Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Må si BMW bygger forventninger til iNext! Vi får vel det virkelige navnet senere i dag.

Men de la ut 6 filmer på Youtube i går. Med henvisninger til Tesla og hva man kan forvente av iNext. Synes filmene var litt morsomme også :)

Her er første episode:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Daniel. skrev:

Trist at BMW skal følge etter Citroen/Peugeot å lage stygge misformede ratt 😂

Jeg savner faktisk det "firkantede" rattet i vår tidligere Citroën C4 Cactus. Rattet ser litt merkelig ut, men i praksis og etter litt tilvenning fungerer det utrolig bra. Forklaringen er at med overgangen til elektrisk styring og dermed muligheter for å endre utvekslingen på styringen digitalt med ulike kjøreprogrammer har rattene også blitt betydelig mindre med tiden. Man trenger egentlig ikke stort mer enn et sted å holde hendene for å kunne styre bilen (som f.eks i ekstrem grad i F1 formelbiler). Et mindre ratt som også er flatt på toppen passer også bra i relasjon til dagens store digitale instrumentpaneler. Det er nok bare dette som også BMW har erkjent... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@mslello ser jeg må kjøpe meg en god halvliter og se igjennom dette ikveld :D Det var jo litt varighet så da går det an!

@Fredrik du har et poeng der. Jeg liker runde ratt best selv, men har ingenting imot flat bunn. Jeg regner også med at den nye iNext skal kjøres på en helt annen måte enn tidligere, altså satt på spissen trenger man ikke å ratte som faen for å rette opp kontraen. Det hadde vært pyton med et firkantet ratt. :lol: 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker at jeg henger mer og mer igjen i fortida. Synes runde ratt ser mye bedre ut enn ratt med kanter. Akkurat som jeg synes runde angel eyes er utrolig gromt. Og runde hjul. Altså felger som har en sammenhengende sirkel hele veien rundt ytterst mot dekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Fredrik skrev:

Jeg savner faktisk det "firkantede" rattet i vår tidligere Citroën C4 Cactus. Rattet ser litt merkelig ut, men i praksis og etter litt tilvenning fungerer det utrolig bra. Forklaringen er at med overgangen til elektrisk styring og dermed muligheter for å endre utvekslingen på styringen digitalt med ulike kjøreprogrammer har rattene også blitt betydelig mindre med tiden. Man trenger egentlig ikke stort mer enn et sted å holde hendene for å kunne styre bilen (som f.eks i ekstrem grad i F1 formelbiler). Et mindre ratt som også er flatt på toppen passer også bra i relasjon til dagens store digitale instrumentpaneler. Det er nok bare dette som også BMW har erkjent... :)

BMW har hatt muligheten til å endre utveksling på styringen siden 2003/2004 ifm. introduksjonen av aktiv styring, så skulle det vært et argument, ville vi vel ha sett firkantede ratt siden den tid. Bare det å kjøre rundt på en parkeringsplass med ratt som har flate bunner er jo forferdelig, så jeg kan ikke forestille meg hvordan det blir med et firkantet iNEXT-ratt. Godt ting kan bygges om til det bedre, sier jeg.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Saltkjelen skrev:

BMW har hatt muligheten til å endre utveksling på styringen siden 2003/2004 ifm. introduksjonen av aktiv styring, så skulle det vært et argument, ville vi vel ha sett firkantede ratt siden den tid. Bare det å kjøre rundt på en parkeringsplass med ratt som har flate bunner er jo forferdelig, så jeg kan ikke forestille meg hvordan det blir med et firkantet iNEXT-ratt. Godt ting kan bygges om til det bedre, sier jeg.. 

Jeg likte som sagt rattet i vår Cactus som vi hadde i 3 år og 90000 Km, men et "firkantet" ratt passer sikkert ikke for alle. Folk som kjøper f.eks en Citroën er nok mer åpne for alternative løsninger enn mange andre og nettopp dette er et poeng i relasjon til premium bilmerker generelt.

Selv om BMW trolig er den mest vågale av de tyske premium bilprodusentene når det gjelder design og nye løsninger er BMW stadig en relativt konservativ/tradisjonell bilprodusent. Hverken BMW, Mercedes-Benz, Audi eller f.eks Porsche endrer uten videre et design/konsept som virker bra og når de gjør dette kommer det som regel en hel del kritikk (med f.eks Chris Bangle som et eksempel på dette). Kundene i dette segmentet har som regel en konservativ/tradisjonell grunnholdning og kjøper derfor en form for klassisk design som er relativt tidløst. Derfor ser vi som regel ikke de store dramatiske endringene for BMW's tradisjonelle bilmodeller når det gjelder design og brukeropplevelse.

Med de elektriske bilene (samt enkelte andre modeller) er det annerledes og i3 er et utmerket eksempel på dette. Der kunne BMW ta seg friheten til å eksperimentere mer med designet og brukeropplevelsen. Vedr. i3 var den primære kundegruppen antatt å være en annen og forventningene til bilen derfor også annerledes (og så allikevel ikke). Mange stilte spørsmål vedr. hvorfor bilen ikke ganske enkelt var som en tradisjonell BMW bare med en elektrisk drivlinje. Dette fenomenet overrasket ganske sikkert BMW, men understreker også mitt poeng. Når det gjelder Citroën går kritikken generelt den andre veien. Mange synes at Citroën har blitt for normalt og for lite sært/spesielt.

gallery_38233_76_108712.jpg    

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En særdeles spennende og viktig model fra BMW, IX.

Syns dette virker som et kvantesprang fra IX3, dette er det teknologiske flaggskipet og får alt annet fra BMW til å fremsto som en brødrister. Gleder meg til å vite mer om denne modellen.

 

Experience the future of mobility with the BMW iX. It is the first BMW based on the BMW Group’s new, modular and scalable components for the future. Propulsion comes courtesy of the fifth generation of BMW eDrive technology. The drivetrain, which was developed by BMW Group, generates, according to the latest calculations, more than 370 kW/500 hp and allows a range of over 600 kilometres in WLTP cycle. This is the equivalent of more than 300 miles according to EPA test cycle FTP-75. (All specifications regarding mileages, energy consumption and range are predictions, based on the current development status of the vehicle.) The new charging technology on the BMW iX allows DC rapid charging with an output of up to 200 kW. This allows the battery to be charged from 10 to 80 percent of its total capacity in under 40 minutes.

Behind the powerful appearance of the BMW iX lies a lot of high tech. One symbol of this is the new BMW grille. This “intelligence surface” contains cameras, radar and many more sensors, takes on digital functions, and has a self-healing effect. As far as the driver is concerned, the technology remains in the background. Its functions are only apparent when they are being used. This Shy Tech philosophy makes for new design elements in both the interior and the exterior.

25A50384-737C-40F9-A8BA-97DCBE9F62B9.jpeg

Endret av Ron Jeremy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende! Ser svært riktig og dynamisk ut, fine proporsjoner. Krysser fingrene for at denne kan sette BMW på kartet når det kommer til fremtidsrettede bilmodeller.

Interiøret ser da også fristende ut, iDrive-hjulet er beholdt! Og materialfargene ser veldig bra ut. 

image.thumb.png.6a44c84ae6197cb3a297de0e52a2a39f.png

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pen var den iallfall ikke, veldig mye Citroën over desiget synes jeg. Hvorfor må elbiler så dust ut, hvorfor? 

2AA4612F-C0D7-462C-88CA-D5A96B6F4932.thumb.jpeg.4977d821216ce583bea370560b802679.jpeg

11A79788-3329-4C26-9470-FC4E6065F92F.thumb.jpeg.244f41075e6ffd6e404f8aa1f7beab93.jpeg

Ellers så var det jo mye bra teknologi her, akkurat her kommer BMW sent men godt. 600 km rekkevidde er kanskje ikke noe å rope hurra for, dette har vel både Tesla og Ford klart en stund. Men i det minste bra BMW kommer med noe som fremstår som mer gjennomarbeidet enn parodien IX3 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

The new charging technology on the BMW iX allows DC rapid charging with an output of up to 200 kW. This allows the battery to be charged from 10 to 80 percent of its total capacity in under 40 minutes.

Men BMW kom igjen maks ladeeffekt på opp mot 200kw. Audi, Tesla og Porsche gruser det. Porrsche klarer samme på 20 ish min. Nye Audi eTron GT skal kunne ha opp mot 350kw.
Jeg hadde sett for meg at de hadde gjort noe litt mer spesielt når man har hørt om iNext så lenge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   2 medlemmer

×
×
  • Opprett ny...