Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

12 timer siden, Saltkjelen skrev:

For første gang i historien synes jeg faktisk Audi har passert BMW hva gjelder design og teknologi.

Seriøst?! Fake eksos, griller som dekker hele fronten og sensorer til ACC og radar som er integrert på en måte så det ser ut som to "vorter" i grillen. Å nei, Audi har en lang vei å gå når det kommer til eksteriør design. Se bare på Q7, den har så rent og klinisk design at den ser ut som en 2009 modell...

Interiøret på de siste Audiene er bra, her er BMW dårligst av alle synes jeg (med unntak av nye 3er og X5). Men som med Mercedes sitt flotte interiør, det er flott helt til du skal leve med bilen i hverdagen. Her er det som i Audi form fremfor funksjon. Etter en helg med nye A6 tidligere i høst så var begge de flotte skjermene fulle av sjenerende fingermerker. Blikket må stadig tas bort fra veien selv for å skru på setevarmen, like komplekst og vanskelig som i Tesla. For ikke å snakke om sittekomforten i setene, tror faktisk jeg sitter bedre i min gamle E34 enn i nyeste A6en. Audi kan bare ikke lage seter.. Vel er interiøret i G30 ganske sørgelig i forhold, men den opplevde kvaliteten er i det minste høy og det er så ergonomisk at det er en drøm å leve med i hverdagen.

Jeg tror ikke noen av dere som skryter så mye av Mercedes og Audi sine "fantastiske" biler egentelig har gjort annet enn å prøvesitte dem hos forhandleren. 

12 timer siden, Saltkjelen skrev:

8-serien - ja, hva skal man si. Noe mer skuffende "high-end"-modell tror jeg det er lenge siden man har sett. Bilen er en kraftig downgrade i forhold til utgåtte 6-serie og fokusområdet er racing fremfor luksus. S-klasse Coupé skyggelegger 8-serie totalt, og kommer til å bli det soleklare valget av de som er i markedet for en luksus-coupé.

Her er jeg dessverre enig med deg.. Jeg tror vi alle hadde høye forventninger når BMW annonserte at de skulle ta i bruk 8 serie navnet igjen. Dette er ingen luksusbil på høyde med S klasse Coupe, dette har rett og slett ikke BMW greie på å bygge lenger. De er alt for redde for å gå i veien for Rolls Royce, og det synes. For å forsvare BMW litt så er som nevnt tidligere luksus Coupe markedet veldig lite og stadig minkene for tiden. Å utvikle en såpass dyr bil for kun å selge rundt 10 000 biler i året globalt er ikke god butikk, kult ja men ikke økonomisk. BMW kommer til å selge dobbelt så mange 8-serie som S Coupe, og til syvende og sist så er det å selge biler BMW lever av. Men da skulle de selvsagt latt 8er navnet ligge for ikke å skape en illusjon og forventning de vet dem ikke kom til å innfri.

12 timer siden, Saltkjelen skrev:

X7 - i mine øyne en kul bilmodell, men her har BMW nok en gang tatt snarveier. Greier du skille interiøret på en X5 og X7? Ikke jeg heller - foruten interiørlisten på dashbordet som har annen design. Som X7-eier ville jeg vært ekstremt skuffet over å ha likt interiør som en X5, men interiørgjenbruket bekrefter vel egentlig ikke noe annet enn at X7 er en 3-seters X5. Skuffende!

Igjen så er jeg enig med deg, X7 viste seg å bli en forlenget X5 akkurat jeg jeg fryktet at den ville bli. Men igjen så vil jeg også forsvare BMW. Ser du på Mercedes GLE (ML) og storebror GLS (GL) så er det akkurat samme story der, helt identiske interiører. Videre så er jo X7 en real teknologi bombe i forhold til GLS som nå begynner å bli ganske gammel (MB har ingen planer om å erstatte den). Dog pluss til GLS som kommer i fullverdig AMG utgave, X7 kommer i Alpina utførelse. Videre se på Lincoln Navigator og Cadillac Escalade, akkkurat samme interiør som modellen som er hakket mindre. Men man kan jo hevde at med disse få konkurrentene så hadde BMW en gylden mulighet til å gjøre noe unikt, men det valgte de altså ikke å gjøre. I stede valgte de å komme med ett gollum av en SUV 👎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Seriøst?! Fake eksos, griller som dekker hele fronten og sensorer til ACC og radar som er integrert på en måte så det ser ut som to "vorter" i grillen. Å nei, Audi har en lang vei å gå når det kommer til eksteriør design. Se bare på Q7, den har så rent og klinisk design at den ser ut som en 2009 modell...

Ja, helt seriøst synes jeg Audi nå ser totalt sett bedre ut enn BMWs alternativer. Ja, fake-eksos kan de spare seg for, men de har ingen utstikkende lykter som kunne stammet fra en hvilken som helst japaner, rotete linjeføring hit og dit og besudling av designelementene sine. Ja, noen av modellene er akk så kjedelig, men oser i langt større grad enn BMW.

6 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Interiøret på de siste Audiene er bra, her er BMW dårligst av alle synes jeg (med unntak av nye 3er og X5). Men som med Mercedes sitt flotte interiør, det er flott helt til du skal leve med bilen i hverdagen. Her er det som i Audi form fremfor funksjon. Etter en helg med nye A6 tidligere i høst så var begge de flotte skjermene fulle av sjenerende fingermerker. Blikket må stadig tas bort fra veien selv for å skru på setevarmen, like komplekst og vanskelig som i Tesla. For ikke å snakke om sittekomforten i setene, tror faktisk jeg sitter bedre i min gamle E34 enn i nyeste A6en. Audi kan bare ikke lage seter.. Vel er interiøret i G30 ganske sørgelig i forhold, men den opplevde kvaliteten er i det minste høy og det er så ergonomisk at det er en drøm å leve med i hverdagen.

BMWs iDrive-system er helt overlegent, men så stopper det også stort sett der for BMW om dagen. Fingermerker finner man over alt i BMWs interiør også, nå som iDrive-skjermen er touch og instrumentpanelene ikke lenger har visir. Har du sett de nye lysbryterne i G05/G20 etc.? Snakk om tungvint løsning. 

At BMW er spesielt mye bedre enn Mercedes tviler jeg stort på. Jeg trenger vel ikke nevne de tidligere plastikkflausene som er diskutert side opp og side ned, men jeg tenker disse to filmene illustrerer ting godt. Det er mulig dette er en drøm, men det er ikke en god en.

 

6 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg tror ikke noen av dere som skryter så mye av Mercedes og Audi sine "fantastiske" biler egentelig har gjort annet enn å prøvesitte dem hos forhandleren. 

Jeg har både kjørt nye E-klasse, sittet på og vært taxi-passasjer et utallige ganger. Jeg har ikke nevneverdig mye å utsette på den opplevde kvaliteten. Ingen skrangling av interiøret har det vært i noen av bilene heller.

6 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Her er jeg dessverre enig med deg.. Jeg tror vi alle hadde høye forventninger når BMW annonserte at de skulle ta i bruk 8 serie navnet igjen. Dette er ingen luksusbil på høyde med S klasse Coupe, dette har rett og slett ikke BMW greie på å bygge lenger. De er alt for redde for å gå i veien for Rolls Royce, og det synes. For å forsvare BMW litt så er som nevnt tidligere luksus Coupe markedet veldig lite og stadig minkene for tiden. Å utvikle en såpass dyr bil for kun å selge rundt 10 000 biler i året globalt er ikke god butikk, kult ja men ikke økonomisk. BMW kommer til å selge dobbelt så mange 8-serie som S Coupe, og til syvende og sist så er det å selge biler BMW lever av. Men da skulle de selvsagt latt 8er navnet ligge for ikke å skape en illusjon og forventning de vet dem ikke kom til å innfri.

Prisen BMW tar for en 8-serie tilsier i hvert fall at dette er en luksusbil. En M850i koster fra kr. 1.756.600,-, mens en Mercedes S560 Coupé koster kr. 1.804.900,-. Jeg tviler stort på at BMW kommer til å selge dobbelt så mange 8-serier som S Coupé. Skulle jeg handlet meg en luksus-coupé hadde jeg utvilsomt kjøpt meg en S Coupé, alternativt en utgått 6-serie.

Til slutt vil jeg tilføre at de par-tre siste årene har vært direkte triste for BMWs del, noe som selvfølgelig er veldig synd!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Seriøst?! Fake eksos, griller som dekker hele fronten og sensorer til ACC og radar som er integrert på en måte så det ser ut som to "vorter" i grillen. Å nei, Audi har en lang vei å gå når det kommer til eksteriør design. Se bare på Q7, den har så rent og klinisk design at den ser ut som en 2009 modell...

:whistle:

img_8486.jpg?quality=80&strip=all&w=800&

m850-79-1024x683.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Saltkjelen skrev:

Ja, helt seriøst synes jeg Audi nå ser totalt sett bedre ut enn BMWs alternativer. Ja, fake-eksos kan de spare seg for, men de har ingen utstikkende lykter som kunne stammet fra en hvilken som helst japaner, rotete linjeføring hit og dit og besudling av designelementene sine. Ja, noen av modellene er akk så kjedelig, men oser i langt større grad enn BMW

Ja det er jo da en høyst inviduell sak, smaken er som baken som det heter. De utstikkende baklyktene synes jeg er en tøff detalj, følger med tiden. Var jo til en hvis grad utstikkende baklykter på F10en også. Du har den lille vingen helt uti kanten som helt klart er der av aerodynamiske grunner

34B7FC27-6C31-4827-995F-D8F96209629A.jpeg.bf004034e6377f47bc600497929c9d6c.jpeg

2 timer siden, Saltkjelen skrev:

At BMW er spesielt mye bedre enn Mercedes tviler jeg stort på. Jeg trenger vel ikke nevne de tidligere plastikkflausene som er diskutert side opp og side ned, men jeg tenker disse to filmene illustrerer ting godt. Det er mulig dette er en drøm, men det er ikke en god en.

 

Jeg har både kjørt nye E-klasse, sittet på og vært taxi-passasjer et utallige ganger. Jeg har ikke nevneverdig mye å utsette på den opplevde kvaliteten. Ingen skrangling av interiøret har det vært i noen av bilene heller.

Jada, sånne videoer finner du om Mercedes også.

Det jeg mener er at du åpenbart ikke har kjørt disse bilene nok til å skjønne hva jeg mener. En prøvetur rundt kvartalet, er da ikke nok til å fortelle hvordan en bil er. Å ta taxi tur i en eller sitte på blir vel også litt vagt å argumente med. Jeg regner ikke med du sitter og rykker og klemmer på interiøret når du sitter på? Jeg er selv uhyre opptatt av kvalitet, bruker mye tid på å forske på dette. Når jeg har leiebil så ber jeg ofte om å få biler som jeg er nyskjerrig på, da ofte BMW sine nærmeste konkurrenter. Jeg har de siste årene tilbakelagt ett brukbart antall tusen kilometer i hovedsakelig E klasse og C klasse. Samt en jævlig artig A45 AMG jeg hadde til låns noen uker i sommer. Skuffende mye plast til å være ett AMG produkt, det ser bra ut men føles ikke sånn. Greia er den at når du kjører bilen over tid så kommer du litt "under huden" på den. Lærer dens "quirks and features" som Doug Demuro ville sagt. 

Hadde en E200 AMG til låns en helg da de ville prøve å omvende meg. Rett foran meg fant jeg denne glipen mellom to paneler, prøv å finn det i en G30!

FD31822F-4526-468D-B13B-B4A111FAEAEC.thumb.png.c6cc9b618f3cbac09f06c94e254ffc7e.png

Leide en E350d hos Sixt i Tyskland, da var ikke glipa der. Men sjekk overgangen på den nedre vinduslista mellom fordøra og bakdøra. Kvalitet sa du?

EAAE8938-E591-4207-93F8-A8C7F281C274.thumb.jpeg.827a4359e3c8e0886275cf29fbb5ba33.jpeg

Jeg tror du ville blitt særdeles skuffet om du kjøpte deg en Mercedes, men for all del. Etter å ha sett mye av det du skriver siste tiden så er det kanskje på tide at du prøver noe nytt, virker som du har gått litt lei av BMW? Ikke farlig å prøve noe nytt, jeg var jo selv innom Audi. Men kom fort tilbake da jeg skjønte at gresset ikke var grønnere på den andre siden. Hjelper heller ikke at Audi har bra interiør når de har girkasser som er laget av plastikk og elektronikk som går i oppløsning. For ikke å snakke om motorene, de er ingenting mot tilsvarende BMW motorer. Det er så mye mer ved en bil enn måten blinklys hendler operer på eller måten interiørlister er festet på. Basert på mine reelle erfaringer så vil jeg påstå at Mercedes har større utfordringer med material kvaliteten enn hva BMW har. Audi gjør en bra jobb her, men ikke bedre enn hva BMW presterer. Så får man heller ha ulike meninger og opplevelser med de forskjellige bilene.

3 timer siden, Saltkjelen skrev:

Prisen BMW tar for en 8-serie tilsier i hvert fall at dette er en luksusbil. En M850i koster fra kr. 1.756.600,-, mens en Mercedes S560 Coupé koster kr. 1.804.900,-. Jeg tviler stort på at BMW kommer til å selge dobbelt så mange 8-serier som S Coupé. Skulle jeg handlet meg en luksus-coupé hadde jeg utvilsomt kjøpt meg en S Coupé, alternativt en utgått 6-serie.

Ja BMW har helt klart ikke gjort det enkelt for seg selv når de har priset 8-serien. Men jeg tror den sportslige tilnærmingen vil gjøre bilen mer attraktiv enn den nå sterkt aldrene S Coupe. Problemet med S Coupe er at den er litt satt, 8ern byr både på grei luksus, teknologi og sportslige egenskaper. Skulle jeg handlet meg luksus Coupe så hadde jeg valgt Bentley Continental 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Det jeg mener er at du åpenbart ikke har kjørt disse bilene nok til å skjønne hva jeg mener. En prøvetur rundt kvartalet, er da ikke nok til å fortelle hvordan en bil er. Å ta taxi tur i en eller sitte på blir vel også litt vagt å argumente med. Jeg regner ikke med du sitter og rykker og klemmer på interiøret når du sitter på? Jeg er selv uhyre opptatt av kvalitet, bruker mye tid på å forske på dette. Når jeg har leiebil så ber jeg ofte om å få biler som jeg er nyskjerrig på, da ofte BMW sine nærmeste konkurrenter. 

Artig å se at jeg kun har rattet en E-klasse en prøvetur rundt kvartalet, godt du har oversikten. Jeg sitter naturligvis ikke å rykker og klemmer på interiøret i en bil jeg kjører eller sitter på. Med all respekt å melde - jeg antar ikke du gjør det heller? Jeg har heller aldri sagt en E-klasse er feilfri (ref. ulyder og plastikk), men at G30 5-serie er en helt annen verden, en sann fryd og en våt drøm er virkelig ikke tilfellet. G30 har kritikkverdige forhold en 5-serie anno 2018 burde vært foruten, og det tror jeg de fleste som er over gjennomsnittet opptatt av detaljer og finesser kan si seg enig i.

Sitat

Hadde en E200 AMG til låns en helg da de ville prøve å omvende meg. Rett foran meg fant jeg denne glipen mellom to paneler, prøv å finn det i en G30!
[glippebilde]

Den tydeligvis utbedrede glippen er like flau som det upolstrede hanskerommet de første G30ene fikk. Heldigvis har både BMW og Mercedes utbedret slike flauser.

Sitat

Men sjekk overgangen på den nedre vinduslista mellom fordøra og bakdøra. Kvalitet sa du?
[bilde av en utvendig list]

Ja, for dette kan ikke ha vært en skadet dør som er byttet og ikke finjustert eller tilsvarende?

Sitat

Jeg tror du ville blitt særdeles skuffet om du kjøpte deg en Mercedes, men for all del. Etter å ha sett mye av det du skriver siste tiden så er det kanskje på tide at du prøver noe nytt, virker som du har gått litt lei av BMW? [...] Basert på mine reelle erfaringer så vil jeg påstå at Mercedes har større utfordringer med material kvaliteten enn hva BMW har. Audi gjør en bra jobb her, men ikke bedre enn hva BMW presterer. Så får man heller ha ulike meninger og opplevelser med de forskjellige bilene.

Nå har jeg heldigvis ingen planer om å kjøpe bil med det første (i så fall er det en i3S 120ah), men takk for omtanken. Jeg er ikke lei av BMW, men jeg er lei av at BMW har blitt dårligere på alt for mange punkter. I familien har det i alle år vært et overflod av diverse BMW, Mercedes og Range Rovere. Vi kan overhodet ikke kjenne oss igjen i manglende kvaliteter på tidligere E-klasser, S-klasser, SLK 55 AMG eller AMG GT S, ei heller har det vært nevneverdig å nevne om diverse BMWer - alt fra 1-, 3-, 5-, 7-serie og X5. 

Sitat

Ja BMW har helt klart ikke gjort det enkelt for seg selv når de har priset 8-serien. Men jeg tror den sportslige tilnærmingen vil gjøre bilen mer attraktiv enn den nå sterkt aldrene S Coupe. Problemet med S Coupe er at den er litt satt, 8ern byr både på grei luksus, teknologi og sportslige egenskaper. Skulle jeg handlet meg luksus Coupe så hadde jeg valgt Bentley Continental 👍

Nå er det vel en vesentlig prisforskjell mellom en 8/S og Continental, men ja, jeg er helt enig. 

BMW er best, og Mercedes og Audi er søppel - sånn, da er vi vel enige? :D (for ordens skyld; les setningen med en god dose humor).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er mye trist fra både audi, Mercedes og BMW fortida, men av det jeg personlig har erfart er det mercedes, og da særlig interiøret i dem som skuffer mest.

Hadde bla. en ny glc350e på lån. Joda, ved første øyenkast så jo dette greit ut. Skinnende pianolakk og lufteventiler i lettmetall. Jeg fant fort ut at hele interiøret i realiteten var av ekkel, knirkende plastikk. Godfølelsen var helt fraværende.

Uvitende folk snakker om hvor imponerende interiør de får i Mercedes om dagen, selv i de mindre bilene som a og b klasse. Det er skremmende hvor lettlurte vi har blitt. Det er ikke gull alt som glitrer. 

Da synes jeg faktisk at det ærlige interiøret i en 1- serie msport er mye mer attraktivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Artig å se at jeg kun har rattet en E-klasse en prøvetur rundt kvartalet, godt du har oversikten. Jeg sitter naturligvis ikke å rykker og klemmer på interiøret i en bil jeg kjører eller sitter på. Med all respekt å melde - jeg antar ikke du gjør det heller? Jeg har heller aldri sagt en E-klasse er feilfri (ref. ulyder og plastikk), men at G30 5-serie er en helt annen verden, en sann fryd og en våt drøm er virkelig ikke tilfellet. G30 har kritikkverdige forhold en 5-serie anno 2018 burde vært foruten, og det tror jeg de fleste som er over gjennomsnittet opptatt av detaljer og finesser kan si seg enig i. 

Jeg har IKKE sagt at G30 er en annen verden. Jeg har derimot, basert på egene erfaringer men også hva jeg har hørt rundt hevdet at den er ett par hakk bedre. Ikke på høyde med F10, og langt unna kvaliteten man fikk i E39 og E34. G30 har ikke noe mer kritikk verdige forhold enn andre biler anno 2018. Jeg skal være enig i at enkelte ting kunne vært gjort annerledes, men alt i alt så er det overkommelig. Vi er i en periode nå hvor bilprodusenter skal tjene mest mulig penger, da dukker det opp løsninger som ikke alltid er like bra. Jeg vil hevde at han som kjøpte seg ny E39 i 1998 fikk veldig mye mer kvalitet for pengene enn han som kjøpe seg ny G30 i 2018. Synd, men sånn er nå altså realiteten. 

1 time siden, Saltkjelen skrev:

Ja, for dette kan ikke ha vært en skadet dør som er byttet og ikke finjustert eller tilsvarende?

Det tviler jeg egentlig på, den hadde kun gått rett over 3000 km. Det er dette jeg digger med Sixt, du får så godt som nye biler med masse utstyr og motor. G30en jeg leide i August hadde gått 5000 km 👍

1 time siden, Saltkjelen skrev:

BMW er best, og Mercedes og Audi er søppel - sånn, da er vi vel enige? :D (for ordens skyld; les setningen med en god dose humor).

Selvfølgelig er BMW best, er det ikke derfor vi alle sverger til merket gang på gang 😉 Neida, det er mye BMW kunne vært bedre på. Noe av det tok jeg opp på forrige side her. Men jeg synes BMW får ufortjent mye pepper av og til, for ting som egentelig ikke er så unormalt. BMW må følge med tiden og tjene penger, skulle de bygge bilene sine slik de gjorde på 90 tallet mens alle andre sparer inn på kvaliteten så hadde de gått konk.

Jeg liker veldig godt gamle biler, men jeg liker også veldig godt nye biler. Å hevde at BMW ikke lenger kan bygge biler med en dose karakter og sjel er latterlig. Å hevde at dagens BMWer ikke har kjøredynamikk som fokus er direkte feil, det finnes vel ikke noe merke som har tatt bedre vare på DNAet sitt enn BMW. Drit i blinklyshendler og måten interiøret er designet på, en BMW føles fortsatt som en BMW på veien. Jeg synes BMW fortsatt bygger gode biler, selv om de var bedre før. De vinner stort sett de tester de deltar i, de vinner priser for motorene sine, de blir ofte omtalt for å sette standarden, de driver fortsatt med motorsport og de klarer fortsatt å bygge inn sportslig BMW DNA i hver eneste bil de bygger. Om de så bygger en 7 seters "minibuss", så kjører den som en 7 seters familiebil aldri før har kjørt. Folk syter over at en 330i ikke lenger er en 3 liter og at 740d bare er en 3 liter. Vel, dette har BMW drevet med siden tidlig 80 tall med E23 745i, så det er ikke nå nylig at BMW tukler med modellbetegnelsene. Folk klager over at BMW hiver M logoer på biler som ikke er  M biler, at M Performance vanner ut M merkevaren. Har man da glemt M535i eller M635? Synes vi skal være glade for at BMW ikke er konk, men at de fortsatt produserer deler til de gamle modellene slik at disse kan leve evig. De tviholder på bakhjulstrekk som basis i de viktige modellene og de viser med f eks I8 at fremtiden ikke behøver å være kjedelig. Du får fortsatt kjøpt en liten lett todørs Coupe med rekkesekser, manuell og bakhjulstrekk. Du får i pose og sekk i nye M5 hvor du med ett knappetrykk kan velge mellom det beste fra to verdener, firehjulstrekk eller bakhjulstrekk. BMW holder liv i legendene sine, motorene de er kjent for og kjøreegenskapene. 

I stede for å syte å klage hver gang BMW kommer med noe nytt så får vi heller fokusere på de posetive tingene. Egentelig så spiller det fuck all om jeg liker X7 eller ei, jeg har ikke råd til en slik bil uansett og da er min mening totalt verdiløs. Nå får vi bare håpe at den tilspissede konkurransen kan hjelpe BMW med å bli enda bedre. Hvis ikke, så er det bare å bytte til ett annet merke. Verre er det ikke 😀

Og med det så hiver jeg inn håndkle i denne debatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om man ikke har råd til en flunkende ny X7 så synes jeg at folkets mening likevel må bety noe, det kan jo hende man blir annenhånds eier etter prisen har falt litt. BMW er avhengig av disse kjøperne også. Jeg tror vi stort sett liker BMW best og at BMW tilbyr den beste totalpakken. Men det må være lov å kritisere åpent om kritikkverdige detaljer i de nye bilene. :) Jeg liker X7, Z4 og jeg liker 8-serien. Nye X5 var fin på bilder, men etter å ha sett den live må fronten vokse på meg. Jeg tok meg i å like nye X4, selv om taklinjen på den gamle er finere. Ingenting revolusjonerende noen steder, men absolutt fine biler. Så kommer Audi E-tron GT, Porsche Mission E og Tesla Roadster snart... BMW har en råkul i8, men den er noen år. Kanskje vi bare har for høye forventninger? 🤷‍♂️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Marius2002 skrev:

Selv om man ikke har råd til en flunkende ny X7 så synes jeg at folkets mening likevel må bety noe, det kan jo hende man blir annenhånds eier etter prisen har falt litt. BMW er avhengig av disse kjøperne også. Jeg tror vi stort sett liker BMW best og at BMW tilbyr den beste totalpakken. Men det må være lov å kritisere åpent om kritikkverdige detaljer i de nye bilene. :) Jeg liker X7, Z4 og jeg liker 8-serien. Nye X5 var fin på bilder, men etter å ha sett den live må fronten vokse på meg. Jeg tok meg i å like nye X4, selv om taklinjen på den gamle er finere. Ingenting revolusjonerende noen steder, men absolutt fine biler. Så kommer Audi E-tron GT, Porsche Mission E og Tesla Roadster snart... BMW har en råkul i8, men den er noen år. Kanskje vi bare har for høye forventninger? 🤷‍♂️

Godt poeng og det slår meg at hvis man skreller vekk den skinnende overflaten med moderne design og teknologi fremsto gamle modeller som f.eks W124/W126 og E34/E38 som langt mer gjennomførte vedr. bygge/interiørkvalitet. Dagens biler er helt klart bygget til en pris mye mer enn hva de gamle bilmodellene var.

Hele idéen med fake eksos er jo for å spare penger for bilprodusentene og når man tenker på hvor mye klager det har kommet fra bilkjøpere og entusiaster pga. fake eksos er det ganske utrolig at spesielt de tyske premium bilprodusentene fortsetter med dette. Den økonomiske gevinsten må være kjempestor. Selv Porsche har begynt med delvis fake eksos på den nye 911'en. Hva blir det neste... at selv Ferrari begynner med fake eksos? :(

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppsummert skinner det vel gjennom at alle bilprodusenter lever under ekstreme kostnadsbesparelser (som alle som lager noe egentlig gjør nå i 2018 og sikkert de 10 neste årene)

I tillegg øker kravene til at det skal se eksklusivt ut. Print ut fancy interiørpanel, og klistre dem på med tape. Sånn er bilbransjen nå. Folk går ikke inn i materien slik som oss 1% som virkelig liker bil. Det skal bare se bra ut og bilen byttes inn etter 4 år. Dette VET bilprodusentene.

Er derfor jeg gang på gang sier at tiden med e39 og e38....DA var bmw på topp kvalietsmessig og også fremdeles nærheten uten datasystemer og el.styring. moderne nok til å leve med, og ikke som en gammal e12. Nei...jeg rikker meg ikke fra den æraen om det smalt! Alt nytt nå får jeg mindre og mindre interesse for. Men om jeg hadde hatt penger hadde det nok likevel stått en g31 alpina hjemme 😇

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Tony Soprano skrev:

Nesten så man har lyst å handle E38 eller en E39 etter å ha lest tråden 😊

På en måte, men man kan jo ikke skru tiden tilbake. Selv om disse modellene var fantastiske kvalitetsmessig er de gamle nå. Det som imidlertid er et faktum er at en eier av f.eks E39 da modellen var i produksjon sannsynligvis var mer tilfreds med bilen enn en eier av dagens 5-serie er. Han fikk ihvertfall mer kvalitet for pengene.

Det samme kan man faktisk argumentere for når det gjelder klær, møbler, hifi (hvis vi ser bort fra alle fordelene digital teknikk gir oss) og det meste annet som er arbeidsintensivt å produsere. Spesielt klær har blitt skikkelig bruk & kast de siste 10 årene med mindre man er villig til å betale for skreddersøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Fredrik said:

Hele idéen med fake eksos er jo for å spare penger for bilprodusentene og når man tenker på hvor mye klager det har kommet fra bilkjøpere og entusiaster pga. fake eksos er det ganske utrolig at spesielt de tyske premium bilprodusentene fortsetter med dette. Den økonomiske gevinsten må være kjempestor. Selv Porsche har begynt med delvis fake eksos på den nye 911'en. Hva blir det neste... at selv Ferrari begynner med fake eksos? :(

Besparelsen ved en slik løsning på eksosen kan ikke være allverden, men summen av alle småting som det lages billigere løsninger på blir stor. Dette gjøres som nevnt over i nær sagt alle bransjer i dag. Designere/ingeniører kommer opp med et produkt de er fornøyd med, så kommer blårussen inn - Flott dette her, men dere må kutte kostnadene med 10% før det går i produksjon.
Da er det bare å begynne å lage enklere/billigere løsninger der det er mulig. Vil tro at det kun er mindretallet (entusiastene) som i det hele tatt legger merke til at eksosen er "fake".
En 8-serie er det vel i hovedsak bare entusiaster som handler, men om man har lyst på en 8-serie vil jeg tro det er svært få som trekker seg pga. løsningen på eksosutløpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...