Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

22 minutter siden, Ron Jeremy skrev:

Et viktig poeng du lufter her.

I så måte gjør BMW et poeng ut av dette med å heve prisnivået på skinn vs sensatec i nettopp iX.

Som var på luftige 60k opp fra sensatec.

Kunden som specet sin iX før meg, valgte derfor bort ekte skinn til fordel for sensatec.

Noe jeg tror blir mer og mer vanlig fremover, resirkulerte materialer vs definerte miljøutsatte detaljer blir priset kunstig høyt og vil gradevis forsvinne.

 

Jeg tror også skinn vil forsvinne. Litt synd, for det har mange fine egenskaper. En av dem er at det er et "levende" materiale. Smører du det med riktig middel får det nytt liv og i mange tilfeller en fin patina etterhvert som årene går. Dette mangler på kunstskinn og derfor blir kunstskinn helt uaktuelt for meg. Jeg ville valgt stoff i stedet for sensatec på en BMW. Forøvrig spennende å følge utviklingen på stoff fremover. Det ser ut som det skjer mye spennende der. Mange av de nye, litt grovere, stoffene er ganske fine. De virker ganske lette å holde rene også i forhold til stofftrekk i "gamle dager".

BMW var vel langt fremme på stofftrekk en periode også, da i3 kom. Husker at jeg var imponert over det fine, moderne, interiøret i i3 da den kom.

Så en episode av Wheeler Dealers her om dagen. Da pusset de opp en gammel Supra med velurseter. Både Mike og Ant lurte på hvorfor velur forsvant. De ville gjerne sett det i flere nye biler også. Og der er jeg litt enig. Sånn jeg husker velur var det ganske komfortabelt og slitesterkt. Ulempen var at det ble varmt på sommeren, men det var den gangen det bare var kongen som hadde airconditioning. Nå til dags er det ikke sikkert at det ville vært noe problem.

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en Model 3 og føler meg skikkelig lurt. For samme pris, eller "top dollar" så kunne jeg ha hatt en splitter ny Passat Businessline med 150 dieselhester og en DSG-kasse (hadde vel vært på kasse nr. 2 allerede). Dum som jeg er så setter jeg meg i en forvarmet bil og kjører billigere i bomringen, men hva skal man gjøre med slike simpletons som går etter varmekomfort og momentane besparelser her og der. Det var dog verdt det mtp. litt bragging i lunsjen som oppstod 6 måneder etter kjøp da noen på jobb endelig innså at jeg hadde kjøpt en Tesla. Heldigvis er det to dieselbiler i gården også, slik at jeg fortsatt kan dra på stripa uten å bli mobbet for mye for bilvalg, fordi gutta med Volvo sier at jeg burde ikke ha kjøpt sånn tyskermøkk og da blir jeg litt usikker igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan Bmw ha hentet noe inspirasjo fra BMW Nazca C2 for nye IX? 

Må si at når i3 kom på markedet syntes mange den var rar og mindre pen, samme gjelder IX. Syntes den nye IX faktisk blir tøffere for hver gang jeg ser den. Bmw I3 er jo blitt veldig populær på elbil markedet og samme vil nok gjelde IX. 
 

Bmw har solgt ut mesteparten av de første IX med levering før 2022, så dette blir bok en popluær bil. De fleste reservasjoner hva jeg har hørt skal visstnok være Individual Aventurinred metallic. 
 

At bmw går sin egen vei skal de ha litt kred for da det finnes nok biler fra andre premiummerker som ligner på hverandre. (Eqc er en glc, e-tron er som en q7 hva gjelder likhet) 

Samme har de gjort før med z3 coupe, z1, z4 coupe, 8 serien, 6 e24 og flere. De har turt å satse på fremtidens designer. 


18286D9B-9A52-475E-9197-53B58CD45709.thumb.jpeg.baa08a1010f2bde945a9b92aaec32c9c.jpeg

502AC07A-2FEA-43AE-AFA1-35B10023A075.jpeg.0bada3faf59c4beed95b433f3d92a9c0.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er en stor forskjell på i3 og iX. Begge var uvante da de ble lansert, men i3 har linjer som henger sammen og proposjoner som stemmer, selv om totalen er et helt nytt designspråk. Det har ikke iX i like stor grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, ogee1 skrev:

Jeg synes det er en stor forskjell på i3 og iX. Begge var uvante da de ble lansert, men i3 har linjer som henger sammen og proposjoner som stemmer, selv om totalen er et helt nytt designspråk. Det har ikke iX i like stor grad.

Selv om begge modellene er elektriske har de allikevel helt ulikt fokus og dette er faktisk litt interessant når vi ser på hvor lang tid det har gått mellom disse modellene (altså i3 og iX).

Da i3 kom på markedet i 2013 ble det ganske hurtig klart at tiden for relativt små og merkelige elektriske biler var forbi (les: Think). Folk ville ha elektriske biler med et ordentlig design og bl.a Elon Musk hadde forstått dette med tanke på Model S som også kom på markedet i 2013 (Europa). Disse bilmodellene var selvfølgelig ikke direkte konkurrenter, men for 8-9 år siden var det faktisk ikke så mye å velge mellom hvis man ville ha en elektrisk bil. Det var stort sett bare i3, Model S, Nissan Leaf og Renault Zoe + Think i Norge.

BMW var med andre ord temmelig tidlig ute med i3 og de gikk skikkelig til saken. Bilen skulle være så miljøriktig som overhode mulig (det ble faktisk bygget en egen ny fabrikk til modellen i Leipzig som ble drevet av vind og solkraft). Bæredyktige gjenbruksmaterialer ble utviklet og designet var utradisjonelt for å signalisere en ny tankegang samt en utstrakt hånd til nye unge urbane kunder.

Utfordringen var at BMW's markedsføringsavdeling lå for langt foran markedet (de var for tidlig ute) og folk forsto ikke konseptet før flere år senere og da var det for sent selv om selve bilen på mange måter var og er genial. Tesla kuppet markedet med et relativt tradisjonelt design, ladenettverk (superchargere), mye større batteri (rekkeviddeangst var en stor utfordring den gangen) og ikke minst en mye mer påkostet og dermed dyr bilmodell (noe som også i den grad viste at markedet var der for slike elektriske biler).

Når vi så spoler tiden frem til iX ser vi at BMW har gått til den andre enden av skalaen med et slags flerbruksdesign (les: midsize crossover SUV/MPV) - alt annet enn hva i3 er. De må virkelig ha mistet plottet i München da i3 konseptet feilet markedsmessig. Hva årsaken er kan vi bare spekulere i, men jeg tenker at utfordringen var at designet på i3 var ment som et helt selvstendig alternativ til de andre modellene i porteføljen, mens iX omsider er et tillegg/supplement til de andre modellene i porteføljen. Markedsmessig er det en verden til forskjell på disse tilgangene til markedet. På den annen side har markedet også utviklet seg i mellomtiden og folk i dag er mye mer klar for en elektrisk bil enn de var den gangen i 2013 da stort sett bare innovatører turte å satse på en elektrisk bil og for ikke å snakke om å legge ut 500K+ kroner for en elektrisk bil som for Model S.   

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En premiumbil skal ha ekte skinn synes jeg, det har noe med lukt og hvordan det føles. Jeg kan forstå at skinn ikke er så miljøvennlig, men skinn vil alltid være ett biprodukt av kjøttindustrien. Jeg håper ikke BMW innfører slike prisdifferanser på skinn på de øvrige modellene. 

Når dette er sagt så blir kunstig skinn bedre å bedre. Hadde man tatt "Pepsi testen" så tror jeg de fleste av oss kunne gått på en smell. iX kommer dog ikke med komfort seter, noe jeg synes er rart på en såpass dyr bil. Det er sånt som dette som får meg til å synes at dette er en mindre gjennomført bil (som tradisjonell premiumbil...slik en e-tron eller EQC er)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med @Fredrik 90 at en premiumbil skal ha ekte skinn, og jeg stiller også spørsmålstegn til at en millionbil ikke har noe så elementært som komfortseter. Gitt at iX faktisk var en fint designet bil, ville nok mangel på skikkelige seter vært en dealbreaker for min del.

Hva gjelder markedsstrategi og BMW vs BMWi, føler jeg BMW nå er litt på villspor i forhold til dette. Elektriske biler er kommet for å bli, og sannsynligvis også andre supplementer som hydrogen etc. Jeg antar BMW har en interesse om at de klassiske, velkjente modellbetegnelsene fortsatt vil bestå i fremtiden, og da burde man sørget for å differensiere en vanlig elektrisk modell (i4 og iX3) og de særegne modeller uten fossildrevne søsken (i3, iX og i8).

På denne måten kunne BMW hatt særegne og futuristiske modeller under BMWi, mens elektrifiserte versjoner av eksisterende modellportefølge hadde blitt en ordinær BMW (vi får etter hvert en konflikt med dagens i3 og en elektrisk 3-serie). Da er vi litt tilbake igjen der hvor jeg skisserte at det burde hett 440e (dagens i4 eDrive40), 440i (bensin), 440d (diesel), 440ie (bensin+elektrisk), 440de (diesel+elektrisk), 440h (hydrogen) etc. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW har jo ett rykte for å være veldig gode på seter. De redefinerte jo sittekomforten i bil når de i E38 lanserte komfortseter med bla justerbar øvre rygg. Når dette da ikke kommer i iX så virker det for meg som kostnadsbesparinger. Dette ser man dessverre ofte, særlig på elbiler som er bygget opp som elbil fra bunnen av. Disse er langt dyrere å utvikle enn en elektrifisert fossilplatform. Se bare på VW ID 3 og 4, utrolig spartanske innvendig kontra tilsvarende Golf eller Tiguan. Samme med Mustang Mach-e, Mondeoen jeg hadde føltes som en klasse høyere når det kom til opplevd kvalitet og måten ting er løst på.

Se på disse bildene her av hvor spartansk baksetene i en iX ser ut kontra en X3. Jeg føler sammenlikningen med X3 er mer rettferdig siden X5 tross alt er en dyrere enn iX. Får veldig Citroën DS vibber av iX interiøret 😅

4EA94756-023F-4349-9239-85B0D07D06BB.thumb.jpeg.c81b88ea32580635e723c9b222488b22.jpeg

3DA6F52B-81BE-4BE8-ACC5-430FDEAEE685.thumb.jpeg.8fdd31cdb4ccf8635d76ebf1f65edb83.jpeg

Ellers så synes jeg det er langt mer spennende det BMW holder på med å elektrifisere de tradisjonelle modellene. Som @Saltkjelen er inne på så er elbiler kommet for å bli, og da er det helt innafor at BMW tilbyr ett elektrisk alternativ. Og vi vet jo fra høyeste hold at BMW planlegger en fremtid hvor de tradisjonellene modellene skal selges side om side med ett stadig økende utvalg av rene i modeller. Nå kommer det vel etterhvert en elektisk 3-serie, neste 5-serie vil i følge ryktene få både ren eldrift og V8er. Som jeg sa så er dette en fremtid jeg kan leve med, så spørs det hva de gjør med designet på de tradisjonelle modellene. Neste 7-serie vil nok vise litt hvor de staker ut kursen 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Fredrik 90 said:

iX kommer dog ikke med komfort seter, noe jeg synes er rart på en såpass dyr bil. Det er sånt som dette som får meg til å synes at dette er en mindre gjennomført bil (som tradisjonell premiumbil...slik en e-tron eller EQC er

Der tror jeg du traff spikeren på hodet. 
«som tradisjonell premiumbil slik e-tron eller EQC er». For det er akkurat det iX ikke er - en tradisjonell premiumbil. Dette er next level shit. Jeg tror aldri at den har vært ment som noen tradisjonell premiumbil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

BMW har jo ett rykte for å være veldig gode på seter. De redefinerte jo sittekomforten i bil når de i E38 lanserte komfortseter med bla justerbar øvre rygg. Når dette da ikke kommer i iX så virker det for meg som kostnadsbesparinger.

Ja, men her føler jeg ikke at dette er noe som kun tilfaller elbilene. Det verste eksempelet synes jeg faktisk er dagens generasjon 8-serie, som i mine øyne er betydelig degradert fra den utgåtte 6-serien. I 6-serie fikk man i tillegg komfortseter, noe man ikke får i 8-serie. 

Ellers er en av mine absolutte favoritter med BMWs seter nettopp knekk i øvre del av seterygg. Drømmen hadde vært om samtlige BMW modeller hadde blitt tilbydd dette som en option.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, papertiger skrev:

Der tror jeg du traff spikeren på hodet. 
«som tradisjonell premiumbil slik e-tron eller EQC er». For det er akkurat det iX ikke er - en tradisjonell premiumbil. Dette er next level shit. Jeg tror aldri at den har vært ment som noen tradisjonell premiumbil. 

Så kan man jo spør om kundene vil ha next level shit? Vil de betale premium penger for noe som ikke fremstår som premium? Jeg tror svaret er ubetinget ja...dette er folk som i hopetall har kjøpt Model S og Model X de siste åra. 

Jeg har en følelse at veldig mange av iX kundene vil være nye til merket. Skal bli artig å se om BMW vil si noe om dette etterhvert 😀

10 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Ja, men her føler jeg ikke at dette er noe som kun tilfaller elbilene. Det verste eksempelet synes jeg faktisk er dagens generasjon 8-serie, som i mine øyne er betydelig degradert fra den utgåtte 6-serien. I 6-serie fikk man i tillegg komfortseter, noe man ikke får i 8-serie. 

Ellers er en av mine absolutte favoritter med BMWs seter nettopp knekk i øvre del av seterygg. Drømmen hadde vært om samtlige BMW modeller hadde blitt tilbydd dette som en option.

Nei dette gjelder flere BMW modeller, som du er inne på så får man ikke disse setene i 8ern. Her vet ikke BMW hva de vil, de vil lage en sportsbil...men de vil også lage luksusbil. Men hvor BMW vil, eller rettere sagt mangelen på rettningssans er en annen diskusjon.

Jeg har alltid ment at toppen av luksus i en BMW er komfortseter med knekk i øvre rygg. Jeg har vel ennå ikke sittet i ett bilsete som trumfer dem på komfort, og det ser unektelig bra og eksklusivt ut. Dette er det største argumentet mitt mot G20 3-serie, og kanskje det som gjør at jeg ryker på en 5-serie igjen når jeg skal bytte. Både Volvo og Mercedes leverer veldig komfortabel seter, men de har ikke egenskapen ved å være veldig komfortable samtidig som de holder deg på plass i svinger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går bare en vei virker det som :) Husker ikke alle merkene men Volvo/Jaguar/mini har sagt de skal bli helelektriske. Er vell naturlig å tenke at alle blir det når man ser på utviklingen bare siste tiden. 

https://m.bilnorge.no/artikkel.php?aid=54837

Las en artikkel i går om Audi skal ikke lage nye forbrennings motorer, hvor de og snakker om nye euro 7 kravet som virker til å vær uoppnåelig. 

https://dinside.dagbladet.no/motor/slutter-med-bensin-og-diesel/73543495


Endret av Snagg30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW derimot har gjentatte ganger, og senest nå nettopp konstantert at de har ingen planer om å stoppe utviklingen av forbrennings motorer. 

https://www.bmwblog.com/2021/03/18/bmw-no-plans-stop-internal-combustion-engines/

"It would seem that BMW has other ideas, and plans to continue developing piston-engines alongside EVs for many years to come"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutes ago, Fredrik 90 said:

BMW derimot har gjentatte ganger, og senest nå nettopp konstantert at de har ingen planer om å stoppe utviklingen av forbrennings motorer. 

https://www.bmwblog.com/2021/03/18/bmw-no-plans-stop-internal-combustion-engines/

"It would seem that BMW has other ideas, and plans to continue developing piston-engines alongside EVs for many years to come"

Det er heller ingen motsetninger mot det du og @Snagg30 skriver og refererer til. 

Fra bilnorge-artikkelen som ble linket til:

Quote

50 prosent elbiler i 2030
Allerede i 2023 forventer BMW Group å dekke over 90 prosent av de ulike segmentene med elbiler. Neste generasjon BMW X1, BMW 5-serie og BMW 7-serie er allerede bekreftet som kommende elbiler. 

Når den tredje fasen inntreffer i 2025, forventer BMW en gradvis nedgang i etterspørselen av biler med forbrenningsmotorer. Samtidig forventes det at salget av helelektriske biler vil fortsette å vokse gjennomsnittlig over 20 prosent årlig mellom 2025 og 2030.

Basert på dagens forventninger i markedet vil minst 50 prosent av det globale salget i 2030 være elbiler. Det faktiske tallet vil trolig variere betydelig mellom de ulike markedene.

Dette er knyttet til utbyggingen av ladeinfrastrukturen i de ulike regionene i verden. BMW Group forventer å ha rundt 10 millioner elbiler på verdens veier i løpet av de neste 10 årene.

Dersom BMW fortsatt i det hele tatt skal kunne tilby drivlinjer med forbrenningsmotor - noe denne artikkelen også bekrefter at de skal - så må de fortsette å utvikle disse motorene mtp. utslipp for å kunne selge de om de skal oppfylle Euro7 som inntreffer i 2025. Men at etterspørselen etter elbiler bare vil øke og øke er vel de fleste enige om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...