Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Saltkjelen skrev:

I mine øyne er det ikke syting å påpeke bilens manglende kvaliteter. Kritikken var berettiget, og det har BMW tydeligvis tatt til etterretning - hvilket også bare skulle mangle når prisen på en 5-serie er som den er. Nå gjenstår det bare litt mindre plastikk i dørtrekk og andre steder, samt elektroniske hendler på rattstammen, så snakker vi om en levbar 5-serie. ;)

Og godt er det. Jeg synes det er bra at BMW lytter til kundene og de klagene de har fått. Jeg tror de har rettet på flere ting på G30, for jeg kunne ikke finne noe sted i interiøret hvor det var plastikk. Eller det vil si at jeg kunne ikke finne plastikk som føltes billig, den plasten som finnes er utført på en bra måte. Generelt sett så synes jeg material kvaliteten i denne bilen er veldig god, eneste som trekker ned er som du nevner hendlene til blinklys og viskere (Men det blir man vant til). Noe annet er at M-sport ratt med Driving assist kun har en knapp til å justere avstanden til bilen foran på den adaptive cruisekontrollen. Jeg savner en knapp til å øke avstanden og en til å korte ned avstanden, blir så mye trykking med bare en knapp til begge deler. Da må man enten droppe Driving assist pluss eller gå for en bil uten M-sport ratt, ingen av delene er ett alternativ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW harryfiserer G05 X5 med diverse "add-ons" som nesten får Fast&Furious-bilene til å blekne totalt. Nå er ikke frontleppe tøft lenger, men diverse karbon-pjask som stikker ut på siden av bilen. For å toppe det hele prydes bilen av latterlige dekaler og M-Performance-logoer over alt.

G05-X5-M-Performance-Partsfinedata_A0263

G05-X5-M-Performance-Partsfinedata_A0263

G05-X5-M-Performance-Partsfinedata_A0263

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes de M-Perfomance delene så kjempebra ut jeg, ikke for mye og ikke for lite. Forøvrig sykt kult med skikkelig offroad dekk på en bil som X5. Sikkert ikke noe godt å kjøre på men tøft var det uansett :) 

Jeg så denne artikkelen i dag:  

https://www.tv2.no/broom/10152317/

BMW sin forsknings- og utviklingssjef, Klaus Fröhlich går ut og sier at dieselmotorer fortsatt er ett satsingsområde for BMW. Han går så lang som å hevde at selv i 2030 skal BMW produsere fire og seks sylindrede motorer. Videre hevder han at i 2030 skal fortsatt 85% av alle bilene BMW produserer ha fossil motor. Jeg husker for noen år siden at en ganske aktiv profil her inne argumenterte sterkt for at innen 2025 så ville BMW så si kun produsere elbiler. Vel, BMW sin ledelse har ett annet syn på saken og godt er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... det er vanskelig å spå om fremtiden, men antagelsene bl.a jeg hadde var ikke helt på jordet. Det blir evt. vanskelig for BMW å få solgt disse dieselbilene på markeder som det engelske, franske, nederlandske og danske når disse landene blandt andre etterhvert forbyr salg av nye fossile biler fom. 2025-2030. Få om noen vil kjøpe disse bilene selv når det gjenstår 3-4 år før bilene blir forbudt.

Mitt poeng er ikke at jeg støtter denne utviklingen (jeg mener at elektriske biler og de beste fossilbilene absolutt kan leve side om side), men det er vanskelig å ta Klaus Fröhlich's snakk for annet enn salgsprat og tåkelegging i en vanskelig situasjon for de tyske bilprodusentene. Spør man Volkswagen, som er den tyske bilprodusenten som i dag har kommet lengst med omleggingen til elektriske biler, svarer de at innen 2025 vil en temmelig stor andel av bilene de produserer være elektriske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Synes de M-Perfomance delene så kjempebra ut jeg, ikke for mye og ikke for lite. Forøvrig sykt kult med skikkelig offroad dekk på en bil som X5. Sikkert ikke noe godt å kjøre på men tøft var det uansett :) 

Jeg så denne artikkelen i dag:  

https://www.tv2.no/broom/10152317/

BMW sin forsknings- og utviklingssjef, Klaus Fröhlich går ut og sier at dieselmotorer fortsatt er ett satsingsområde for BMW. Han går så lang som å hevde at selv i 2030 skal BMW produsere fire og seks sylindrede motorer. Videre hevder han at i 2030 skal fortsatt 85% av alle bilene BMW produserer ha fossil motor. Jeg husker for noen år siden at en ganske aktiv profil her inne argumenterte sterkt for at innen 2025 så ville BMW så si kun produsere elbiler. Vel, BMW sin ledelse har ett annet syn på saken og godt er det.

 

Hvis jeg var Klaus, så ville jeg også solgt et produkt som de kjenner godt til, er ledende på og som de tjener penger på.

Men det er dessverre bare markedsføringspjatt, ikke nødvendigvis for å selge deg en dieselbil i 2030, men for de som ser etter bil idag/imorgen/og i overskuelig fremtid - les: så lenge BMW fortsatt tjener mer penger på å selge fossilt enn elbil.

Kan de gi en potensiell kjøper trygghet i et produkt, forsøke å fremtidssikre det ennå noen år, så har Klaus gjort jobben sin. Men politisk er dieselen døende, det hjelper ikke hva Bosch ønsker, eller Klaus håper på. Eller hvor mye Angela merker forsøker å forsinke utfasingen av fossilt, folk generelt velger stort sett bensin om de skal ha fossilt, noen velger hybrid og eller ren el. Dieselen i personbiler, er isolert sett dødende.

Se bare på tilstanden til de fossilene motorene, de får pustehjelp, men er astmatiske og ekstremt kompliserte for å tilfredstille rigide miljøkrav. Fossilt er som en pasient i kunstig koma, avslutt lidelsen til dem, de har utspilt sin rolle - de vil bli sett på med romantiske øyne av oss som opplevde glansdagene. Men nå er det nok likevel nok, VW kan ta æren for å avslutte livsløpet til diesel - kunstig tidlig, men når steinen ruller - kan den ikke stoppes, farten vil bare øke.

Industrielt har elbilen kommet opp på et akseptabelt nivå nå for oss konsumenter, de neste 2-3 årene vil utfasingen fortsette, men med andre metallegeringer. Faststoffbatteri og industrialisering av dette vil nok ikke komme opp på en nivå som BMW og andre produsenter vil "like" før nok et tiår har passert, innen den tid vil det bli omtrent som med tobakk. Fossilbilen vil oversvømme de fattigere områdene av verden, før den etterhvert vil dø helt ut. Hvor mange prosentandeler som kjører hva, er egentlig uinterresant for oss her oppe, de som fremdeles må/vil kjøre fossilt består av nisjer og enkelte med særinterreser/lommebok. Majoriteten i 2030 - her i Norge vil kjøre ren eldrift.

Sitat

BMW harryfiserer G05 X5 med diverse "add-ons" som nesten får Fast&Furious-bilene til å blekne totalt. Nå er ikke frontleppe tøft lenger, men diverse karbon-pjask som stikker ut på siden av bilen. For å toppe det hele prydes bilen av latterlige dekaler og M-Performance-logoer over alt.

Enig, M performance er som en slags erstatning for M tec i gamle dager, hvor man kunne komplimentere med bl.a spoiler på kofferten. Det handler om å selge og tjene penger å skape en ny nisje over M, for å personifisere og skille seg ut fra mengden. Enkelte av disse produktene er ok, her på nye X5, som ser fantastisk ut som originalt, blir det bare påtakelig og unaturlig. plasten koster omtrent det en i3 koster, så jeg ser ikke helt greia. Jeg har sikkert blitt for gammel YOLO!

Endret av Ron Jeremy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette varmet på en Fredag ettermiddag,  forsknings- og utviklingssjefen i BMW, Klaus Fröhlich mener at det fremdeles vil befinne seg forbrenningsmotorer i 85% av bilene Bmw selger i 2030  :-)

https://www.side3.no/motor/bmw-diesel-vil-leve-videre-6697574

Edit: Ser dette har vært posta tidligere av Fredrik90

 

 

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Daniel. Dette er nok ganske korrekt, men det gjelder nok også for en del markeder der det vil gå lang tid før elektriske biler er et alternativ (f.eks store deler av Afrika, Midtøsten, Russland, India etc.).

Jeg tenker i likhet med Ron Jeremy (Lasse) at Klaus Fröhlich egentlig bare gjør jobben sin ved å fremstille dagens BMW modeller så positivt som overhode mulig, men at sannheten er at BMW også må endre kursen radikalt når det gjelder elektriske biler. Utfordringen er å balansere dette riktig kommunikasjonsmessig. Han kan ikke si at vi er på vei med elektriske bilmodeller, men det vil ennå ta flere år før vi kan konkurrere direkte med f.eks Tesla og bli best i klassen også når det gjelder elektriske biler. Ergo må han si at bilmodellene vi selger i dag er fremtidssikret ved at vi også i stor grad kommer til å selge disse bilene om 5-10 år. Spørsmålet er til hvem?

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg synes er fasinerende er hvordan enkelte kan sitte på ett lite forum i Norge, i ett helt ubetydelig marked som Norge å mene at strategien til BMW er helt feil og at forsknings sjefen til BMW tar feil. Nå må vi glemme hvordan situasjonen er i Norge, nå må vi se Europa og ellers det globale bilmarkedet under ett. Per dags dato så selges det 1% elbiler i Europa (inkludert Norge), en prosent dere!! Innen ett lite tiår så skal dette altså snu helt rundt? Hvor kommer all denne strømmen fra? hva med infrastrukturen? Hvor skal råvarene til batteriene hentes fra for å kunne lage hundrevis av millioner elbiler? Det er nesten bedre å tro på julenissen! Hvorfor skal Fröhlich blande seg i markedsføringen til BMW? Han er da vitterlig ansatt i BMW konsernet til helt andre oppgaver enn å «selge dieselbiler» slik dere hevder. Han er ansatt til å lede utviklingen til BMW og den ledes i den rettning at fossilmotoren (det være seg både diesel og bensin) skal være dominerende også i tiåret vi går inn i. Slik dere fremstår for meg så er Bosch, BMW, Mercedes og alle andre som satser på diesel en gjeng med amatører. Jeg synes dere skal sette i gang å skrive mailer og sende dem nedover i Tyskland, de har ett å annet å lære tydeligvis. 

Politikerene sier at fossile biler skal forbys fra 2025 og 2030. Alle som har levd en stund og fulgt litt med i politikk vet at det som politikere sier stort sett er like troverdig som en italiensk lommetjuv er til å stole på. De juger og lover, pynter og sier det som de tror velgerne og pressen vil høre om. Men det er klart, politikere har jo veldig god greie på bil og hva som rører seg i bilindustrien. Det er jo bare å se tilbake til 2007 det når de oppfordra alle til å kjøpe diesel for det var bra for miljøet. Her har du gutta som har gjort hjemmeleksa si 👍

Vi har diskutert dette så mange ganger, stort sett kun oss tre til fire hver eneste gang. Og like sikkert som morgendagen er at vi blir nok ikke enige denne gangen heller. Vi kan synse og mene noe til vi blir blå i trynet, men tiden vil vise hva som skjer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge er ubetydelig i verdenssammenheng når det kommer til klima og hva det utgjør totalt sett. Samtidig er Norge et lite pioneerland på akkurat elbil. Det må vi jo ta med oss. Samtidig må man ikke se for seg elbilbestanden om 15 år og sammenligne dette med dagens teknologi og strømnett. Som jeg har sagt tidligere satses det stort på fornybar energi og bl.a.flere vindmølleparker er tiltenkt, samt at solcelle er på vei å bli "in" i Norge og her vil nok billigere og bedre løsninger dukke opp. Totalt sett tenker jeg det forbedrer seg side om side med elbilutviklingen og bestanden. Ingenting er som lyden på en rekkesekser eller V-motor, og det tror jeg de fleste er enig i. Så det er ikke det vi diskuterer. Jeg er ihvertfall frelst etter å ha prøvd i3S, noe så morsomt og lettkjørt, men om det er rett bil nå vil tiden vise. :beer:

Hvordan er det forresten med tuning av elbil? Er det mulig? Hva er tåler den? Spør for en venn. Neida, men et tema jeg har vært nysgjerrig på. :)

 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.10.2018 den 23.09, Fredrik 90 skrev:

Vi har diskutert dette så mange ganger, stort sett kun oss tre til fire hver eneste gang. Og like sikkert som morgendagen er at vi blir nok ikke enige denne gangen heller. Vi kan synse og mene noe til vi blir blå i trynet, men tiden vil vise hva som skjer. 

Dette er jeg helt enig med deg i og jeg håper også at bilprodusentene finner måter å rense avgassene på slik at stempelmotoren kan leve videre og samtidig tilby ordentlige kjøreopplevelser. Jeg tenker at elektriske biler som f.eks Tesla er et fornuftig alternativ, men at selve kjøreopplevelsen er en annen og at dette kan man som gammel bilentusiast mene ganske mye om.

Utfordringen er som Ron Jeremy (Lasse) er inne på at alminnelige bilmotorer i dag langt fra tilbyr like store kjøregleder som eldre motorer. Det er temmelig stor forskjell på dagens B48 motorer og tidligere tiders M50/M52/M54 motorer med lignende effekt bare for å ta et eksempel. Personlig synes jeg at denne endringen kom allerede da M20/M30 motorene ble erstattet av M50/M52 motorene. Nye avgasskrav og reguleringer førte allerede den gangen til at mye av det karismatiske sprøde/rå rekkesekser lydbildet ble borte.

Det er med andre ord ulike strenge miljøkrav som har ført til utviklingen av elektriske biler. Det er i utgangspunktet intet galt med stempelmotoren og især ikke i dag med moderne drivlinjer (spesielt gearkasser), men så lenge teknologien med rensingen av avgasser ikke har utviklet seg like mye vil elektriske biler fremstå både som mer moderne og ikke minst miljøriktige. Bak kulissene har vi selvfølgelig også storpolitikk med et ønske om mindre avhengighet av oljeproduksjon fra stater vi ikke liker å sammenligne oss med.

På den annen side har dagens elektriske biler blitt såpass bra at mange etterhvert synes at kjøreopplevelsen er bedre enn for tilsvarende biler med stempelmotorer. Smak og behag - og jeg er temmelig sikker på at hvis f.eks BMW i dag hadde bygget tilsvarende bilmodeller som Tesla Model 3/S/X ville mye av kritikken mot elektriske biler ha opphørt. Kun sære bilentusiaster som vi her inne ville tenke tilbake til tider da fantastiske selvpustende bensinrekkeseksere var det alle ville ha. Den kollektive hukommelsen er kort og det vil den også være når det gjelder overgangen til elektriske biler.    

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kamuflert X7 har blitt spottet på Ringen. Det er kanskje ikke så uvanlig i seg selv, men det at den har OAL skilter er litt interessant. OAL på tyske skilter betyr at bilen kommer fra byen Buchloe, stedet hvor Alpina holder til 😎

510A5EF6-0C4B-43E2-B44B-A8AFD04433CD.thumb.jpeg.1b08f583970d560dc7f71e2216843399.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...