Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

7 timer siden, Saltkjelen skrev:

Ja, skylapper sa jeg - eieren av både diesel- og elbil. ;)

Å hevde at BMW har liten tro på elbiler viser i beste fall mangel på kunnskap. Det er greit å hate elbiler, men man kan da i det minste forholde seg til fakta. BMW kommer de neste årene med flere rene elbiler, og elektrifiseringen deres er forskjøvet fra 2025 til 2023. Om man fortsatt mener at BMW har liten tro på elektriske biler - ja, da har man skylapper. Hybridbiler er enn så lenge en melkeku for bilfabrikantene med drivlinjer fra to verdener og dertilhørende dobbelt opp med ting som kan ryke.

Hvorfor tror du Frölich sier dette? “From what we see, BEVs are for China and California and everywhere else is better off with PHEVs with good EV range”. Det er naturligvis fordi BMW tjener mest penger på å holde liv ICE motoren, og spesielt PHEV med dobbelt opp av ting som kan gå galt, så derfor ønsker man å melke markedet mens det ennå er liv laga.   

https://apnews.com/cdae456e8c1948e5b7f01c602eda23dc

https://jalopnik.com/bmw-ceo-steps-down-after-a-too-cautious-strategy-loses-1836147994?fbclid=IwAR39oZripnbHrr_Dt0xGBSUCx5jSIs4lyT4uHheTHU25JZfQAWcdFGACroE

https://www.teslarati.com/bmw-new-ceo-could-revive-evs-amid-tesla-model-3-assault/

https://electrek.co/2019/06/25/bmw-accelerates-electric-car-plans-new-ev-concepts/

https://www.bmwblog.com/2019/02/26/rolls-royce-ceo-electrified-model-coming-this-decade/

https://www.bmwblog.com/2019/04/12/rumor-upcoming-rolls-royce-ghost-to-get-all-electric-version/

Ja men det er greit det Saltkjelen, nå skal jeg forholde meg til fakta. Nå har nettopp Audi lansert sin E-tron, nesten samtidig kom Mercedes med sin EQC. Fra før hadde vi både Jaguar I Pace og Model X. Men jeg ser ikke BMW noen vei? Tenker du på IX3, den som tydeligvis kommer med bakhjulsdrift? Eller tenker du på iNext som kommer i 2021...ergo alt for sent? Siden 2012 så har Tesla, en liten pissemaur spytta ut helelektriske sedaner i stor stil. Men jeg ser ikke BMW noen vei her heller? BMW har i mellomtiden utviklet en ny 3-serie, men den ble ikke elektrisk. Det hadde skapt bølger det, en helelektrisk 3-serie som matcher Tesla. Jeg skjønner at det er vanskelig å lage en elbil ut av en fossilbil, men her hadde de altså muligheten helt fra bunnen av. Audi lanserte nettopp sin E-Tron GT konsept, så ikke noe like spennende fra BMW etterhva jeg kan huske? I4 kommer sikkert etterhvert, men den er det jo ingen som har sett noe til.   Det jeg ser er en liten og rar, men for all del veldig gjennomført elbil fra BMW som nå begynner å miste litt nyhetens interesse. I3 kom på markedet i 2014, og har hengt med veldig bra til nå. Men den viser jo ikke på noen måte hvor BMW vil videre, den viste hvor BMW ville i 2015.. BMW har blitt akterutseilt når det kommer til elbiler, og det fremstår for meg som at de ikke har helt troa på dette. Det dem fortsatt har troa på, er som du selv sier i fossilbiler og hybrid. For det er her de kan tjene cash, mye cash! De hadde jo vært idioter om de ikke gikk der pengene ligger. Se på Tesla, de blir hold i kunstig koma av naive og godtroende investorer med alt for mye penger.

Så BMW sin senere elbil satsing er halvhjertet, som så mye annet fra dem nå om dagen. Se på X5 45e, den kommer med en rekkevidde på 75 km som er bra. Enkelt sier Mercedes, da lanserer vi neste GLE hybrid med 100 km rekkevidde...inn your face BMW. Før når BMW lanserte nye biler, så la de lista. Når de lanserte f eks F10, eller I3 for den saks skyld. Her har dere vår nye modell, så når har dere (Audi og Mercedes) noe å jobbe etter i årene som kommer. Slik er det ikke lenger på det som er hot nå, tenker da på elektrifiserte kjøretøy. Okei, BMW nailer fortsatt de segmentene som de har hatt taket på i alle år. Tenker da på de helt ultra tradisjonelle bilene med diesel og bensinmotorer. Men de begynner å slippe litt der også, nye 1-serie er for tam i forhold til konkurrentene, 8-serien er egentelig bare en ny 6-serie, M8 kunne vært mer hardcore (ref AMG GT 63S 4 door). Mercedes hadde ikke mye trøbbel med å overgå X7 med sin nye GLS, og atpåtil få medieoppmerksomhet for det. Noen sitter og styrer inne i BMW som ikke vil merkenavnet eller organisasjonen godt, for BMW sin merkevare har stupt i verdi de senere årene. 

Men alt er ikke bare svart heldigvis. Før så kjøpte man en BMW fordi man ville ha det ypperste, man ville ha den beste teknologien blandet sammen med ledende kjøreegenskaper, god design og ypperlig kvalitet. Det får man fortsatt, men da må man velge tradisjonelt og gammeldags. Da må man velge en 3-serie, 5-serie, X5, 7-serie med ren diesel eller bensin motor. Skal man ha det som skal være fremtiden, ja da finnes det andre leverandører som tilbyr bedre og mer fremtidsrettede løsninger enn BMW. 

Så skylapper eller ei, det er bare sånn jeg ser BMW fra forbrukerens ståsted. Det hjelper ikke å lese seg opp, for da leser man bare om modeller som konkurrentene allerede har på markedet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IX3 kommet med 4 hjulstrekk, IKKE RWD! 

Fikk det bekreftet offisielt for 30 min siden. En Mail er sendt ut.

Videre, den får hengerfeste, samt 40 mils rekkevidde. Samtidig er det verdt å understreke, dette er ekte X-drive og ikke systemet som er i 225Xe og kommende X1 hybrid.

 

@ fredrik90, du nevner Audi gt etron, dette er en direkte konkurrent til i4 med over 60 mils rekkevidde. Denne har 5 generasjon i, så nå er «vi» på Tesla nivå.

En siste ting, du nevner å tjene penger. Det er nettopp derfor BMW og de andre tyske ikke har hoppet ombord, elbil blir stort sett solgt med tap, dessuten er det for lite batterier i verden, denne industrien er ikke stor nok ennå. Denne kombinasjonen betyr PHEV og få elbiler ned lave volum. Derfor blir det mye røyk uten ild, Rom ble ikke bygget på en dag 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Fredrik skrev:

Nei Nei Nei...

Orker ikke engang å begynne å ta i det fanatiker tullet der. De gode poengene og den fornuftige diskusjonen drukner i fanatisme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Fredrik skrev:

Interessant, men lite nyansert artikkel selv om det finnes noen gode poeng der. Agendaen til dette nettstedet er åpenbar, og jeg finner det merkelig at ikke en eneste annen bilprodusent enn Tesla er nevnt som "motstykke" til BMW. Om artikkelforfatter er så negativ til disse uttalelsene og finner de så feilaktige, burde han i det minste kunne nevnt VAG sin BEV-satsing om han skal sammenligne bilprodusenter av relativt sett samme skala, ikke BMW og en småskalaprodusent som Tesla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Ron Jeremy skrev:

. Samtidig er det verdt å understreke, dette er ekte X-drive og ikke systemet som er i 225Xe og kommende X1 hybrid.

😥 Så du sier jeg har fake xDrive ...

Neida @Ron Jeremy, det er kjempeflott at ix3 får xDrive og det xDrive-systemet en xDrive skal ha! Det er synd 225xe ikke har det, for det savner jeg fra min tidligere E91 xDrive. Men det var som du vet andre grunnet som veiet opp. Man kan nå finne X3 xDrive 30e på BMW.no, en modell jeg ikke har tenkt på da det er stort sett X5 som blir nevnt når det kommer til SUV og PHEV, men ikke tilgjengelig for konfigurasjon enda. 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Ron Jeremy skrev:

IX3 kommet med 4 hjulstrekk, IKKE RWD! 

Fikk det bekreftet offisielt for 30 min siden. En Mail er sendt ut.

Videre, den får hengerfeste, samt 40 mils rekkevidde. Samtidig er det verdt å understreke, dette er ekte X-drive og ikke systemet som er i 225Xe og kommende X1 hybrid.

 

@ fredrik90, du nevner Audi gt etron, dette er en direkte konkurrent til i4 med over 60 mils rekkevidde. Denne har 5 generasjon i, så nå er «vi» på Tesla nivå.

En siste ting, du nevner å tjene penger. Det er nettopp derfor BMW og de andre tyske ikke har hoppet ombord, elbil blir stort sett solgt med tap, dessuten er det for lite batterier i verden, denne industrien er ikke stor nok ennå. Denne kombinasjonen betyr PHEV og få elbiler ned lave volum. Derfor blir det mye røyk uten ild, Rom ble ikke bygget på en dag 😉

Det er bra, jeg regner med at BMW går ut å gjør dette offisielt slik at de ikke risikerer at desinformasjonen sprer seg ytterligere. 

Jeg har ikke glemt I4, men denne er det ingen som har sett ennå. E-tron GT er en fullt kjørbar konseptbil som viser litt hvordan Audi ser for seg deres fremtidige elbiler. Alt handler om å bygge merkevare.. Det er nok sant at I4 vil komme på nivå med Tesla, men det er jo egentelig 7 år for sent. Jeg mener, vi er jo vant til at BMW er en verdens ledende bilprodusent. De var tidlig ute med V8 motorer (i europeisk sammenheng), de var tidlig ute med turbo, diesel, commonrail og andre motorteknologier. Men på elektrifiserings fronten så henger de langt etter. Med den know how de har så skulle de hatt i4 på markedet for to år siden. Men som sagt, markedet vil ha fossile biler. Og det er tilfeldigvis fossilbiler de tjener mest penger på, så det er jo egentlig en no brainer 😀

30 minutter siden, TRF skrev:

Nei Nei Nei...

Orker ikke engang å begynne å ta i det fanatiker tullet der. De gode poengene og den fornuftige diskusjonen drukner i fanatisme.

Det er sektliknende tilstander som rår, aldri sett på maken hvor langt de er villige til å gå for å undergrave skepsis.  

Og nei, jeg er ikke elbil motstander slik noen her hevdet (har jo til og med hatt elbil). Dette med elbiler er nå blitt ett såpass ømt tema at man kan ikke stille kritiske spørsmål uten å være en motstander. Det har blitt som med religion og innvandring, stiller du kritiske spørsmål så er du rasist. At det skulle bli sånn når det kommer til bil hadde jeg aldri trodd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Og nei, jeg er ikke elbil motstander slik noen her hevdet (...)

Beklager, elbilskeptiker om det er lov å si. Og slik at det er nevnt - jeg er ingen elbiltilhenger selv, men jeg ser fordelene med denne drivlinjen til sitt bruk. :) Og fordelene med forbrenningsmotor til sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, papertiger skrev:

Interessant, men lite nyansert artikkel selv om det finnes noen gode poeng der. Agendaen til dette nettstedet er åpenbar, og jeg finner det merkelig at ikke en eneste annen bilprodusent enn Tesla er nevnt som "motstykke" til BMW. Om artikkelforfatter er så negativ til disse uttalelsene og finner de så feilaktige, burde han i det minste kunne nevnt VAG sin BEV-satsing om han skal sammenligne bilprodusenter av relativt sett samme skala, ikke BMW og en småskalaprodusent som Tesla.

Poenget er dokumentasjonen ikke agendaen. Vi må ikke bli så redde for hva folk mener at vi ikke kan ta et (eller flere) poenger. Klaus Fröhlich tåkelegger og/eller tar ganske enkelt feil flere steder i debatten (spesielt vedr. prisutviklingen på batterier generelt og pris/kWh).

BMW vil primært bygge elektriske biler de også om ikke alt for lang tid og derfor handler mye nå om å "glatte over" utviklingen slik at BMW stadig har deres profil/image intakt ved overgangen til elektriske biler. De er selv ansvarlig for å ha satt seg i den situasjonen - hverken VAG eller Mercedes-Benz har dette problemet.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Fredrik skrev:

Poenget er dokumentasjonen ikke agendaen. Vi må ikke bli så redde for hva folk mener at vi ikke kan ta et (eller flere) poenger. Klaus Fröhlich tåkelegger og/eller tar ganske enkelt feil flere steder i debatten (spesielt vedr. prisutviklingen på batterier generelt og pris/kWh).

...derav mitt svar: det finnes noen gode poeng der. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.7.2019 den 9.53, Fredrik 90 skrev:

[...]

Mye av årsaken til at BMW ikke har kommet med direkte konkurrenter til Teslas modellportefølje er nok sammensatt av flere ting, men de viktigste er nok sannsynligvis kannibalisering av egen modellportefølje og manglende styring av BMWs CEO (derav kontrakt som ikke blir fornyet - les: sparken). i4 ruller det allerede prototyper av, det samme med iNEXT (som for øvrig ikke vil bli en iX5, men en særegen SUV med et annet navn på linje med i3/i8) og iX3, Mini Cooper SE ble offentliggjort i dag og neste generasjon Rolls Royce Ghost vil bli levert som helelektrisk utgave. Et sted må en starte, og BMW er lovlig sent ute, men å hevde at BMW har liten tro på elbiler er direkte feil (og det eneste jeg kritiserte ift. din påstand). Vi vil nok se en kraftig akselerasjon av elektriske modeller fra BMW de fem neste årene enten man liker det eller ikke.

Ellers er jeg for øvrig helt enig når det gjelder BMW om dagen. BMW er virkelig passiv om dagen, og er beklageligvis gått fra å være den som setter trendene til å være den som kopierer alle andre. Et massivt oppvaskmøte internt i BMWs ledelse hadde utvilsomt gjort godt for merket. 

Selv skulle jeg gjerne sugd tak i en F01 760i eller G11 760i LCI og nytt noen år med nåtidens deiligste motor før tiden er inne for et museum. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Saltkjelen skrev:

Mye av årsaken til at BMW ikke har kommet med direkte konkurrenter til Teslas modellportefølje er nok sammensatt av flere ting, men de viktigste er nok sannsynligvis kannibalisering av egen modellportefølje og manglende styring av BMWs CEO (derav kontrakt som ikke blir fornyet - les: sparken). i4 ruller det allerede prototyper av, det samme med iNEXT (som for øvrig ikke vil bli en iX5, men en særegen SUV med et annet navn på linje med i3/i8) og iX3, Mini Cooper SE ble offentliggjort i dag og neste generasjon Rolls Royce Ghost vil bli levert som helelektrisk utgave. Et sted må en starte, og BMW er lovlig sent ute, men å hevde at BMW har liten tro på elbiler er direkte feil (og det eneste jeg kritiserte ift. din påstand). Vi vil nok se en kraftig akselerasjon av elektriske modeller fra BMW de fem neste årene enten man liker det eller ikke.

Ellers er jeg for øvrig helt enig når det gjelder BMW om dagen. BMW er virkelig passiv om dagen, og er beklageligvis gått fra å være den som setter trendene til å være den som kopierer alle andre. Et massivt oppvaskmøte internt i BMWs ledelse hadde utvilsomt gjort godt for merket. 

Selv skulle jeg gjerne sugd tak i en F01 760i eller G11 760i LCI og nytt noen år med nåtidens deiligste motor før tiden er inne for et museum. :) 

Bare det faktum at elektrifiseringen som skulle være satt til 2025, er fremskyndet til 2023. Bør være et pekepinn på hva BMW tenker om drivlinjer fremover. 

Men enig, nyt de skikkelig gromme motorene mens man ennå kan, de er på sitt mest sofistikerte nå, før de blir kvalt helt i form av endeløse avgiftskrav og EU lover.

I så måte var 3 liter dieselen som satt i X5 jeg rattet en perle. Vet det er flere som skulle ha hybriden, men etter å ha testet overnevnte motor, slang på «noen hundre tusen» til for å få nettopp denne motoren. Heldigvis er det mange morsomme bestillinger der ute, V8 også. hybriden er en langt mer fristende pakke samt også billigere enn F15 40e var. likevel er det noe færre kjøpere med G05 hybrid enn F15, interresant!

Endret av Ron Jeremy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst: elektriske biler vs. stempelmotorer er ikke enten eller, men faktisk både og. Man kan i dag og i flere år fremover få det beste fra to verdener samtidig avhengig av hva man har lyst på og/eller bruk for.

Vi er vant til at BMW ligger i frontlinjen når det gjelder teknologisk utvikling og biler - og slik har det vært de siste nesten 35 årene (omtrent), men slik er det ikke lenger og det er trist. Elektiske biler har helt tydelig vært vanskelig for BMW og årsaken er sammensatt.

Jeg tror at den primære årsaken er BMW's posisjon på bilmarkedet. Først og fremst er BMW en premium bilprodusent fra Tyskland, men ikke hvilken som helst premium bilprodusent. Etter min mening har BMW bygget biler i grenselandet mellom Mercedes-Benz og Porsche lenge før Porsche oppfant modeller som f.eks Panamera (som i seg selv er en slags M7 som BMW aldri har bygget). M-modellene har i alle år vært spydspissene i BMW's merkevarebygging. Dette har vært modellene, som enten vi har kjøpt en 320i eller 540d, har speilet oss i og forestilt oss at er noe av det samme som M-modellene - teknisk, imagemessig og ikke minst kjøremessig.

Langt på vei har dette vært sant og jeg tror at alle som har et inngående kjennskap til BMW er enige i akkurat dette. BMW har etter min mening vært og er helt enestående blandt alle bilprodusentene når det gjelder akkurat denne formelen. Derfor er elektriske biler vanskelig for BMW - for elektriske biler representerer noe helt annet som på mange måter bryter med denne formelen.

Nå handler det ikke lenger om fantastiske mekaniske motorer og perfekte drivlinjer i kombinasjon med kanskje verdens beste gearkasser. Nå handler det om relativt enkle elektriske motorer, batterier som kontinuerlig utvikles og avansert programvare som styrer det hele. For BMW er dette derfor en ekstra utfordring. Ikke bare forventer vi at BMW behersker denne utviklingen bedre enn Tesla (les: vi er vant til at BMW leder den tekniske utviklingen når det gjelder biler), men M-modellene og hele merkevarebyggingen rundt disse bilene blir på mange måter irrelevant.

Derfor var i3 som konsept dømt til å være mislykket når Tesla Model S kom på banen. Model S var som en alminnelig bil i tråd med 5-serien der i3 var en heller sær elektrisk bil fra tiden før Model S. Jeg liker i3 og alt hva den står for, men i denne konteksten var den uten tvil et feilgrep av BMW. Konseptet kunne naturlig nok ikke videreføres og BMW har heller ikke utviklet nye bilmodeller i likhet med i3.

Jeg tror at i3 (og ikke minst Model S) var en alvorlig øyeåpner for BMW uansett hvor bra i3 egentlig er konseptmessig. BMW måtte helt enkelt tilbake til tegnebordet og da ble det veldig tydelig at utviklingen med elektriske biler lå langt foran hva BMW kunne mestre (sikkert teknisk, men først og fremst når det gjelder merkevarebygging). Dette er egentlig veldig trist, men slik er vilkårene i en kommersiell verden. Utviklingen går hele tiden fremover og noen ganger veldig hurtig. Jeg tror at BMW innså dette for flere år siden, men at det ganske enkelt har vært vanskelig å se en vei fremover.

Utfordringen er å bygge en elektrisk bilmodell innenfor rammene av M-modellene så merkevarebyggingen kan fortsette, men samtidig i mye større grad fokusere på effektivitet (altså ikke kun ytelser). Dette er ikke enkelt og helt sikkert noe BMW allerede har erkjent siden vi heller ikke har sett en slik elektrisk bilmodell fra BMW. Alt snakk i denne sammenhengen om at markedet egentlig ikke vil ha elektriske biler er ganske enkelt bortforklaringer. Hadde BMW bygget biler som f.eks Model S P100D og Model 3 Performance hadde de solgt som varme boller - også i Tyskland.     

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...