Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

1 hour ago, mslello said:

Det er fint med slike støttesystemer for lange motorveietapper og i bytrafikk, men på landeveien har jeg en tendens til å slå de av da de er mer til irritasjon enn hjelp. Godt at BMW kommer bra ut her, men overraskende at Volvo gjorde det så dårlig, spesielt på blindsonevarslingen i høye hastigheter, en teknologi de vel var tidlig, om ikke først, ute med i form av BLIS?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt å se at BMW har kommet seg her, fordi Driving assistenten på min G30 stoler jeg ikke på. Den fungerer veldig greit i kø på motorvei, men på lett trafikkert motorvei og landevei så tør jeg ikke bruke den. Stolte mer på kjøreassistenten i Forden, den hold i det minste stø kurs og plinga om den ikke fant veilinja og måtte deaktivere seg.

BMW kommer bra ut her, men Mercedes scorer høyere...det er for dårlig når man tenker på at BMW har dominert Mercedes de siste 20 åra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, papertiger skrev:

Det er fint med slike støttesystemer for lange motorveietapper og i bytrafikk, men på landeveien har jeg en tendens til å slå de av da de er mer til irritasjon enn hjelp. Godt at BMW kommer bra ut her, men overraskende at Volvo gjorde det så dårlig, spesielt på blindsonevarslingen i høye hastigheter, en teknologi de vel var tidlig, om ikke først, ute med i form av BLIS?

Jeg klarer heller ikke å bruke disse på full autonatikk. Vi har ikke så mye motorvei heller i Trøndelag. På landeveien så er den alt for opptatt av å ligg midt i feltet og jeg synes at jeg er flinkere til å lese terrenget selv. Men måtte jo kjøpe full pakke i tilfelle jeg skal selge bilen. Blindsonde varsling og Lane assist står på da. På laveste inngrep. Jeg har iallfall blitt veldig flink til å bruke blinklys med feltskifte av det. Det som er veldig greit, er å få slått fast at de klarer ikke å operere helt på egen hånd noen av de. Samme hva de heter for noe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Insider Scott har vært ute på Bimmerpost igjen. Bekrefter vel det flere her tror. iX er en bil for å få nye kunder til BMW. Helst millenials. Så må vi gamle trofaste vente litt til på el bil antagelig. Får håpe at det dukker opp en i3M eller i3tii kanskje? Men litt fetere dekk og sportsseter :) image.thumb.png.8d4ec5f30344b408afb369c1fb940cf0.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant. Ganske enig i det han skriver - enig i konseptet "change" (ellers ville BMW blitt hengende etter), men ikke enig i utførelsen av det - markedsføringen av "change".

Og like interessant; det vurderes enda en oppgradering av i3 da salgstallene overgår forventningene så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Fredrik 90 skrev:

V12 motoren var ikke død, nå lever den videre i nyeste S-klasse Maybach 😀 Min indre Petrolhead fryder seg 

Vel, for å balansere det litt, så skal BMW ikke lage motorer i Tyskland lenger, disse skal lages kun hos Magna og i UK.
De nåværende motorfabrikkene skal oppgraderes til å lage elektriske biler.

Samtidig så skal PSA slutte å utvikle bensin og diesel motorer fremover. Noe som gjør at de ikke vil lage fossil/hybridbiler etter 2030. 
Altså er en av gigantene innen bilverden uten fossilbil i sin portefølje innen 9 år.

Oppsiktsvekkende - og skiftet vi har sett komme, akselerer i et tempo man ikke kunne forutse for bare kort tid siden.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Ron Jeremy skrev:

Vel, for å balansere det litt, så skal BMW ikke lage motorer i Tyskland lenger, disse skal lages kun hos Magna og i UK.
De nåværende motorfabrikkene skal oppgraderes til å lage elektriske biler.

 

Kilde?

Jeg mistenker en feil her. 

47 minutter siden, Ron Jeremy skrev:

Oppsiktsvekkende - og skiftet vi har sett komme, akselerer i et tempo man ikke kunne forutse for bare kort tid siden.

 

Nei ærlig talt. Vi har hørt på gnålet om "slutt på bensin/diesel innen 5 år" siden 2012. Ingenting akselerert med da å snakke om 2030.. altså i beste fall 18 år (fra messinga begynte), og ikke 5. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Ron Jeremy skrev:

Vel, for å balansere det litt, så skal BMW ikke lage motorer i Tyskland lenger, disse skal lages kun hos Magna og i UK.
De nåværende motorfabrikkene skal oppgraderes til å lage elektriske biler.

Samtidig så skal PSA slutte å utvikle bensin og diesel motorer fremover. Noe som gjør at de ikke vil lage fossil/hybridbiler etter 2030. 
Altså er en av gigantene innen bilverden uten fossilbil i sin portefølje innen 9 år.

Oppsiktsvekkende - og skiftet vi har sett komme, akselerer i et tempo man ikke kunne forutse for bare kort tid siden.

Hva i allverden har dette med saken å gjøre? Jeg snakker verken om BMW eller PSA.. Jeg synes det er veldig kult at V12 motoren skal være med oss en stund til, dette er en motor type som stadig blir faset ut derfor synes jeg at dette er kult. BMW har jo valgt å kutte den ut, men Rolls Royce lager den fortsatt :) Jeg er petrolhead og synes sånt som dette er veldig kult, selv om det er en motor som svært få har anledning til å kjøpe. Bare det at noen velger å lansere en 2021 modell med ett V12 alternativ liker jeg, la oss holde liv i slikt så lenge det lar seg gjøre. 

Det er nok som du sier, det er en alders ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, TRF skrev:

Nei ærlig talt. Vi har hørt på gnålet om "slutt på bensin/diesel innen 5 år" siden 2012. Ingenting akselerert med da å snakke om 2030.. altså i beste fall 18 år (fra messinga begynte), og ikke 5. 

Selv 18 år er ingenting i et historisk perspektiv. Forbrenningsmotoren ble utviklet i 1860 årene, men det var først da Henry Ford i 1908 kom med Model T at det ble fart på sakene. Dampbilene var med frem til midten av 1920 årene.

De første anslagene for hvor fort utbredelsen av elektriske biler kom til å ta var nok for optimistiske, men en viktig årsak til at dette tar noe lengere tid enn først antatt er at man (spesielt i EU/Tyskland) etterhvert ble klar over at de samfunnsmessige omkostningene ved skiftet kom til å bli store. For å unngå massearbeidsledighet hos bilprodusentene samt underleverandører er tempoet i dag bl.a tilpasset arbeidet med å restrukturere arbeidsmarkedet (bl.a nye utdannelser). På den annen side skaper overgangen til elektriske biler også mange nye arbeidsplasser. Et annet aspekt er selvfølgelig utfordringene med å sikre en "bløt" overgang der konvensjonelle bilmodeller i en periode bygges parallelt med elektriske biler. Noe annet ville være et håpløst scenarie for bilprodusentene. 

Som jeg har vært inne på i tidligere innlegg er det EU som med lover og påbud styrer hvor fort overgangen til elektriske biler skal gå i Europa og ikke så mye kommersielle interesser (ihvertfall ikke på nåværende tidspunkt). Det kanskje viktigste poenget i denne sammenhengen er hvor mye hver enkelt bilprodusent samlet sett kan utlede av C02 fordelt på antall produserte biler (95 gram). Klarer de ikke dette vanker det store bøter og dette igjen fører til at bilprodusentene blir tvunget til å bygge PHEV bilmodeller samt rene elektriske biler (uansett om markedet vil ha bilene eller ikke). For å stimulere markedet til å kjøpe elektriske biler er det bl.a innført begrensninger for hva slags biler som kan kjøres i mange byer samt økonomiske subsidier til kjøp av elektriske biler.       

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Hva i allverden har dette med saken å gjøre? Jeg snakker verken om BMW eller PSA.. Jeg synes det er veldig kult at V12 motoren skal være med oss en stund til, dette er en motor type som stadig blir faset ut derfor synes jeg at dette er kult. BMW har jo valgt å kutte den ut, men Rolls Royce lager den fortsatt :) Jeg er petrolhead og synes sånt som dette er veldig kult, selv om det er en motor som svært få har anledning til å kjøpe. Bare det at noen velger å lansere en 2021 modell med ett V12 alternativ liker jeg, la oss holde liv i slikt så lenge det lar seg gjøre. 

Det er nok som du sier, det er en alders ting. 

Aldersting? Nei, her er jeg helt enig med deg, @Fredrik 90. Moro med gromme motorer, sjøl for en gammal gubbe som meg. (Som i tillegg har solgt sjela si til elbildjevelen.) :)

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, TRF skrev:

Kilde?

Jeg mistenker en feil her. 

https://www.tu.no/artikler/bmw-skal-slutte-med-produksjon-av-forbrenningsmotorer-i-tyskland/502975?utm_source=newsletter-tudaily&utm_medium=email&utm_campaign=newsletter-2020-11-20

Fant produksjonstallene til IX3 også, 1600 enheter lages i 2020, 11600 enheter i 2021, det er en model de har tro på. 😂👍🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Fredrik skrev:

 

Vi må ikke glemme hva debatten har vært her inne. 2012, 5 år, slutten for bensin og diesel. Såååå fantastisk var faktisk denne "nye teknologien" representert av model s.

Så har vel ingen sagt at det ikke er mulig at batteribiler overtar (Altså ikke lenger tilgang på bensin/diesel) men vi har påpekt at det ikke kom til å skje på 5,10, faktisk trolig ei heller 15 år. Og vi er på god veg til å få rett, veldig rett. Vi har også påpekt at den eneste måten dette kan skje på (15 år) er gjennom tvang fra politisk side, og at batteribilens  fortreffelighet ikke er nok (eller mangel på). Og selv med tvang tror jeg 15 år er bortimot umulig.

 

2 timer siden, Ron Jeremy skrev:

 

 

Nettopp ja. 

Ingen motorer skal produseres av Magna med andre ord (som ditt første innlegg sa).

Man må også huske bakgrunn: fabrikken i steyr (i byen ja, bmw fabrikken, ikke Magna eller andre) produserer dieselmotorene (i hovedsak). Det har vært gjort et enormt arbeid (helt uavhengig fra elektrifisering) med å gjøre disse så felles som mulig i konstruksjon med bensin, trolig nettopp for å kunne begrense antall steder som bindes opp i motorproduksjon. 

Ingen dramatikk her i gården altså. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at BMW flytter og samlokaliserer motorproduksjonen er noe de har hatt planer om lenge, og er ikke noe tegn på at det store skiftet komme straks. Allerede i jubileumsboken til BMW fra 2016 så belyses de kapasitetsproblemene BMW har ved fabrikken i München og Dingolfing.  Hvorfor måtte BMW begynne å produsere G30/31 hos Steyr i tillegg til Dingolfing? Det er pga sprengt kapasitet. Fabrikken i München kan de ikke utvide, den er omgitt av by på alle kanter. BMW kan ikke forsvare å bygge en ny og egen fabrikk til bare elektiske biler, så da må de klemme inn elbilproduksjon der de kan lage plass. Alle tror ar BMW bygde en egen fabrikk til I3 og I8 i Leipzig, den med solceller på taket som er så klimanøytral. Men den fabrikken produserer også alle FWD modellene samt 2-serie Coupe. Så I3 og M2 Competition bygges side om side 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...