Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

kanskje litt OT, men litt bakgrunnsinfo rundt dagens front parti design.

Når jeg ser på uttrykket bmw bilene har idag , kan jeg trekke en parallell til uttrykket før BMW 327 (1937). Så vidt jeg kan se startet 327 tradisjonene med å kombinere luftinntak (grill) både ved siden av nyrene og inne i nyre. Før 327 var grillen kun nyre, slik det gjenoppstod med E36 (1990/91).

E31 (850 csi) var den siste modell som hadde den klassiske bmw grill (grill ved siden av nyre). Front-grill  på E31 og z1 kan ses på Som overgang til å gå tilbake til grll kun inne i nyre.

E30, 32 og 34 står igjen med det jeg forbinder med en type BMW stil jeg liker.

Stilen som E36 startet opp igjen, har Idag ikke vokst mer inn på meg, siden jeg dengang hadde (høst 90)  E21 320 og så 4 dørs E36 320 kjørende for første gang.

Dagens stil har tradisjon både fra tidlig BMW periode og perioden fra starten av 90 tallet, og må ta meg selv i at smaken min ble formet av bilene jeg opplevde på 70 og 80 tallet som barn.

Edit: noen skrivefeil (ikke alle) rettet,  iphone8 skriving.

 


 

 

 

Endret av 02-Jan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, papertiger skrev:

Det er det ALPINA B7 kommer inn - med leppe og senk så fremstår den akkurat så lav, massiv og bred som en bil av det kaliberet burde gjøre. Av disse tre på bildet over hadde jeg valgt den fjerde; nettopp ALPINA B7.

Jeg er enig... hvis Alpina B7 hadde vært et av valgene. Det hjelper litt med leppen, men jeg synes stadig at bilen virker for smal og høy i frontpartiet. Den enormt store grillen med det kraftige loddrette gitteret tar all oppmerksomheten og trekker visuelt bilen sammen mot fikspunktet (grillen).

Det jeg imidlertid virkelig liker med designet er at panseret går helt frem til grillen. Det er slik det bør gjøres, men som vi dessverre ser mindre og mindre av.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det å kamuflere karosseriåpninger i naturlige ender, er i mine øyne det riktige å gjøre. Dette er vel noe av årsaken til at "hoodline" har fått så mye kritikk, og derfor synes jeg det er merkelig at BMW nå kommer med dette på G2x 4-serie/G8x M3/M4. Skulle man vært ekstra pirkete, synes jeg det burde vært en centimeter eller to i større avstand mellom nyrene (slik blant annet E53-designeren forklarte en del om i et intervju om dagens BMW design). G11/G12 Alpina B7 LCI (sammen med G07 Alpina XB7) er noe av det tøffeste som ruller rundt av BMW identitet i dag. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I alpina så har man vel ikke individual pakken, da hele bilen er som en individual fra starten av? 🤔 Kom bare til å tenke på det... Alle bmwer skulle hatt individual som standard, da lite er så stusselig som en standard bmw. Først da kunne de forsvart den høye startprisen og vært et premium merke. De er jo premium nå også av indre kvaliteter, men det man ser og tar på der føler jeg f.eks Volvo har fått det bra til. Audi var bra men har gått i skjerm fella hvor alt er blitt touch. Det samme med MB. Peneste interiørene er nå Volvo, jaguar og MB 2015-2019.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Alpina kommer virkelig som en reddende engel nå om dagen. Vil du ha M5 ytelser i en Touring? Alpina hjelper deg! Vil du ha en 7-serie som ser akkurat riktig ut? Alpina hjelper deg! Klarer du ikke trynet på nye M3/M4? Alpina har løsningen for deg!

Nå høres jeg litt fanboy ut, men Alpina er gudesendt til oss entusiaster 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Ja Alpina kommer virkelig som en reddende engel nå om dagen. Vil du ha M5 ytelser i en Touring? Alpina hjelper deg! Vil du ha en 7-serie som ser akkurat riktig ut? Alpina hjelper deg! Klarer du ikke trynet på nye M3/M4? Alpina har løsningen for deg!

Nå høres jeg litt fanboy ut, men Alpina er gudesendt til oss entusiaster 👍

Et merkelig fenomen er jo at nesten ingen av oss på forumet har en alpina selv om de flere av oss har både midler Og lyst  til å kjøpe en😂

men grunnen til det er vell det snaue utvalget på norske markedet, kun d/b3 f3x som har relativ greit utvalg av nyere generasjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Ingvaldsen skrev:

Et merkelig fenomen er jo at nesten ingen av oss på forumet har en alpina selv om de flere av oss har både midler Og lyst  til å kjøpe en😂

 

Jeg tenker at en viktig årsak til dette er at Alpina i perioder imagemessig har vært i skyggenes dal. Med dette mener jeg at selv om Alpina alltid har vært der (i alle fall de siste 40 årene) har det vært litt så som så med populariteten. Jeg kan huske fra det gamle BMWCCN forumet for ca. 20 år siden og da var Alpina på alles lepper. Spesielt modeller som E36 B8 4,6 og E31 B12 5,7 Coupé. I årene etter dette falt Alpina litt tilbake for BMW's egne toppmodeller og kanskje spesielt etter at E60 M5 kom på banen.

Nå virker det imidlertid igjen som om Alpina har kommet i fokus og jeg tenker at én årsak er inflasjonsfaktoren. I et marked med veldig mange fine og ikke minst dyre BMW modeller vil det alltid være noen som søker enda mer eksklusive, unike og dyrere BMW modeller for å skille seg ut - og nettopp her tilbyr Alpina et meget bra og stilmessig riktig alternativ for de heldige (les: Alpina har begrenset produksjonskapasitet og ønsker heller ikke å bygge for mange biler). 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ingvaldsen skrev:

Et merkelig fenomen er jo at nesten ingen av oss på forumet har en alpina selv om de flere av oss har både midler Og lyst  til å kjøpe en😂

men grunnen til det er vell det snaue utvalget på norske markedet, kun d/b3 f3x som har relativ greit utvalg av nyere generasjon

Det er ikke mange her som har midler til å kjøpe en Alpina, med mindre vi snakker om en som er 10 år gammel. Jeg skulle gjerne kjøpt, men jeg ville mye heller ha en nesten ny G30 540d enn en 5 år gammel F10 D5 BiTurbo. Jeg kikka jo selvfølgelig på dem, men jeg ville ikke ha F10 igjen. 

Men jeg kommer til å vurdere G20 B3 BiTurbo neste gang, synes det er en rasende lekker bil. Synd ikke Alpina har noen forhandler i Norge, jeg tror tiden er moden for dette nå. Men etter hva jeg har forstått så stiller Alpina en del krav, så det er ikke bare å skaffe seg ett argentur. Dette er veldig eksklusive biler og Alpina legger mye arbeid ned for at det skal forbli slik. Sverige er det eneste markedet i Skandinavia som har en offisiel Alpina forhandler, og det fikk de i fjor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utvilsomt mange her inne som har midler til å kjøpe en Alpina, så at potensiale er tilstede er jeg helt overbevist om. Dog skyldes sannsynligvis den tilsynelatende manglende interessen for modellen totalt fravær av forhandlernettverk. I USA ligger f.eks Alpina inne i konfiguratoren som en helt vanlig modell. Hadde BMW Norge sørget for et agentur hos Bilia Skøyen eller Bavaria Oslo, tror jeg salgstallene hadde økt massivt. 

...og apropos G8x M3/M4. Det tok ikke lange tiden før det kom noe mer offisielt, denne gang fra Prior Design. :D 

Sitat

A Replacement Bumper for the 2021 BMW M3 and M4 Is Already in the Works

That didn't take long.

prior-design-fascia-lead.jpg?quality=70&

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror definitivt at dette etterhvert faller på plass for de aller fleste. Designet fungerer for min del, men litt spesielt er det naturligvis. Jeg tenker at designet gir karakter til bilen og at BMW er den eneste tyske premium bilprodusenten som har store nok baller til å gå helt deres egen vei med designet... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare meg eller låter M550i bedre enn M5? Dette låter da unektelig bra til å være en bil med partikkelfilter og lyd begrensninger. Det beste som har kommet ut av partikkelfilter for bensinbiler er at vi er kvitt "pops and bangs"...endelig 👍 Ellers så må jeg si jeg har sansen for kanalen til Joe Achilles. En sympatisk kar med brennende interesse for BMW 😀 Det er deilig å høre på noen som faktisk er lidenskapelig opptatt av bil og BMW. Ikke bare en haug med tørrprat fra han "animalskin Thomas" hos Autogefül 😂

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Er det bare meg eller låter M550i bedre enn M5? Dette låter da unektelig bra til å være en bil med partikkelfilter og lyd begrensninger. Det beste som har kommet ut av partikkelfilter for bensinbiler er at vi er kvitt "pops and bangs"...endelig 👍 Ellers så må jeg si jeg har sansen for kanalen til Joe Achilles. En sympatisk kar med brennende interesse for BMW 😀 Det er deilig å høre på noen som faktisk er lidenskapelig opptatt av bil og BMW. Ikke bare en haug med tørrprat fra han "animalskin Thomas" hos Autogefül 😂

 

Nettopp denne sammenlikningen har blitt dratt mellom X5 50i og X5M også. Der førstnevnte er heftig nok og mer oppleves som mer harmonisk satt opp.
M er såpass outrert og ekstrem i disse dager at det kanskje gir mer mening med M340i og dens like?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.10.2020 den 23.58, Fredrik 90 skrev:

Er det bare meg eller låter M550i bedre enn M5? Dette låter da unektelig bra til å være en bil med partikkelfilter og lyd begrensninger. [...]

Det samme gjelder med M850i vs. M8 også. Årsaken til at M850i har et mye kulere lydbilde henger nok sammen med at bilen er typegodkjent med en eldre standard, som da tillater mer støy. 

Ellers må jeg tilføye at jeg faktisk likte vedlagte M550i av en eller annen grunn. Kanskje dette er starten på å like G3x LCI? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...