Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg misforstår ikke, men skriver at jeg forstår at selgerne (som ikke nødvendigvis ser på bil som noe annet enn et produkt) kanskje ikke er like entusiastiske og at de derfor pusher det som gagner lommeboken deres best. Det sagt, så har norske forhandlere behov for noen dedikerte entusiaster som lever av å levere det lille ekstra - gjerne i tråd med hva du opplevde med G30en din. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med både F90 og Saltkjelen, de har begge gode poenger. Personlig ser jeg for meg meg selv som en slik entusiastisk BMW-selger som det stort sett er totalt mangel på rundt omkring :D har av og til tenkt at om jeg skulle gjort noe helt annet enn ingeniør så hadde bilselger vært noe jeg virkelig hadde hatt lyst til å gjøre. Men hadde vel bare endt opp med å ikke tjene nok fordi jeg hadde brukt alt for mye tid på hver kunde :D mil-etter-mil podcasten har noen interessante betraktninger rundt bilselgere, verdt å høre om!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er ikke noe automatik i at en bilselger som er entusiast behøver å selge færre biler enn en bilselger som likegjerne kunne vært støvsuger selger. Å sitte å "ekspedere" kunde etter kunde er ikke bilsalg, det er en litt finere form for å sitte i kassa på Kiwi. En bekjent av meg var bilselger hos Nissan i Oslo de åra Leaf tok helt av. Han solgte tre biler hver dag, men han innrømte jo at det bare var en finere form for ekspedering. Kunden kommer inn og sier at de gjerne vil bestille en sånn bil. Å selge noe handler om å lokalisere kundens behov, lytte, stille sprørsmål og kartlegge. Kanskje kunden får en bil han ikke blir helt fornøyd med, fordi den ikke passer helt til kundens behov... Da har selgeren gjort en dårlig kartleggings jobb. Så er det den biten med å følge opp ett tilbud du har gitt, følger du opp kunden her så føler kunden seg mer verdsatt. Så hvor god en selger er bør ikke ene og alene måles på hvor mange biler han selger, det blir for enkelt 😉 Men at det er enkelt og behagelig å tjene penger på ett produkt som selger seg selv, det kan jeg forstå at en del BMW selgere faller for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.3.2021 den 0.48, Fredrik 90 skrev:

Men det er ikke noe automatik i at en bilselger som er entusiast behøver å selge færre biler enn en bilselger som likegjerne kunne vært støvsuger selger. Å sitte å "ekspedere" kunde etter kunde er ikke bilsalg, det er en litt finere form for å sitte i kassa på Kiwi. En bekjent av meg var bilselger hos Nissan i Oslo de åra Leaf tok helt av. Han solgte tre biler hver dag, men han innrømte jo at det bare var en finere form for ekspedering. Kunden kommer inn og sier at de gjerne vil bestille en sånn bil. Å selge noe handler om å lokalisere kundens behov, lytte, stille sprørsmål og kartlegge. Kanskje kunden får en bil han ikke blir helt fornøyd med, fordi den ikke passer helt til kundens behov... Da har selgeren gjort en dårlig kartleggings jobb. Så er det den biten med å følge opp ett tilbud du har gitt, følger du opp kunden her så føler kunden seg mer verdsatt. Så hvor god en selger er bør ikke ene og alene måles på hvor mange biler han selger, det blir for enkelt 😉 Men at det er enkelt og behagelig å tjene penger på ett produkt som selger seg selv, det kan jeg forstå at en del BMW selgere faller for. 

Kunne ikke vært mer enig. Bare sammenligne mine to siste bilkjøp (Firmabil er ikke helt kjøp men). Begynne med firmabilen som er vag, den ble anskaffet på lokale Møller. Selgeren ringer titt og ofte å spør hvordan det går med bilen osv samt hele prosessen var kjempe bra. Samme gjelder når jeg skaffet F20n, selgeren husker hvem jeg er, hva jeg har kjøpt og hvem som er min mekaniker. Dette er da Bilia. 

Men på samme Møller har jeg en venninne som hentet ny Skoda. To dager etter så hadde hun noen spørsmål til selgeren, han husket ikke å ha solgte bilen til henne ei heller levert ut bilen to dager før. Hun syntes det var rett og slett veldig dårlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.3.2021 den 10.05, Fredrik 90 skrev:

BMW derimot har gjentatte ganger, og senest nå nettopp konstantert at de har ingen planer om å stoppe utviklingen av forbrennings motorer. 

https://www.bmwblog.com/2021/03/18/bmw-no-plans-stop-internal-combustion-engines/

Nok en ikke ubetydelig bilgigant "freder" fossilmotoren. Mercedes følger etter BMW og går nå ut å sier at de kommer til å fortsette å utvikle fossile bilmotorer til sine biler. Dette vil de gjøre side om side med utvikling av elbiler og hybridbiler. Skal bli spennede å se hvordan Audi vil klare seg i 2030, med halve kundegrunnlaget borte.

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2021/03/30/195749407/ingen-sluttdato-for-bensinmotoren-den-gir-penger-i-kassen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste generasjon 2-serie Coupe vil avdukes til sommeren. Visstnok er den nye 2-serie Coupeen blitt såpass dyr å utvikle mht. at man har tviholdt på RWD, og modellen er derfor et svar på de som ønsker seg en Z4 Coupe. Med andre ord vil ikke drømmen om en Z4 Coupe realiseres annet gjennom 2-serie Coupe. Ellers ser det ut til at den kommende "X8 M" nå er døpt om til noe uinspirerende som XM (motsvar til iX). Dette fordi man uansett ikke vil få en X8 30d etc. og at bilen utelukkende er en stand alone X-serie i M-utgave. Ser likevel ikke problemet ved at den hadde hett X8 M, men.

2022-bmw-m2-coupe-17.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Saltkjelen skrev:

Neste generasjon 2-serie Coupe vil avdukes til sommeren.

Fin "stance" på bilen. Liker at det er litt knekk på panelene langs sida også.

Har så lyst til at BMW skal lansere en modell som ser så bra ut at jeg får skikkelig sug etter å handle.

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, ogee1 skrev:

Fin "stance" på bilen. Liker at det er litt knekk på panelene langs sida også.

Har så lyst til at BMW skal lansere en modell som ser så bra ut at jeg får skikkelig sug etter å handle.

Helt enig, og jeg liker spesielt godt at det faktisk er en 2-dørs coupe, og ikke en 2-dørs fastback slik trenden har vært. For all del, enkelte biler passer det godt på (F32/F82 4-serie coupe/M4), men på andre blir det total skivebom (G15 8-serie coupe). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, papertiger skrev:

Helt enig, proporsjonene på denne ser helt korrekte ut, en fin stance som nevnt over. Har troa på denne. 

Det er jo 2 Serien som har tatt over for 3 serien ifht det å være en sporty og agil bil.
3/4 serien har blitt en «5» serie i størrelse og komfort og er mer å regne som en GT eller fullvoksen limousin.

Hvertfall hvis man som meg - kommer fra E30/E36 æra’en.

Slik at 2 serien må ha RWD og ha alle gjenværende BMW kvaliteter i seg, godt det blir satset på.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Snagg30 skrev:

Litt hyggeligere lese stoff en alt pratet om El og forbud :D BMW har egentlig et drøss av biler å velge i, Selv om ikke det nye designe treffer like godt så er det mye bra å kjøpe fra tidligere modeller. 

 

https://www.tv2.no/broom/13863097/

Dette var en fin artikkel fra Broom. Jeg har egentelig sluttet å lese Broom da innholdet der er 98% elbil relatert. Også klarer jeg ikke han Bennyfyren som helt uten grunn har blitt "Norges bilekspert"....

Men dette viser jo bare at ting er normalt og bra der utenfor Norge og vår altoppslukende elbil interesse. BMW har fortiden utrolig mye spennede modeller å tilby, nesten så man kan mene at det blir litt for mye av det gode. Man kan si hva man vil om front designet på nye M3/4, men at dette blir en høydare i årene fremover er det ingen tvil om. Særlig når den toppes med mulighet for manuell, Touring og nå snart M xDrive. Jeg synes vi nå er litt tilbake til det igjen at det er kult å være BMW entusiast. På noen ting virker det som om BMW sliter litt med imaget og ikke helt vet hvor de vil, men der dem får det til så blir det perfeksjon. Jeg er spent på nye 2-serie Coupe, og jeg er spent på nye 7-serie og hvilken rettning den vil stake ut for BMW i tiden fremover. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...