Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

1 time siden, lagunilla skrev:

Ikke fan av Isle of man green. Digger utsende.
 

Blir Toronto eller Sao Paulo på meg😀

Alle vet at BMW har bæsja på leggen med den fronten der. Alle..  Fins alltids noen entusiaster som hyper opp nye modeller mer enn andre og her melder spørsmålet seg, får de i en eller annen form betait for det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, lagunilla skrev:

Ikke fan av Isle of man green. Digger utsende.

Kunne man kjørt uten skilt foran slik som dette, hadde det ikke vært så ille :)

Personlig syns jeg også konkurrenter som RS4 har like stygg front mot M3/M4.RS4.jpg.c418e72b5947c4ae9fdc6683e65ac612.jpgG82.thumb.jpg.ce3aacf0b2be5a546e6ccc0a026ebd25.jpg

 

Endret av Solberg93
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan diskutere begge frontene og ikke minst hvorfor man i det hele tatt skal ha en så stor front når det rent teknisk i 2021 ikke er behov for det. Når dette er nevnt synes jeg faktisk at Audi gjør dette best sammen med Mercedes-Benz (som alltid har hatt en stor grill). Når bilen blir lavere og bredere ser det faktisk ikke så galt ut når det gjelder Audi.

2021-audi-a7-55-tfsi-e-plug-in-hybrid_10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ble plutselig "Tråden om Audi nyheter og design"

2 timer siden, Kvasi skrev:

Alle vet at BMW har bæsja på leggen med den fronten der. Alle..  Fins alltids noen entusiaster som hyper opp nye modeller mer enn andre og her melder spørsmålet seg, får de i en eller annen form betait for det..

Jeg har til gode å se noen store kjente "bil influencere" som liker fronten på nye M3/4. Ja bortsett fra Schmee150 på You Tube da, men han er jo hevy sponsa av BMW. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Dette ble plutselig "Tråden om Audi nyheter og design"

Bare fordi man legger ut et par bilder av Audi'er da eller?

Jeg tenker at vi bør oppvise litt større fleksibilitet enn dette hvis vi som seriøse BMW interesserte skal komme opp med litt konstruktiv kritikk av hva BMW holder på med om dagen. Bildene (og evt. tekst) er der for å understreke et poeng og/eller f.eks vise en sammenheng.

Når jeg ser de to bildene Solberg93 la ut forstår jeg bedre hvorfor BMW's nye front ikke fungerer. Jeg forstår bakgrunnen for hvorfor BMW gjør dette, men den designmessige utførelsen er for dårlig og det viser bildene av de to Audiene på en veldig god måte (selv om jeg ikke er en stor Audi fan og aldri har hatt en Audi).  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter med å forstå plasseringen av radaren. Den ødelegger mye. Man har kanskje lett for å tenke at en bedrift av BMWs størrelse ikke gjør feil og/eller forhastede beslutninger. Likevel synes jeg det er en endring her. 

Volkswagen er relativt åpne på at de har forhastet seg med blant annet ID3. De ble også tatt for juks på dieselmotorene sine - forenklet sagt. Et meget presset marked synes å presse bilfabrikantene til å gjøre nettopp slike forhastede beslutninger.

På den annen side er BMWs iX3 håpløst sent ute - av motsatt grunn kanskje? Tok man seg for god tid og er dette følgene av å være veldig nøyaktig i dagens marked?

Når det gjelder BMWs plassering av radaren på G80/82 er det helt sikkert en del begrensninger knyttet til funksjonalitet. Den kan jo ikke plasseres på siden av bilen, for å være litt flåsete. Likevel må det vel finnes bedre kompromisser mellom funksjon og design? Satt man i produksjonsmøte og kranglet til det punktet hvor designer og ingeniøren, eller eventuelt produksjonssjef, ble lei og slo hånden i bordet? Nå blir det bare slik. 

Kanskje, kanskje ikke. Jeg ville tidligere aldri sett for meg at overnevnte hendelsesforløp kunne vært aktuelt i et såpass solid bilkonsern. Tiden vi lever i og de senere års avsløringer har derimot påvirket meg. Det kan meget godt hende at man ikke har den faglige integritet som man hadde før. Til og med ikke tyskerne...

Endret av humpfy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser stylingen BMW har gjort på G80/82 som et ledd i å tiltrekkes et annet, yngre publikum enn de har per i dag. Dvs en generasjon yngre enn meg som er født i 89. M performance stylingpakken bare bekrefter dette i mine øyne. Det er et stilskifte som går langt utenpå stilskiftene BMW har gjort tidligere, fronten har ikke den samme sammenhengen med resten av bilen som tidligere. Om en ser på E60 kontra E39 var dette også et ekstremt stilskifte som fikk mye kritikk, men om en ser på E60 isolert sett henger hele bilen sammen linjemessig og formmessig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, papertiger skrev:

Jeg ser stylingen BMW har gjort på G80/82 som et ledd i å tiltrekkes et annet, yngre publikum enn de har per i dag. Dvs en generasjon yngre enn meg som er født i 89. BMW har gjort tidligere, fronten har ikke den samme sammenhengen med resten av bilen som tidligere. Om en ser på E60 kontra E39 var dette også et ekstremt stilskifte som fikk mye kritikk, men om en ser på E60 isolert sett henger hele bilen sammen linjemessig og formmessig. 

Du har nok ett poeng her, for BMW skal tiltrekke seg stadig nye generasjoner. Det sies jo at snittalderen for BMW kjøperen er ca 46 år, med lavest snittalder for 3 serie og høyest for 7-serie. Det vil si at den kjøpergruppen som i stor grad kjøpte E34 og E39 var født på 1940 og 1950 tallet. Mens med årtusen skiftet så skulle de begynne å trekke en ny generasjon kjøpere, disse er født på 1960 og 1970 tallet og jeg vil påstå at det er ganske store forskjeller på disse generasjoner kunder. De er oppvokst under en annen tid og de er oppvokst med helt andre idealer og krav, derfor var det på sin plass at det ble tatt grep design messig. Nå skal BMW tiltrekke seg enda en ny generasjon kjøpere, oss fra 1980 og 1990 tallet, vi har helt andre krav og vet også at vi har større valgmuligheter enn før. Vi er en rastløs generasjon som vil ha kjøretøy som skiller seg ut og tilbyr det lille ekstra. Legg også til at konkurransen er skarpere nå enn noen gang, da skjønner man at BMW må ta noen grep for differensiere seg fra alle andre. Legg så til at det nå er åpnet opp for flere markeder enn det var før, når E34 og E39 var i handelen så var det Europa og USA som var markedene. I Kina og Russland var det sykkel eller Lada som gjaldt den gang. Det er mange kunder og smaker som skal tilfredsstilles her, jeg tror ikke det er så lett å være bilprodusent lenger

Så ja jeg kan forstår at de gjør drastiske design endringer, men jeg synes fortsatt ikke det er pent. Men så har jeg også valget, er ingen som tvinger meg til å kjøre BMW :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Fredrik skrev:

Bare fordi man legger ut et par bilder av Audi'er da eller?

Jeg tenker at vi bør oppvise litt større fleksibilitet enn dette hvis vi som seriøse BMW interesserte skal komme opp med litt konstruktiv kritikk av hva BMW holder på med om dagen. Bildene (og evt. tekst) er der for å understreke et poeng og/eller f.eks vise en sammenheng.

Eventuelt kan vi ha dette som er ren ryktetråd og diskutere designet i en egen tråd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 tror Asia er et nøkkelord for i ekstremt viktige markeder her. Mer og mer av designet gjøres for å tekkes den asiatiske stilen og smaken om en ser på merker og ikke bare modeller. Etter å ha jobbet en del i Sør-Korea de siste årene og blitt kjørt rundt i Sør-Koreanske luksusbiler (slike som kun blir solgt i Asia) ser jeg hva som betegnes som luksus der, og bl.a. fronten på 7-serie LCI bl.a. faller rett inn i denne kategorien. G80/82 ser ut som den treffer rett hjem hos den yngre generasjon der, men også rettet mot den yngre generasjon «her hjemme». Mener jeg leste noe om akkurat dette i en artikkel vedrørende G82 M4 by KITH.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en del kritikk mot BMW for tiden (med rette, synes nå jeg), men da må det skrytes når det gjøres noe bra også. G05 X5 er vanvittig lekker, og i kombinasjon med Hamann synes jeg dette her ble 10/10. Ikke hatt en slik må ha-følelse siden jeg så F11 for første gang!

Så BMW kan om de bare vil. Samtidig er det litt trist å se hvor langt fra dette f.eks. iX ender opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Walkabout vanvittig lekker :) Det viser bare at BMW kan hvis de vil, som du også påpeker.


Jeg synes derimot nye iX er en fin bil med lekte detaljer. En bil jeg absolutt kunne hatt. Det krever derimot at man må legge vekk BMW-brillene og se bilen med et annet syn. Bilen er en katastrofe om man skal se den med typiske BMW-øyne. Audi sier det ganske fint om dagen; Cherish the old, embrace the new. Synes dette passer flere bilmerker og kanskje noen mer enn andre, BMW spesielt. Nye iX tror jeg også være rullende prøveprosjekt med masse ny tekonologi og løsninger, bare de ikke går i ID3-fellen og leverer halvferdige produkt. Hastverk er lastverk har vel aldri vært mer passende for VW og dens ID3. 
 

Nye M3/M4 og 4-serie har fått som hatten passer rundt om, men flere har også uttrykket at de liker endringene. Personlig er jeg usikker hva jeg mener, jeg synes ikke alle vinkler på bilder er heldige, mens andre så er det tydelig BMW BMW. Likevel tror jeg dette er biler som vil få sin tilstedeværelse på veien og oppleves helt annerledes i virkeligheten kontra bilder. Spennende og interessant. 

Det pøses også ut billige kinesiske elbiler, men jeg har stor tvil på kvalitet og holdbarhet over tid. Spesielt i kaldt nordisk klima. MG-elbilen er et godt eksempel, stygg som fy, men i utgangspunktet mye bil for pengene. Helt til den norske vinteren kom og kuldegraderne kom krypende. Det er, eller burde være, allmenn kjent at kuldegrader dreper rekkevidden, men de fleste fikk seg et sjokk med denne bilen. Jeg har nok størst tro på europeiske bilprodusenter, men noen få unntak som Toyota, Honda, Mitsubishi og Kia/Hyundai. :) 
 

Så alt i alt gjør ikke BMW det så dårlig, men noen ting kunne kanskje vært bedre og svart mer til forventningene, siden det er snakk om et ledende premium bilmerke. BMW gjør også utrolig mye kult litt utenom bare det med biler også, så jeg heier fortsatt på BMW. Men jeg liker Audi godt også da :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.2.2021 den 11.10, ogee1 skrev:

Eventuelt kan vi ha dette som er ren ryktetråd og diskutere designet i en egen tråd?

Ja... ideelt sett burde det nok være slik, men det er ofte glidene overganger som gjør dette litt vanskelig. Når vi f.eks ser spionbilder eller kamuflerte biler tar det ikke lang tid før noen skriver at den/de ligner på den bilen eller det designet på Audi (eller et annet bilmerke).  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan gjerne klage på nye utseende til BMW, jeg er en av de selv. Men at de har truffet med nye 218i gran coupe er det ingen tvil i. Har nå hatt den i snart 5 uker som leie bil og det er kun kompliment på bilen å få. Idag ble jeg stoppet på trening av en eldre mann som lurte på hva bil det var. Er det en ulv i fåreklær spurte han for det lignet enormt på en ekte M bil mente han.

Endret av Snagg30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Snagg30 I fjor sommer når jeg kom til mål etter et stiløp hadde det parkert en 2-Gran coupe rett foran vår 4-Gran Coupe. Begge i helsort, med sorte lister. Var så sliten at jeg glemte å ta bilde, men jeg husker at jeg syntes at proporsjonene på 2'ern ikke stemte. Det var som om de hadde prøvd å klemme 8-seriedesignet i en asiatisk kompaktsedanform. Og med hjulene som blir litt små og spinkle med for høyt innpress og feil form (mangel på konkave former på felgene) forsterkes inntrykket. Den faller for meg inn i samme sjanger som CLA - tanken er god med resultatet blir feil. Der har Audi lyktes mye bedre med sin A3 sedan. Men det er mitt inntrykk.

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...