Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

7 timer siden, Fredrik skrev:

Hadde BMW bygget biler som f.eks Model S P100D og Model 3 Performance hadde de solgt som varme boller - også i Tyskland.     

Det er jeg ikke så sikker på. Tesla selger ikke spesielt bra i Tyskland (stort sett under 0,5% av salget), og jeg tror ikke tyskerne er så patriotiske at de plutselig hadde gått mann av huse for å handle tyskproduserte alternativer til Model S, X og 3, om de skulle dukke opp. Bilene er rett og slett for kostbare å produsere til at de kan konkurrere med fossilbiler på pris i land der sistnevnte ikke er tungt avgiftsbelastet.

"EV-bølgen" er fortsatt bare i startgropen, og det er en del hindere (bla råvaretilgang og batteriteknologi) som må forseres før slike biler vil kunne utkonkurrere fossilbiler i alle markeder. Tesla blør stadig penger, og har gjort det siden 2012, hvilket viser at det er alt annet enn rett frem å leve av en ren elektrisk portefølje når fossilbilen er et alternativ i markedet. Dette vet både BMW og alle andre "gamle" bilprodusenter. Man skal ha litt økonomiske muskler for å gå "all in" på EV i 2019. Sånn sett er det umulig å ikke respektere det Tesla har utrettet. Men ellers er jeg enig i resonnementet. Elektrifisering er en trend som kommer til å vedvare, og det er synd at BMW har plassert seg selv i baksetet. Akkurat nå føler jeg egentlig at de befinner seg i et slags ingenmannsland, der identiteten gradvis forsvinner (rwd, rekkeseksere, ujålete og sporty biler selv i basisversjoner), samtidig som de ikke helt henger med på teknologiutviklingen som foregår på EV-siden.

Endret av *MrB*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir litt som hønen og egget. Noen/noe må gå foran og fasilitere en utvikling (i dette tilfellet elektriske biler) og det har ingen gjort i Tyskland. For at BMW skulle ha kunnet utvikle en bilmodell som f.eks Model S måtte de ha vært på banen med en slik elektriske bil for flere år siden. BMW kom med i3 i 2013 og det var meningen at den modellen skulle ha vært BMW's spydspiss for å fasilitere en utvikling mot elektriske biler i Tyskland, men slik gikk det ikke av årsaker som vi har vært inne på i diskusjonen.

Da Model S kom på markedet fantes det knapt superchargere og ladere generelt i Europa. Allikevel satset Tesla for fullt og i dag er nettverket med superchargere imponerende stort og det har også kommet flere alternativer. Utviklingen går utrolig fort og dette er det helt klare årsaker til. Det er nå den store utrullingen av elektriske bilmodeller kommer, men BMW ligger så langt alt annet enn fremme i feltet.

Min påstand er at hvis i3 hadde vært en mer normal bil (f.eks som en 3-serie eller 5-serie) ville BMW i dag med alle deres ressurser ha vært der Tesla er i dag. BMW hadde muligheten til å bli en førende elektrisk bilprodusent, men nå ser det ut til at det er VAG som blir dette blandt de tyske bilprodusentene. På den annen side kan BMW trekke store veksler både økonomisk og teknisk ved at andre bilprodusenter åpner markedet for elektriske biler. Det er imidlertid ikke dette vi forventer av BMW og det er trist.

Vi har diskutert elektriske biler og Tesla spesielt her inne i flere år (og det samme gjør seg gjeldende i de fleste andre bilrelaterte sosiale medier) og elefantet i rommet er uten tvil at BMW ikke har en konkurrent til Teslas modeller. Vi nærmest forventet dette allerede for flere år siden da vi skjønte hvor innovativ og bra Model S faktisk var (ingen sier at den er perfekt, men til å være en elektrisk bil er den utrolig gjennomført snart 8 år senere). Så langt har Tesla solgt nærmere 300K stk. Model S og dette er temmelig bra med tanke på forutsetningene de første årene (les: nettverket med superchargere var sparsomt utbygget og få hadde erfaring med elektriske biler). 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg inn i diskusjonen, siden dagens status på elbiler og BMW er aktuelt tema for tråden.  Har kjørt i3 i 5 år (over 100’km), men nå solgt denne. Det ble ikke noen ny BMW elbil , i3 har vært helt fantastisk for sitt bruk, dvs det den er laget for. Siden jeg har hatt en eldre stor bil med 4x4 og hengerfeste , fungerte denne kombo løsningen.

Bor i nabokommune til Oslo og har familie i samme fylke jeg bor i men tvinges igjennom Oslo for å møte resten av familie .

De siste årene har det vært tydeligere og tydeligere at Oslo ( og andre større byer), ser på privatbil som pesten, pendling med privatbil er noe som vil avskaffes. Parkeringsmulighetene er strupet, kostnadene med parkering (også elbil er høye, og vil bli høyere). Veisystemet inn og igjennom Oslo er også gradevis blitt nedbygget, for å gjøre det mindre attraktivt å bruke bilen.

Tilbake til i3 , kjekk bil , men full av kompromiss for meg i hverdagen/fritid for kjøring til aktiviteter, langturer.

Mine aktiviteter er sykling (MTB og stisykling), fisking, fjell, langrenn, slalom, Telemark , restaurering bil, båt.

I tillegg (selv om jeg bor kun 25km fra Oslo S), kjøre på snødekte veier fra oktober til april, uten 4x4 er du sjanseløs her flere dager i året. Det er her min 22 år gamle Audi a6 (C4) quattro kommer inn som trofast familiemedlem. Med komfort som overgår samtlige elbiler og de fleste Ice biler jeg har prøvd, udiskutabel framkommerlighet og praktiske funksjoner til all slags bruk.

Har funnet ut at det er svært kostbart å både ha elbil (for pendling) + en sliter som skal gjøre alt det andre. Dobbel forsikring, service/vedlikehold ++ . Samt utsatte min sønn i barneskolealder begrenset sikkerhet i en gammel bil , mens andre ruller rundt i 2.5 tonn 0-100 4 sekunder biler (Audi e-tron f.eks).

Jeg har  å innsett at pendling inn til storby ikke er løsningen, men gått nå over til å ta toget og t bane. Da sitter jeg igjen med behovet for kun en bil. Denne gangen en bil til aktiviteter og fritid uten kompromiss innen mitt bilbudsjett. Min far har nå gladelig  overtatt audi’n.

Mulig jeg går litt mot strømmen her, da jeg ikke (over hode ikke) ønsket SUV bil, men en stor stasjonsvogn med bakkeklaring (crossover). I tillegg skulle den ha 4x4 hengerfeste minst 2 tonn trekk, gode seter og ratt og komfort.

Har vurdert både f31,f11 , 3 GT, men ingen av disse har den bakkeklaringen jeg er ute etter - siste versjon av X1 er enten en crossover men formingen for mitt bruk. 

På elbilfronten er de som har bakkeklaring alt for dyre 70-100’euro biler.

siden elbil er uaktuelt , så har jeg også savnet bil med manuell kasse, så det kom også på kravlista. I tillegg til at bilen skulle være bygget for europeisk marked.

Har da endt opp med en bil, som dekker alle mine krav, svært fornøyd med, 2 år fabrikk garanti og under 20’km kjørt til en pris av en hundai el kona/BMW i3 - inkludert særnorske avgifter og mva.

Bilen siste generasjon Passat b8 alltrack  2.0 TDi det kunne like gjerne vært A4 allroad, a6 allroad, Volvo xc70/v90  cross country  (mulig v60  cc), da lommeboka og begrenset utvalg av nyere brukte biler med manuell kasse. 

Under panseret  sitter det en euro 6 dieselmaskin. type motor ,som er bannlyst i noen kretser, men dette er min første erfaring og tenker å prøve ut dette konsept.

Har rukket å kjøre nittedal - Hvide Sande (Danmark) 98 mil en vei , ved å kun fylle tanke ved avreise start & stopp fortsatt 15-20 mil igjen på tank. 

Ser veldig få elbiler på svenske og danske veier, men vi er nok mere miljøbevisste her på berget. 

 Betalte over  3 kr nok pr. Kw/t der nede. Antar at den gjevne europeer er bevist på at energien i Europa kommer nok fra en stor mix kull/gass/olje og noe grønnt. Mens vi her i Norge er vant med at det er i fra fossekraft. 

Ja, det hadde vært interessant med en elektrisk BMW 4x4 bil ,kanskje, men blir den like kostbar som Audi ,MB så er det et stykke unna hva den gjevne europeer er i stand/villig til å betale. I tillegg til de utfordringer det er med et svakt utbygget ladenettverk.

Uten elbil , så kjører jeg kollektivt i by , slik at jeg unngår å være med på trengsel, og familien er fornøyd med plass og trafikksikkerhet etter dagens standard på langtur.

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@02-Jan det høres ut som et fornuftig valg til dine behov, og ikke minst mye bil, plass og komfort for pengene. Godt gjort å finne en slik med manuell gir, trodde de helst gikk med DSG. For å si det sånn - uansett hvilken bil nr. 2 en har er det ingenting som er billigere enn å ikke ha en :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.7.2019 den 10.33, *MrB* skrev:

Det er jeg ikke så sikker på. Tesla selger ikke spesielt bra i Tyskland (stort sett under 0,5% av salget), og jeg tror ikke tyskerne er så patriotiske at de plutselig hadde gått mann av huse for å handle tyskproduserte alternativer til Model S, X og 3, om de skulle dukke opp. Bilene er rett og slett for kostbare å produsere til at de kan konkurrere med fossilbiler på pris i land der sistnevnte ikke er tungt avgiftsbelastet.

Ikke nødvendigvis ekstremt patriotisk, men jeg tror nok tyskerne hadde kjøpt elbiler i langt større grad om det var BMW, Audi, Porsche eller Mercedes som stod for de. De er såpass godt vant med kvalitetsproduktene de selv produserer, at de ikke står i kø for å kjøpe et dårlig sammensatt produkt.

Ellers ser man av denne artikkelen at elbilsalget øker i Tyskland; https://www.elbil24.no/nyheter/norge-slatt-pa-elbilsalg/71388168 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den nevnte artikkel over , elbil24, står det at det er solgt 48.000 elbiler i Tyskland 2 kvartal.

Jeg tolker dette som feil info/fake News. Fakta jeg finner frem til viser 31.000 elbiler (BEV) for både 1 og 2 kvartal.

https://www.best-selling-cars.com/germany/latest-germany-best-selling-electric-car-brands-and-models/

Disse tallene skal ikke inkludere PEHV eller andre hybrider - uten at jeg kan gå god for dette.

De to mest solgte merker er ikke tyske. Og det er en markant økning fra samme periode 2018. 

Legger merke til at Smart er nesten like store som VW i Tyskland ( i elbilmarkedet).

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Fredrik 90 skrev:

48 000 elbiler så langt av ett totalsalg på 1,3 millioner biler. Det tar ikke akkurat av 😂

Jeg nesten visste at denne kommentaren ville komme fra deg, men konteksten er som Saltkjelen nevner. Salget av elektriske biler i Tyskland vil bare gå én vei - kraftig opp. Tyskland er et land med svært mange miljøbekymrede mennesker over hele det politiske spekteret. Det er ikke som i Norge med enten eller (omtrent). I tillegg er tyskerne svært følsomme for å ta for mye plass vis a vis andre mennesker. Store egoer har lite spillerom i Tyskland.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Saltkjelen skrev:

Da er første prototype av G3x LCI rullet ut. Hittil kan vi nok vente oss en av historiens største facelifter på en 5-serie - denne gang med en helt ny front - panser, lykter, grill, støtfanger etc.

refreshed-bmw-5-series-photos.jpg

G30 trenger virkelig en update, kjedeligste 5 serien noensinne!

antar 530 X-drive kommer da, kanskje også som touring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Ron Jeremy skrev:

G30 trenger virkelig en update, kjedeligste 5 serien noensinne!

antar 530 X-drive kommer da, kanskje også som touring?

Du tenker 530e xdrive? For g3x 530i og 530d er jo i xdrive på dagens  modell. 

For min del har g30 vokst på meg, og den er pen for all del. Men det var vanskelig å overgå f1x designet og vekke de samme følelsene. 

Lci er historisk sett alltid betydelig bedre fra bmw. Gleder meg til å se utfallet. Får for guds skyld ikke håpe dem hiver 1x1m nyrer på den 😡 da måtte det blitt ombygging til preface om jeg skulle ende opp med en slik i fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.7.2019 den 13.15, Saltkjelen skrev:

Apple solgte ikke mer enn Nokia i starten de heller, men sannelig er de ikke langt forbi nå, gitt. ;) 

Men forskjellen her er at det tok kun 2 år før smart telefonene dominerte markedet. Litt vanskelig å overføre det til bilindustrien 👍

21 timer siden, Saltkjelen skrev:

Da er første prototype av G3x LCI rullet ut. Hittil kan vi nok vente oss en av historiens største facelifter på en 5-serie - denne gang med en helt ny front - panser, lykter, grill, støtfanger etc.

refreshed-bmw-5-series-photos.jpg

Ettersom G30 absolutt har ett av BMW sine mer vellykkede moderne designer så uroer dette meg. Om de følger strategien fra G11 så kommer de vel til å ødelegge en av de få moderne BMWene med ett flott utseende. 

Skal bli spennende å se, men jeg er smånervøs. Dette er jo også dårlig nytt for verdien på min bil, men det visste jeg komme uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Men forskjellen her er at det tok kun 2 år før smart telefonene dominerte markedet. Litt vanskelig å overføre det til bilindustrien 👍

 

Ja... med produkter som minst koster 35-40 ganger mer tar det litt lengere tid, men Saltkjelen har absolutt et poeng. Det vi nå ser er begynnelsen på en revolusjon og dette sier jeg ikke fordi jeg er en miljøfriker eller selv har en elektrisk bil. Det er selve fenomenet som interesserer meg fordi det er sjelden man opplever slike teknologiske overganger "live".

Jeg opplevde den digitale revolusjonen fra den spede begynnelsen og det var faktisk folk den gangen på midten av 80-tallet som ikke trodde at verden ville bli digital. Det tok lang tid før alt smeltet sammen (som vi opplever i dag) - ca. 20 år, men det vanskelige var å merke/spotte når dette skjedde. Det kunne man ikke egentlig fordi den ene utviklingen førte til den andre, men jeg plasserte alle LP-platene på loftet allerede på begynnelsen av 90-tallet og kassettene i bilen ble kastet på den samme tiden. Da var jeg digital når det gjaldt musikk og jeg har aldri snudd meg tilbake.

Bilene blir ikke alle sammen elektriske på et par år. Det tar minst 10-15 år, men utviklingen er konsekvent og hele tiden utviklende. Det interessante er som sagt at vi opplever dette fra den spede begynnelsen. I et historisk perspektiv må det tilsvarende ha vært utrolig interessant å oppleve når strøm ble alminnelig og når biler begynte å bli alminnelig blandt folk flest... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...