Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

8 timer siden, Rune-K skrev:

Et er i vertfall helt sikkert. Om et par år når jeg har hatt min E85 i 10 år så blir det nok og bytte den inn i en nesten ny en. Spent på hvordan verdifallet blir på en 2 år gammel bil. Det som er litt synd er at man ikke får hardtopp til den, da hadde den blitt mer brukbar på vinteren men BMW lager bra stofftak også de så det bør gå. Noen som vet hvorfor man ikke får hardtopp, var det et krav fra Toyota for og differensiere de mer?

Hardtopp er tyngre, mer topptungt, mer komplekst og tar mer plass. 
Samtidig er det dyrere og vanskeligere å få et fint chassi med foldetak i metal. 
Så har du den typiske arven fra gamle dager å ta hensyn til også med tak i tøy.

Kjørte E36 cab på vinterstid på 90 tallet og med unntak av støy i tunneler og bakvindu i plast, var det lite å utsette på det.
I disse dager er det ennå førre ulemper og en no brainer av hva slags tak en roadster «skal» ha, min mening.
Av føringer, aner ikke!

😇

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Ron Jeremy skrev:

Hardtopp er tyngre, mer topptungt, mer komplekst og tar mer plass. 
Samtidig er det dyrere og vanskeligere å få et fint chassi med foldetak i metal. 
Så har du den typiske arven fra gamle dager å ta hensyn til også med tak i tøy.

Kjørte E36 cab på vinterstid på 90 tallet og med unntak av støy i tunneler og bakvindu i plast, var det lite å utsette på det.
I disse dager er det ennå førre ulemper og en no brainer av hva slags tak en roadster «skal» ha, min mening.
Av føringer, aner ikke!

😇

 

Tror du missforsto spørsmålet. Jeg snakker ikke om et tak slik som E89 har. Det er en bil jeg aldri helt har likt, blir for stor og tung. Jeg snakker om en ekte gammeldags hardtopp som man monterer før vinteren kommer. Det har jeg på min Z4 nå og det fungerer utmerket. Bare og heise opp i garasjetaket på sommeren også henger den der til neste år.

Om sommeren skal man selvfølgelig ha stofftakk også kjører man åpent så ofte man kan. Jeg praktiserer toppløst så fort det er en 5-6 varmegrader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Rune-K said:

Et er i vertfall helt sikkert. Om et par år når jeg har hatt min E85 i 10 år så blir det nok og bytte den inn i en nesten ny en. Spent på hvordan verdifallet blir på en 2 år gammel bil. Det som er litt synd er at man ikke får hardtopp til den, da hadde den blitt mer brukbar på vinteren men BMW lager bra stofftak også de så det bør gå. Noen som vet hvorfor man ikke får hardtopp, var det et krav fra Toyota for og differensiere de mer?

Hvilken motor som vil være aktuell når den tid kommer tror du? 

Tipper at stofftakene på nye cab'er har blitt såpass bra nå at behovet for en hardtop har blitt redusert såpass at det ikke er marked for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo 2.2 litern nå og den føles ikke undermotorisert for norske forhold. Ser for meg at den minste motoren holder for midt bruk men det kommer selvfølgelig ann på prisen også. Ca. 200 hk på 1500 kg bil bør være greit det. Foreløbig så synes jeg at nybilprisen er litt stiv så det blir nok og vente et par år og se. 

Det er i vertfall helt sikkert at min neste bruksbil også blir med stofftak. Har blitt helfrelst på og kjøre toppløst.

Endret av Rune-K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Ingvaldsen skrev:

Denne har dukket opp i konfiguratoren

Konfiguratoren på BMW.no er søppel...utrolig knotete å bruke. Dessuten så går det jo ikke an å velge noe annet enn basisline på 545e? Prøver å bygge en basisline 545e bare for å se hvor lander ligger, kommer kjempelangt inn i konfigureringen...tar ett valg og bilen blir plutselig 200 000 billigere...da har den plutselig blitt en helvetes 530e....skal ikke ha strikkmotor!! Hvis 545e ikke fås med M-sport så glemmer jeg hele bilen, den ser rett og slett kjempedøll ut i basisline. 

Nå høres jeg en smule irritert ut, men jeg er faktisk genuint interessert i 545e som min neste bil. Jeg har venta lenge på å kunne konfigurere den bilen, se hva jeg må beregne å betale for en slik jeg ønsker å ha den. Jeg ønsker å gjøre dette fremfor å oppsøke forhandler for tilbud, vil ikke sløse bort tiden til en selger siden jeg ikke skal handle nå. 

1 time siden, Ampera skrev:

+ 31 000 , økning i engangsavgift.

545e får 31 000,- i økning, mens 540d får en økning på 18 000,-.....godt jobba Erna & Co🙃 Trodde de ville ha en mer miljøvennlig bilpark jeg, da er vel ikke dette veien å gå? Dette er hva som skjer når de skal sette sammen ett statsbudsjett uten FrP, de går fullstendig på trynet når det kommer til bilavgifter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

545e får 31 000,- i økning, mens 540d får en økning på 18 000,-.....godt jobba Erna & Co🙃 Trodde de ville ha en mer miljøvennlig bilpark jeg, da er vel ikke dette veien å gå? Dette er hva som skjer når de skal sette sammen ett statsbudsjett uten FrP, de går fullstendig på trynet når det kommer til bilavgifter. 

Da er de snart tilbake til samme avgift som bilen hadde i 2019.

Engangsavgiften på M5 var i 2019 kr.568.467, idag er den kr. 456.713, ny avgift er + 35.000. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

545e får 31 000,- i økning, mens 540d får en økning på 18 000,-.....godt jobba Erna & Co🙃 Trodde de ville ha en mer miljøvennlig bilpark jeg, da er vel ikke dette veien å gå? Dette er hva som skjer når de skal sette sammen ett statsbudsjett uten FrP, de går fullstendig på trynet når det kommer til bilavgifter. 

Om en skal prøve å se objektivt på det så er det vel ikke urimelig at hybridbilene faktisk må ha en viss elektrisk kjørelengde for å oppnå fradrag for det kunstige lave forbruket de opprinnelig blir spesifisert til.

Ser man på gjennomsnittlig drivstofforbruk for kjøreadferden til en gjennomsnittlig nordmann så vil nok fort 540d ha et lavere forbruk enn 545e totalt sett. 

Dette vil jo pushe produsentene til å levere hybrider som faktisk har litt rekkevidde også (og ikke tullete opplegg som med f.eks. F15 X5 40e) og det er jo i tråd med det overordnede målet om å fase ut salg av fossilbiler. Kommer ikke til å bli overrasket over om rene fossilbiler eller fossilbiler med pyntehybrid blir vesentlig mer avgiftsbelagt de neste tre-fire årene - en plass må de hente midlene til å finansiere avgiftslettelsene til elbilistene samtidig som satsingen på samferdsel fortsetter. 

Endret av Walkabout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Konfiguratoren på BMW.no er søppel...utrolig knotete å bruke. Dessuten så går det jo ikke an å velge noe annet enn basisline på 545e? Prøver å bygge en basisline 545e bare for å se hvor lander ligger, kommer kjempelangt inn i konfigureringen...tar ett valg og bilen blir plutselig 200 000 billigere...da har den plutselig blitt en helvetes 530e....skal ikke ha strikkmotor!! Hvis 545e ikke fås med M-sport så glemmer jeg hele bilen, den ser rett og slett kjempedøll ut i basisline. 

Nå høres jeg en smule irritert ut, men jeg er faktisk genuint interessert i 545e som min neste bil. Jeg har venta lenge på å kunne konfigurere den bilen, se hva jeg må beregne å betale for en slik jeg ønsker å ha den. Jeg ønsker å gjøre dette fremfor å oppsøke forhandler for tilbud, vil ikke sløse bort tiden til en selger siden jeg ikke skal handle nå. 

Testet den litt selv, ser ut som bmw helst vil selge denne med fake skinn, stygge felger, lastebillakk og uten msport

 

edit:

vist man må velge individual Forespørsel for å få til noe som helst har man forlengst passert prisen for 530d som for folk flest fungerer bedre

Endret av Ingvaldsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Ampera skrev:

Da er de snart tilbake til samme avgift som bilen hadde i 2019.

Engangsavgiften på M5 var i 2019 kr.568.467, idag er den kr. 456.713, ny avgift er + 35.000. 

Ja og det er jo "feil vei"... Alle har jo alt å tjene på at folk bytter ut bilene sine med nyere og mer miljøvennlige biler. Selv de som kjøper fossil som ikke ønsker elbil. Det dannes ett bilde og en forventning til at elbiler er den endelige løsningen...det er jo ikke det.

2 timer siden, Walkabout skrev:

Om en skal prøve å se objektivt på det så er det vel ikke urimelig at hybridbilene faktisk må ha en viss elektrisk kjørelengde for å oppnå fradrag for det kunstige lave forbruket de opprinnelig blir spesifisert til.

Ser man på gjennomsnittlig drivstofforbruk for kjøreadferden til en gjennomsnittlig nordmann så vil nok fort 540d ha et lavere forbruk enn 545e totalt sett. 

Dette vil jo pushe produsentene til å levere hybrider som faktisk har litt rekkevidde også (og ikke tullete opplegg som med f.eks. F15 X5 40e) og det er jo i tråd med det overordnede målet om å fase ut salg av fossilbiler. Kommer ikke til å bli overrasket over om rene fossilbiler eller fossilbiler med pyntehybrid blir vesentlig mer avgiftsbelagt de neste tre-fire årene - en plass må de hente midlene til å finansiere avgiftslettelsene til elbilistene samtidig som satsingen på samferdsel fortsetter. 

Men kravet på minst 50 km rekkevidde for full uttelling på avgiften synes jeg da er både fornuftig og realt. Dette er jo nettopp for å luke bort de tulle hybridene som har 30 km rekkevidde. 50 km rekkevidde holder jo for de aller aller fleste som bruker bil i Norge, det gjør jo at jeg kan vurdere en ladbar hybrid fremfor en dieselbil. Vi leser om at elbil andelen er så høy og alt det der, men harde fakta er at det er stadig 3 millioner fossilbil eiere i dette landet. Disse folka er lettere å få inn i en ladbar hybrid enn en ren elbil, men med det forslaget som foreligger nå så blir veldig mange fornuftige ladbare hybrider for dyre. Så da fortsetter man heller å kjøre den brukte fossilbilen man har, da fornyes jo ikke bilparken. Det er da mye bedre for miljøet at en person får anledning til å bytte sin 2013 F30 320d i en ny X1 25e. I stede for å fortsette å kjøre 320en eller kanskje kjøpe en brukt 2016 modell X1 20d. 

Det politikerene legger opp til her er mer bruk av pisk i stede for gulrot. Det tror jeg kommer til å fungere dårlig. Det kan godt være at fossile biler blir dyrere i årene som kommer, men det kan vi med sikkerhet si at skjer med elbiler også. Nå fases det inn nesten full årsavgift, jeg tipper at innen tre år så er det moms på elbiler. 

1 time siden, Evopower skrev:

Konfigurerte en 545e nå uten msport, med individual plommerød og "alt" utstyr. 1 million takk. Det er det ikke verdt. 

Nei det er den ikke verd, ikke uten M-sport og med den rekkevidden den har. Skulle jeg lagt en 1 mill på bordet nå så hadde jeg vurdert en ny G30 540d igjen, muligens trappet ned til 530d og lagt til noe utstyr. M340i er også ett fristende alternativ. Felles for disse er at de med vårt bruksmønster er langt verre for miljøet enn hva en 545e hadde vært. Jeg blåser jo selvsagt i det, men jeg mener å ha forståelsen av at dette er svært viktig for myndighetene. De bare viser det på en veldig rar måte når de kommer med slike idiot forslag som vi nå har sett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...