Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Saltkjelen skrev:

Ellers kjøper jeg ikke argumentasjonen om plass, da BMW ikke engang har greid å lage oppbevaringsrom under frunken på en ren elbilkonstruksjon.

Jeg tenker at hele "frunk" fenomenet er litt oppskrytt (for å si det på den måten). Noen slike frunker er ikke engang ordentlige vanntette, men det største problemet er at de ikke er isolert mot kulde og at man derfor (i alle fall vinterstid) bør være litt påpasselig med hva man pakker i frunken.

God plassutnyttelse i en bil handler forøvrig normalt om hvor mye (og ikke minst hvordan) plass som er satt av til passasjerene og bagasjerommet. Utfordringen med noen SUV'er (ikke de aller største) er at passasjerene bak ofte sitter unaturlig høyt. Årsaken er et forsøk på å få en mest mulig 90 graders vinkel på benene som igjen gjør at baksetet kan monteres lenger frem i kabinen og dermed frigjøre litt ekstra plass til bagasjerommet og evt. en tredje seterad (noe som i enkelte tilfeller er temmelig meningsløst). At passasjerene sitter høyt påvirker innvendig takhøye (spesielt med panoramatak) og i noen tilfeller kommer vinkelen på taket ved dørene/vinduene også i konflikt med plass til hodet (altså at man hele tiden slår hodet inn i siden på bilen/c-stolpen). Det er selve "packagingen" (altså hvordan plassen er utnyttet) som er utfordringen med noen SUV'er.   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er artig å se slike samtale emner når man tenker at det er jo egentlig bare å lage alt stort nok. Litt mer stål, litt mer materialer og så har man løst hele problemet. Desverre er avgiftspolitikken slik at biler som har bakseter og som i tillegg er store nok (store nok er alltid et relativt begrep) blir for dyre. Jeg tenker Suburban, Multivan, Viano og slike. Tenk så mye bil man hadde fått om slike var normalt priset. Og hele diskusjonen om at den crossoveren mangler 10 cm her eller der hadde ikke eksistert. Vi er litt i den italienske/franske bobla. Mindre og mindre biler. Som er litt artig siden bilene bare blir større. Men innvendig plass er lik eller mindre! som den var for 20 år siden. Sitt inni en 1990 passat så vil du forstå. Jeg kommer alltid til å mene at USA har skjønt dette i all tid og skjønner det enda. Nei stort er ikke alltid best, man kan fint kjøpe seg en liten gti, m2 eller noe tilsvarende som lekebil (økonomi utelatt) 

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Saltkjelen skrev:

På photoshopen finnes i hvert fall velkjente BMW-elementer, i motsetning til den kjønnsløse Kia-kreasjonen iX er.

Helt enig. Ser du halve bilen (uten rondellen) så er det omtrent ingen gjenkjennelige elementer igjen. 

Jeg ville, før bever-grillen kom, oppriktig tippet på en kreasjon i retning av Kia, Hyundai eller til nøds Alfa. 

bmw ix.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Evopower Amerikanerne "bygget" seg ut av plassproblemet ved at bilene bare ble større og større. Dette var greit nok i en tid da motorene også kunne være gigantiske (helt opp til 7-8 liter sylindervolum) og høye bensinpriser var et ukjent begrep, men i dag kan man naturligvis ikke tenke slik (ihvertfall ikke her i Europa og knapt nok i USA).

Ja, det å sette seg inn i en eldre bilmodell som f.eks Passat eller Ford (f.eks Granada/Scorpio) er litt artig mhp. på plass i kabinen. Bilene var fysisk betydelig mindre enn dagens tilsvarende bilmodeller, men mangel på plass hadde de ikke. Et mest mulig "firkantet" design gjør underverker i så måte.

Jeg tror derfor at bilprodusentene med elektriske bilmodeller (f.eks ID3/4 og kanskje iX) kommer til å tenke annerledes enn de har gjort de siste 20 årene. Kanskje spesielt nå i begynnelsen er dette viktig da bilene skal passe til de brede masser av bilkjøpere. Når markedet blir mer modent vil det komme flere mer spesialiserte modeller (f.eks elektriske sportsbiler).

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, ahj skrev:

Helt enig! 
Eller som å polere avføring; blir nok blankt men fortsatt avføring.

Kan ikke si at jeg har prøvd, men hvor lenge skal du holde på før det blir blankt? På iX tror jeg i alle fall at du må holde på ei god stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fredrik skrev:

Jeg tenker at hele "frunk" fenomenet er litt oppskrytt (for å si det på den måten). Noen slike frunker er ikke engang ordentlige vanntette, men det største problemet er at de ikke er isolert mot kulde og at man derfor (i alle fall vinterstid) bør være litt påpasselig med hva man pakker i frunken.

Enig i at de fleste frunker er lite praktiske, men noen biler har en vanntett frunk og da er det en genial plass for å oppbevare ladekablene. I stedet for å ha dem i et rom under bagasjerommet bak, under handleposer, barnevogner og bikkjebur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, ogee1 skrev:

Kan ikke si at jeg har prøvd, men hvor lenge skal du holde på før det blir blankt? På iX tror jeg i alle fall at du må holde på ei god stund.

Det kommer helt an på finishen du ønsker og konsistensen på avføringen. Verre å få det blankt hvis det er av konsistensen sprut. 
iX kan gå under sprut-kategorien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ogee1 skrev:

Enig i at de fleste frunker er lite praktiske, men noen biler har en vanntett frunk og da er det en genial plass for å oppbevare ladekablene. I stedet for å ha dem i et rom under bagasjerommet bak, under handleposer, barnevogner og bikkjebur.

Jeg har ingen praktisk erfaring (utover å ha prøvd dette i en Model S), men det du sier virker fornuftig nok. Jeg har forøvrig alltid lurt på hvorfor hele ladesystemet for elektriske biler minner om hvordan vi gjør det med alminnelige biler (altså en tykk og tung slange og en "pistol"). Det testes på induksjonslading og robotter), men de undrer meg allikevel litt at man stadig må frakte rundt på div. relativt store kabler. 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Walkabout skrev:

Helt enig. Ser du halve bilen (uten rondellen) så er det omtrent ingen gjenkjennelige elementer igjen. 

Jeg ville, før bever-grillen kom, oppriktig tippet på en kreasjon i retning av Kia, Hyundai eller til nøds Alfa. 

bmw ix.jpg

Et veldig godt poeng. iX har ikke mange detaljer som understreker at det handler om en BMW. Når jeg ser dette bildet tenker jeg nettopp mest på Hyundai og til nød DS7. BMW må ha skjønt dette selv og derfor den store og temmelig prominente grillen sånn liksom for å understreke at det handler om en BMW. Dette er litt trist selv om jeg generelt liker det overordnede designet (les: relativt generisk og ufarlig).

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Fredrik skrev:


Jeg tenker at hele "frunk" fenomenet er litt oppskrytt (for å si det på den måten). Noen slike frunker er ikke engang ordentlige vanntette, men det største problemet er at de ikke er isolert mot kulde og at man derfor (i alle fall vinterstid) bør være litt påpasselig med hva man pakker i frunken.

 Jeg har forøvrig alltid lurt på hvorfor hele ladesystemet for elektriske biler minner om hvordan vi gjør det med alminnelige biler (altså en tykk og tung slange og en "pistol"). Det testes på induksjonslading og robotter), men de undrer meg allikevel litt at man stadig må frakte rundt på div. relativt store kabler. 

Frunk betyr for meg helhet, en EV som er bygd som en EV, som utnytter plassen til noe nyttig. På vår første generasjon i3 var panseret oppe omtrent daglig for å lade. Sladden tar plass og er uhåndterlig, putter man den bak, blir det stort sett rotete.

Så Frunk, ja takk! Ikke frunk = fake EV!

IX er ikke bygget på et dedikert EV chassi, det er en «one of» løsning.

Mtp lading, det baker ned til det vanlige Fredrik, kost.
Har du ladet mobilen induktivt noengang, kjent varmen på mobilen etterpå? Varme = effekttap.

Vi har levert ulike typer lading, til både bil, båt og buss. Nedetiden skal være så kort som mulig, også for personbil/nyttekjøretøy, slik at for stort sett alle, unntatt for de som kan lade hjemme over natten - blir det et ønske om mest mulig effekt på kortest mulig tid. 
Buss, taxi skal kjøres og stå stille minst mulig. Ferje er bare inne for å losse og laste.
Da blir det kablet lading, etterhvert med kjøling i kabelen når effekten begynner å dra seg til.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle likt å vite hvorfor BMW ikke har funnet plass til en frunk på iX. Er det fordi de gjerne ville ha et panser som ikke skulle kunne åpnes av kundene? Eller var det ikke plass? Begge deler er vanskelig å fatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til ingen frunk er, om jeg skjønner rett, at logoen er lokket til spylervæskepåfyllingen og systemet der gjør at ikke en frunk er mulig. Tynn forklaring, men forklaring.

https://insideevs.com/news/453619/bmw-ix-x5-sized-ev/

Sitat

Regarding the design, you can see it for yourself in the pictures BMW released. The kidney grille got massive, the headlights are the slimmest ones BMW ever fitted to a car, and the company stresses it present shy tech inside and out, meaning it hides sensors, speakers, and other stuff. BMW says its badge works as the washer fluid's filler neck, implying it has no frunk.

 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Evopower skrev:

Sitt inni en 1990 passat så vil du forstå. Jeg kommer alltid til å mene at USA har skjønt dette i all tid og skjønner det enda. Nei stort er ikke alltid best, man kan fint kjøpe seg en liten gti, m2 eller noe tilsvarende som lekebil (økonomi utelatt) 

Det får meg til å tenke på Opel Omega stasjonsvogn, den fikk man en europall inni bak...på tvers. Hvilke stasjonsvogner får man dette til med i dag? Se på bagasjeplassen i en Volvo 940 kontra dagens V90, det er jaggu ikke mye å skryte av..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Det får meg til å tenke på Opel Omega stasjonsvogn, den fikk man en europall inni bak...på tvers. Hvilke stasjonsvogner får man dette til med i dag? Se på bagasjeplassen i en Volvo 940 kontra dagens V90, det er jaggu ikke mye å skryte av..

Og likevel så siteres det i pressemeldinger når det kommer en ny modell: "den nye modellen er større enn forgjengeren" eller "har fått lengre akselavstand og økt bagasjerom i forhold til forgjengeren" 

Hvis bilene øker så mye på hver generasjon, hvor blir plassen av? På rent praktisk utnyttbar bagasjeromsplass så har bilene blitt mindre enn før. Likevel så øker hele tiden bagasjeromsvolum tallene, noe jeg mener man bør innføre en EU norm på, som er så populært å kalle normene nå til dags. Nemlig at volum skal regnes ut i reell plass, og ikke alle disse små hulrommene og krinkelkrokene. Når en Renault megane har 500 liter liter bagasjeplass (tenk deg at en varmtvannstank i huset ditt er 200 liter og denne skal du få to og en halv av inni bagasjen på en megane, ja da er det noe i utregningen som er feil. En E klasse stasjonsvogn er vel snart 1000 liter bagasjeplass satt litt på spissen, men er ikke noe større egentlig enn den gamle w124. 

Et spennende tema egentlig, da jeg har hengt meg opp i bagasjeplassvolum og dens utregning helt siden 90 tallet. En liten autistisk side av meg muligens 😅

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...