romeo forsøker å bringe litt "bling" til mainstream markedet, men om det er vellykket gjenstår å se.

De franske bilprodusentene gjør for så vidt det samme med design. Poenget er å gjøre bilene mer attraktive ved hjelp av et interessant design og på den måten kapre kunder fra spesielt Skoda og Seat, men også biler i den lavere enden av VW og Audis sortiment. Dette er faktisk ganske vellykket på kontinentet og Renault, Peugeot og Citroën selger bra.

For britene er situasjonen knapt så oppløftende og årsaken er at i premium enden av bilmarkedet er det ingen pardon. Enten er du inne eller så er du ute. Det er liksom ingenting i mellom og er du ikke attraktiv nok lykkes du ikke.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg tror Alfa Romeo og til en viss grad Jaguar blir straffet hardt for er mangelen på kontinuitet i merket. En person som kjøpte en 5-serie på 90-tallet kunne fortsette å kjøpe arvtageren til denne bilen etter det. Bmw som selskap har forandret seg veldig siden, men de har samtidig passet på og alltid ha en oppdatert versjon av disse storselgerne tilgjengelig for kjøp. Forandringene har heller kommet som et supplement.

For en person som derimot kjøpte en 156 på 90-tallet (og det var en storselger da!), så var det et stort sjansespill om Alfa Romeo tilbød noe tilsvarende når han han/hun skulle finne seg en ny bil; Av og til tilbød de bare bybiler, noen ganger hadde de glemt å oppdatere bilen på et tiår, plutselig så valgte de å gå for kun bakhjulsdrift os.v. 

Det er nok vanskelig å bygge seg en fast kundegruppe (og som gjerne vil fungere som en slags ambassadør for merket) når du ikke har et noenlunde fast sortiment. Derfor må Alfa Romeo i stor grad finne seg nye kunder hver gang de finner ut at de skal fornye seg. De starter fra scratch hver enda gang. 

Endret av Galro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hongqi E-HS9 er et annet bilmerke som har et frontdesign som gir klare assosiasjoner til BMW i7. Designet er kanskje litt som om X7 og i7 skulle få et barn. Det interessante er imidlertid at E-HS9 (håpløst modellnavn) kom på markedet allerede i 2020. Jeg tenker derfor at frontdesignet på i7 neppe kan være helt tilfeldig og at slik som vi oppfatter BMW her i vesten ikke helt er tilfellet i Kina.

Hongqi-E-HS9-103-2048x1152.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Fredrik skrev:

Hongqi E-HS9 er et annet bilmerke som har et frontdesign som gir klare assosiasjoner til BMW i7. Designet er kanskje litt som om X7 og i7 skulle få et barn. Det interessante er imidlertid at E-HS9 (håpløst modellnavn) kom på markedet allerede i 2020. Jeg tenker derfor at frontdesignet på i7 neppe kan være helt tilfeldig og at slik som vi oppfatter BMW her i vesten ikke helt er tilfellet i Kina.

Hongqi-E-HS9-103-2048x1152.jpg

Designer for denne bil var tidligere ansatt som sjef for avdelingen  hos Rolls Royce .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Ampera skrev:

Designer for denne bil var tidligere ansatt som sjef for avdelingen  hos Rolls Royce .

Når du påpeker dette kan man selvfølgelig tydelig se designrelasjonen til Cullinan. Det går åpenbart en slags rød tråd når det gjelder hva slags design som gir status i Kina for tiden og BMW bare legger seg etter for å selge så mange biler som mulig. Man kan egentlig ikke klandre BMW for å gjøre akkurat dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke mye pent å si sist gang jeg kjørte denne, var urolig og vinglete under pådrag. Bilen virket kjempe nervøs og upålitelig, vinterdekk spilte inn en stor rolle har jeg funnet ut. Vell, idag har jeg denne med 20" Pirelli sommerdekk og kan ikke si annet en at jeg stor koser meg så til de grader! Well done BMW med en rå elektrisk bil

Edit: første bilen jeg har kjørt hvor en kar kom bort og spurte om å få sitte inni å kike. Denne tiltrekker seg mye oppmerksomhet 

00F82E0D-CE2B-44FB-B76F-73051B0DBBB8.thumb.jpeg.73f23f455c96f0c8ee836d37c75a184a.jpeg

Endret av Snagg30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Snagg30 said:

Jeg hadde ikke mye pent å si sist gang jeg kjørte denne, var urolig og vinglete under pådrag. Bilen virket kjempe nervøs og upålitelig, vinterdekk spilte inn en stor rolle har jeg funnet ut. Vell, idag har jeg denne med 20" Pirelli sommerdekk og kan ikke si annet en at jeg stor koser meg så til de grader! Well done BMW med en rå elektrisk bil

Edit: første bilen jeg har kjørt hvor en kar kom bort og spurte om å få sitte inni å kike. Denne tiltrekker seg mye oppmerksomhet 

00F82E0D-CE2B-44FB-B76F-73051B0DBBB8.thumb.jpeg.73f23f455c96f0c8ee836d37c75a184a.jpeg

Flere som rattet denne i dag ja :) fikk en kort tur mens jeg ventet på E34 skulle bli ferdig på EU kontroll. Var fantastisk bil å kjøre.

Fikk opplevelsen av begge ender av bilverden i dag. rett fra i4 M50  til E34 520iA :D litt av en overgang får en si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Mortenej skrev:

Flere som rattet denne i dag ja :) fikk en kort tur mens jeg ventet på E34 skulle bli ferdig på EU kontroll. Var fantastisk bil å kjøre.

Fikk opplevelsen av begge ender av bilverden i dag. rett fra i4 M50  til E34 520iA :D litt av en overgang får en si.

Ja fantastisk bil, har hatt den siden 16.00 og skal ha den til i morgen. Har lagt bak meg rundt 300km og er ute nå i kveld og koser meg :D har ingenting vondt å si om bilen utenom iDrive er et herk kontra tidligere 

44E0E785-9B15-4EE2-8DB9-431986BEE556.thumb.jpeg.81e798a1ebd9d0b87ea8534c6426b5ec.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er reddbar ihvertfall. 

Diffusor og eksos ser skikkelig jalla/billig ut, men bør gå an å fikse. 

Er jo lov å håpe at de gjør en litt større innsats på biler som skal selges i Europa/USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...