Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

For min del så ser X7 ut som en sober og lekker luksusbil, akkurat hva den er. Den har en veldig tilstedeværelse på veien og den digre grillen funker på denne bilen. iX ved siden av denne blir litt som den småfeite og stygge lillesøstra som ikke arvet de gode familiegenene.

Nå har jeg sett iX live en del ganger på min tur til Tyskland, og denne bilen tar seg nesten verre ut live enn på bilder. Dette er ganske elendig design altså, vi er på Fiat Multipla nivå her.....det er iallfall min ærlige mening. 

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

For min del så ser X7 ut som en sober og lekker luksusbil, akkurat hva den er. Den har en veldig tilstedeværelse på veien og den digre grillen funker på denne bilen. iX ved siden av denne blir litt som den småfeite og stygge lillesøstra som ikke arvet de gode familiegenene.

Nå har jeg sett iX live en del ganger på min tur til Tyskland, og denne bilen tar seg nesten verre ut live enn på bilder. Dette er ganske elendig design altså, vi er på Fiat Multipla nivå her.....det er iallfall min ærlige mening. 

Utseendet til iX er splittende, men teknisk får den bilparken her inne (bimmers) til å fremstå som noe av en badeleke. 
Ville utvilsomt solgt iX på interiøret og det visuelle, personlig syns jeg den har en pondus og tilstedeværelse som er vanskelig å unngå.

Med rett farge (sophistogrå) fremstår den som mer fullendt.

Samtidig er den (tilsynelatende) overlegne kvaliteten innvendig og de tekniske detaljene flere hakk over X7. 
Syns det er litt for stort sprang fra i40 til i50, men i60 kommer jo også.


X7 er en fantastisk flott bil, sober og lekker, men drivlinjen for meg - er utdatert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ron Jeremy skrev:

Samtidig er den (tilsynelatende) overlegne kvaliteten innvendig og de tekniske detaljene flere hakk over X7. 
Syns det er litt for stort sprang fra i40 til i50, men i60 kommer jo også.


X7 er en fantastisk flott bil, sober og lekker, men drivlinjen for meg - er utdatert.

Det inntrykket jeg fikk av iX etter kun å stikke huet inn i en på BMW Welt er at dette er iallfall ikke på høyde med X7. Ta en riktig spekka X7 med utvidet Merino skinn, høyglans lister og sånne keramiske kontroller...dette er luksusbil på høyde med en Bentley Bentayga. Bare lukta inni en sånn bil oser av luksus og klasse. Inntrykket jeg fikk i iX som sagt kun på en kort kikk er at interiøret er av av bra kvalitet, men simpelt utformet. Setene ser spinkle ut i forhold til de feite stolene i X7, dørtrekka ser simple ut...generisk er vel ordet jeg leter etter. Sliter med biler som ikke har en ordentlig solid midtkonsoll, får bare sånn kassebil assosiasjoner når midtkonsollen mangler. Helheten i interiøret forsvinner...

At du synes drivlinjen i X7 er utadatert er ikke noen overraskelse for oss andre, du er jo en av de største elbil-forkjynnerene her inne. Selv synes jeg enten M50d eller M50i utgaven av X7 er selve sweetspotten i denne klassen, sterk, raffinert, forutsigbar og kledelig. 

Litt artig så hadde de hengt opp ett E70 X5 dasjbord og ett iX dasjbord inne på museumet. Man kan jo vurdere selv hva som ser best ut og hva som tåler tidens tann best.

96D5901E-4CAD-46CC-8D52-F0D858A1D156.thumb.jpeg.5bb82e251509b6d7559f04c8c7f38d8d.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 Men hvorfor hadde de hengt opp disse dashboardene ved siden av hverandre hvis iX dashboardet helt tydelig har en billigere eller mer simpel opplevd kvalitet?

På veggen ser vi et eller annet med "Less is more" (antar jeg) og det er vel dette BMW sikter til. De vil at vi skal få en annen måte å vurdere/oppfatte hva som er luksus og raffinement. Mer digital teknikk og skjermer er helt sikkert en del av opplevelsen, men i likhet med Tesla er også enkelhet (simplicity) når det gjelder dashboardet og interiøret åpenbart viktig for BMW.

Jeg synes at dette er litt vanskelig å forholde seg til når det gjelder påkostede biler som f.eks X7, men at f.eks seter og paneler har stoff eller kunstskinn (f.eks alcantara) er bare bra. Skinn er for gammeldags i dag når det finnes så mye annet moderne av høy kvalitet. En fin metafor er dyre klokker (Rolex etc.). Selve klokkefunksjonen er stort sett redundant i dag fordi alle allikevel har en mobiltelefon og dermed er klokken reelt redusert til et dyrt armbånd. Skinn av høy kvalitet er dyrt, men dette er også reelt alt skinn er i dag iom. at andre påkostede materialer ofte er langt mer brukervennlige, holdbare og sobre.    

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg regner med at de valgte E70 X5 sitt dasjbord som sammenlikning fordi en sammenlikning mellom F15 eller G05 sitt dasjbord ville bare vært til forkleinelse for iX sitt dasjbord. Når sant skal sies så har E70 dasjbordet hengt på veggen der i sikkert 10 år (var her første gangen i 2012 og da var det der). Så har de tilført iX dasjbordet nå i ettertid for å vise "veien videre"

Jeg skjønner hva du mener med simplicity/enkelt, men dette begrepet matcher ikke bra med ønsket om luksus og premiumfølelse. Folk som har farta rundt i 3-serie eller mindre samt non premiumbiler vil ikke forstå denne tilnærmingen jeg prøver meg på her. Jeg kommer aldri, jeg gjentar aldri til å kjøpe en dyr BMW som ikke har ekte skinn. En premiumbil skal ha ekte skinn og den følelsen og lukten ekte hud avgir. Det økologiske mambojamboet folk messer om nå til dags finner ikke veien inn i mitt bilkjøp.

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg skjønner hva du mener med simplicity/enkelt, men dette begrepet matcher ikke bra med ønsket om luksus og premiumfølelse. Folk som har farta rundt i 3-serie eller mindre samt non premiumbiler vil ikke forstå denne tilnærmingen jeg prøver meg på her. Jeg kommer aldri, jeg gjentar aldri til å kjøpe en dyr BMW som ikke har ekte skinn. En premiumbil skal ha ekte skinn og den følelsen og lukten ekte hud avgir. Det økologiske mambojamboet folk messer om nå til dags finner ikke veien inn i mitt bilkjøp.

Jeg er veldig enig i den første delen av resonnementet, men jeg mener stadig at skinn er gammeldags. Det er deilig og elegant når det er skikkelig kvalitet, men det er også gammeldags og veldig lite innovativt (som en tradisjonell klokke som f.eks en Rolex). Skinn ble brukt i f.eks møbler, jakker, sko og biler fordi man ikke kjente til annet som var like elegant og holdbart, men slik er det ikke i dag. Legg merke til at jeg ikke snakker om dyrevelferd i denne sammenhengen. Jeg mener at dette også er viktig, men dette er ikke hovedpoenget i denne konteksten.

Vedr.simplicity/enkelt er jeg mer usikker. Jeg liker måten f.eks Tesla har gjort dette i f.eks Model 3/Y, men hvis man gjør det samme i f.eks 7-serien samt enda mer kostbare biler tror jeg at konseptet i sin nåværende form faller igjennom. Sannsynligvis må det mer utvikling til før dette blir overbevisende. På den annen side er det et faktum at folk som kjøper slike biler normalt er mer konservative enn folk flest (eller de liker å tro at de er dette) og dette påvirker helt sikkert f.eks BMW's beslutninger vedr. hvor langt de tør å gå når det gjelder designet med disse bilene. På den måten er iX litt av en prøvesten selv om den stiller i en klasse under f.eks X7 og langt på vei X5.     

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøremaskin på 2,3 tonn? Norske motorjournalister er virkelig noe for seg selv. Vel har i4 sikkert tyngdepunktet lavt men fysiske lover kan man ikke gjøre noe med. På en bane så vil garantert en M440i føles vesentlig mer agil, selv om den gjør 0-100 på 0,5 sek mer.

En Tesla Model 3 Perfomance er jo en ganske habil banebil, men den veier 1800 kilo. Men det gjør den jo også til en overraskede underholdene bil å kjøre på en svingete landevei. Når en bil bikker to tonn så gjør det noe med fysikken, med mindre den har 630 hester og ett sinnsykt demper og hjuloppsett. Men selv da kjenner man hvordan de fysiske lovene kjemper i mot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...