Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Nydelig bil, dog litt usikker på hvordan den kjører.

Jeg skal "halvvegs" spise orda mine. Det er faktisk flere delenummer som er unike for G29 enn jeg hadde forventet (i forhold til andre bmw modeller). Hvorfor, og hva forskjellen er (den er ikke stor, de fleste stag etc er like) vet man ikke før man plukker fra hverandre en slik bil. Men det kan tyde på at gemoetrien ikke er identisk med for eksempel 3 serie (selv om designet rent overordnet er), og da kan man jo spørre seg hvorfor. Det kan ha helt naturlig forklaringer (igjen, da måtte man ha plukka fra hverandre disse bilene ved siden av en 3 serie), eller så er det jo ikke 100% umulig at toyota har ment noe (grøss).

For å kunne si noe mer konkret må jeg vite eksakt hva endringene er (og de later ikke til å være så store). Typisk når man endrer gemoetri på denne måten har det med kjørehøyde i forohold til hjulstørrelse å gjøre, relativt til kjøreopplevelsen man ønsker. Men jeg vet ikke.

 

Ang bildet  @Marius2002 - tenk så pen den kunne blitt med tak :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg skjønner hva du mener @Fredrik, og jeg er forsåvidt enig med deg ut fra ett forretningsmessig perspektiv. Men med dette konseptet så forsvinner jo hele eksklusiviteten ut vinduet. BMW er vannet ut nok som det er fra før, om man ikke skulle begynt som Audi på toppen av det hele. Utfordringen til Audi er at det skinner så veldig igjennom at det er en Volkswagen som ligger under. Nå er ikke Porsche noe galt merke å ha en bil basert på, men det vil jo alltid være den billigvarianten av den ekte. 

Dette er noe jeg er veldig fornøyd med BMW på, iallfall de modellene jeg anser som aktuelle for meg. BMW er stort sett 100 prosent BMW, bortsett fra Z4 og fwd modellene.😅 

Der har du et poeng og jeg er enig med deg i at f.eks Audi på mange måter bare er en litt påkostet VW. Når dette er nevnt gjelder dette tildels også Porsche hvis vi ser bort fra f.eks 911. BMW fremstår i denne konteksten som mer unikt og ekte enn Audi, men jeg tviler på om mange utenfor BMW miljøet bryr seg.

Når dette er nevnt synes jeg faktisk at VAG er ganske flinke til å differensiere de ulike bilmerkene. Det er litt vanskelig å forstå poenget med trekløveret Up, Mii og Citigo, men ellers synes jeg at de ulike bilmerkene i VAG systemet langt på vei har deres egen identitet selv om man vet at de er teknisk beslektet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller man kan bare kjøpe Supra, og få en Z4 med tak som i tillegg ser bedre ut enn Z4 😀 everyday driver hadde en sammenligning mellom 2 literen og 3 liters supraene, begge motorene fra bmw. De har mange interessante synspunkter og også en podcast for ekte bilnerd nivå. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, 540is skrev:

Mulig det har vært nevnt tidligere, men Supra har så dårlige kjøreegenskaper at den er for farlig som leiebil på Nürburgring. Har Z4 samme problemene med bakhjulsopphenget?

https://www.youtube.com/watch?v=XSH3RgGSmF0

Jeg hører hva han sier men får meg ikke helt til å tro på det. Det eneste som kan føre til det som han snakker om er ekstreme endringer i toe in/out, er hvis vinkelen på styrestagene er for stor i forhold til bærearmsvinkelen og at bilen har mye kompresjon/endring i fjørene under brems og sving. 

Han får shimse høyden på tannstang annerledes da slik at det ikke skjer igjen. Interessant bemerkning av supra/Z4, men jeg tenker mye kan justeres inn

Det han sier er stikk motsatt av everyday driver oppforbi her. Jeg tror det er mange forhold inne i bildet her

 

Jeg har kjøpt en e30 med e36 forstilling som har helt feil geometri. Dvs har man stilt inn spissing til å fungere rett fram/lett sving, så endrer alt seg under mye sving, for eksempel så kan det ene hjulet svinge mye mer enn det andre. Alt går om man bare kjører etter hva man har. 

 

 

IMG_20201003_163406.jpg

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Fredrik skrev:

Der har du et poeng og jeg er enig med deg i at f.eks Audi på mange måter bare er en litt påkostet VW. Når dette er nevnt gjelder dette tildels også Porsche hvis vi ser bort fra f.eks 911. BMW fremstår i denne konteksten som mer unikt og ekte enn Audi, men jeg tviler på om mange utenfor BMW miljøet bryr seg.

Det med Porsche har du helt rett i, selv på Porsche så får man den VAG feelingen. Nå som BMW har blitt så mainstream, og sort G30 tror jeg må være Arendals mest solgte bil så kunne jeg kanskje tenke meg noe mer unikt neste gang jeg skal handle bil. Selv om det er ett par år til, og jeg er utrolig fornøyd med G30en (den er vel så populær fordi det er en bra bil) så synes jeg det er morsomt å sondere litt. 

Porsche Panamera i siste utgave er interessant, synes den er lekker. Jeg prøvekjørte en 2018 Panamera 4 e-hybrid i sommer. Jeg ble litt skuffet over VAG detaljene som sniker seg inn flere plasser, alt fra handler og knapper til multimedie løsninger. Ikke at det er noe dealbreaker, men det hele blir litt ulekkert på en slik bil som dette. Når det er sagt så ender jeg vel opp med sekssylindret 5-serie igjen, de bilene er visst som drugs for meg. "Einmal funfer, immer funfer" som tyskerene sier 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, 540is skrev:

Mulig det har vært nevnt tidligere, men Supra har så dårlige kjøreegenskaper at den er for farlig som leiebil på Nürburgring. Har Z4 samme problemene med bakhjulsopphenget?

https://www.youtube.com/watch?v=XSH3RgGSmF0

Det er jo akkurat dette som er litt interessant (jeg var kjent med problemet).

Normalt ville jeg sagt at understellgeometrien garantert var helt likt på disse, og jeg heller fortsatt mot at den nok er det. Men jeg er litt overrasket over forskjellene til 3 serie. Igjen, fult mulig at det ikke er større geeometri endringer men heller detaljer, men dette åpner i det minste for en teoretisk mulighet for forskjell.

 

47 minutter siden, Evopower skrev:

Jeg hører hva han sier men får meg ikke helt til å tro på det. Det eneste som kan føre til det som han snakker om er ekstreme endringer i toe in/out, er hvis vinkelen på styrestagene er for stor i forhold til bærearmsvinkelen og at bilen har mye kompresjon/endring i fjørene under brems og sving. 

Han får shimse høyden på tannstang annerledes da slik at det ikke skjer igjen. Interessant bemerkning av supra/Z4, men jeg tenker mye kan justeres inn

Det han sier er stikk motsatt av everyday driver oppforbi her. Jeg tror det er mange forhold inne i bildet her

Jeg har ingen problemer med å tro på det i det hele tatt. Bilene er generelt langt utenfor hensiktsmessig gemotri med en gang de slippes langt ned med store hjul (race). Og slik har det alltid vært, bare se på e36-e46-e90 når de blir lave, helt ubrukelig forstilling om ikke betydelig inngrep gjøres. Dette på tross av at e90 har helt annen type understell enn e46.

Det som er nytt er at "den gemene hop" normalt ikke har hverken kunnskapen eller informasjonen rundt dette, og de som har normalt ikke deler det. Det er litt nytt med vår tidsalder. Apex gjetter jo ikke på dette, det er veldig enkelt å plukke av fjærer og måle hvordan vinkler endrer seg. Lar det seg fikes? Garantert. Vil vi se deler etterhvert som fikser det? Garantert. Tror jeg på at Supra (og dermed også fult mulig z4 og andre bmwer) får dustete geometri når den blir lav med store hjul? JA. For slik har det vært de siste 30 årene, minst. Det er bare at kunnskapen og informasjonen nå er mer tilgjengelig i det stadig flere konkurrerer om kunder og oppmerksomhet ved å vise til kunnskapen man innehar.

Det du nevner i siste del av innlegget er jo ackermann. Man velger jo normalt ackermann ganske bevisst, og original ackermann er helt ok på e36-46 til rundetider. Til drifing er det mange som heller vil ha 0 ackermann.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke uenig med deg trf, og du har jo endel erfaring med oppsett på bmw. 

Men bilene er bygget for vei spec samt et understyrt oppsett. Hvis man tror man har en racebil bare med coilover og andre hjul så tar man feil. Bilen må være bygget for dette oppsettet fra starten av. Er derfor jeg mente han fra Nurburgring får heller bygge om den han har enn å si bilen er elendig/ukjørbar (for hans) bruk. 

Min erfaring med bmw på bane er at det funker uansett. Om det er e30 i rally eller en original e60 m5 på ringen eller en e46 m3 med custom coilovers (kun personlig erfaring med den siste) så har jeg alltid inntrykk av at det styrer og går uansett. Man må bare stille inn hjulvinkler etter at man har fått ønsket høyde. 

Problemet det refereres til i videoen er ubalansen som oppstår i 260 km/t. Slik fart er man skjelden oppe i i motorsport, kanskje nettopp utenom gt4 og lignende på ringen. Merkelig at en standard e46 m3 klarer en fin lap time mens nye supra som slekter på samme merket er ustyrlig? Jeg mente også at man må kjøre etter hva man har, altså klarer ikke føreren å kompensere for det bilen mangler? Om en fører i wrc har en dårlig hjul vinkel er det utrolig hva som går likevel de siste kilometerne inn mot mål. 

All observasjon fra min side er basert på at jeg ikke har kjørt på ringen selv enda eller over 190 km/t noen gang med bil. Så det skulle vært gøy å prøvd ut en gang. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes BMW's originale oppsett er fabelaktige. Jeg hadde en E36 323i som var senket med BMW's M-Tech kit, men gikk tilbake til originalt oppsett fordi balansen var mye bedre (for meg og min 80-talls kjøreteknikk). Tilsvarende så hadde jeg noen år senere en E46 318d Touring som av samme årsak forble helt original i de 10 årene vi hadde bilen. Jeg eksperimenterte imidlertid med 16" felger, men gikk tilbake til 15" felgene... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robert merket at det var noe galt når han kjørte den fra Toyotaforhandleren og til Nürburg, og da var den vel så original som det var mulig å få angående fjærer og hjul. Siden har de brukt tid og penger uten å få det mye bedre.Det ligger flere videoer ute om bilen .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Porsche Panamera i siste utgave er interessant, synes den er lekker. Jeg prøvekjørte en 2018 Panamera 4 e-hybrid i sommer. Jeg ble litt skuffet over VAG detaljene som sniker seg inn flere plasser, alt fra handler og knapper til multimedie løsninger. Ikke at det er noe dealbreaker, men det hele blir litt ulekkert på en slik bil som dette. Når det er sagt så ender jeg vel opp med sekssylindret 5-serie igjen, de bilene er visst som drugs for meg. "Einmal funfer, immer funfer" som tyskerene sier 😂

Du bør prøve dagens Panamera GTS. Den har en V8 motor som i GTS konfigurasjon yter 460 HK og 620 Nm (den samme VW EA825 motoren som i Turbo S bare nedtrimmet - jepp den samme VAG V8 motoren som også brukes i Audi og Lamborghini). 0-100 Km/t går løs på 4,1 sekunder og topphastigheten er 298 Km/t. GTS er ment å være den mest sportslige Panameraen og såvidt jeg har fått med meg blir den lovprist av biljournalister.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, TRF skrev:

Nydelig bil, dog litt usikker på hvordan den kjører.

Jeg skal "halvvegs" spise orda mine. Det er faktisk flere delenummer som er unike for G29 enn jeg hadde forventet (i forhold til andre bmw modeller). Hvorfor, og hva forskjellen er (den er ikke stor, de fleste stag etc er like) vet man ikke før man plukker fra hverandre en slik bil. Men det kan tyde på at gemoetrien ikke er identisk med for eksempel 3 serie (selv om designet rent overordnet er), og da kan man jo spørre seg hvorfor. Det kan ha helt naturlig forklaringer (igjen, da måtte man ha plukka fra hverandre disse bilene ved siden av en 3 serie), eller så er det jo ikke 100% umulig at toyota har ment noe (grøss).

For å kunne si noe mer konkret må jeg vite eksakt hva endringene er (og de later ikke til å være så store). Typisk når man endrer gemoetri på denne måten har det med kjørehøyde i forohold til hjulstørrelse å gjøre, relativt til kjøreopplevelsen man ønsker. Men jeg vet ikke.

 

Ang bildet  @Marius2002 - tenk så pen den kunne blitt med tak :)

Toyota har lagt endel føringer mtp G29, bl.a var de nazi på bl.a akselavstanden. Den måtte være på millimeteren en gitt lengde.

Er vel heller ikke slik at Toyota har «kjøpt» Supra, det går endel hybrid tek og annet andre veien til BMW. Tror partnerskapet fungerer bra begge veier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et er i vertfall helt sikkert. Om et par år når jeg har hatt min E85 i 10 år så blir det nok og bytte den inn i en nesten ny en. Spent på hvordan verdifallet blir på en 2 år gammel bil. Det som er litt synd er at man ikke får hardtopp til den, da hadde den blitt mer brukbar på vinteren men BMW lager bra stofftak også de så det bør gå. Noen som vet hvorfor man ikke får hardtopp, var det et krav fra Toyota for og differensiere de mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...