Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg tenker at det ikke nødvendigvis er en ulempe at noen BMW modeller blir produsert hos østerriske Magna Steyr. Fabrikken ligger i Graz knapt 250 Km fra München og er kjent for høy kvalitet. I dag bygger de modeller som Mercedes-Benz G-Wagen (noe de alltid har gjort siden 1979), BMW 5-serie (enkelte modeller), BMW Z4/Supra, Jaguar E-Pace og Jaguar I-Pace.

Tidligere har de bygget modeller som VW T3 Syncro (en modell opprinnelig utviklet for det tyske forsvaret), Audi V8L (4C), Mercedes-Benz W210 4Matic, Mercedes-Benz W211 4Matic, Mercedes-Benz W163 M-Klasse, BMW E83 X3, Mercedes-Benz SLS AMG og Aston-Martin Rapide.

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei men det er vel heller ingen som har sagt at dette er en ulempe? Men når det er sagt så er jeg glad for at min G30 er bygget i Dingolfing. Da er det liksom de samme folka som har bygga disse bilene siden de begynte med E12 i 1973. Første årgang av E12 ble bygget i München for modellår 1972, men produksjonen ble flyttet da fabrikken i Dingolfing ble åpnet i 1973. For meg så har jo dette da en historisk relevans også, særlig siden det å kjøre BMW for meg handler vel så mye om merkets tradisjoner som selve bilen i seg selv.

Jeg lurer på om ikke G30 530e bygges hos Steyr, mener jeg leste dette ett sted. Men det skal jeg ikke påstå 100% prosent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har et poeng der Fredrik. Det er definitivt også følelser (for noen) knyttet til hvor de ulike BMW modellene faktisk er produsert. Spartanburg i South-Carolina klinger ikke like bra som Dingolfing i Bayern (for å si det på den måten) selv om det i praksis ganske sikkert ikke spiller en stor rolle når det gjelder bilens kvalitet. Mitt poeng i denne sammenhengen (for å forfølge følelser) var at München og Bayern har temmelig mye til felles med Østerrike og at det ikke skiller mye kulturelt. Forskjellen er større opp til Berlin og Hamburg for å sette det på spissen. 

Forøvrig så blir flere av Alpinas modeller bygget i Dingolfing. Motorene og deler av drivverket blir helt eller delvis bygget/ombygget i Buchloe hos Alpina og fraktet til Dingolfing. Såvidt jeg forstår blir de ferdige bilene deretter fraktet til Buchloe der interiøret blir montert (eller kanskje blir det ferdige interiøret også fraktet fra Buchloe til Dingolfing?). Det er uansett en ganske omstendelig prosess og det er derfor ikke merkelig at bilene er dyre.

Jeg husker forøvrig at noen i sin tid rynket på nesen av at Mercedes-Benz W201 190E ble bygget i Bremen i tillegg til i Sindelfingen. Noen mente at "ekte" MB'er kun ble produsert i Sindelfingen rett utenfor Stuttgart og at Bremen var en utpost langt mot nord der de ikke hadde forstand på å bygge kvalitetsbiler.  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok litt tullete å henge seg opp i hvor bilen er bygget, men for enkelte så har det noe å si. Dingolfing har jo stolte bilbyggertradisjoner tilbake til begynnelsen av 1900 tallet. Mest kjent opp igjennom, foruten BMW er de nok for lille bilmerket Glas. Folket i Dingolfing bærer med seg en vis stolthet i det å bygge biler. Jada, mye er automatisert men likevel så tror jeg at disse anene og tradisjonene ligger i genene dems. Og for denne fabrikken så er det jo 5-serien som er mest bemerkelsesverdig, ikke bare fordi de har bygget modellen i snart 50 år men også fordi det er har vært en av bilindustriens største suksesser. Jeg synes jo da det er litt kult å eie ett stykke tysk industrihistorie. Jeg har nå faktisk tre stk av Dingolfings finest i garasjen 😀

BMWer bygget i andre deler av verden er nok ikke noe dårligere, BMW kjører nok ganske streng kvalitetskontroll over hele linja. Men det er klart at de folka som står å skrur sammen BMWer i Spartanburg bærer jo ikke med seg tradisjonene de gjør i f eks Dingolfing. Samme kan vel sies om f eks fabrikken i Leipzig, ett folk og område som inntil for bare 30 år siden var under Russisk kontroll. De bærer ikke med seg samme tradisjoner som folka fra Bayern. 

Det blir litt som med fritidsbåter, hvorfor har alltid norskproduserte båter vært så anerkjente i utlandet? Fordi her har vi lange og gode tradisjoner for båtproduksjon og godt håndverk. Norske båter har aldri vært kjent for innovasjoner, men godt håndverk, solid kvalitet og sjødyktige skrog har alltid gjort at våre båter har utkonkurrert båter fra f eks England eller Italia. Se bare på en Bavaria (tyskprodusert, laget i Bayern faktisk...langt fra sjøen) og en norskprodusert Windy. Forskjellen i kvalitet og finish er som natt og dag, skrogtykkelsen er en helt annen noe som igjen gir en helt annen opplevelse i sjøen.

Men nå sporet det bra av her, back to topic 😅

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.11.2020 den 22.00, Fredrik skrev:

 

Jeg husker forøvrig at noen i sin tid rynket på nesen av at Mercedes-Benz W201 190E ble bygget i Bremen i tillegg til i Sindelfingen. Noen mente at "ekte" MB'er kun ble produsert i Sindelfingen rett utenfor Stuttgart og at Bremen var en utpost langt mot nord der de ikke hadde forstand på å bygge kvalitetsbiler.  

Fattern jobba faktisk i Bremen på 90 tallet og angrer som en hest at han ikke besøkte fabrikken da han fikk tilbudet. Var dessverre ingen andre kollegaer som var noe interessert, så da ble det skrinlagt. Som skikkelig Mercedes entusiast så angrer han bittert i dag.

Planen var faktisk å reise ned til Bremen på tur nå i sommer i forbindelse med 60 årslaget hans, men i disse omstendigheter så ble jo ikke det noe av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, tennbrikket skrev:

Fattern jobba faktisk i Bremen på 90 tallet og angrer som en hest at han ikke besøkte fabrikken da han fikk tilbudet. Var dessverre ingen andre kollegaer som var noe interessert, så da ble det skrinlagt. Som skikkelig Mercedes entusiast så angrer han bittert i dag.

Planen var faktisk å reise ned til Bremen på tur nå i sommer i forbindelse med 60 årslaget hans, men i disse omstendigheter så ble jo ikke det noe av.

Jeg har aldri besøkt Mercedes-Benz bilfabrikken i Bremen, men den ble etablert så tidlig som i 1938 og har i dag ca. 12500 ansatte (altså en ganske stor bilfabrikk). I dag er hovedproduktene EQC, samtlige C-klasse modeller, coupé og cabriolet varianter av E-klasse, GLC, SLC og SL, men de har en historie som strekker seg tilbake til legendariske modeller som f.eks W201 og R129. Før 1980-tallet produserte de mest nyttekjøretøyer for Mercedes-Benz (og dette gjør de stadig), men etterhvert som etterspørselen etter Mercedes-Benz modellene økte kraftig på 70-tallet (primært W123) erkjente man at fabrikken i Sindelfingen var for liten.

Først ble produksjonen av W201 (altså den daværende helt nye 190E serien) etablert i Bremen og deretter mer spesielle modeller som f.eks R129. Kapasiteten i Sindelfingen fabrikken var såpass sprengt at da Mercedes-Benz skulle bygge W124 500E (som var bredere enn samlebåndet kunne tillate) ble produksjonen flyttet til Porsche i Stuttgart (faktisk på det gamle 959 samlebåndet). W124 400E (som er smalere enn 500E - forøvrig begge med den samme M119 V8 motoren) ble stadig produsert i Sindelfingen sammen med de andre W124 variantene.         

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Saltkjelen skrev:

Silhuetten til den nye 2-serie Coupe/M2 er virkelig fin!
 

Formen er meget pen på denne, ser ut til å bli velproporsjonert. Men de lekkede bildene vi så av fronten og hekken synes jeg var forferdelige, da hjelper det ikke at silhuetten er fin. Kjører BMW solorace igjen når det kommer til design, eller hører de på markedet denne gangen tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har normalt sett aldri brydd meg stort om det er den eller den fargen på en bil, men etter eierskap med en bil med Individual-farge, ser jeg at dette i langt større grad betyr noe nå. Det er derfor gledelig å se at X5, X6 og X7 nå kan bestilles med en av de kuleste standard BMW-fargene, Dravit Grey.

(tenk hvor irriterende det hadde vært å måtte ta til takke med Carbon sort på X5en jeg hadde i bestilling)
attachment.php?attachmentid=1957835&d=15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessante nyheter; 

https://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=54331

BMW kåret til verdens mest bærekraftige bilprodusent.

Quote

BMW blir samtidig den første bilprodusenten som setter konkrete CO2-mål for forsyningskjeden. Målet er å redusere CO2-utslippet med ytterligere 20 prosent innen 2030, sammenlignet med fjoråret.

Dette betyr at gruppen har en tydelig tilnærming til å redusere klimaavtrykket gjennom hele bilens livssyklus, noe som innebærer at det totale CO2-utslippet per bil reduseres med minst en tredjedel innen 2030.

For selve bilkjøringen er målet å redusere CO2-utslippet med 40 prosent per kilometer. Et sentralt moment for å nå dette målet er en massiv utvidelse av elektrisk mobilitet.

Om ti år skal det rulle mer enn syv millioner elektrifiserte biler fra BMW Group rundt på verdens veier – rundt to tredjedeler av disse med en helelektrisk drivlinje.

(...)

Tre leverandører av battericeller
Tidligere i år signerte BMW en langsiktig avtale med det svenske selskapet Northvolt for levering av battericeller. Northvolt er er den tredje leverandøren av battericeller som BMW har inngått samarbeid med.

BMW Group har også langsiktige avtaler med CATL og Samsung SDI. CATL har for tiden et nytt produksjonsanlegg under bygging i Tyskland. Felles for alle de tre samarbeidspartnerne er at de kun benytter grønn energi for produksjon av battericellene.

Dette er vesentlig for BMW Group, da opptil 40 prosent av CO2-utslippet fra produksjonen av elbiler kommer ene og alene fra produksjonen av battericellene.

I 2023, to år tidligere enn opprinnelig planlagt, vil BMW Group tilby 25 ladbare modeller, hvorav minst halvparten av dem vil være rene elbiler. Frem mot 2025, forventes salget av BMW Groups ladbare modeller å øke i gjennomsnitt 30 prosent hvert år.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At vi allerede har begynt å snuse på LCI-modellene av X5 og X7, viser sannelig at tiden går fort. Alt for fort. :blink:

Det at frontlyktene fortsatt sitter lavt nede på spionbildene av X7, begynner å bli bekymringsfult, da BMW åpenbart er faretruende til å gjøre noen dårlige designstunt. For min del minner dette litt om Dodge Durango (eller School Bus som de sier i USA).

ACC-radaren er for øvrig mye større (og smalere). Dette må vel enten tyde på mer autonome kjørefunksjoner, alternativt at grillen skal bli så stor at det å strekke den sideveis er eneste løsning. Forhåpentligvis snakker vi om førstnevnte, men i kjent BMW stil snakker vi nok om sistnevnte.

BMW%20X7%20Facelift%202.jpg?w=1370&h=591
BMW%20X7%20Facelift%203.jpg?w=1370&h=591
BMW%20X7%20Facelift%205.jpg?w=1370&h=591
BMW%20X7%20Facelift%2012.jpg?w=1370&h=5979733260-0-EF9-4-C25-8-FA4-71769-E5-A83-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...