Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Synes utseende var helt ok, men ikke mer enn det. Gir absolutt ikke noe må-ha for min del. Men det er jo det indre som teller.

Heldigvis så skal 2-serie coupe være den siste skikkelige/klassiske BMW. Så bakhjulstrekk har den fortsatt og god bensinsekser har den fortsatt.. Sjekker specs. Hmm.. ikke bakhjulstrekk med sekseren nei. Får nedjustere da..

230I, det må jo være en mer lettvekt og sportslig utgave. Sjekker specs.. Prøver å fortrenge at den veier 1600kg+..  sikkert ikke kan leveres med LSD... ser BMW har glemt å montere håndbrekk....  men den har jo i det minste.... ikke noe manuel girkasse!   FUUUuuu*#

😭

Får krysse fingrene for M2. Men om man først skal bruke en stor sum penger på en sportslig bil og kan overleve uten bakseter. Vil man kjøpe en M2 som ligner på bilen ovenfor eller denne sexy saken nedenfor ? (Nye Lotus Emira. De har til og med tatt vare på hydraulisk styring.)

2022-lotus-emira.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som skjer er vel at BMW jobber aktivt med å gjøre eldre/brukte BMW enda mer attraktive enn de allerede er. 😂

Etter å ha lest litt bedre over specs så ser det ut som 230I kan leveres med "M Sport rear differential", som jeg antar er en mekanisk LSD. Forutsetter M-pakke + Dynamic Handling Package. Akkurat det skal BMW ha applaus for! 230I blir dermed BMW sin "lette" og "kompakte" bakhjulsdrevne bil med sportslige ambisjoner. Riktignok svintung, ingen brekk, ingen manuell kasse. Ellers har den blitt forferdelig brei, lengre, men har mindre innvending plass enn forgjengeren. Mange typiske "fremskritt" med andre ord.

Når det er sagt. Synes bilen ser bra ut på dette bilde.

P90428477_highRes.jpg?w=2545&h=1012&fit=

Ikke feil det her heller.

attachment.php?attachmentid=2643155&stc=

Endret av PetrolSix
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes i grunnen dette så helt ok ut. Sett rett fra siden var den pen. Skal være enig at hekken ikke var helt det store. For mine øyne så blir feltet over skiltet vel høyt og mye rett flate samt det blanke i baklyktene vel fremtredende. Interiørmessig veldig innafor. men frykter mye plastikk på dørsidene. 

Men det jeg liker aller best med nye  og fremtidige lanseringer om dagen er mer og spennende farger.   

Endret av StigJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hvorfor folk gråter så over at bilen har xDrive på M240i varianten? Sånn som moderne xDrive er satt opp så kjører jo dette som en bakhjulstrekker, har man i det hele tatt forsøkt en moderne BMW med xDrive før man kommer med sånn kritikk. Jeg forstår frustrasjonen over manglende manuell på en sånn bil, men M2 vil vel etter sigende få mulighet for manuell? Ett annet ledd i dette er jo 98% av kundene kjøper disse bilene med automat, så hvorfor BMW prioriterer slik er ikke vanskelig å forstå. Også elektrisk håndbrekk...spiller dette noen rolle om håndbrekket er manuelt eller automatisk. Man skulle kanskje ønske bilen hadde forgassermotor også... 😅

Bilen ser bra ut forfra og fra siden, ser helt dust ut bakfra. Interiøret er nydelig og går utgående modell en høy gang. La oss heller være glade for at BMW faktisk lager en ny 2-serie Coupe til oss, dette er ikke en selvfølge i dagens bilindustri.

Endret av Fredrik 90
Skriveleifer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å påstå at moderne x-drive kjører som en med bakhjulsdrift mener jeg er å trekke det vel langt. Ja x-drive prøver å etterligne en med bakhjulsdrift, men det er absolutt ikke det samme, man skal ikke ha kjørt mye med pådrag i sving på snø for å forstå det

Endret av flobben
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rear bias xdrive er ikke det samme som rwd nei. Med unntak av m5 hvor man kan sette bilen i 2wd modus. Og selv i rwd modus så er det likevel drivverk foran som øker vekta på feil plass, og tar bort noe av fingerspiss-nerven i feedbacken til framhjula, og er mer masse i rotasjon/bevegelse som igjen påvirker kjøreopplevelsen. Ikke at m5 xdrive er dårlig, men kommer man fra feks e36 m3 3.2 manuell rwd, med 6stk separate gass spjeld og to tynne bærearmer foran så forstår man poenget. Nye M5 er raskere, men for en drivers experience er det e36 all day long. Og hvor er m5 raskere? På svingete vestlandsveier? Nei der tror jeg e36 hadde dratt ifra :)

Sett i dette lyset så skal en M bil ha rwd, rekkeseks n/a motor, manuell, mekanisk håndbrekk og helst separate gass spjeld (webere er også generelt gromt) 

Dette går ikke i dag av miljøhensyn, samt at det som selger (de som kjøper) en ny M bil i dag er de som ikke henger på bimmers, og er mest opptatt av 0-100 tall. Og der kommer xdrive inn i bildet :)

Kun kalkulerte salgsavgjørelser fra bmw dette her, lite man får gjort med det. Man kan vel si at utgående M2 competition var den siste råe M bilen. Det ser man jo på verdiøkningen disse har, at folk allerede har forstått. Ellers kan man si at e46 m3 var den siste rene M bilen etter gammeldags oppskrift. 

Nye M240, m2 eller hva det nå er, treffer akkurat der den skal. Xdrive, automat og en identitetsløst design hentet fra mange andre biler. Denne suppa av mainstream kvaliteter er det som selger til den nye kjøpergruppen bmw vender seg mot. Vi puristene har allerede bmw entusiastbil stående, bmw bryr seg ikke nevneverdig om å kapre oss 2% videre på sine nye modeller. Dem om det :)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, flobben skrev:

Å påstå at moderne x-drive kjører som en med bakhjulsdrift mener jeg er å trekke det vel langt. Ja x-drive prøver å etterligne en med bakhjulsdrift, men det er absolutt ikke det samme, man skal ikke ha kjørt mye med pådrag i sving på snø for å forstå det

Med den uttalelsen min så mener jeg at man får det beste fra to verdener. Du har grep rett frem og du har flott grep ut av svingnene samtidlig som du kjenner hekken vil ut. Det er mye lettere for oss vanlige dødelige å kjøre effektivt og få mye ut av bilens potensiale med xDrive. Selvsagt er det mer involverende å kjøre bakhjulstrekk, og i ren morofaktor så er jo dette å foretrekke. Men vi bor da i ett land med mye vinter og vått vær, så det kompromisset BMW har fått til med kjørefølelsen i sine xDrive biler gir en veldig bra total pakke.

Selv min relativt sedate G30 540d xDrive lar hekken fint få vandre ut av sving på vinteren. Men frihet til å "drifte" gjennom hele svingen får man kun med bakhjulstrekk, men det er vel så moro å leke seg med firehjulstrekk også. Se bare i rallysporten og hvor populært firehjulstrekk er der. Det handler om grep og kontroll. Jeg tror absolutt ikke nye M240i xDrive blir en nedtur å kjøre, blir den noe i nærheten av bilen den erstatter så er dette en innertier 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 Nå har du vært diesel-predikant i over 10 år. Stort sett vært en automat-man uten at du har gjort så mye ut av det. Regner med du skal være firehjulstrekk-predikant de neste 5+ år. Hva er det neste anti drivers-car / anti klassisk BMW du skal gå løs på? Føler bare jeg må forberede meg mentalt om det skal være litt håp for holde ut...

Hilsen Petrolhead / BMW entusiast

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, PetrolSix skrev:

@Fredrik 90 Nå har du vært diesel-predikant i over 10 år. Stort sett vært en automat-man uten at du har gjort så mye ut av det. Regner med du skal være firehjulstrekk-predikant de neste 5+ år. Hva er det neste anti drivers-car / anti klassisk BMW du skal gå løs på? Føler bare jeg må forberede meg mentalt om det skal være litt håp for holde ut...

Hilsen Petrolhead / BMW entusiast

Ja for jeg som kjører dieselbil skal jo selvsagt ikke mene noe om en ny M240i... 🤪 Bare sånn for the record så har jeg også to bensinbiler...begge bakhjulstrekk.

Drit nå heller i hva jeg mener da, kan vi ikke diskutere dette på generelt grunnlag? Hver gang så skal det diskuteres hva jeg mener og ikke.Jeg stiller spørsmål om hvorfor det er så krise at man ikke får 2-serien med manuell og bakhjulstrekk på M240i. Hva jeg selv foretrekker her er helt irrelevant for denne diskusjonen. Jeg ønsker å komme med ett synspunkt på om det virkelig er så krise at denne bilen har xDrive... Jeg ønsker andres synspunkt på hvorfor disse tingene er så viktig, sånn at man kan skape en sunn debatt. Det du forsøker deg på her er ett godt gammeldags personangrep, og slikt driver vi ikke med her lenger. Her forsøker du å underminere mine meninger basert på hvilket bilvalg jeg selv har. Det er ikke sånn at vi alle kan kjøre M3 med manuell, men vi skal kunne stille spørsmål og ha synspunkter på andre biler enn den man selv har i garasjen. Isåfall hadde det ikke blitt mye til diskusjon ettersom de fleste aktive her kjører elbil i en eller annen form.

Du som ble medlem her på Bimmers.no i fjor kan da umulig vite hva jeg har ment i alle år...😅

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes selvsagt ikke muligheter for at jeg har vært aktiv her før under annet brukernavn. Helt umulig. Kunne heller ikke vært mulig at jeg bare ikke har hatt en aktiv bruker, men har likt å lese om BMW i 10++ år.  Litt som å lese bilblad, bare at man leser på forum istedenfor for å ta til seg info. Helt umulig. Men tilbake til topic.

Krisen er i bunn og grunn at siden BMW har "tatt livet" av 1-serien som en bakhjulsdreven bil så er nå G42 2-serien den eneste "kompakte" bilen som kan fylle rommet for at hav av tidligere entusiaster som vil ha en nyere bil etter noenlunde tradisjonell oppskrift og størrelse. Om man likte biler som f.eks E30/E36/E46 samt rwd 1-serie og vil ha en erstatter bygget på noenlunde samme egenskaper så var muligens nye 2-serie siste håp før enda tyngre elbiler tar over. Sålangt så har de delvis feilet på både 240I og de lavere modellene. Noe som i grunn er ganske krise fra et entusiastisk ståsted da dette var den ene modellen de hadde igjen. Selv kunne jeg godt vurdert nye 2-serie, men om jeg er villig til å gå for de kompromissene bilen tilbyr er jeg usikker på om jeg orker å leve med. Firehjulstrekk er uaktuelt. Synes ikke det er behov for å forklare hvorfor på et BMW forum. Blir litt som å gå på gourmet resturant og forklare hvorfor man ikke hadde blitt fornøyd om man bestiller pizza og får en grandiosa servert.

Snakket nettopp med en kompis på telefon om nye 2-serien. En som aldri har vært registret på BMW forum og som følger lite med på BMW. Skikkelig bilentusiast er han tiltross. Han vil ha seg en BMW i fremtiden siden han i motsetning til meg ikke sitter på en entusiastbil. Men det blir først når ungene hans er mye større/voksne. Da kan det blir naturlig å gå tilbake til 202x tallet og finne en fin bil. Dessverre så fyller ikke 2-serien kravene han har lengre. Bensin, manuell og bakhjulstrekk. Joda, kanskje har han økonomi til en M2. Men er ikke sikkert han har ønsker om en så fokusert bil da.

Selv såg jeg frem til denne bilen. Kunne fungert som en nyere daily-driver i tillegg til M3n min som er litt for fin og gammel for helårsbruk. Hadde ikke trengt så forferdelig stor motor så lenge det hadde vært bensinmotor. Men uten manuel girkasse så er det høy sannsynlighet for at jeg sier pass. Er en fare for at jeg må finne meg i at BMW har sluttet å lage nye biler for slike som meg. Noe som er synd, for de har aldri hatt flere modeller. Burde ikke være så vanskelig å ha bare en standard-modell som oppfyller "typiske entusiastkrav". Jeg skjønner selvsagt hvordan markedet fungerer. Men vemodig er det likevel. 

Endret av PetrolSix
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er det dumt at man ikke får bilen med manuell og bakhjulstrekk på M240i. Men sånn som verden går fremover nå så er det blitt sånn at vi må bare være glad det går an å få en bil som i det hele tatt minner om hva BMW var før. Manuell er ut, puristene er ikke mange nok til å kjøpe nok biler slik at bilprodusentene velger å holde på manuell. Jeg føler jo at BMW med nye M3/M4 har valgt å tilby manuell bare for å være snille, ikke for å forvente noe særlig slag av det. Er vel også derfor de tilbyr det kun på den 480 hesters utgaven med bakhjulstrekk. 90 prosent av kundene velger 503 hestern med automat.

Det at bilene blir tyngre synes jeg er en uting, særlig når en M3 veier over 1700 kg, da går utviklingen feil vei. Men igjen sånn blir det når bilene skal ha automat, firehjulstrekk og all den teknologi som i dag kreves. 

Hva annet av nye biler i dette segmentet tilbyr den pakka som M240i gjør? Du har Porsche 718 men den er jo ikke like praktisk i hverdagen...ellers så kommer jeg ikke på noen annen bil. Eneste måtte jo være forrige M240i..en bil som i mine øyne allerede er en klassiker 😀 Bilverdenen blir gråere og kjedeligere, særlig for oss som ikke har over 2 mill å bruke på bil. Tiden da en E46 330Ci kunne få deg til å føle at du hadde "M3 ligth" nå er det enten eller. Hadde du en E46 320Ci så følte du litt at du hadde en 330Ci light, feelinga i bilen var liksom den samme. Har du en 420i i dag så blir du hver eneste dag minnet på at du ikke har noe til felles med M440i. Bortsett fra M Perfomance modellene til BMW, hvor en M550i gir deg en liten smak på M5 mens en M340i er en flott forsmak på M3. Ingen andre bilprodusenter tilbyr dette i samme segment. 

Liker man ikke nye M240i så er det bare å starte letingen etter en 2019 M240i uten xDrive og med manuell 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...