Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

30 minutter siden, Snagg30 skrev:

Artig å se hvor bra iX3 kommer ut i vinter testen! 
 

‘’Fire prosent rekkeviddeavvik og en ladetid fra 10 til 80 prosent på to minutter over løftet om 34 minutter. Det er mer enn godkjent når snøen fortsatt ligger på bakken – og et varsel om at denne bilen knuser WLTP-tallene på norsk sommerføre.’’

 

 

https://motor.no/elbil/elbilene-som-har-best-rekkevidde-om-vinteren/193624

Ja, hadde 388km rekkevidde og minus grader en morgen, uten at iX3 var ladet eller hadde varm batteri.

Det var faktisk ikke helt fullstendig oppladet heller, 9*%.

Samtidig var vår i3 som har opplevd 355 km i sol og medvind på sommerstid, rapporterte under indentiske forhold samme dag 225 km rekkevidde.

Så at iX3 ser 5 tallet under bra forhold skal ikke by på noe problem.

BMW ser ut til å underrapporterte om spesifikasjonene også om elbilene sine, en fin trend at man kan oppleve det motsatte av de fleste andre merker om dagen, å bli positivt overrasket. Går mot bestilling idag hvis alt blir ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, flobben skrev:

Kjenner selv at ved første øyekast er e-tronen trygg i en tid fremover. Den der var ikke pen. 

Ville heller ha snust litt på tacyan sport turismo hvis jeg skulle byttet nå, men den er i et helt annet bilsegment. 

Så blir e-tron kjøring en stund til fremover ser det ut til. 

Ser slik ut for vår del også, mulig jeg kan få kona over på i4 M50 når graviditeten er over i juni, men ikke pr i dag. 😛 Må være en SUV så lenge hun sliter så voldsomt med bekkenet. Da er det få andre biler som funker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Ron Jeremy skrev:

Ja, hadde 388km rekkevidde og minus grader en morgen, uten at iX3 var ladet eller hadde varm batteri.

Det var faktisk ikke helt fullstendig oppladet heller, 9*%.

Samtidig var vår i3 som har opplevd 355 km i sol og medvind på sommerstid, rapporterte under indentiske forhold samme dag 225 km rekkevidde.

Så at iX3 ser 5 tallet under bra forhold skal ikke by på noe problem.

BMW ser ut til å underrapporterte om spesifikasjonene også om elbilene sine, en fin trend at man kan oppleve det motsatte av de fleste andre merker om dagen, å bli positivt overrasket. Går mot bestilling idag hvis alt blir ok.

Opplever det samme med vår G21, På 55 km (WLTP) om jeg husker riktig men det klarer jeg nesten på vinterstid ( 47-49km) så jeg er meget fornøyd å positivt overrasket, forventer en del høyere til sommeren. Jeg las testen på nye Audi a3 hybrid med 67 km (WLTP) og den klarte snaue 30 km, så her blir kundene nok så skuffet. 


Spennende! Kommer det en tråd så vi får se hva du har laget til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Snagg30 skrev:

Også virker det som om at iX blir tatt veldig godt imot, får litt samme feelingen som når jeg kjørte rundt i 218i cran coupe som jeg hatet men alle andre elsket. Det kan virke som vi her inne er en døende rase :) 
 

https://www.tv2.no/broom/13898755/

Dette brekfter jo bare det jeg skrev på forrige side...

På 17.3.2021 den 12.27, Fredrik 90 skrev:

Fordelen for BMW er jo at kundegruppen til slike elbiler er uhyre lettlurte og lite kvalitetsbevisste. Her kjøpes alt så lenge der er elbil og har ett fasjonabelt navn, en totalt ukritisk kjøpermasse vil redde BMW sine salgsmål på iX. Jeg tror mange kommer til å hive seg over denne...

Så er det jo en kjensgjerning at i dette segmentet så er kundegruppen uhyre opptatt av å ha "det siste". Slik at de kan sitte i lunsjen på jobb å si "har bestillt den nye iXen jeg". Bragging rigths er vel så viktig i denne kundegruppen. Det vi ser med elbilenes inntog er at folk bytter bil langt oftere, folk har ikke bilene stort lenger enn 2-3 år før de kjøper ny. Før kunne det gå både 5-6 år før man kjøpte ny bil igjen. Man kan jo spørre seg hvor miljøvennlig dette er? Videre så er det jo sånn at hver gang en ny elbil modell lanseres så sier jo importøren "vi har aldri hatt større pågang", bare legg merke til det. BMW vil jo ikke være den første som går ut i media å sier "tja, vi hadde håpet på større interesse" Nå tviler jeg absolutt ikke på at de opplever rekord pågang, som sagt så er dette ett meget bra elbil tilbud. Men jeg merker meg også at de ikke vil gå ut med eksakte salgstall 😅

Men at vi er en utdøende rase er iallfall helt sikkert. Så får vi prøve å være så seigliva som overhode mulig, så lenge BMW lager biler med fossil motor så er det håp👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

 

Men at vi er en utdøende rase er iallfall helt sikkert. Så får vi prøve å være så seigliva som overhode mulig, så lenge BMW lager biler med fossil motor så er det håp👍

Denne omgang siktet jeg til design språket som BMW nå bruker. Denne helgen ratter jeg rundt i en i3 og jeg må ærlig si det var en innmari gøy bil! Er overrasket over bilen og mine egne følelser rundt bilen/ el-bil. Selvfølgelig ser jeg ikke på den med vanlige BMW øyner, men til sitt bruk er den ypperlig. Tenkte å skrive litt om den i tråden når helga er over :) 

Endret av Snagg30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor man skal gi karakteristikker til spesifikke kjøpegrupper, og sikter da spesielt til påstanden om at elbilkjøpere er uhyre lettlurte og lite kvalitetsbevisste. Lettlurte og lite kvalitetsbevisste mennesker finnes uavhengig om bilen bruker elektrisitet, bensin, diesel, gass, kull eller younameit som drivstoff. Jeg tenker det er helt greit at man ikke foretrekker eller sterkt misliker en eller annen drivlinje, men man trenger da ikke spre løgnaktige påstander av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Snagg30 said:

Denne omgang siktet jeg til design språket som BMW nå bruker. Denne helgen ratter jeg rundt i en i3 og jeg må ærlig si det var en innmari gøy bil! Er overrasket over bilen og mine egne følelser rundt bilen/ el-bil. Selvfølgelig ser jeg ikke på den med vanlige BMW øyner, men til sitt bruk er den ypperlig. Tenkte å skrive litt om den i tråden når helga er over :) 

"Til sitt bruk" er en viktig frase når man snakker om elbiler. Jeg savner selv å ratte en elbil, og særlig blir jeg mint på det hver gang vrir om tenningen på min 14 år gamle diesel Mondeo. Du verden som den soter og det stinker skikkelig diesel ved oppstart. Ikke så heldig for miljøet, men den er skånsom for lommeboka og jeg får leve ut bildrømmen. En liten trøst er at miljøavtrykket under produksjon allerede har skjedd, og den fortsatt leverer etter 14 år på veien.

Med fare for å høres helt hippie ut, er jeg helt for å bruke elbil i tettbebyggelse / byer. Pollensesongen er i full anmarsj, og dette er mitt andre år på rad jeg reagerer ekstremt på dette med bla. kraftig snue og tungpust. Det er ingen tvil om at pollensesongen begynnere tidligere og tidligere for hvert år, da våren starter stadig tidligere enn før. Jeg kan ikke forestille meg hvordan det ville vært å bo i en by der majoriteten av kjøretøy er fossilbiler, attpåtil eldre. 

Med fare for å spore av så vil jeg støtte opp under at det er morsomt å følge med på konseptene som kommer fremover, og at produsentene er fokusert på å bygge bilene med resirkulerte materialer. Dette er en viktig og bærekraftig måte å gjøre det på, der kampen om ressursene blir stadig vekk vanskeligere (særlig i u-land, det er de som får smake det verste av klimaforandringene). 

Nei, nå som jeg har satt min første dose Kenacort (kortison behandling mot allergi), doblet dosen med antihistamin, massevis av nesespray håper jeg på at formen er god nok til at jeg kan sykle de 2 kilometerne til jobb :) Godt for kropp, godt for lommeboka og Mondeoen kan få seg en velfortjent pause. Så håper jeg at jeg og min snart samboer kan gå sammen om å handle en elbil, og der står en i3 ganske høyt oppe på lista. Selv ønsker hun nye E-Tron GT men det må bli med tida til hun er ferdig studert..

Endret av Dusy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Dusy skrev:

Selv ønsker hun nye E-Tron GT men det må bli med tida til hun er ferdig studert..

Mange mener at en av grunnene til å ikke kjøpe elbil nå er at de vil tape seg masse i pris på grunn av at det hele tida kommer ny og bedre teknologi. Jeg er forsåvidt enig, men samtidig åpner det seg et annet perspektiv. Tenk så mange flotte biler man kan kjøpe brukt til en rimelig penge om få år hvis spådommene slår til. Jeg kan godt leve med at en RS e-tron GT ikke har mer enn 25 mil rekkevidde på vinteren hvis jeg får den for 3-400.000. :-)

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Jeg skjønner ikke hvorfor man skal gi karakteristikker til spesifikke kjøpegrupper, og sikter da spesielt til påstanden om at elbilkjøpere er uhyre lettlurte og lite kvalitetsbevisste. Lettlurte og lite kvalitetsbevisste mennesker finnes uavhengig om bilen bruker elektrisitet, bensin, diesel, gass, kull eller younameit som drivstoff. Jeg tenker det er helt greit at man ikke foretrekker eller sterkt misliker en eller annen drivlinje, men man trenger da ikke spre løgnaktige påstander av den grunn.

En personlig mening blir ikke automatisk løgnaktig påstand bare fordi du ikke skjønner hva jeg mener. Det blir litt for lettvint for deg å kalle folk løgnere bare fordi man ikke er enig i hverandres syn på saker og ting. Jeg har ikke forsøkt å presentere denne påstanden som en sannhet om det er det du prøver på. Med lettlurte og lite kvalitetsbevisste kjøpere så tenker jeg på at folk betaler Top dollars for ett produkt som stadig er under utvikling (kjøperne er testsjåfører) og som tilsynelatende ikke holder samme kvalitet som andre tilsvarende produkter i samme segment. Da tenker jeg på interiør utførelsen på iX som bærer preg av resirkulerte materialer. Det kan funke som konsept på en I3, men ikke på en iX til kloss på en million. Det at det finnes folk som vil betale for dette likevel er jo flott for BMW 😀

Selve designet på vogna trenger vi kanskje ikke diskutere mer, men det går jo under samme kategori som jeg jeg nevner med interiørkvalitet over her. Noen ny elbil diskusjon trenger vi vel ikke, mitt innlegg over var en og alene tilsiktet bilens design og materialkvalitet. Jeg har full forståelse for hvorfor folk kjøper elbil, men jeg vil slite med å ha forståelse for hvorfor man vil bytte nær en million kr i en iX. Men man skal ikke forstå alt heller, godt man er forskjellig sier nå jeg 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man du mener noe annet med setningen "fordelen for BMW er jo at kundegruppen til slike elbiler er uhyre lettlurte og lite kvalitetsbevisste", så må du jo formulere deg annerledes - for dette blir intet annet enn en løgnaktig påstand all den tid dette ikke stemmer. Jeg vil for ordens skyld presisere at jeg ikke under noen omstendigheter har kalt deg en løgner, og jeg ville naturligvis aldri sunket til det nivået hvor jeg kalte en motdebattant en løgner fordi man ikke er enige om et tema. Det blir litt som om jeg skulle skrevet at "folk som kjøper 5-serie uten skinntrukket dashbord er lite kvalitetsbevisste", hvilket naturligvis er ren løgn og vissvass uten sidestykke. :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Om man du mener noe annet med setningen "fordelen for BMW er jo at kundegruppen til slike elbiler er uhyre lettlurte og lite kvalitetsbevisste", så må du jo formulere deg annerledes - for dette blir intet annet enn en løgnaktig påstand all den tid dette ikke stemmer. Jeg vil for ordens skyld presisere at jeg ikke under noen omstendigheter har kalt deg en løgner, og jeg ville naturligvis aldri sunket til det nivået hvor jeg kalte en motdebattant en løgner fordi man ikke er enige om et tema. Det blir litt som om jeg skulle skrevet at "folk som kjøper 5-serie uten skinntrukket dashbord er lite kvalitetsbevisste", hvilket naturligvis er ren løgn og vissvass uten sidestykke. :) 

 

Greit nok, jeg kunne formulert den litt bedre og lagt inn "jeg synes". Men jeg trodde vi hadde debattert sammen i så mange år nå at du klarte å lese mellom linjene på det jeg skriver. Det er vel ikke lenger noen tvil om hvor jeg står i denne debatten med elbiler og BMW sin design rettning. Men med yttringsfriheten så har man retten til å mene hva man vil så da kan du hevde at man er lite kvalitetsbevisst ved å velge 5-serie uten skinntrukket dasjbord. Som jeg også skrev over her så er vi alle forskjellige og vi har forskjellig preferanser på hva vi liker. Jeg kan ikke i min villeste fantasi skjønne at noen synes iX er en pen bil, men jeg kan skjønne at noen synes det er en bra elbil...for det er den helt klart. 

Men la oss nå for Guds skyld diskutere sak og ikke person, vi kan ikke diskutere hvorfor hver og en av oss ikke liker den og den bilen. Da er det bedre man selv forklarer hvorfor man ikke liker en bil eller ett behov 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutes ago, Fredrik 90 said:

....og som tilsynelatende ikke holder samme kvalitet som andre tilsvarende produkter i samme segment. Da tenker jeg på interiør utførelsen på iX som bærer preg av resirkulerte materialer. Det kan funke som konsept på en I3, men ikke på en iX til kloss på en million.

Det spørs hvordan du definerer kvalitet. Og akkurat den definisjonen er høyst subjektiv, og er en diskusjon som har vært tema her tidligere.

Opplevd kvalitet?

Bærekraftig kvalitet?

Teknisk kvalitet på software og hardware?

Tenker at kvalitet sett ut fra et bærekraftig perspektiv blir mye mer viktig fremover, og de bilprodusentene som ikke skjønner dette kommer til å havne i bakevja. Her ligger BMW heldigvis helt i front og har gjort det i mange år, i3 var vel selve startskuddet for dette og fremstår selv den dag i dag som et spydspisseksempel på bærekraftig bilproduksjon. Tenker ikke på nisjeprodusenter som Ferrari, McLaren og Koenigsegg her, men storskalaprodusenter på linje med BMW og oppover.

Da vil naturlig nok materialbruken måtte redefineres, der bruk av skinn av de typene og kvalitetene slik vi kjenner de hører til fortiden, mens resirkulerte materialer og tekstiler blir langt mer viktig.

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Greit nok, jeg kunne formulert den litt bedre og lagt inn "jeg synes". Men jeg trodde vi hadde debattert sammen i så mange år nå at du klarte å lese mellom linjene på det jeg skriver. Det er vel ikke lenger noen tvil om hvor jeg står i denne debatten med elbiler og BMW sin design rettning. Men med yttringsfriheten så har man retten til å mene hva man vil så da kan du hevde at man er lite kvalitetsbevisst ved å velge 5-serie uten skinntrukket dasjbord. Som jeg også skrev over her så er vi alle forskjellige og vi har forskjellig preferanser på hva vi liker. Jeg kan ikke i min villeste fantasi skjønne at noen synes iX er en pen bil, men jeg kan skjønne at noen synes det er en bra elbil...for det er den helt klart. 

Men la oss nå for Guds skyld diskutere sak og ikke person, vi kan ikke diskutere hvorfor hver og en av oss ikke liker den og den bilen. Da er det bedre man selv forklarer hvorfor man ikke liker en bil eller ett behov 😀

Vi har debattert i mange år, men det er mange som ikke har gjort det. Ytringsfrihet er nå en ting, men om jeg hadde ment at man var lite kvalitetsbevisst om man kjøper 5-serie uten skinntrukket dashbord, så er det min subjektive mening. En mening som for øvrig ikke hadde stemt ettersom det ikke har rot i virkeligheten. I sånne settinger er det derfor greit å være konsekvent. :) 

Uansett, hva gjelder iX er vi for øvrig helt samstemte. Modellen har i mine øyne et elendig design og et designspråk som minner om alt annet enn en BMW. Dog tror jeg faktisk interiøret her har høy kvalitet (eller det gir i hvert fall inntrykk av det) når man ser den skodd med skinn, naturlig treverk, krystallelementer etc. 

Jeg er glad matt, naturlig treverk med åpne porer er blitt mer tilgjengelig i dagens biler. Eikelistene i i3 og Poppellistene i X5, X6 og X7 gir høy grad av kvalitetsfølelse, spesielt i kombinasjon med krystallelementer og mye skinn. Håper vi ser mer av dette i fremtidige modeller. Skikkelig snadder! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, papertiger skrev:

Det spørs hvordan du definerer kvalitet. Og akkurat den definisjonen er høyst subjektiv, og er en diskusjon som har vært tema her tidligere.

Opplevd kvalitet?

Bærekraftig kvalitet?

Teknisk kvalitet på software og hardware?

Tenker at kvalitet sett ut fra et bærekraftig perspektiv blir mye mer viktig fremover, og de bilprodusentene som ikke skjønner dette kommer til å havne i bakevja. Her ligger BMW heldigvis helt i front og har gjort det i mange år, i3 var vel selve startskuddet for dette og fremstår selv den dag i dag som et spydspisseksempel på bærekraftig bilproduksjon. Tenker ikke på nisjeprodusenter som Ferrari, McLaren og Koenigsegg her, men storskalaprodusenter på linje med BMW og oppover.

Da vil naturlig nok materialbruken måtte redefineres, der bruk av skinn av de typene og kvalitetene slik vi kjenner de hører til fortiden, mens resirkulerte materialer og tekstiler blir langt mer viktig.

Et viktig poeng du lufter her.

I så måte gjør BMW et poeng ut av dette med å heve prisnivået på skinn vs sensatec i nettopp iX.

Som var på luftige 60k opp fra sensatec.

Kunden som specet sin iX før meg, valgte derfor bort ekte skinn til fordel for sensatec.

Noe jeg tror blir mer og mer vanlig fremover, resirkulerte materialer vs definerte miljøutsatte detaljer blir priset kunstig høyt og vil gradevis forsvinne.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...