Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

På 29.5.2021 den 11.04, Snagg30 skrev:

Håper iX3 kan bidra til at folk prøver uten Xdrive, jeg tror framkommeligheten på nyere biler med gode dekk er mer en plenty god nok for de fleste. Og dette er ikke noe Xdrive hat fra min side, men hadde vært ypperlig om vi nordmenn kunne akseptere bakhjulsdrift og noe annet en SUV :) 

 iX3 får virkelig mye skryt, tror de her inne som har bestilt har noe å glede seg til. Meget pen er den og.

 

https://www.tv2.no/broom/14015994/

Nå som motoren er flyttet til akslingene, ikke veier noe, og ikke tar opp noe plass lenger så faller alle gamle argumenter på bilarkitektur.

4 hjulstrekk i elcdrivlinje tar opp minimalt med ekstra plass. Det er ikke noe diff, ikke noe mellomaksling. Ikke veier det noe heller. 

Velger man riktig motorteknologi, så frikobles frontmotor inntil den trengs.

Så spørsmålet blir heller, hvorfor har ikke alle biler 4hjulstrekk nå? Når det ikke er noen argumenter mot?`

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, bzzlink skrev:

Nå som motoren er flyttet til akslingene, ikke veier noe, og ikke tar opp noe plass lenger så faller alle gamle argumenter på bilarkitektur.

4 hjulstrekk i elcdrivlinje tar opp minimalt med ekstra plass. Det er ikke noe diff, ikke noe mellomaksling. Ikke veier det noe heller. 

Velger man riktig motorteknologi, så frikobles frontmotor inntil den trengs.

Så spørsmålet blir heller, hvorfor har ikke alle biler 4hjulstrekk nå? Når det ikke er noen argumenter mot?`

 

Jeg er delvis enig, men ser man på iX3 vs tilsvarende elbiler med AWD, har disse ca 10% mindre effektivitet ifht  rekkevidde. 
Jeg tror kanskje at det kunstige høye antallet 4x4 vil gå ned med elbilens inntog i flere segmenter, nettopp fordi framkommeligheten er bedre, den nevnte effektiviteten og dekkslitasje. Det vil bli flere elbiler med RWD og tror jeg, mindre AWD.

Men om jeg ville hatt et valg mellom X-drive vs RWD på iX3, ville jeg nok tatt førstnevnte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, bzzlink skrev:

Nå som motoren er flyttet til akslingene, ikke veier noe, og ikke tar opp noe plass lenger så faller alle gamle argumenter på bilarkitektur.

4 hjulstrekk i elcdrivlinje tar opp minimalt med ekstra plass. Det er ikke noe diff, ikke noe mellomaksling. Ikke veier det noe heller. 

Velger man riktig motorteknologi, så frikobles frontmotor inntil den trengs.

Så spørsmålet blir heller, hvorfor har ikke alle biler 4hjulstrekk nå? Når det ikke er noen argumenter mot?`

Nå er det både diff og girkasse på elmotorer, men de sitter som regel i samme hus som elmotoren.

AWD eller ikke er nok et spørsmål om kostnad og rekkevidde. Etter hvert vil folk ha mindre ensidig fokus på rekkevidde, og da tror jeg AWD blir viktigere. Det vil si at alle premiummerker må ha AWD-varianter i utvalget sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, ogee1 skrev:

Nå er det både diff og girkasse på elmotorer, men de sitter som regel i samme hus som elmotoren.

AWD eller ikke er nok et spørsmål om kostnad og rekkevidde. Etter hvert vil folk ha mindre ensidig fokus på rekkevidde, og da tror jeg AWD blir viktigere. Det vil si at alle premiummerker må ha AWD-varianter i utvalget sitt.

Så lenge man har en motor som kan rulle fritt foran (Tesla) eller putter på en clutch på den (Porsche) så har det ikke så mye å si på rekkevidden. På model 3 er det vel ca 5%. Når man har rekkevidde på 50-60 mil, så merker man ikke det i praksis.

Hva folk som bor i land uten bratteglattebakker skal med 4 hjulsdrift i familiebilen er et annet spørsmål. 

Men er nok som du sier at premium skal ha 4 hjulstrekk, og det er jo endel nedover landa som skal stikke til Alpene en eller annen gang i bilens levetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, bzzlink skrev:

Nå som motoren er flyttet til akslingene, ikke veier noe, og ikke tar opp noe plass lenger så faller alle gamle argumenter på bilarkitektur.

4 hjulstrekk i elcdrivlinje tar opp minimalt med ekstra plass. Det er ikke noe diff, ikke noe mellomaksling. Ikke veier det noe heller. 

Velger man riktig motorteknologi, så frikobles frontmotor inntil den trengs.

Så spørsmålet blir heller, hvorfor har ikke alle biler 4hjulstrekk nå? Når det ikke er noen argumenter mot?`

 

Dette var nytt for meg, takk for informasjonen :) 

Men poenget mitt står fortsatt, jeg kommer mest sannsynlig til å kjøre bensin så lenge jeg kan eller eventuelt diesel så jeg håper fortsatt vi nordmenn kan akspetere bakhjulsdrift som en bil som klarer litt bakker her og der, jeg har aldri hatt annet og har heller aldri hatt problem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jon Winding-Sørensens skråblikk på pressemeldingen om nye iX er verdt tiden. 

https://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=55230

Quote

‘Når bilen kjører av gårde oppstår det en kjørelyd som utvikler en påfallende transparent tonefarge (timbre) med sfæriske komponenter som gir autentisk tilbakemelding på enhver bevegelse av gasspedalen’.

‘Lydens karakter endres i forhold til den settingen du har valgt med My Modes knappen. Dette vil si at i SPORT modus er bilens aurale spektrum mer dominerende og kraftfull. Måten det kjøres på, registreres på millisekunder og akselerasjon, endring på belastning eller rekuperasjon får alt et tilpasset akustisk akkompagnement.’

(...)

Jeg gir meg her, enda jeg har bare så vidt skrapt i overflaten av dette nye mesterverket. Hvis det virker som jeg har ironisert en del er det fordi jeg ikke helt skjønner hvem slike meldinger er skrevet for.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt bare å leste litt på det store internett, og kommer over noe (jeg) føler var ganske interessant. Er det kun BMW som gir 200000km garanti? Se vedlagt bilde;

Kilde: https://www.tek.no/nyheter/sniktitt/i/0K5jq6/bmw-bekrefter-630-kilometer-rekkevidde-paa-nye-ix

Jeg (personlig) syns jo for så vidt det kun burde være Mercedes som burde hamle opp med lik garanti, resten av merkene ser jeg ikke på som noe "premium". Dog kan det jo være ganske store forskjeller på garantibetingelser som skiller merkene, men etter hva jeg har lest så har jeg inntrykk av at BMW ikke er så vrange på garanti. Tenker ikke det samme om VW group etter, og ha hørt gutta på jobb rive seg i håret av Møller. 

IX.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Designet til iX er det vel like mange meninger om som det finnes mennesker, men det overrasker meg at det går an å lage et så elendig design når bagasjeromsluken også åpnes. Greit nok at bilen sjeldent nok står med bakluken åpen, men her ville jeg konsekvent rygget inn på parkeringsplassen for å ikke blottlegge at man kjører en forvokst Fiat 500. 

374007846_Skjermbilde2021-06-06kl_12_38_41.thumb.png.1bb0e5ea2396d3cc2d95897356f6f68c.png

2076387470_Skjermbilde2021-06-06kl_12_38_53.thumb.png.7dc7a0d6f6be7f62c2ca8a7004adeea4.png
fiat%20cargo-thumb-717x425-112140.jpg

Ellers sier BMW-insideren Scott dette om G70 7-serie/i7;

Sitat

You can see in the spy photos the seat controls are now on the doors like the iX. 
Now I want you to look at the front of the iX especially the headlight unit. 
Now Split it.

Det er med andre ord ingen oppløftende nyhet om neste generasjon BMWer (i alle fall G7x 7-serie og G07 X7 LCI).

Videre sier han dette om designet på iX;

Sitat

I just think iX does not photograph well. In person you can really see those wheel arches pop out.
In pictures it looks like a LeQuement designed Renault.

Sånn bortsett fra at han "må være positiv" og mene designet fungerer i virkeligheten, har han helt rett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye M3/4 ble jo totalslaktet overalt.

Så fikk folk se den live og den ser ut til å levere. Nåværende 7 serie og X7 sine nyrer også, samme greia. Vi får heller se disse live først, er først da inntrykkene setter seg. Tror iX også er mye av det samme, blir spennende å se salgstallene etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Saltkjelen Fiat 500 har jo ikke en ekte "clamshell" (muslingskjell) åpning som f.eks iX, Audi Q5 og vår Citroën C4 Picasso. Det avgjørende med løsningen er at bilen har dobbelt lysoppsett siden åpningen også tar med seg alle baklysene når den åpnes. Vi har ekstra lys i støtfangeren, men BMW har selvfølgelig valgt en mer sofistikert løsning med ekstralysene som en integrert del av bakskjermen under bakluken. Rent funksjonelt liker jeg dette designet. Lastehøyden er lav og selve åpningen maksimalt bred. Det beste er imidlertid at bakluken er såpass bred at baklyktene ikke deles pga. åpningen. Dette gir verdifulle designmessige friheter og er helt sikkert også årsaken til hvorfor BMW har valgt en slik løsning.    

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke helt hvordan åpningen på iX kan være større enn X5 som har ytre og indre lykter - full bredde får da bagasjerommene og innlastingen uansett? Visuelt mht. LED-stripen gir det mening, men det ser stygt ut på alle andre måter. Audi gjorde vel dette i sin tid med Q5, og i mine øyne ser det bare latterlig ut når bagasjeluken er åpen.

@Ron Jeremy Jeg er enig i at man må vente til man ser det endelige resultatet, men når dagens iX allerede har et av de mest kjedelige og identitetsløse frontlysdesignet BMW noen gang har levert (det får pre-LCI F20 til å se bra ut, og det sier litt), tror jeg ikke det å splitte dem gjør saken noe bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Ser ikke helt hvordan åpningen på iX kan være større enn X5 som har ytre og indre lykter - full bredde får da bagasjerommene og innlastingen uansett?

Med iX ser det fint ut, men ta en titt på Fiat 500'en. Mon ikke åpningen hadde vært litt bredere hvis baklysene hadde fulgt med bakluken opp. Det finnes mange varianter over dette temaet. Det jeg definitivt ikke liker er når bakluken har store utstansinger til baklysene (som ikke er en del av bakluken).

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Ron Jeremy skrev:

Nye M3/4 ble jo totalslaktet overalt.

Så fikk folk se den live og den ser ut til å levere. Nåværende 7 serie og X7 sine nyrer også, samme greia. Vi får heller se disse live først, er først da inntrykkene setter seg. Tror iX også er mye av det samme, blir spennende å se salgstallene etterhvert.

Den får fortsatt totalslakt for front designet sitt. Det som gjør at M3/M4 likevel aksepteres er at bortsett fra designet så er det enormt bra biler med kanskje segmentets beste motor. BMW gjør alt rett med M3/M4, den tilbys med manuell og automat, bakhjulstrekk eller firehjulstrekk og til slutt rosinen i pølsa...Touring. Videre profiterer BMW sterkt på at hovedkonkurrenten C63 AMG skal gå over til firesylindret hybrid. Dere kan si hva dere vil om at elektrifisering er eneste veien å gå, men i dette segmentet er lyd og antall sylindre svært viktig. Er jo nettopp derfor man kjøper sånne biler, en herlig kombinasjon av følelse og kjøreytelser. 

iX tror jeg er tatt akkurat litt for langt til at den noen gang kan bli "akseptert" når ting setter seg. Tenk bare på hvor dårlig dette designet vil eldes, noe som vil være svært uvanlig for en BMW modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...