Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

3 timer siden, awt skrev:

Jeg er ikke helt overbevist om at det ikke er et eller annen regelverk som spiller inn her, selv om det er påstått kundene ønsker dette.

Hadde en helt ny C-klasse som leiebil nettopp, gamle hendler. Foreldrene mine sin Opel Mokka har gamle hendler (min Astra har derimot elektroniske), og det samme har jo alt av BMW. Synes det er merkelig om alle tyske merker tilfeldigvis bytter på ca. samme tid.

Jeg kjenner ikke til hva de andre har hatt av hendler, men Tesla Model 3 har jo nettopp fått elektroniske hendler. Vil tro det er merkelig at det settes direktiver eller retningslinjer for dette, men man vet jo aldri (se bare på de aut. avblendbare speilglassene). Uansett burde knappen for regnsensor komme tilbake til hendlene. Sånn de er konstruert nå, fungerer det bare dårlig. Skal jeg ha BMW igjen ved neste bilbytte (må innrømme å si at Audi E-tron GT frister), må jeg i hvert fall finne en løsning på disse hendlene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Marius2002 skrev:

@Saltkjelen Audi E-Tron GT er fanden meg sexy :o Vet ikke hvordan Quattro-fordelingen er, men tenker meg 60 bak og 40 foran som standard og sender krefter hit og dit hvor det trengs. Uansett sikkert ikke en dårligere kjøremaskin enn en tilsvarende BMW :)

 

1 time siden, Saltkjelen skrev:

Skal jeg ha BMW igjen ved neste bilbytte (må innrømme å si at Audi E-tron GT frister), må jeg i hvert fall finne en løsning på disse hendlene.

Enig med dere begge, e-tron GT er hundre ganger bedre enn noe av det elektriske BMW kommer med for tiden. Ser helt rått ut! 

Edit: Skulle visst ikke gå an å laste opp bilder på forumet i dag, nei. Eller så er det kanskje en form for Audi-blokkering her ;) 

Endret av Walkabout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Fredrik skrev:

Hvorfor? G20 er jo en ganske stor bil når den er praktisk talt like lang og bred som E39 og samtidig har en lengre akselavstand. Umiddelbart kan det derfor virke som om G20 størrelsesmessig er et perfekt kompromiss mellom dagens alt for store 5-serie og 3-serien da den var på sitt beste størrelsesmessig med E46. G20 er en perfekt 5-serie... 😊

 

Ja egentelig så er G20 er perfekt 5-serie, særlig når den attpåtil har mer teknologi som jeg savner i 5-serien. Jeg er en femmer mann, men jeg er ikke fremmed for å ha 3-serie igjen. Det er bare det at F30 generasjonen aldri har tiltalt meg. E90en jeg hadde trivdes jeg veldig med, vanvittig driftssikker bil i de årene jeg eide den. 

Jeg tror at jeg kan si at G20 er en bil jeg kunne hatt, selv uten å ha sett eller prøvd den. Problemet mitt er at bilen ennå ikke har kommet på markedet, og det drøyer enda lenger før de seksylindrede utgavene kommer (å kjøpe firesylindret BMW kommer ikke på tale). Jeg må ha fått handla meg bil senest utpå vårparten, så det blir litt tight.  

Når det gjelder blinklyshendel debatten som VIRKELIG er en storm i ett vannglass, så har iallfall jeg funnet ett kompromiss som jeg synes funker greit nok. Jeg savner også muligheten for knapp for regnsensor og de "gamle" hendlene. Men nå er det nå enn blitt slik og jeg tror det kun er oss purister og entusiaster som saver dem, bilpressen berømmer jo at de har begynt med disse nye hendlene. Men, jeg har nå kjørt straks to år med Ford som firmabil. Disse har på lik linje med nyere BMW viskerhendler som i 0 possisjon krever ett flipp ned for enkel visk og ett hakk opp for sensor. Det jeg gjør når hendlen står ett hakk opp på sensor (hvilket den alltid gjør) er å kjapt vippe den opp i intervall possisjon og umiddelbart ned igjen når jeg ønsker ett visk. Da rekker intervallprogammet bare ett visk før hendlen settes i sensor posisjon igjen. Problem løst for min del, vet det ikke er en erstattning med det er bedre enn å ta den helt ned kun for ett visk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Walkabout skrev:

Edit: Skulle visst ikke gå an å laste opp bilder på forumet i dag, nei. Eller så er det kanskje en form for Audi-blokkering her ;) 

Stemmer. Vi tester ut AI for tiden, hvor bilder skannes og må passere BMW-filteret før de slipper gjennom til posting. Ser ut til å fungere greit. Neida. Prøv igjen :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes den nye 3eren ser veldig bra ut designmessig, men bet merke i at det så ut til å være veldig mye "billig"sølv plastikk i interiøret da jeg satt den opp i konfiguratoren. Jeg har tatt meg selv i å styre mer og mer bort fra sølv lister når jeg setter opp bil jeg kunne hatt. Japp, jeg blir eldre og syntes faktisk de eiketrelistene så meget pene ut sammen med cognac skinn. 

Positivt å lese at den er mer støydempet enn F30. 

At den vokser seg enda større enn F30 er vel naturlig men blir mye mer enn stort nok for min del. Til og med større enn en E39 :rolleyes:Tror ikke dette blir min neste hverdagsbil nei. Drømmen om ny bil hadde vært en 2 serie Gran Coupe. Det hadde vært noe det...

Må vel aller helst finne meg en strøken E46 sedan med 6er heller tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
På 12.12.2018 den 22.19, Walkabout skrev:

Enig med dere begge, e-tron GT er hundre ganger bedre enn noe av det elektriske BMW kommer med for tiden. Ser helt rått ut!

Etter å ha studert E-tron GT en stund må jeg rett og slett si at det er en av de fineste bildesignene de siste årene, uansett merke. Her har Audi truffet midt i blink i forhold til min smak. Spesielt synes jeg "skuldrene" på for- og bakskjermer løfter designet. Baklysene ser snasne ut også, selv om jeg i utgangspunktet er skeptisk til lys som går helt fra ene til andre siden. Og så har de klart å dytte inn to store skjermer i dashbordet og fortsatt fått det til å se ut som et dashbord i stedet for en samling av nettbrett.

Denne videoen viser linjene på bilen i bevegelse. Det er bare å nyte!

 

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedr. Audi e-tron GT liker jeg at hjulhusene igjen bygges ordentlig ut (såkalte flared wheel arches) på den samme måten som Audi Sport Quattro, Porsche 930, BMW E30 M3, Porsche 944/968, Alpina E31 B12, Porsche 928 GTS etc. For meg var dette noe av det kuleste med disse bilene på 80-tallet... så distinktivt og sportslig... :)

Jeg tenker også at den første 8-serien selv i dag ser en god del mer sofistikert ut enn den nye 8-serien selv om E31 etterhvert begynner å trekke på årene. På en eller annen måte virker G15 litt for oppblåst ut og litt skarpere linjer a la Audi e-tron GT - og E31 ville ha gjort seg bedre. Resten av bilen tror jeg imidlertid er rimelig fantastisk (motor/eksoslyden fra ca. 17:26 i videoen er meget stimulerende for å si det på den måten selv om dette ikke er en M-modell)... :) 

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker det at man som bmw entusiaster likevel klaree å se objektivt på dette med design. Helt enig i at Audi etron GT er noe av det flotteste vist fram i 2018. Er det en bil jeg ville eid som ny? Kanskje.

Nye M850i er en jo en bmw, toppmodell som sådan. Så da skal man jo automatisk like den? Jeg ønsker å like den, men designet blir litt blæh.. E31 er i en annen liga, selv den dag i dag. Selv om G15 ikke er en bil jeg ville takket nei til på noen måte. Men jeg ville faktisk mye heller hatt 6 serie gc i alpina utgave, enn en ny g15.

Jeg antar g15 blir for stor og tung som en sportsbil, samtidig for stiv som en GT. Skal man ha M bil velger man M2 competition. Og som GT ville jeg hatt den nevnte 6 serien :)

mangler ikke på valgmuligheter hvertfall i bmw's sortiment. Man vil nok se en god prisøkning på e31 fremover

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E31 er fortsatt en flott bil. Men må innrømme at den ikke ser så frisk og tidløs ut lenger. Mulig den vil hente seg inn igjen etter noen år til, men jeg sliter med å se at den skal kunne havne i samme klasse som F.eks. E9 og E24.

Nye 8-serien er flott. Jeg liker den, men ikke så mye at den gir meg vann i munnen.

 

E-Tron GT forteller meg at Audi er på en bedre kurs enn BMW om dagen. I hvertfall på designsiden.

Endret av *MrB*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som 2018 drar seg mot slutten så kan vi vel trygt si at det har vært en variert år for BMW. Noen ting har de rett og slett naila mens andre ting har de gått skikkelig på trynet med. 

Salgsmessig så er dette ett nytt rekord år for BMW, selv om de ikke i 2018 klarte å ta igjen Mercedes og igjen bli verdens største premium produsent. Men forspranget til MB har minket, og neste år med ny X5, ny 3-serie samt at de har begynt å produsere G30 i Østerrike i tilegg for å holde unna etterspørselen (Selv om markedet skifter mer fra sedan til SUV så sliter BMW merkelig nok med å produsere nok 5-serier) så er det håp for BMW sin drøm om å igjen bli størst (hvilket de var sammenhengene fra 2005 til 2016). 

For å ta det posetive:

Nye 3 serien har de rett og slett overgått seg selv med, den kommer til å følge opp suksessesen fra F3x generasjonen. De har på nytt satt standarden alle andre skal få jobbe etter i årene som kommer. 

Nye X5 har de også lykkes helt utrolig bra med. Nydelig bil som overgår alt annet av X5, samt at den ypper mot Cayenne på den ene siden og Range Rover på den andre siden. 

Nye F90 M5, trenger vel ikke å forklare nærmere hvorfor denne er noe av det beste som har kommet fra BMW i 2018. 

M2 Competition. "Gamle M2" fikk ett kort liv pga strengere utslipps krav, men når man trodde en bil ikke kunne bli bedre så har altså BMW klart det med M2 Competition. Dog er den dyrere, med standard M2 så forsvant muligheten til å kjøpe ny M bil til under millionene (Var gøy så lenge det varte)

For ikke å glemme 8-serien. Litt skuffet over at det egentelig bare er en ny 6-serie og ikke en reel S klasse Coupe konkurrent. Men markedet for ultra luksus Couper ligger nede med brukket rygg for for tiden, så BMW gjorde lurt i å gi den en sportslig tilnærming i stede. Må være tiårets vakkreste bildesign, BMW kan virkelig når de vil.

Så til det negative

Verdien på merkevaren BMW synker stadig lengere ned, dette er ett resultat av at BMW gjør mindre utav seg enn før og at konkurrenten i Stuttgart gjør alt riktig der det tells. 

BMW X7 er en designmessig skuffelse, bilpressen er ikke nådig med designet. Dette kan faktisk være nok til at bilen flopper. BMW går etter de andre og skal ha store griller, det blir ikke bra. BMW er flinkest når de går egene veier, når de ser på andre så tryner de i deres egene halvhjertede forsøk. 

BMW Vision iNext får bilpresse, bilentusiaster og de aller fleste som ser den til å grøsse. Ikke fordi det er en elbil men fordi BMW har trynet noe helt jævlig når det kommer til designet. Nå når konkurrentene lager den ene lekre konsept elbilen etter den andre så klarer BMW å komme opp med dette misfosteret her. Det værste er at BMW ikke ser det selv, de holder fast ved at dette designet skal representere BMW sin elektriske fremtid. Lykke til, det trenger dem!!

7-serien sliter med salget, slik det virker på meg så har BMW glemt å bygge skikkelige luksusbiler som flytter grenser slik de gjorde med E32 i 1986 og E65 i 2002 (sistnevnte var tross alt en salgs suksess selv om den var fæl i designet). BMW kan biler som 3-serien, 5-serien, X3 og X5 samt M modellene. Men når det kommer til rene luksusbiler så får dem det rett og slett ikke til lenger. Det hjelper ikke at bilen er proppfull av teknologi når designet hinter om en oppskalert 3-serie. Jeg synes G11 er grise lekker, men om jeg skal se obiektivt på det så ser S klassen ut som en million mens 7-serien ser ut som en....5-serie... Det ikke ikke en dårlig ting, men i ett markdsegment hvor alt handler om å flashe rikdom så gjør ikke 7-serien noen god jobb dessverre. Kom du i en E32, E38 eller E65 når disse var nye så var det liksom ikke tvil om hvor du var i samfunnet . Det skinner tydelig igjennom at BMW er livredde for å trø på tærene til Rolls Royce og deres markeds andeler. 

Alt i alt så har jeg sett BMW i bedre perioder, med bedre produkter. Men de gjør fortsatt veldig, veldig, veldig mye riktig om dagen så jeg depper ikke. Satsningen på fremhjulsdrevene biler er hatet av oss, men har vist seg å være en gedigen økonomisk sukess. Resultatet av ser vi i biler som F90 M5 og 8-serien. Jeg tror 2019 bli spennede, mye nye M modeller samt ny 1-serie og masse annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Nå som 2018 drar seg mot slutten så kan vi vel trygt si at det har vært en variert år for BMW. Noen ting har de rett og slett naila mens andre ting har de gått skikkelig på trynet med. 

Salgsmessig så er dette ett nytt rekord år for BMW, selv om de ikke i 2018 klarte å ta igjen Mercedes og igjen bli verdens største premium produsent. Men forspranget til MB har minket, og neste år med ny X5, ny 3-serie samt at de har begynt å produsere G30 i Østerrike i tilegg for å holde unna etterspørselen (Selv om markedet skifter mer fra sedan til SUV så sliter BMW merkelig nok med å produsere nok 5-serier) så er det håp for BMW sin drøm om å igjen bli størst (hvilket de var sammenhengene fra 2005 til 2016). 

For å ta det posetive:

Nye 3 serien har de rett og slett overgått seg selv med, den kommer til å følge opp suksessesen fra F3x generasjonen. De har på nytt satt standarden alle andre skal få jobbe etter i årene som kommer. 

Nye X5 har de også lykkes helt utrolig bra med. Nydelig bil som overgår alt annet av X5, samt at den ypper mot Cayenne på den ene siden og Range Rover på den andre siden. 

Nye F90 M5, trenger vel ikke å forklare nærmere hvorfor denne er noe av det beste som har kommet fra BMW i 2018. 

M2 Competition. "Gamle M2" fikk ett kort liv pga strengere utslipps krav, men når man trodde en bil ikke kunne bli bedre så har altså BMW klart det med M2 Competition. Dog er den dyrere, med standard M2 så forsvant muligheten til å kjøpe ny M bil til under millionene (Var gøy så lenge det varte)

For ikke å glemme 8-serien. Litt skuffet over at det egentelig bare er en ny 6-serie og ikke en reel S klasse Coupe konkurrent. Men markedet for ultra luksus Couper ligger nede med brukket rygg for for tiden, så BMW gjorde lurt i å gi den en sportslig tilnærming i stede. Må være tiårets vakkreste bildesign, BMW kan virkelig når de vil.

Så til det negative

Verdien på merkevaren BMW synker stadig lengere ned, dette er ett resultat av at BMW gjør mindre utav seg enn før og at konkurrenten i Stuttgart gjør alt riktig der det tells. 

BMW X7 er en designmessig skuffelse, bilpressen er ikke nådig med designet. Dette kan faktisk være nok til at bilen flopper. BMW går etter de andre og skal ha store griller, det blir ikke bra. BMW er flinkest når de går egene veier, når de ser på andre så tryner de i deres egene halvhjertede forsøk. 

BMW Vision iNext får bilpresse, bilentusiaster og de aller fleste som ser den til å grøsse. Ikke fordi det er en elbil men fordi BMW har trynet noe helt jævlig når det kommer til designet. Nå når konkurrentene lager den ene lekre konsept elbilen etter den andre så klarer BMW å komme opp med dette misfosteret her. Det værste er at BMW ikke ser det selv, de holder fast ved at dette designet skal representere BMW sin elektriske fremtid. Lykke til, det trenger dem!!

7-serien sliter med salget, slik det virker på meg så har BMW glemt å bygge skikkelige luksusbiler som flytter grenser slik de gjorde med E32 i 1986 og E65 i 2002 (sistnevnte var tross alt en salgs suksess selv om den var fæl i designet). BMW kan biler som 3-serien, 5-serien, X3 og X5 samt M modellene. Men når det kommer til rene luksusbiler så får dem det rett og slett ikke til lenger. Det hjelper ikke at bilen er proppfull av teknologi når designet hinter om en oppskalert 3-serie. Jeg synes G11 er grise lekker, men om jeg skal se obiektivt på det så ser S klassen ut som en million mens 7-serien ser ut som en....5-serie... Det ikke ikke en dårlig ting, men i ett markdsegment hvor alt handler om å flashe rikdom så gjør ikke 7-serien noen god jobb dessverre. Kom du i en E32, E38 eller E65 når disse var nye så var det liksom ikke tvil om hvor du var i samfunnet . Det skinner tydelig igjennom at BMW er livredde for å trø på tærene til Rolls Royce og deres markeds andeler. 

Alt i alt så har jeg sett BMW i bedre perioder, med bedre produkter. Men de gjør fortsatt veldig, veldig, veldig mye riktig om dagen så jeg depper ikke. Satsningen på fremhjulsdrevene biler er hatet av oss, men har vist seg å være en gedigen økonomisk sukess. Resultatet av ser vi i biler som F90 M5 og 8-serien. Jeg tror 2019 bli spennede, mye nye M modeller samt ny 1-serie og masse annet. 

Betraktninger er alltid spennende og ved slutten av året er det lov å ta en oppsummering.

Er enig i mange av betraktningene dine - også ang 7 serien, dessverre blir den for anonym, la oss håpe LCI vil gjøre noe positivt!

 Men X7 syns jeg ser svært vellykket ut, salgstallene er jo litt tidlig å snakke om ennå.

Inext vil vel bli noe mer moderat, slik at det får gå sin gang, den er jo et par år frem uansett.

1 serien føler jeg alltid har underprestert, la oss håpe den vil gjøre det bedre. Etter 3 serien så er det all grunn til å være optimist, selv om den nye 1 serien vil bli basert på FWD arkitektur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mening er at BMW bygger fantastiske biler, som de har gjort de siste 40+ årene, men at dette ikke er nok i dag. Markedet endrer seg mye hurtigere enn selv BMW klarer å reagere (og BMW er blandt de hurtigste bilprodusentene til å reagere på nye trender). Årsaken er temmelig sammensatt, men den korte versjonen er ny teknologi, massivt fokus på elektriske biler i media og ikke minst store utfordringer med å legge om produksjonslinjene for bilprodusentene (inkl. alt som hører til av leveranser fra underleverandører, economy of scale, øvrig produktsammensetning etc.).

I tillegg kommer en generell moteendring mot SUV'er som spesielt påvirker salget av sedaner. Dette igjen påvirker BMW's tradisjonelle serie-lineup med 3, 4, 5, 6 og 7-seriene. Sedaner (inkl. 2-dørs sedaner) er ganske enkelt ikke spesielt populære i dag og dette påvirker BMW mer enn f.eks VAG som fordeler salget på flere bilmerker (Audi, VW, Skoda og Seat samt sogar Porsche i noen tilfeller). BMW har manglet denne muligheten og nå gjør den seg gjeldende mer enn noen gang.

Det er uten tvil SUV'ene som står for mesteparten av salget i dag, mens tradisjonelle modeller som spesielt 7-serien lider og leverer skuffende salg over hele verden. X7 er ment til å være svaret på denne utfordringen, men som Fredrik 90 er inne på faller ikke det lett vulgære designet i smak (ikke overraskende) og dette er definitivt en utfordring for BMW. Det er med andre ord spesielt X3 og X5 som trekker salget opp for BMW, men hvor lenge?

Fokuset er på elektriske biler. Ikke bare i Norge (selv om Norge stiller i en særklasse), men også i resten av det vestlige Europa samt USA. I Tyskland ser man nå at folk med solid økonomi heller velger en elektrisk bil enn en tradisjonell premium bilmodell. Dette er et mønster som også går igjen i bl.a Norge og USA. Selvfølgelig er dette en motesak, men det er også overgangen fra sedaner/stasjonsvogner til SUV'er.

For BMW og de andre tyske bilprodusentene representerer dette en stor utfordring fordi den endrer de grunnleggende forutsetningene for bilproduksjonen de har i dag. Ikke bare er det et skifte til SUV'er på bekostning av den alminnelige serie-lineup'en (altså 3, 4, 5, 6 og 7-seriene), men i tillegg kommer fokuset på elektriske biler. For ikke å snakke om skiftet fra dieselmotorer til bensinmotorer (som om dette egentlig er bedre i et miljøperspektiv). Summen av dette kan jeg forestille meg er tilnærmet et totalt sammenbrudd for BMW's produksjonsansvarlige og ikke minst markedsavdeling. Det må være en stor utfordring å overbevise markedet om at en 320d med mye ekstrautstyr er bilen man bør velge i dag. For 5-6 år siden solgte en slik bil seg selv mer eller mindre uten markedsføring fra BMW.

Jeg tenker at 2019 blir et temmelig tøft år ikke bare for BMW, men også bl.a Mercedes-Benz, mens VAG tror jeg kortsiktig er bedre posisjonert til å møte utfordringene som kommer iom at de har flere SUV modeller og satser mer på elektriske biler. SUV trenden tror jeg forøvrig er forbigående når "alle" etterhvert har en SUV. Jeg tror at lavere crossovere (altså en mellomting mellom SUV og stasjonsvogn - tenk Audi Allroad med et marginalt høyere karosseri - eller som den nye Audi e-tron) etterhvert vil tvinge seg frem og at dette vil gi nye muligheter for bl.a BMW når det gjelder spesielt tomrommet mellom 3/5-serien og X3/5... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av de som mener at en g31 allrad med ekstra bakkeklaring (gjerne luft som på E klasse allTerrain) er noe markedet etterspør og som bmw hadde tjent på. Audi og MB leverer det.

Er sikker på den hadde sett tøff ut.

Lavserie på x5 og x7 hadde også vært nyttig. Som MB har på GL og ML (ilag med offroadpakka). Tilogmed første A6 Allroad hadde lavgir som tilvalg.

Enig som Fredrik sier at BMW er bra men henger etter på noen områder sammenlignet med utviklingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...