Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

25 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Oh yes, de kommer til å bli større de også. Smakløst spør du meg!

Mindre elegant og på kanten til å bli vulgært. Men virkeligheten ser gjerne bedre ut enn på bilder, la oss håpe det kan være akseptabelt i RL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Ron Jeremy skrev:

Mindre elegant og på kanten til å bli vulgært. Men virkeligheten ser gjerne bedre ut enn på bilder, la oss håpe det kan være akseptabelt i RL.

Jeg tipper det blir litt som med Bangle designet. Vi kommer til å hate det de første åra, men etterhver som vi blir vant til bilene så går det sikkert over. Når dette er sagt så har alltid S klassen vært vulgær (bortsett fra den generasjonen fra rundt 2000, den ser ut som en Huyndai). I denne klassen skal det være litt vulgært. Rolls Royce Phantom er ingen vakker bil, men den utstråler penger så det holder. G11 LCI ser litt mer ut som en million dollar nå enn hva den gjord før. Men pent er det overhode ikke, tiden med vakkert men konservativt bildesign (F10 f eks) er forbi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Store frontgriller kommer definitivt til å gå over iom at elektriske biler ikke har dette og det heller ikke er teknisk nødvendig på moderne konvensjonelle biler. Jeg tenker at dette for bl.a BMW er et forsøk på å gjøre seg interessant i et bilmarked som er under kraftig endring. Ikke bare teknologien endres, men også bilens design - og her er jeg helt enig med Lasse @Ron Jeremy i at BMW virker nærmest desperate (ikke kun BMW, men stort sett alle de tradisjonelle premium bilprodusentene) og sliter med identitetsproblemer.

På den annen side klandrer jeg egentlig ikke BMW for å spille med de beste kortene de har. De forsøker å forsterke deres etablerte identitet så mye som mulig før de etterhvert vil bli tvunget til å bygge mer strømlinjeformede modeller som passer bedre med tiden vi lever i (altså ikke retro 50-talls design som bl.a den nye X7'en har) og ikke minst drivstofføkonomisk. BMW og de andre tradisjonelle bilprodusentene satser dypest sett på at mange av deres kjøpere er såpass konservative at de heller vil ha biler som ser klassiske ut enn moderne. Jeg skal ærlig innrømme at jeg hadde forventet mer av BMW i 2019. De hadde relativt sett mer moderne bilmodeller den gangen E31, E34, E36 og E38 var på markedet. Hva har skjedd? 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er iallfall sikkert, utfasingen av griller som mange spår har iallfall ikke noe med elektriske drivlinjer å gjøre. Når en Ford Sierra klarte seg mer eller mindre uten grill i 1984 så klarer en bil i 2019 seg også uten grill. Nettopp derfor dette med aktive griller som lukker seg, de aller fleste biler har dette i dag i en eller annen form. Grill er og blir ett design element, jeg tror ikke disse vil forsvinne med det første.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler ikke kun om grillen, men også hele frontarealet og hvordan dette er utformet. Porsche 911 har heller ingen grill foran (av opplagte årsaker), men det hadde heller ikke Porsche 928 i 1977 da den kom på markedet selv om den hadde en stor V8 bensinmotor over forakselen. Hvorfor? Fordi begge bilene skulle være så aerodynamiske som overhode mulige for å ha en høy topphastighet (impl. økonomiske/effektive).

Porsche 924 fra 1976 er et godt eksempel på dette (den hadde heller ingen frontgrill) og den modellen var relativt revolusjonerende på dette området da den kom på markedet. Selv med kun 125 HK klarte den 201 Km/t, mens den samtidige BMW E21 som også hadde 125 HK kun klarte 180 Km/t som best. Forskjellen lå først og fremst i aerodynamikken der BMW'en med sitt tradisjonelle 60-70-talls boksdesign lå langt etter Porsche.

Hvorfor skal BMW i det hele tatt ha en fysisk grill i dag når dette ikke er teknisk nødvendig for moderne motorer? Det handler utvilsomt om design, men på en dum måte etter min mening. BMW er ganske enkelt ikke on the edge designmessig og dette er skuffende... :(

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Fredrik skrev:

BMW er ganske enkelt ikke on the edge designmessig og dette er skuffende... :(

Akkurat dette er jeg helt enig i. Det er få modeller som sitter designmessig om dagen fra BMW. Det er noe rart med G11/G12 LCI. Det er liten tvil om at grillen er vulgær, men det er et eller annet som gjør at jeg synes bilen virker interessant. Den passende beskrivelsen for G11/G12 LCI må være at den er styggpen. Dog forstår jeg virkelig ikke fascinasjonen blant utstikkende baklykter som ikke samsvarer med bilens design. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Walkabout skrev:

Gi meg en pre-LCI F12 M6 med virtual cockpit, NBT og LCI ratt, så har vi kanskje (imaginært) det beste BMW kan by på nå :) 

La oss toppe det med en F06 i tillegg!

Jeg savner konsepter som M1 Hommage, Concept CS fra 2007 og tilsvarende. Her var BMW virkelig på rett spor hva gjelder design - og bilene ser moderne ut den dag i dag!img02pop.jpg?itok=9kBeGeBM

tmzg6xnbvrs48m8hq6yn.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, awt skrev:

Jeg liker designretningen BMW tar med tanke på både 7-serie LCI og X7. Supra-BMW-en synes jeg derimot ikke er vellykket, og alt er liksom litt for mye.

Japanerne har en lei tendens til å gjøre et godt utgangspunkt svært rotete med masser av linjer i hytt og gevær, det være seg Honda, Lexus, Toyota, Mitsubishi. Mazda er vel de eneste jeg har sansen for egentlig, både med tanke på deres uavhengighet til andre bilmerker, deres egne filosofier og tankemåte, men også produktene de lager. Og det kommer fra en som er vokst opp i en Mitsubishi-familie.

Unntaket som bekrefter regelen er vel LC500h, og senest LC convertible concept;

Beklager ikke-BMW-relatert stoff her, og en kan si mye om Lexus sitt design, men DETTE er lekkert.

pic

 

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...