Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

31 minutter siden, ahj skrev:

The new charging technology on the BMW iX allows DC rapid charging with an output of up to 200 kW. This allows the battery to be charged from 10 to 80 percent of its total capacity in under 40 minutes.

Men BMW kom igjen maks ladeeffekt på opp mot 200kw. Audi, Tesla og Porsche gruser det. Porrsche klarer samme på 20 ish min. Nye Audi eTron GT skal kunne ha opp mot 350kw.
Jeg hadde sett for meg at de hadde gjort noe litt mer spesielt når man har hørt om iNext så lenge. 

Ladehastighet er veldig abstrakt og maks ladehastighet kun tilgjengelig i et lite (lavt) område, et litt showpreget tall. Men jeg er i bransjen så blir kanskje litt annerledes for meg. Hvor er forresten de nye Porsche laderne ;-)

Så teoretisk ladehastighet er noe av det minst konkrete og viktige for meg som elbilbilist.

Mye spesielt på IX:

The hood of the BMW iX, with its pronounced three-dimensional sculpting, extends up to the headlights and BMW kidney grille. The hood lines converge on the kidney grille and the BMW logo above it. The roundel has a functional component, serving as the filler neck for the washer fluid. It opens and closes – once the fluid has been topped up – with a gentle push. The hood does not have an opening mechanism for use by the customer; the drive systems and power electronics can only be accessed by workshop technicians.

The rear-view camera is integrated into the black ring of the large BMW logo positioned in the center of the tailgate. The camera lens is cleaned automatically by a water spray system which extends from behind the surface of the roundel. 

Endret av Ron Jeremy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde noen vist meg bilder av iNext uten de typiske BMW detaljene (Grill og iDrive kontroller) hadde jeg fort kunne gjettet på at dette var en ny modell fra Citroen eller DS.

Alt i alt ikke en håpløs bil, men i første omgang virker den litt langt i fra hvordan jeg forventer en BMW og det gjelder spesielt intrøriet. Bare det at setene ikke har justerbare benforlengelse underbygger det. Og er ikke slike mønster i setene noe som var kult for noen år siden. Men, men det ting går seg ofte til litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Ron Jeremy skrev:

Ladehastighet er veldig abstrakt og maks ladehastighet kun tilgjengelig i et lite (lavt) område, et litt showpreget tall. Men jeg er i bransjen så blir kanskje litt annerledes for meg. Hvor er forresten de nye Porsche laderne ;-)

Lading er like forvirrende som rekkevidde for mange elbilkunder, tror jeg. Polestar 2 har oppgitt ladeeffekt på 150kW, men den oppnår i beste fall den effekten i noen få minutter. Gjennomsnittlig ladeeffekt er som regel aldri høyere enn 85kW. Men dette stemmer med at de oppgir ca. 40 minutter for å lade til 80%. Spørsmålet er hvorfor de oppgir 150kW i det hele tatt, annet enn for å lure kundene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye kult, men rent designmessig mener jeg BMW er på villspor. Jeg synes det er direkte synd at umisgjenkjennelige BMW kjennetegn sakte, men sikkert forsvinner. Først av alt - hvor er BMWs lysidentitet(!)? Lykter bør henge proporsjonalt med bilens design, og akkurat her føler jeg BMW har gjort alt de kan for å skryte på seg de smaleste lyktene bilverden noen gang har sett. Fungerer det? Ikke spesielt, sett fra mitt ståsted. Ellers føler jeg designet har for mange elementer, som rett og slett gjør dette uskarpt og rotete. En skikkelig tydelig hoftelinje og noen skjermbreddere hadde fått bilen til å være umisgjenkjennelig BMW, og ikke minst ville det løftet bilen fra å ha MPV-tendenser til å være en skikkelig SUV. Hoffmeisterkincken og den sorte linjen over til bakruten er i mine øyne lite heldig, og er noe av det jeg virkelig savner/misliker med i3. Grillen kunne fungert, om skiltet hadde hatt en helt annen plassering. I en luksusbil i prisklasse på nivå med X5, burde bilen hatt mer spennende seter, især komfortseter. Og navnet iX? Come on, dette kan dere bedre, BMW.

På en annen side er det positivt at BMW bygger videre på BMWi-måten - biler som ikke linkes opp mot "normale" BMW-modeller. iX3 burde til sammenligning heller hett X3 xDrive30e (e for elektrisk), mens dagens X3 xDrive30e burde hett xDrive30ie (bensin+elektrisitet). Jeg var innstilt på å bestille meg en i4, da jeg synes konseptet før det siste konseptet var ultrafet, men denne blir dessverre en rip-off av nye 4-serie GC (som for øvrig minner mer om en GT utifra spionbildene). Dog digger jeg krystallelementer, bruken av knapper i treverk rundt iDrive-kontrolleren, og det som sannsynligvis er tidenes mest sexy iDrive-kontroller. Det er mulig mye av inntrykkene retter seg med noen 23" Alpina-hjul og noen potente skjermbreddere, men sånn den ser ut p.t., hadde jeg ikke løpt til reservasjonsblokken. Alt i alt, skuffende utifra forventningene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Ron Jeremy skrev:

Ladehastighet er veldig abstrakt og maks ladehastighet kun tilgjengelig i et lite (lavt) område, et litt showpreget tall. Men jeg er i bransjen så blir kanskje litt annerledes for meg. Hvor er forresten de nye Porsche laderne ;-)

Så teoretisk ladehastighet er noe av det minst konkrete og viktige for meg som elbilbilist.

Jeg vet ikke helt hva du mener her. Jeg skjønner heller ikke sammenligningen din her heller, har du mer rett enn meg siden du eier en i3 privat? Har jeg ingen peiling eller kan si noe om dette tema siden jeg personlig ikke eier en elbil? Her må du forklare bedre. 

Endret av ahj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satt parat til å reservere plass på venteliste her, men alt i alt var dette skuffende. 

Kanskje en helsort utgave med full shadow line gjør det noe bedre, men den interiørskjermen ødelegger alt for meg.

Edit: Ser at BMW ikke vil åpne reservasjonslister uansett, så det var jo like greit. 

Endret av Walkabout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Saltkjelen tror man må forsøke å se bilen som en BMW i og ikke en klassisk BMW. Syns det er veldig mye spennende å gripe fatt i her.

@ahj pm meg for uklarheter. Ogee1 er inne på det.

For the first time in a BMW Group model, there is the option of integrating speakers into the seat structure. The sound sources positioned beneath the surface in the head restraint and lumbar areas enrich the acoustic experience inside the BMW iX and are an example of shy tech at work. The seats feature multi-way electric adjustment as well as seat heating. Also available are seat ventilation and massage functions. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Ron Jeremy skrev:

@Saltkjelen tror man må forsøke å se bilen som en BMW i og ikke en klassisk BMW. Syns det er veldig mye spennende å gripe fatt i her.

 

Du har nok absolutt et poeng i at den bør sees på som en BMWi, men likevel drar man jo paralleller til klassisk BMW. Her synes jeg BMW har feilet på de fleste områdene, men jeg er utvilsomt enig i at det er mange spennende elementer å gripe fatt i her. Jeg er sikker på at bilen blir mer enn nok spisbar med et skikkelig hjuloppsett med riktige bredder og innpress, og noen andre mindre justeringer. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Walkabout skrev:

Kanskje en helsort utgave med full shadow line gjør det noe bedre, men den interiørskjermen ødelegger alt for meg.

Det er synd når vi snakker om nye biler, feks nye 4-serien og denne at hadde man valgt sort så hadde bilen kanskje blitt pen for da forsvinner detaljer/linjer som ikke er like pene osv. Da tenker vert fall jeg at de er på feil vei med noen modeller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha sett lit mer så synes jeg interiøret ser lekkert ut. Fronten er kul men fra bak bakdøra og bakover og rumpa, der får jeg ikke helt proposjene til å stemme. Der synes jeg e-tron er mye mer elegant.

Blir nok en strålende god bil men står litt på hva det blir kostende, frykter man nærmer seg millionen. Hvertfall i starten før billigere utgaver blir sluppet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, KireS skrev:

Etter å ha sett lit mer så synes jeg interiøret ser lekkert ut. Fronten er kul men fra bak bakdøra og bakover og rumpa, der får jeg ikke helt proposjene til å stemme. Der synes jeg e-tron er mye mer elegant.

Blir nok en strålende god bil men står litt på hva det blir kostende, frykter man nærmer seg millionen. Hvertfall i starten før billigere utgaver blir sluppet. 

Utstyr og spesifikasjoner overgår X7 og 7 serien, så den kan bli dyr og den «bør» bli dyrere enn nåværende elbiler med 40 mils rekkevidde.
Blir overrasket om den ikke koster 7 sifret i Norge. 
Men den er ikke her før om 2 år, mye kan skje på den tiden - også med statlige intensiver.

748ADDEF-A92C-492F-8B3B-ACCBEF45508B.jpeg

775B3A42-9709-49C1-A3C6-3F78998ED271.jpeg

90156948-E278-4FC5-B7A1-DF1402C24F0F.jpeg

30C587EC-F2B2-4763-A688-51D703FA4F17.jpeg

82781309-E170-458A-9AB4-8E6C8E020261.jpeg

54F57E91-EAE4-4BFF-AC14-93D8A1649EEF.jpeg

1EF1F773-CBBF-4ECF-AB00-F584281A37EE.jpeg

Endret av Ron Jeremy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutes ago, Ron Jeremy said:

Men den er ikke her før om 2 år, mye kan skje på den tiden - også med statlige intensiver.

Den kommer neste høst. 
Kan ikke si annet enn at jeg likte den utrolig godt. Spesielt fra denne vinkelen gjorde den seg veldig bra i mitt hode. Forfriskende nytt og fin videreføring av i3 sitt designspråk og teknologi - endelig. Jeg liker generelt best lave biler, men akkurat denne kunne jeg tenkt meg, og interiøret er også forfriskende annerledes. Den uintegrerte skjermen gjør ingenting når den på en måte står festet slik som den er.

image.jpeg.f329f623cb6c41959d5518c48b50ac9a.jpeg

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel bare å innse at BMW er på en helt annen kurs fremover, ihvertfall om man skal tro deres poster på sosiale medier.
Med bildetekster som BMW i has change in its DNA. What about you? Så er det vel lite rom for mistolkning?

IMG_4362.thumb.jpg.af9d4789bbe23aa7fbcf262a33e89705.jpgIMG_4363.thumb.jpg.ea0abba0d0a81e94554dfb1855dbada9.jpg

Jeg liker bilen og synes den har mange spennende detaljer. Jeg er enig i at det man er vant med hos BMW er litt borte, men BMW legger vekt på andre detaljer.
Hjulet i midtkonsollen og løsningen der må være noe av det lekreste jeg har sett. Denne likte jeg virkelig, selv om jeg såklart savner en mer definert hofmeisterkink og angel eyes. Jeg ser tydelig i3 og i8 i designet, og det er vel også meningen. :) 

Akkurat det med lading er litt artig, det er ofte skrytetall over hvor hurtig man kan lade. De fleste lader vel hjemme, så hurtiglading er vel strengt tatt nødvendig på langturer? Eventuelle akuttladinger i hverdagen, men da kan man jo kombinere dette med en shoppingtur. De fleste med ladestasjon lader med 3,7kW hjemme, noen få 7,2kW. De med 3-fas kan vel lade 11-22kW, men det er ikke mange som har dette, selv om det helt klart er en økende trend(ifølge et par kjenninger som er elektriker og som driver mye med dette). Så hurtigladingstiden ser jeg litt vekk fra, men samtidig har det litt i bakhodet. Jeg vet ikke hva som definerer langtur. Molde-Trondheim har jeg sett på som en kort langtur, det er 27 mil(om man kjører om Oppdal). Jeg vil helst unngå å lade i mellomtiden der. Det tar ish 4 timer å kjøre denne strekningen. Jeg ser for meg at å lade hver 4. time går fint og da først begynner ladetiden spille inn. Men igjen; hvor ofte kjører jeg så langt eller lengre? I tillegg bygges det ladestasjoner i hurtig tempo, så til slutt blir det egentlig et ikke-tema, som likevel er et minitema(haha :lol:)

Ser også at MPV blir nevnt og det er helt rett og rimelig. Idag synes jeg ordet SUV blir brukt alt for mye og linjen mellom en SUV og MPV ofte er hårfin, men SUV høres klart mer ekslusiv ut. Se på eksempelvis Hyundai Santa Fe fra 2014, helt grei og fin bil, går under SUV, men jeg synes den kanskje faktisk er mer MPV. Det samme gjelder Fiat Freemount(Dodge Journey), Subaru B9 Tribeca, Tesla Model X eller Nissan Qashqai+2 for å nevne noen. Og ja, det er mange fler.

Jeg gleder meg til fortsettelsen og håper for BMWs skyld at nisjemodeller som M2-M8 og Z4 blir beholdt i en eller annen form, altså at ikke alt blir endret. :)

Nå er det duket for et maraton(er det lov å si om en serie på 6 episoder på á 6 minutter) med BMW Chasing iNext :D 

BMW_chasinginext.thumb.jpg.5ff4eea441527e356091f3455041b772.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Ron Jeremy skrev:

Ladehastighet er veldig abstrakt og maks ladehastighet kun tilgjengelig i et lite (lavt) område, et litt showpreget tall. Men jeg er i bransjen så blir kanskje litt annerledes for meg. Hvor er forresten de nye Porsche laderne ;-)

Så teoretisk ladehastighet er noe av det minst konkrete og viktige for meg som elbilbilist.

Ladehastighet er et relativt begrep, men ladetid gir mer mening. Hvis bilprodusenten f.eks oppgir at det tar 40 minutter å lade batteriet 20-80% er dette en ganske håndfast verdi som faktisk kan brukes til noe. Noe helt annet er det hvis man bare vil toppe opp batteriet med f.eks 20 ekstra prosent. Her kommer ladehastigheten inn fordi det normalt ikke er det samme om man topper opp 60-80% som f.eks 20-40%. Det handler om å ride på "bølgen" når batteriet er som mest mottagelig for høye ladehastigheter, som normalt er i området 20 til 40-50% av batterikapasiteten forutsatt at batteriet er varmt nok. 

Jeg liker BMW iX, men designet er kanskje litt for generisk a la f.eks DS7. Litt flere interessante detaljer, men intet veldig spesielt eller veldig BMW (kanskje bortsatt fra grillen - noe som forteller ganske tydelig hvorfor BMW går til slike ytterligheter). På den annen side liker jeg at BMW tør å gå helt nye veier. Som jeg har vært inne på i tidligere innlegg er BMW uten tvil den mest vågale den veien av de tyske premium bilprodusentene og det er bra. Ellers liker jeg at også BMW satser på stoffseter. Skinn er gammeldags og for enkelt når det i dag finnes utrolig mange interessante muligheter med andre materialer (som f.eks med klær og sko).

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...