Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Det er nok dessverre solgt veldig mange dieselbiler til folk som ikke burde hatt det. 

Kanskje det hadde vært en ide med skiftintervall på dpf? Volvo (med 1,6 psa-motor) hadde dette i noen år (120k km).

Selvfølgelig mange kunder som avslår dette på service, men så kommer de igjen før bilen er gått 130k og klager på dau bil som da viser seg å være tett dpf...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lars89 skrev:

Det er nok dessverre solgt veldig mange dieselbiler til folk som ikke burde hatt det. 

Kanskje det hadde vært en ide med skiftintervall på dpf? Volvo (med 1,6 psa-motor) hadde dette i noen år (120k km).

Selvfølgelig mange kunder som avslår dette på service, men så kommer de igjen før bilen er gått 130k og klager på dau bil som da viser seg å være tett dpf...

Men tesen om at diesel «kun» er til langkjøring er vel oppbrukt? De kokser vel igjen bare man ser stygt på dem i disse dager? Folk begynner å slite med adblue allerede og systemet har kun vært her 2-3 år... og det er jo også partikkelfilter på bensin også nå. 
Men det er jo serviceintervaller, BMW har vel 200.000km, mens endel andre har 100.000km?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok det kunne være smart om man fikk opp status på DPF i kjørecomputer. Merket meg en del ganger at regen av DPF har startet selv på kort tur, og merket det først når jeg har parkert. Hadde det blitt informert i iDrive hadde jeg kjørt litt til for å gjøre ferdig prosessen.

 

Adblue er nok mer en 2-3 år, har dette på min F11. Den er produsert juli 2014. Lastebiler har vel hatt dette enda lenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kjennern skrev:

Tror nok det kunne være smart om man fikk opp status på DPF i kjørecomputer. Merket meg en del ganger at regen av DPF har startet selv på kort tur, og merket det først når jeg har parkert. Hadde det blitt informert i iDrive hadde jeg kjørt litt til for å gjøre ferdig prosessen.

 

Adblue er nok mer en 2-3 år, har dette på min F11. Den er produsert juli 2014. Lastebiler har vel hatt dette enda lenger. 

Lastebilene var først ut, var litt kjapp på avtrekkeren. Er enkelte modeller som fikk det før andre. 
Burde vært noen sensorer som gav mer signaler ifht tilstanden på filteret, hele systemet virker korttenkt da det er det er sluttbrukeren som blir lidende når ting går dårlig.

Spent på å se hva BMW sier om den halvveis brente F11 som var avbildet ovenfor...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adblue er det svært få problemer med, det er vel kanskje det miljøtiltaket i senere til som har gitt minst problemer. Men partikkelfilter og EGR er gjengangere, det gir bileiere store kostnader over hele linja. Jeg har så langt sluppet problemer med dette, men jeg har ikke hatt så mye småkjøring og jeg har heller ikke hatt dieselbilene til de ble gamle. 

EU kveler helt klart bilene, alt i miljøets navn. Jeg ser med skepsis på at også bensinbiler skal ha partikkelfilter. Man kan håpe at problemene her blir færre, ettersom en bensinmotor blir fortere varm og av gir mindre sotpartikler. Men så har jo mange av disse mildhybrid, som gjør at motoren slår seg av under visse forhold...som gjør at den tar lenger tid å bli varm. Er derfor jeg med skrekk ser på Mercedes sin satsningen på ladbare dieselhybrider...det er i prinsippet dieselmotorer som aldri oppnår optimal driftstemperatur.

Det beste er nok å ha en god gammel M50 under huven. Den tåler småkjøring og avgir masse fystoffer rett ut i det fri, gjennom en antikvarisk katalysator.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

EU kveler helt klart bilene, alt i miljøets navn. Jeg ser med skepsis på at også bensinbiler skal ha partikkelfilter. Man kan håpe at problemene her blir færre, ettersom en bensinmotor blir fortere varm og av gir mindre sotpartikler. Men så har jo mange av disse mildhybrid, som gjør at motoren slår seg av under visse forhold...som gjør at den tar lenger tid å bli varm. Er derfor jeg med skrekk ser på Mercedes sin satsningen på ladbare dieselhybrider...det er i prinsippet dieselmotorer som aldri oppnår optimal driftstemperatur.

 

Grunnen til at moderne bensinmotorer har begynt å få partikkelfilter er vel på grunn av høyere forbrenningstemperatur og derfor mer NOx. Det er vel også blitt et større problem de senere årene med mer moderne og effektive turbo-motorer. Innbiller at jeg så en sak i motor for et par år siden (like etter at dieselgate startet) der Fords 1-liter var verre på partikler enn de da beste dieselene. Har også forstått det slik at for eksempel Toyota sine bensinmotorer i hybridene er langt snillere med tanke på utslipp av partikler på grunn av at de har er uten turbo. 

Ellers er jeg litt enig i din betraktning rundt hybrid og diesel, men også litt uenig. Med større batteri på hybridene er det vel et håp om at man kjører på batteri på nesten alle småkjøring/bykjøring og at dieselmotoren kun starter når man skal langt. Men det bedyrer jo at man aldri plutselig får et behov for å benytte effekten av begge motorene på bykjøring. Synes synd på både bensin og dieselmotorenene som plutselig startes på grunn av et kortvarig effektbehov. Som en digresjon til dette så så har jeg noen gang stusset litt på hvorfor det ikke er flere elektriske biler med en diesel eller bensingenerator. Ville tro det er en bedre og mindre kompleks løsning en dagens hybrider. Selvsagt håpløst i norsk avgiftssystem, men sett bort i fra det. 

Endret av laffe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første ampera hadde slik bensinmotor som kun fungerte som generator. Det var en enkel sugemotor som fikk gå sitt eget løp og ikke gå korte run under maks belastning som jeg deler din bekymring for på dagens hybrider.  Ampera en var futuristisk men stilig syntes jeg. Fikk kjøre en og den var god å kjøre og ikke minst sitte i. Den klarte å se moderne ut, uten å se teit ut (som prius, insight eller til en viss grad ioniq, som alle har den samme kileformede karosseriformen) 

i3 har vel også en liten bensinmotor kalt range exstender, men det er håpløst sett med norske avgiftsøyne som da mener at det er en fullverdig bensinbil. 

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Evopower skrev:

Den første ampera hadde slik bensinmotor som kun fungerte som generator. Det var en enkel sugemotor som fikk gå sitt eget løp og ikke gå korte run under maks belastning som jeg deler din bekymring for på dagens hybrider.  Ampera en var futuristisk men stilig syntes jeg. Fikk kjøre en og den var god å kjøre og ikke minst sitte i. Den klarte å se moderne ut, uten å se teit ut (som prius, insight eller til en viss grad ioniq, som alle har den samme kileformede karosseriformen) 

i3 har vel også en liten bensinmotor kalt range exstender, men det er håpløst sett med norske avgiftsøyne som da mener at det er en fullverdig bensinbil. 

Ampera hadde helelektrisk drivlinje. Den var ladbar og hadde et batteri som gikk ca 70 km.

Bilen er ein såkalla parallellhybrid.  Det vil seie at ein alltid kjører på straum.  Men dersom han har for lite straum med seg så startar eit bensinaggregat. Og vips så har ein same rekkevidde som ein bensinbil.  Og, det må nevnast, langt på veg same forbruket.

Bilen ble aldri noen suksess på grunn av at avgiftssystemet var ikke tilpasset at bilen hadde helelektrisk drivlinje. Den fikk avgift som om det var en bensinbil. Jeg hadde en slik bil på prøve, den var som å kjøre dagens elbiler. Prisen for denne 4 seter var ca 360.000 i 2014. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge en bil kan kjøres på kun bensin er det riktig at den ikke skal ha de samme avgiftsfordelene som en elbil ,uavhengig av hvordan drivlinjen er utformet. 

Jeg har endel naboer med ladbare hybrider (X5, GLC, Panamera osv)  som jeg i løpet av 2 år aldri har sett lade på tross av at de har satt opp type 2 ladestasjon... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Ingvaldsen skrev:

Sett av litt tid til denne fantastiske videoen😁

Herlig! Første gangen jeg hører uttrykket "cocaine tables" om bordene i forseteryggene, men det passer jo bra. :-)

Må si at jeg beundrer de som er tøffe (og flinke) nok til å kle et helt tak i ett stykke Alcantara. Er ikke veldig lett å justere på når limet først biter.

Jeg kikket på en pent brukt 750i hos BMW-forhandler litt utpå 90-tallet. Husker jeg syntes synd på han som hadde betalt 1.2 mill for den ny siden den var avertert for 400k bare noen år seinere.

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...