Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

@papertiger


Ja og på bakgrunn av det som Bilnorge skriver så synes jeg det er rart. Om elbiler skal utgjøre 50 prosent av det globale bilsalget i 2030 (altså slik det er i Norge i dag) så gir jo merker som Volvo, Jaguar og Audi fra seg enorme mengder salg. Det betyr jo at 50 prosent av nye biler som selges i 2030 skal ha en fossilmotor under panseret. Å kjøre videre med dagens motorer vil jo ikke være mulig pga kravene som kommer, dette skjønner BMW. 

Videre tror jeg det er litt misforståelser  rundt det bilprodusentene kaller EV. Jeg ser enkelte også legger ladbare hybrider inn under EV kategorien. Det står at Ford i Europa skal bli "fully electric" innen 2030. Det dem mener er er at samtlige modeller i sortimentet skal tilbys i en elektisk versjon. Tror nok vi må lese litt mellom linjene også her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90

Dersom du leser Dinside-saken som ble linket til, så sier jo ikke Audi at de skal slutte med forbrenningsmotorer innen 2030, men at de skal slutte å utvikle nye, men fortsatt videreutvikle de de har (samme som BMW sannsynligvis kommer til å gjøre en stund) for å imøtekomme Euro7. Volvo og Jaguar er en annen sak.

Quote

– Vi vil ikke lenger utvikle nye forbrenningsmotorer, men vi vil tilpasse våre eksisterende motorer til nye utslippskrav, sier han i et nytt intervju med den tyske avisa Frankfurter Allgemeine Zeitung.
(...)
Audi-sjefen spesifiserer ikke når bilprodusenten skal selge sin siste bil mer forbrenningsmotor, men forteller tvert imot at de skal selge forbrenningsmotorer i mange år framover tid - om enn av samme type som dem de tilbyr i dag.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@papertiger Det Markus Duesmann ikke sier er at EU neppe er blandt landene dagens forbrenningsmotorer uten en elektrisk hjelpemotor vil bli markedsført fom. 2025. Euro 7 standarden er nettopp designet til å markere en overgang til elektriske biler (inkl. PHEV). Utslippskravene for standarden er såpass strenge at få om noen forbrenningsmotorer vil kunne tilfredsstille kravene uten en eller annen form for elektrisk fremdrift i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja bare for å være helt tydelig, når jeg mener fossilbiler så tenker jeg alt ifra ren fossil til ladbar hybrid. Så lenge det er en stempel motor under panseret så er bilen per definisjon en fossil bil. Selv om flere PHEV på markedet går under 0 utslipps kjøretøy . Uten å vite noe sikkert så tror jeg det er denne løsningen BMW også henviser til når de sier de skal videreutvikle fossile motorer i fremtiden. Det er selvsagt i kombinasjon med en eller annen form for elektrifisering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om Bmw IX ikke kommer med de kjente komfortsetene som finnes i 5,6,7 serien. Så vil jeg gå ut ifra at setene bilen kommer med uansett er ganske behagelige seter. Som tilvalg kommer de også med massasje, ventilasjon, memory m/el justering og korsryggstøtte. Eneste er at det koster ekstra om man ønsker dette. Standard seter har også el justering men ikke memory funksjon noe som er litt av poenget med el seter syntes jeg. 
 

En i familien bestilte seg nå idag en IX50 fully charged, han får bilen mest sannsynlig Januar 2022. Phytonic blå med sportspakke, sorte lister og mocha interiør. Tror det blir en fin farge kombinasjon. Blir gøy å se og prøve bilen når han får den.
 

Selv syntes jeg IX vokser på meg mere dag for dag hva gjelder designet..

 

A2A3D163-A7A0-4FD8-A404-9ADBB59254D7.thumb.png.447a59985929f78c3347c74dfabf3214.png

 

Lurer samtidig på hvordan Alpina vil gjøre det i fremtiden med tanke på el vs bensin/diesel. Kanskje de også vil satse på elektriske modeller med tiden? 
Nyeste tilskuddet de kommer med nå blir jo Alpina B8. Synd de ikke lager alle bilene i Buchloe som før, men på samme rullebånd som Bmw sine egne modeller produseres på.

https://www.bmwblog.com/2021/03/22/alpina-teases-b8-gran-coupe/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine øyne er mye av problemet med hekken på 8-serie et litt kladdete designspråk. Diffuseren går for eksempel helt frem til hjørnet av støtfangeren og skaper et grått felt i bunn av karosseriet når man ser den fra siden. ikke spesielt vakkert slik jeg ser det. Er det en støtfanger som virkelig ordner opp i en litt kladdete hekk, så er det fangeren fra M8. Denne er enkel og stilren, slik den skulle vært på grunnmodellene.

Ellers er det fantastisk å se hvor gode Alpina er om dagen. Synd det bare er USA som omfavner dem.. :( 

599234.jpg
2020-bmw-m850i-gran-coupe-rear-1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deilig å se en BMW forhandler tenke utenfor boksen, og som ikke bare sier "det er umulig..". Her har man altså satt sammen (og laget ny diffuser) slik at man kan få M-sportspakke på iX3. Pakken kan kjøpes for rett under 5 000 EUR hos BMW Dusseldorp (Nederland).
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fikk jo iX3 til å se helt normal ut, meget meget bra synes jeg. Spesielt det at de også satt på en vanlig grill på bilen. Det styggeste jeg ser er de tette grillene på elbiler som er bygget på fossilbil plattform. Ser helt dust ut!! Men jeg synes prisen på drøye 50 000 NOK var heftig dyr, tar jo litt tid å kjøre ned dit også...med elbil 😅 Er dette vanlig M-sport til X3 som bare er bolt on? Sånn at også Norske kunder kan gjøre dette?

Det forbauser meg derimot at det ennå ikke har kommet noen ettermarkedsløsninger til fronten på 4-serien. Jeg ser Kina lager varianter med mega grillene til eldre BMW modeller, men dette er jo "feil vei". 

Jeg har tidligere etterlyst litt mer entusiasme blandt BMW forhandlere og BMW selgere i Norge. Denne Dusseldorp forhandleren er helt klart noen som har interesse og lidenskap for merket, og ikke en gjeng BI studenter som pusher 330e og I3 for å få bonusen sin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, prisen er jo ikke billig, men i dette tilfellet her så ettermonteres M-pakken. Så når man kjøper løsedelene ved siden av og får dette lakkert, så vil en normalpris i Norge også fort ligge på 50 000kr.

Jeg er helt enig i at en slik entusiasme savnes hos forhandlere, men om man mottar bonus på å pushe 330e og i3, så hadde vel alle med vettet i behold gjort dette. Jeg er glad i BMW, men jeg er ikke så fantatisk opptatt at jeg hadde valgt å tjene 100-200.000kr mindre per år fordi jeg valgte å pushe M850i (som jeg for øvrig aldri ville fått noen glede av selv) fremfor hverdagsbiler. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Jeg er helt enig i at en slik entusiasme savnes hos forhandlere, men om man mottar bonus på å pushe 330e og i3, så hadde vel alle med vettet i behold gjort dette. Jeg er glad i BMW, men jeg er ikke så fantatisk opptatt at jeg hadde valgt å tjene 100-200.000kr mindre per år fordi jeg valgte å pushe M850i (som jeg for øvrig aldri ville fått noen glede av selv) fremfor hverdagsbiler. :) 

Nei nå misforstår du meg (igjen). Det går an å pushe smør og brød BMWer med litt større entusiasme enn det dem gjør. Ha litt interesse når det kommer til felgvalg, i stede for å bare "overtale" kunden til å velge det som gir minst arbeid for dem. Jeg er så lei av de "ikke mulig dessverre" svarene når man spør om noe som er mulig, men litt på siden av det alle andre spør om. Når du møter opp hos en BMW forhandler for å få ett pristilbud på en M340i, så forventet iallfall jeg litt mer entusiasme fra selgeren. Makan til generisk fyr skal man lete lenge etter. Han var mer opptatt av å prate om hva jeg kunne få i storkundestøtte og rabatt, det var han gira på (åpenbart for å øke sjansen for ett salg). Jeg er impulsiv og hadde jeg følt connection med selger så kunne jeg endt opp med å handle. Fikk jo ett latterlig godt innbytte tilbud på G30en, hadde endt opp med å betale litt mer i måneden. Men han fulgte meg ikke opp, han lot meg få tid til å komme på "bedre" tanker, han ga meg muligheten til å si "jeg må sove på det". Alle oss (ja jeg er selv selger) som driver med salg vet at "jeg skal sove på det/tenke på det" betyr det samme som at det ikke blir noen handel. Etter ett par sånne erfaringer hos to forskjellige Bavaria forhandlere så skinner det så tydelig igjennom at alt handler om volum på mainstream modeller. For å si det sånn, kjøpsopplevelsen på den M340en var den samme som da vi kjøpte en ny VW e-up i 2014. Bare at den kosta 220 000,- kontra 1,1 mill. Da er noe riv ruskende galt i forhandler systemet til BMW i Norge. Han jeg kjøpte F10en og G30en gjennom er en frittstående forhandler, som egentelig driver med import av litt dyrere biler som Porsche og nyere Gelendewagen. Han var kongen av E39 og E60 import på 90 og 2000 tallet, men han blir likevel utrolig gira når jeg kommer med en bil jeg vil at han skal hente for meg. Ringer å oppdater meg underveis, sender bilder og styrer på. Med G30en så kom bilen mye tidligere enn avtalt, han ba meg komme innom bare for å skrive under på noe. Så røkker han av duken over bilen og roper overraskelse!! Da får du lyst til å kjøpe bil der igjen 👍

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...