Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

56 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Det er dumt at man skal rømme fra diesel, særlig nå som disse motorene er så bra som de aldri før har vært.

Dette er faktisk et veldig godt poeng. Dagens dieselmotorer (store og små) er enormt bra motorer når de virker som de skal. De er sterke og svært effektive. For min egen del vil jeg utnytte dette helt frem til det ikke er mulig mer pga. forbud, avgifter, høy pris etc. Elektriske biler er uten tvil fremtiden, men jeg hopper ikke på vognen før jeg må/vil. Det å følge utviklingen med elektriske biler er imidlertid veldig interessant.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Fredrik skrev:

For min egen del vil jeg utnytte dette helt frem til det ikke er mulig mer pga. forbud, avgifter, høy pris etc. Elektriske biler er uten tvil fremtiden, men jeg hopper ikke på vognen før jeg må/vil.

Det er sånn jeg også tenker, la meg utnytte dette så lenge det går. Så får alle andre løpe rundt å være testsjåfører for bilindustriens elbiler. Kommer det forbud eller høye avgifter så får man heller revurdere det, men enn så lenge så er det stadig gunstigst å kjøre diesel (sålenge el ikke er aktuelt). Andrehåndsverdien ser også veldig bra ut for dieselbiler, iallfall inntil videre. 

Jeg ønsker meg egentelig over til bensin igjen, men ikke pga jeg er misfornøyd med diesel. Det er heller fordi jeg vil ha noe mer "spennede", noe som er litt mer entusiastisk å kjøre med. Men jeg tok ett valg i 2019 da jeg kjøpte G30 540d, det ble det som er gunstigst å kjøre med og noe jeg vet jeg var fornøyd med fra før. Det er nå en i byen her som kjører G30 540d LCI, den har fått 20 hk mer og mildhybrid, går ennå litt mer effektivt enn min. Det kunne vært noe det altså 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Fredrik skrev:

Dette er faktisk et veldig godt poeng. Dagens dieselmotorer (store og små) er enormt bra motorer når de virker som de skal. De er sterke og svært effektive. For min egen del vil jeg utnytte dette helt frem til det ikke er mulig mer pga. forbud, avgifter, høy pris etc. Elektriske biler er uten tvil fremtiden, men jeg hopper ikke på vognen før jeg må/vil. Det å følge utviklingen med elektriske biler er imidlertid veldig interessant.

Når det gjelder å bedømme en teknisk innretning, bør den ikke leve noen år å se hvordan det holder seg, før man hyller den?

Dieselen er jo både nøysom og kraftige motorer med en energieffektivitet på 30 tallet.

Generelt er den driftsikker, men med stadig flere avgiftskrav og tekniske krumspring for å tilfredsstille disse.
Blir driftsikkerhet og vedlikehold lidende.

En moderne diesel er løsningen for noen, men for stadig flere og for de som har en relativ ny diesel med ad blue bl.a. vil med tiden kunne oppleve negative og betydelige driftsutgifter.

Hadde dieselen fått lov til å puste mer «fritt» uten myriaden av miljøkrav, ville den vært langt mer driftsikker og enklere å drifte. På mange måter, en slags «sabotasje» av en fin teknisk innretning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 Det kommer nå så mange elektriske bilmodeller på markedet at hvis andrehåndsverdien er viktig bør du følge markedet nøye i tiden fremover. Det skal formodentlig ikke mye til før stemningen skifter. Jeg tenker mer i retning av at har man en dieselbil man er tilfreds med så kjør den ut eller frem til man er klar for en elektrisk bil (eller blir tvunget).

Jeg er ellers helt enig med deg i at de som kjøper en elektrisk bil nå i praksis er betatestere for bilprodusentene. Dette ønsker jeg ikke å være så derfor heller vente litt til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik

Andrehåndsverdi er vanskelig å spå, men jeg tror dette avhenger mer av hva myndighetene finner på enn antallet elbiler ut på veiene. Så lenge diesel stadig er gunstig å eie brukt så vil det være ett marked. Nybilsalget tilfører nå så få nye dieselbiler ut i bruktmarkedet at dette blir etterspurt i årene som kommer. Det er stadig 2,7 millioner fossilbil eiere i dette landet og flesteparten av de skal i årene fremover stadig være i markedet for en dieselbil. I en undersøkelse nylig svarte kun en av fem bruktbilkjøpere at de ville kjøpe en brukt elbil.

De som bør følge markedet nøye fremover er de som eier en elbil som er noen år gammel. Med den utviklingen som nå pågår så kan den fort bli "verdiløs" og håpløst utdatert. Dette er det ikke fare for at skal skje med dieselbiler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fredrik 90 skrev:

 

De som bør følge markedet nøye fremover er de som eier en elbil som er noen år gammel. Med den utviklingen som nå pågår så kan den fort bli "verdiløs" og håpløst utdatert. 

Kjører selv elbil og tenker urovekkende mye på dette.

Blir dessverre fort kjøp og kast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Solberg93 skrev:

Kjører selv elbil og tenker urovekkende mye på dette.

Blir dessverre fort kjøp og kast.

Det er jo en faktor. Men for å se på det på en annen måte: hvor mye kan en leaf til 250k tape seg på 5 år? Gjensalgsverdi på 50k? Ok, da har man tapt 200k. Men man har tjent inn 100k på drivstoffbesparelse kontra en bensin og dieselbil, samt servicekostnader med oljeservice og slikt. Kanskje enda mer enn 100k også faktisk. Så da er det reelle tapet på leafen 100k når regnestykket er avslutta. 

En som kjøper en 530d i dag til 1 million, der vil den om 5 år ha salgsverdi på 450k (forutsatt om at det ikke er dieselforbud i norge om 5 år, i så fall er bilen tungsolgt) da har eieren av en dieselbil hatt 550k i verditap, PLUSS de nevnte drivstoff og service utgiftene. Så et totalt pengesluk på tilsammen 650-700k er nok ikke utenkelig. 

Det eneste som er feil i det regnestykket er at en som kjøper leaf aldri ville tenkt på å hatt en 530d. 

Så elbil trenger ikke være sorgen bare fordi de kan ha stort verditap. Og jeg forsvarer på ingen måte elbilen her. Kommer til å kjøre diesel så lenge det er lov og så lenge jeg har behov for hengervekt over lengre avstander. 

For min del er planen å fortsette å eie en billig dieselbil fremover som er så rimelig i utgangspunktet at om det blir et tap så er det minimalt kontra de som kjøper nytt. Sånnsett er også jeg i statistikken over de som sitter på gjerdet og venter. Jeg tror nok vi vil få se en økning i bilsalget om 5 år når ting har settla seg litt og elbil er blitt normalen. 

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Solberg93 skrev:

Kjører selv elbil og tenker urovekkende mye på dette.

Blir dessverre fort kjøp og kast.

Er det ikke bare å sammenlikne pris på hhv en like gammel i3 vs 116d/i da? 
 

Fossilbilene som vil holde og etterhvert vil stige i verdi er jo typisk bilene med stor bensin/dieselmotor, typisk 1/2/3 serie samt Z modeller. En bybil med el vil i fremtiden fremdeles ha et potensiale, om ikke rekkevidden er strålende er ikke det det viktigste. For dette segmentet er det billig drifting som gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Evopower skrev:

For min del er planen å fortsette å eie en billig dieselbil fremover som er så rimelig i utgangspunktet at om det blir et tap så er det minimalt kontra de som kjøper nytt. Sånnsett er også jeg i statistikken over de som sitter på gjerdet og venter. Jeg tror nok vi vil få se en økning i bilsalget om 5 år når ting har settla seg litt og elbil er blitt normalen. 

Dette er også min plan og som jeg egentlig har forberedt meg på med en Citroën C4 Picasso BlueHDi 120. Bilen var ny, men relativt billig (under 250K DKK) og det er derfor helt begrenset hvor mye jeg kan tape på den. Alternativet kunne f.eks ha vært en brukt BMW, men vi hadde denne gangen lyst på en ny bil og som også er billigere i vedlikehold.

Jeg regner med at dette blir den siste fossilbilen vi har med mindre det skulle dukke opp en interessant entusiastbil til søndagskjøring.

Resonnementet relativt rimelig elektrisk bil kontra dyr fossilbil er jeg helt enig i. Dyre biler har normalt et grusomt verditap og dette gjelder enten de er elektriske  eller kjører på dinojuice. Leasing når det gjelder spesielt litt mer kostbare elektriske biler bør derfor være en opplagt mulighet, men så langt er det få muligheter i alle fall her i DK.  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Skal man ha SUV elbil men uten firehjulstrekk så kan man jo kjøpe Mustangen, som koster 470 000,- og går 610 km (jada, vet det ikke er premium...men hvor premium er egentelig en X3?).

Tror du vil se litt forskjell på opplevd kvalitet innvendig i iX3 og Mustangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Ron Jeremy skrev:

Når det gjelder å bedømme en teknisk innretning, bør den ikke leve noen år å se hvordan det holder seg, før man hyller den?

Dieselen er jo både nøysom og kraftige motorer med en energieffektivitet på 30 tallet.

Generelt er den driftsikker, men med stadig flere avgiftskrav og tekniske krumspring for å tilfredsstille disse.
Blir driftsikkerhet og vedlikehold lidende.

En moderne diesel er løsningen for noen, men for stadig flere og for de som har en relativ ny diesel med ad blue bl.a. vil med tiden kunne oppleve negative og betydelige driftsutgifter.

Hadde dieselen fått lov til å puste mer «fritt» uten myriaden av miljøkrav, ville den vært langt mer driftsikker og enklere å drifte. På mange måter, en slags «sabotasje» av en fin teknisk innretning.

Med tanke på lista over ting som ofte ryker på dieselmotorer og hva de koster å reparere vet jeg ikke helt om jeg vurderer dieselmotoren mer driftssikker en en elektromotor og dens drivelektronikk. Forholdsvis lite feil på drivlinja på elbiler så langt. En annen sak er effektivitet. Jeg klarer å tyne X3en ned i mot 0.5l/mil på langtur. Det tilsvarer litt over 50kWh/100km. På vanlig blandet kjøring ligger jeg på ca. 75kWh/100mil. En vanlig elbil ligger rundt 20kWh/100km. Folk hyler hvis den bruker opp mot 30kWh/100km. Problemet med elbiler er i hovedsak masse idiotiske feilmeldinger og dårlig byggekvalitet på Tesla. Hadde disse problemene vært løst hadde det blitt solgt en god del flere elbiler her til lands.

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ogee1 skrev:

Tror du vil se litt forskjell på opplevd kvalitet innvendig i iX3 og Mustangen.

Ja men det skulle da bare mangle at det er forskjell i opplevd kvalitet på en BMW og en Ford... 😅

1 time siden, ogee1 skrev:

Med tanke på lista over ting som ofte ryker på dieselmotorer og hva de koster å reparere vet jeg ikke helt om jeg vurderer dieselmotoren mer driftssikker en en elektromotor og dens drivelektronikk. Forholdsvis lite feil på drivlinja på elbiler så langt. 

Greia er at feil på en elbil ofte kan ruinere deg økonomisk om bilen er utenfor garantitiden. En fossilbil kan ofte "lappes" sammen igjen med en quickfix eller bruk av brukte eller overhalte deler. Dette har det jo vært veldig fokus på den senere tid, elbiler er så dyre å reparere at mange biler kondemneres. Det "så få bevegelige deler" begrepet er en ønsketenkning som har vist seg å ha en litt kostbar bakside. 

Hvor mye må man gi for en brukt bytte motor til en BMW, 20 lapper? Hva koster byttemotor eller batteri til en Tesla som er kjørt over garantien? Vi snakker for firegangern...minst. Det jeg vil frem til er at til syvende og sist, når bilene blir gamle så er ikke det ene noe bedre enn det andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

iDrive 8 offentliggjøres 15. mars, og vil i første omgang introduseres på i4 og iX. Systemet vil deretter følge videre på G2x 3-/4-serie LCI i 2022 og øvrige modeller. Etter hva som blir sagt, er iDrive 8 mer "back to basic" ved at man nå har en overordnet meny (tilsvarende ID5 og ID6). Personlig ønsker jeg dette velkommen ettersom bruk av iDrive-kontroller på iDrive 7 ikke er det beste produktet BMW har levert.

2022-bmw-ix-interior-10.jpgBMW-iDrive-CES-2021-5.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Saltkjelen skrev:

iDrive 8 offentliggjøres 15. mars, og vil i første omgang introduseres på i4 og iX. Systemet vil deretter følge videre på G2x 3-/4-serie LCI i 2022 og øvrige modeller. Etter hva som blir sagt, er iDrive 8 mer "back to basic" ved at man nå har en overordnet meny (tilsvarende ID5 og ID6). Personlig ønsker jeg dette velkommen ettersom bruk av iDrive-kontroller på iDrive 7 ikke er det beste produktet BMW har levert.

2022-bmw-ix-interior-10.jpgBMW-iDrive-CES-2021-5.jpg

Positivt det, men hjelper ikke så mye når skjermen ser ut som noe ettermonterte greier man kan få tak i på eBay. 

Når BMW endelig har fått til et bra konsept på G05, G2X osv. så skal de ødelegge det igjen. Blir helt matt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Walkabout skrev:

Positivt det, men hjelper ikke så mye når skjermen ser ut som noe ettermonterte greier man kan få tak i på eBay. 

Når BMW endelig har fått til et bra konsept på G05, G2X osv. så skal de ødelegge det igjen. Blir helt matt. 

Nå synes jeg du blir veldig negativ. :-D Akkurat som de nye M3 og M4 kan bli fine med å få en ettermarkedsfront kan sikkert denne skjermen bli fin med et ettermarkedsdashbord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...