Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Ron Jeremy skrev:

Å selge budskapet «Plast er mer premium enn skinn og at det er mer miljøvennlig»... tyder på fanatisme.

Skinn er vel bare et biprodukt av dyret, der kjøtt og annet har blitt brukt?

I den retning verden går nå med politisk korrekthet og åpenbare løgner og veggis fanatisme - er jeg glad jeg ikke vokser opp i disse dager.
«Premium» blir stadig mindre premium og produktene blir stadig utvannet og billigere å ta å kjenne på, samtidig som holdbarheten å driftskostnadene skyter i været. Dette går faen ikke!

helt enig... 

det har vært mye snakk om snikislamering/ekstremister/innvandring som truer samfunnet, men jeg tror politisk korrekthet og veganere snart er langt farligere for dagens samfunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomas på autogefuehl har gjort det til sin personlige kampsak å fremme veganere, og nevner alltid dette om bilen er med eller uten animal skin som han kaller det. Jeg mener som en viktig bil journalist at han burde vite bedre å holde personlige og politiske kampsaker for seg selv. 

Han var ikke slik før, og dette er en av grunnene til at jeg har sluttet å se på den kanalen. Det er noe med den totalitære politiske korrekthet han har, som egentlig bare er oppspinn av saker hvor man ser problemet i feil ende. Dette provoserer meg nok til å ikke se på. Når det er sagt, han virker smartere enn de fleste av oss, reflektert og nøyaktig, men veldig kalkulerende. Han har lov å ha sine synspunkt, men jeg er hvertfall enig i det at dyreskinn bare er et biprodukt av andre ting som tas fra dyret. Se på bentley som kun bruker skinn fra dyr som går på fritt beite. Lider dyra? Nei. Jeg tror Thomas ikke mener det slik, jeg tror det han mener er rett å slett alle veganere syn, nemlig at dyr skal ikke brukes til mat uansett frittgående eller ikke. 

Så kan det diskuteres hvem som har rett, men jeg mener han heller kan snakke mindre om det og mer om bilen. 

Ser for meg han er en fyr som er umulig å diskutere med, for han har alltid velformulerte motsvar 😅 om alle skulle spise gulrøtter så hadde ikke det vært bra heller. Vi trenger balansert kost, og mennesket har jaktet fra primatene frem til i dag. Slik er det bare. Jeg støtter ikke profitt produksjon, hvor dyra står som sild i tønne fra fødsel til slakt, men man trenger ikke å være veganer fordeom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fulgt Autogefühl og Thomas Majchrzak i 4-5 år nå og er temmelig imponert over hvor saklig og redelig kanalen/han er (han er jo på mange måter kanalen selv om det også er et par andre programledere). Kunnskapsnivået er også veldig høyt - både om ulike bilmodeller, men også om bilbransjen spesielt. Han blir bl.a invitert som foreleser på div. tyske universiteter pga. det høye kunnskapsnivået. Han er opprinnelig utdannet journalist fra universitetet i Dortmund og har jobbet som journalist siden 2004. Han forstår forøvrig også en hel del dansk etter å ha jobbet som journalist i København i et år (jeg har mailet med ham på dansk og engelsk - tysk skriftlig er ikke min spesialitet selv om jeg til en stor grad forstår tysk muntlig og kan lese tysk). Han liker Skandinavia og trekker ofte dette frem i videoene når han snakker om miljøet, elektriske biler og bl.a stilarter (f.eks skandinavisk design).

Han nyter temmelig stor tillit i spesielt den tyske bilindustrien og får derfor ofte intervjue ledende ingeniører og designere istedenfor bare markedsførings folk. Han har spesielt gode kontakter hos VAG, men også de andre tyske bilprodusentene snakker gjerne med ham om bilbransjen og ikke minst fremtiden for den tyske bilbransjen.

Han er en fortaler for miljøet, men på et lavpraktisk nivå (han er ikke ekstrem på noen måter slik jeg forstår ham). Han liker biler, men mener at bilprodusentene bør bruke betydelig mer ressurser enn i dag på å utvikle bærekraftige biler. Dette inkluderer selvfølgelig elektrifisering (inkl. PHEV), men også bærekraftige materialer i hele bilen inkl. mer bruk av syntetiske materialer som f.eks Alcantara og stoff av høy kvalitet istedenfor skinn. Han har i denne sammenhengen laget et eget program som nettopp viser hvorfor dette er viktig. Problemet er ikke når f.eks premium bilprodusentene bruker skinn (de betaler for høy kvalitet fra bærekraftige produsenter), men når "alle" andre også skal ha skinn i bilene. Da kommer skinnet fra ymse asiatiske billigprodusenter der oppdrettet og produksjonen mest minner om dyremishandling. Thomas mener derfor at de tyske premium bilprodusentene bør gå foran med et godt eksempel og helt slutte å bruke skinn i bilene - spesielt når det i dag finnes mer enn gode nok alternativer.

Jeg støtter denne holdningen og roser Thomas for å være konsekvent og helt tydelig på hva han mener og ikke minst hvorfor. Det er heller ingen tvil om at ledelsen i de tyske premium bilprodusentene er enig med ham, men som med det meste annet tar det tid å omstille både markedet og produksjonen.      

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint forklart og et større bilde som alltid du gir oss :) jeg mener det er tydelig at han har en stemme blandt produsentene, men også litt spesielt at én mann nærmest kan bestemme hvordan bilene skal bygges fremover. Det avhenger jo selvfølgelig hvilken grad de lytter til han. Han er glad i bil og motor helt klart, og sier ikke nei til en v8, men mener samtidig at hovedflåten må få mindre miljøfientlig fotavtrykk totalt sett. Den kan jeg forstå.

Men jeg mener at kvalitets skinn kan være slik det var før i tiden: tilvalg for premium merkene. Jeg er ellers tilhenger av stoff/alcantara og kan ikke fordra det kunstige syntetiske "skinnet". Men det kunstige skinnet er da heller ikke animal skin, fordi det er syntetisk fremstilt, så hvordan kan han da klage på skinn?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Fredrik skrev:

Jeg støtter denne holdningen og roser Thomas for å være konsekvent og helt tydelig på hva han mener og ikke minst hvorfor. Det er heller ingen tvil om at ledelsen i de tyske premium bilproduentene er enig med ham, men som med det meste annet tar det tid å omstille både markedet og produksjonen.      

Så «Vesten» skal gå foran «som et godt eksempel» - igjen?

 Vel resirkulerte produkter er greit nok, men når man skal lage det i et premium produkt blir det litt selvmotsigende. Det fungerer i en i3, men ikke i en 5 serie, det er min mening.

Men miljø og i særdeleshet plastforurensing som det har vært mye fokus på i den siste tiden, kommer primært fra mindre utviklede industrielle land med flere innbyggere, primært Asia og India. 
Så Tysk og europeisk industri skal la seg influere av hvordan Kineserne ønsker dems produkter skal se ut. Samtidig skal vi være forbilder å vise verden hvordan det skal gjøres, spennende.
Det er ikke rart det er politiske kriser i EU og mange andre steder idag, lite som hensyntar egne borgere.

Personlig syns jeg stoff gir et billigere preg enn ekte skinn, alcantara inkludert. Det er også mindre holdbart og jeg skulle gjerne sett tallenes tale om hvor mye ressurser det går til hhv skinn og veggis skinn. Jeg husker vannbøffel skinnet i E34, men i mange henseender går når verden fra kvalitet til kvantitet, synd! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Ron Jeremy skrev:

Så «Vesten» skal gå foran «som et godt eksempel» - igjen?

 Vel resirkulerte produkter er greit nok, men når man skal lage det i et premium produkt blir det litt selvmotsigende. Det fungerer i en i3, men ikke i en 5 serie, det er min mening.

Men miljø og i særdeleshet plastforurensing som det har vært mye fokus på i den siste tiden, kommer primært fra mindre utviklede industrielle land med flere innbyggere, primært Asia og India. 
Så Tysk og europeisk industri skal la seg influere av hvordan Kineserne ønsker dems produkter skal se ut. Samtidig skal vi være forbilder å vise verden hvordan det skal gjøres, spennende.
Det er ikke rart det er politiske kriser i EU og mange andre steder idag, lite som hensyntar egne borgere.

Personlig syns jeg stoff gir et billigere preg enn ekte skinn, alcantara inkludert. Det er også mindre holdbart og jeg skulle gjerne sett tallenes tale om hvor mye ressurser det går til hhv skinn og veggis skinn. Jeg husker vannbøffel skinnet i E34, men i mange henseender går når verden fra kvalitet til kvantitet, synd! 

Poenget er vel at det på mange måter er de tyske premium bilprodusentene som setter standarden og definerer hva som er moten. De andre bilprodusentene spiller i større eller mindre grad copycats fordi dette selger i deres markedssegment. Kia's kunder vil mer enn gjerne være wannabe Porsche - for å fortelle en lang historie kort.

Ergo så viser de tyske premium bilprodsentene kursen og dette er også Thomas's (Autogefühl) poeng. Hvis moten blir syntetiske stoffer istedenfor skinn så vil helt sikkert Kia også rette seg etter dette. 

Jaguar har forøvrig lagt helt om i enkelte av deres modeller. Der kan man nå kun få syntetiske stoffer i bilen. Tesla tror jeg også har gjort dette over hele linjen. Akkurat dette er litt interessant iom. at begge av mange oppfattes som premium bilprodusenter og selger relativt dyre modeller. Jeg tror at vi kan være relativt sikre på at de vet hva kundene vil ha og i denne sammenhengen tenker jeg også at kundene generelt er ganske opplyste (noe som også er et poeng for Thomas).

Det er forøvrig ikke slik at det er Thomas som bestemmer hva bilprodusentene skal gjøre (dette er ikke noe du argumenterer for - jeg bare nevner dette). Han har kun innflytelse fordi han har tillit i kraft av kunnskap og god argumentasjon. Personlig mener jeg også at han bare viderebringer et budskap og en holdning som mange deler. At journalister har en god følelse for hva som rører seg i befolkningen er viktig og dette viser Thomas at han behersker på flere måter. Han er f.eks svært lite snobbete selv om han har tilgang til alt av dyre bilmodeller. Han gjør et poeng ut av å be om mer prisvennlige modeller når han skal teste en ny bilmodell. Kan han teste en ny bil med en annen motor enn toppmodellen (som de færreste har råd til) så gjør han dette.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik skrev:

Det er forøvrig ikke slik at det er Thomas som bestemmer hva bilprodusentene skal gjøre (dette er ikke noe du argumenterer for - jeg bare nevner dette). Han har kun innflytelse fordi han har tillit i kraft av kunnskap og god argumentasjon. Personlig mener jeg også at han bare viderebringer et budskap og en holdning som mange deler. At journalister har en god følelse for hva som rører seg i befolkningen er viktig og dette viser Thomas at han behersker på flere måter. Han er f.eks svært lite snobbete selv om han har tilgang til alt av dyre bilmodeller. Han gjør et poeng ut av å be om mer prisvennlige modeller når han skal teste en ny bilmodell. Kan han teste en ny bil med en annen motor enn toppmodellen (som de færreste har råd til) så gjør han dette.

Dessverre så er Thomas også en del av et yrke som i overveiende grad er venstredreid med alt det medfører av idealisme og idealer.

Bilprodusentene lager gladelig seter/trekk til en billigere penge, la oss ikke tro at dyrevelferd står høyere i kurs enn penger, det blir litt banalt, kynismen rår i stadig større grad.
 

Jeg syns en test(er) ikke skal blande rollene, være aktive til endring samtidig forsøke å gi en nøytral beskrivelse av objektet, slikt blir lite troverdig i lengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Ron Jeremy skrev:

Dessverre så er Thomas også en del av et yrke som i overveiende grad er venstredreid med alt det medfører av idealisme og idealer.

Bilprodusentene lager gladelig seter/trekk til en billigere penge, la oss ikke tro at dyrevelferd står høyere i kurs enn penger, det blir litt banalt, kynismen rår i stadig større grad.
 

Jeg syns en test(er) ikke skal blande rollene, være aktive til endring samtidig forsøke å gi en nøytral beskrivelse av objektet, slikt blir lite troverdig i lengden.

Jeg oppfatter ikke Thomas som venstrevridd... snarere tvert imot. Det som er litt viktig å få med seg i denne sammenhengen er at venstre-høyre aksen i moderne politikk ikke er som før. I dag kan folk være temmelig miljøbevisste og progressive f.eks når det gjelder likestilling og seksuell orientering samtidig som de er konservative (høyreorienterte) når det gjelder f.eks økonomisk politikk og innvandring. Media generelt har ikke riktig fått med seg denne endringen ennå og dette er definitivt en stor utfordring.

Her er det imidlertid også viktig å se litt på forskjellene mellom Norge og Tyskland. Tyskland er et land med mer enn 83 millioner mennesker på et areal bare litt større enn fastlands Norge. Befolkningstettheten er derfor mye større enn i Norge (232 vs. 14 mennesker pr. Km/2). Dette preger Tyskland på godt og vondt være seg miljøproblemer og f.eks sosial kontroll i relasjon til å skille seg ut fra mengden. Tyskere flest ønsker derfor ikke å unødig provosere andre mennesker og dette gjelder også f.eks personlig ansvar i relasjon til miljøet. Jeg tenker at Thomas føler det slik og at kan man relativt enkelt hjelpe miljøet ved å velge bærekraftige produkter/materialer så er dette bare en god ting for oss alle. "Quadratisch. Praktisch. Gut"... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...