Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

43 minutter siden, ahj skrev:

Ingenting av det jeg har skrevet @Fredrik 90 er løgn som du hevder. Sånn jeg har tolket deg etter hvordan du har skrevet her inne. Så kanskje du burde revurdere hvordan du ordlegger deg her inne? 

Da tolker du meg slik det passer deg best, for så stille meg i et urimelig lys. Nå har jeg vært aktiv her inne i 12 år med over 18 000 innlegg bak meg, jeg føler ikke for å forandre på måten jeg ordlegger meg på. Kanskje du og et par andre her ikke skal være så nærtagene? Dette er ett nettforum hvor folk med sterke og svake meninger skal ha sin rett til å skrive. Hvis du mener jeg bør revurdere hvordan jeg ordlegger meg, så tar du det på PM (det ligger i ordet..Personlig melding). Da er også sjansen for at man tar innover seg kritikken mye større når det gjøres på en respektfull måte.

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I profil ser den vanvittig bra ut, men fronten og ACC-radaren i den ene grillen ødelegger alt. Spent på å se om forskjellige stylingselskaper kommer med noen nye alternativer, eventuelt om Alpina trår til og lager en akseptabel front. :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist å se at det går mot veis ende for M550d/M50d/750d. I den forbindelse lanserer BMW "Final Edition" for X5 og X7 M50d, så her er det bare å få tak i et av de siste eksemplarene av tidenes grommeste dieselmotor.

https://www.bmwblog.com/2020/07/30/bmw-x5-and-x7-m50d-final-edition/

comunicat-presa-01.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel det politiske klimaet som gjør at disse motorene nå fases ut. Samt den tekniske kompleksiteten ved å bygge dem. Det var jo ett veldig riktig valg av BMW å komme med 50d motorene tilbake i 2013, som ett alternativ til V8. Men ting skjer fort og dieselgate ødela mye for dieselmotoren  (takk for den VAG). Når ikke lenger lavt CO2 utslipp er nok for for EU så blir det til at slike motorer får ett kort liv. Sånn sett er det rart at Audi har valgt å gå motsatt vei, de leverer nå S4 og S6 som diesel. 

Det er synd, tidenes desidert råeste dieselmotorer vil bli savnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende å se samlerverdien i m50d modeller fremover. Ting har en tendens til å bli ettertraktet når de ikke lenger er å få kjøpt nye :) til nå så har jo m550d modellen rast i pris, så mye at det er nesten ingen poeng å kjøpe brukt 530xd når du får m550xd til 150k mer bare.

Synd at det ender der, og det blir nok ikke gjenopptatt heller. Jeg trodde helt ærlig at denne motoren hadde minst 5 år til å leve. Som Fredrik sier, Audi har S6 så hva skal bmw komme med nå? Mercedes har 400d. Jeg tolker det som at 530d-540d blir med oss litt til? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til de siste kommentarene, jeg har flere ganger tidligere skrevet om m50d motoren, og da spesielt n57s når det var aktuell. Dette er en uhyre dyr motor å bygge av (også) helt andre årsaker en avgasser. Det er en ren "show of force" som ingen andre er i nærheten av. Derfor er jeg ikke så sikker på at denne noen gang har vært lønnsom for BMW, og jeg er ikke overrasket om det er den dyreste r6 motoren de bygger.

 

Så det at de avsluttet m50d betyr ikke at de ikke vil ha "spreke nok" diesler, men jeg tror ikke vi vil se den samme litereffekten på ei stund. Dette kan de jo eks omgå ved å reintrodusere v8 diesel (selv om det nok ikke er det politiske klimaet for det akkurat nå som F90 peker på)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Evopower skrev:

Spennende å se samlerverdien i m50d modeller fremover. Ting har en tendens til å bli ettertraktet når de ikke lenger er å få kjøpt nye :) til nå så har jo m550d modellen rast i pris, så mye at det er nesten ingen poeng å kjøpe brukt 530xd når du får m550xd til 150k mer bare.

Synd at det ender der, og det blir nok ikke gjenopptatt heller. Jeg trodde helt ærlig at denne motoren hadde minst 5 år til å leve. Som Fredrik sier, Audi har S6 så hva skal bmw komme med nå? Mercedes har 400d. Jeg tolker det som at 530d-540d blir med oss litt til? 

Jeg tviler på at biler med 50d motorene blir særlig ettertraktet, muligens for noen som er veldig opptatt av diesel. Utfordringen her er hva myndigheter vil gjøre mot etterhvert eldre dieselmotorer, blir det kjøreforbud eller høye årsavgifter så kan ting slå veldig negativt ut. Jeg tenker ikke på til neste år, men hvordan vil vi se på disse motorene i 2030? Da er biler med 50d motorene 10-18 år gamle. Enkelte tyske storbyer tillater ikke en gang Euro 4 biler i dag, hvordan blir det for Euro 6 bilene i 2030? Tuningmiljøet vil kanskje være ute etter disse i fremtiden? Ikke vet jeg.

Når det er sagt, dieselmotorene skal være med oss i nye biler i mange mange år til. De blir stadig bedre, mildhybrid teknologi hjelper ned utslipp og det faktum at i mange markeder så er stadig diesel det mest fornuftige i en større familiebil eller SUV. Jeg tror at i 2030 så vil man fortsatt kunne få kjøpt 5-serie med dieselmotor...side om side med ren elektrisk, bensin, ladbar hybrid og kanskje hydrogen 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
17 minutter siden, Ingvaldsen skrev:

trist å blande inn veganisme i bilbransjen også...

Å selge budskapet «Plast er mer premium enn skinn og at det er mer miljøvennlig»... tyder på fanatisme.

Skinn er vel bare et biprodukt av dyret, der kjøtt og annet har blitt brukt?

I den retning verden går nå med politisk korrekthet og åpenbare løgner og veggis fanatisme - er jeg glad jeg ikke vokser opp i disse dager.
«Premium» blir stadig mindre premium og produktene blir stadig utvannet og billigere å ta å kjenne på, samtidig som holdbarheten å driftskostnadene skyter i været. Dette går faen ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...